Logga in

Visa fullständig version : Hur smal kan man bli egentligen?

mysassygirl
2006-10-11, 09:21
Alltså, jag vet jag har skrivit om detta innan. Grejjen är den att jag slutar inte gå ner i vikt!!! Jag äter som en häst, vi talar, pajer, kakor och dubbla portioner mat, 7 mål om dagen. Nu ligger jag på 54 kg och tappar fortfarande.

Läser idogt vetenskapliga rön och räknar in- och utkalorierna. Ja, ja, svaret blir, att jag fortfarande antagligen ligger på kcalminus, men jag vågar säga icke!! Jag äter mellan 2500-3500 kcal om dagen. Träningsmässigt ligger jag på ca 4-6 mil löpträning i veckan, ett styck spinningpass, 2 styck helkropps styrketräning. Jag har räknat ut min basalmetabolism som bör ligga runt 1300 kcal (stillasittande arbete), obefintlig "vardagsmotion" men stenhård träning.

Kan det vara så att vissa människor får en exponentiellt mkt högre basalförbränning än andra då hård träning utförts under en längre period?? och är detta