handdator

Visa fullständig version : Mindre andel fett som läggs på magen?

Cykelmannen
2006-10-11, 11:45
Motion vid viktnedgång leder till att en större andel fett tas från magen. Gäller detsamma vid viktuppgång, d.v.s att en mindre andel fett läggs på magen vid kontinuerligt motionsutövande?

Philippp
2006-10-11, 22:17
woooooot tas mer fett från magen när man utövar motion vid deff?! har jag aldrig hört talas om hittade heller inget när jag googlade på det

någon som har några källor eller åsikter om detta?

Johan.P
2006-10-12, 07:01
Jag har heller aldrig hört talas om det. Vad jag läst så ska allt sånt styras av generna.

King Grub
2006-10-12, 07:55
Konditionsträning har effekten/fördelen att mer fett kommer att tas från fettcellerna i magregionen än ett upplägg utan konditionsträning, även vid lika stort energiunderskott.

Att konditionsträning minskar storleken på fettcellerna i bukregionen mer än ett upplägg utan konditionsträning, med identisk energibalans, är ett välkänt och bevisat faktum.

Regular exercise and improved aerobic fitness may target excess fat accumuation in the abdominal-visceral area to a greater extent than peripheral fat deposits. Even when an exercise program produces no loss in body weight, substantial reductions occur in abdominal subcutaneous and visceral fat.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16446745&dopt=Abstract

Cykelmannen
2006-10-12, 19:13
Tack Grub! Det här är goda nyheter som gör mig glad och nöjd :p

Sniggel
2006-10-13, 10:54
Gäller detta enbart fettet i tarmkexet eller underhudsfettet eller är det både och?
edit: nevermind, såg nu.

LuThe
2006-11-05, 23:53
Konditionsträning har effekten/fördelen att mer fett kommer att tas från fettcellerna i magregionen än ett upplägg utan konditionsträning, även vid lika stort energiunderskott.

Att konditionsträning minskar storleken på fettcellerna i bukregionen mer än ett upplägg utan konditionsträning, med identisk energibalans, är ett välkänt och bevisat faktum.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16446745&dopt=Abstract

studien gjordes ju bara på kvinnor *cry* om jag förstod rätt

King Grub
2006-11-06, 05:41
Effekten är ännu större på män och är som sagt känd sedan länge.

Nithian
2006-11-06, 16:36
Effekten är ännu större på män och är som sagt känd sedan länge.

Varför just magen vid kondition? Får inte benen samma effekt?

King Grub
2006-11-06, 16:40
Nej. Det är i magregionen preferentiell lipolys sker.

http://www.annals.org/cgi/reprint/133/2/92.pdf

http://www.obesityresearch.org/cgi/reprint/12/5/789.pdf

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/3/1511

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=10557024&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15925951&query_hl=1&itool=pubmed_DocSum

Philippp
2006-11-06, 16:53
Aerobic exercise, är detta endast löpning och dylikt eller kan man räkna in, trampmaskin där och powerwalking eller? vilka räknas egentligen som aerobic exercises

krilleh
2006-11-06, 16:55
Vadå, är det likadant när man bulkar? Att mindre del av fettet som kmr på magen?

Philippp
2006-11-06, 17:04
Vadå, är det likadant när man bulkar? Att mindre del av fettet som kmr på magen?
den kan jag svara på, ja det är samma sak vid bulk att mindre andel fett kommer läggas på magen vid konditionsträning än utan konditionsträning

King Grub
2006-11-06, 17:12
Aerobic exercise, är detta endast löpning och dylikt eller kan man räkna in, trampmaskin där och powerwalking eller? vilka räknas egentligen som aerobic exercises

Konditionsträning, helt enkelt.

Philippp
2006-11-06, 17:15
Konditionsträning, helt enkelt.
ja det är jag med på, jag borde ha formulerat mig såhär, räknas powerwalking och trampmaskin också som konditionsträning eller är dem för "klena" för att räknas som det så att säga.
För jag flåsar inte direkt på trampmaskin utan det blir mer att benen till slut inte pallar mer - Blir det ändå samma sak?

flenders
2006-11-06, 17:53
ja det är jag med på, jag borde ha formulerat mig såhär, räknas powerwalking och trampmaskin också som konditionsträning eller är dem för "klena" för att räknas som det så att säga.
För jag flåsar inte direkt på trampmaskin utan det blir mer att benen till slut inte pallar mer - Blir det ändå samma sak?
Kondition = uthållighet. Du håller väl igång i fler än 30 sekunder på trampmaskinen hoppas jag. I så fall så räknas det som konditionsträning.

Philippp
2006-11-06, 18:12
Kondition = uthållighet. Du håller väl igång i fler än 30 sekunder på trampmaskinen hoppas jag. I så fall så räknas det som konditionsträning.

perfekt! jag trodde bara att man tvungen att springa typ och bli superflåsig etc :P

Halldin
2006-11-06, 18:38
Vad torde vara effektivast för att bränna bort på magen utav att vara ute och löpa i 30-45 minuter eller köra ett högintensivt intervallpass på 5-10 minuter? Och samtidigt hålla muskelförlust på ett minimum. Vid deff.

King Grub
2006-11-06, 18:52
Några exakta minutintervall där det ger maximal verkan med minimal insats i tid och ansträngning går inte att ge.

Although physical activity is associated with reduction in abdominal and visceral fat, there is insufficient evidence to determine a dose-response relationship.

Med Sci Sports Exerc. 2001 Jun;33(6 Suppl):S521-7.

Sniggel
2006-11-06, 19:29
perfekt! jag trodde bara att man tvungen att springa typ och bli superflåsig etc :P
Blir du superflåsig får du säkert större effekt. :-p
Det ska iaf vara så jobbigt att hjärtat pumpar på en högre puls under en längre tid. Om man inte har en lagom förhöjd andning är det inte tillräckligt ansträngande för att kallas konditionsträning imo (oj vilka relativa termer ;)).
Men jag förstår varför du inte vill ut och springa, det ska ju inte vara så jobbigt att man inte klarar av det, tur att det finns flera olika motionsformer att välja på! :)
Diggar själv trappmaskinen, kan svettas och flåsa rejält där utan att få ont i knäna.

nutz
2006-11-06, 23:47
Varför säger man att punktförbränning är helt omöjligt när det faktiskt är det till en(mycket?) liten del?

krilleh
2006-11-07, 02:30
Varför säger man att punktförbränning är helt omöjligt när det faktiskt är det till en(mycket?) liten del?

för att studien är ny som säger att punktförbränning fungerar?

en fråga också; Hur många ggr i veckan bör man utöva konditiosträning för att fettet inte ska lägga sig på magen lika enkelt? Räcker det att jogga 2 ggr i veckan 30 min each?

TylerDurden84
2006-11-07, 09:12
för att studien är ny som säger att punktförbränning fungerar?

en fråga också; Hur många ggr i veckan bör man utöva konditiosträning för att fettet inte ska lägga sig på magen lika enkelt? Räcker det att jogga 2 ggr i veckan 30 min each?

Det verkar vara något som varit känt ett bra tag nu!

En sån fråga är omöjlig att svara på beroende på hur du sköter din kost, hur din genetik ser ut mm.

King Grub
2006-11-07, 09:38
Det verkar vara något som varit känt ett bra tag nu!

Men även direkt punktförbränning, inte bara preferentiell lipolys som den här tråden handlar om, har visat sig finnas, så sent som i år:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152&highlight=punktf%F6rbr%E4nning

Det som diskuteras i den här tråden är inte punktförbränning. Punktförbränning är t ex när man kör crunches för magen och "punktförbränner" fett just kring arbetande muskulatur vid det aktuella tillfället.

DanneBE
2006-11-10, 17:58
King Grub: Har jag förståt detta rätt nu: Om man ligger på lite kaloriöverskott och konditionstränar så kan man minska mindjemåttet?

King Grub
2006-11-10, 18:06
I alla fall öka midjemåttet mindre.

DanneBE
2006-11-10, 19:53
I alla fall öka midjemåttet mindre.

Räknas promenader dit?

King Grub
2007-07-21, 10:53
Bump!

It has been suggested that exercise has preferential effects on visceral fat reduction. However, the dose-response effect remains unclear because of limited evidence from individual studies.

The purpose of this study was to systematically review the current literature to establish whether reduction of visceral fat by aerobic exercise has a dose-response relationship.

A database search was performed (PubMed, 1966-2006) with appropriate keywords to identify studies exploring the effects of aerobic exercise as a weight loss intervention on visceral fat reduction. Visceral fat reduction was expressed as the percentage of visceral fat change per week (%DeltaVF/w). The energy expenditure by aerobic exercise was expressed as summation operator(metabolic equivalents x h per week (METs.h/w)).

Nine randomized control trials and seven non-randomized control trials were selected. In most of the studies, the subjects performed aerobic exercise generating 10 METs.h/w or more.

Among all the selected groups (582 subjects), visceral fat decreased significantly (P<0.05) in 17 groups during the intervention, but not in the other 4 groups.

There was no significant relationship between METs.h/w from aerobic exercise and %DeltaVF/w in all the selected groups. However, when subjects with metabolic-related disorders were not included (425 subjects), METs.h/w from aerobic exercise had a significant relationship with %DeltaVF/w (r=-0.75).

Moreover, visceral fat reduction was significantly related to weight reduction during aerobic exercise intervention, although a significant visceral fat reduction may occur without significant weight loss.

These results suggest that at least 10 METs.h/w in aerobic exercise, such as brisk walking, light jogging or stationary ergometer usage, is required for visceral fat reduction, and that there is a dose-response relationship between aerobic exercise and visceral fat reduction in obese subjects without metabolic-related disorders.

Int J Obes (Lond). 2007 Jul 17; A dose-response relation between aerobic exercise and visceral fat reduction: systematic review of clinical trials.

syrén
2007-07-21, 12:04
Lånar tråden lite här: Om jag vill minska omfånget på lår istället för mage? Hur ska jag gå till väga då?

King Grub
2007-07-21, 12:08
Gå ner i vikt. Du får acceptera avmagring på andra ställen också.

Scratch89
2007-07-22, 00:24
10 MET's innebär alltså 10 timmars konditionsträning i veckan? Eller är jag ute o cyklar? Jag kunde inte riktigt förstå studien. :(

Sniggel
2007-07-22, 08:01
10 MET's innebär alltså 10 timmars konditionsträning i veckan? Eller är jag ute o cyklar? Jag kunde inte riktigt förstå studien. :(

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=51205&highlight=METs.h%2Fw

Scratch89
2007-07-23, 12:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=51205&highlight=METs.h%2Fw

Åh, perfa. Tack. :)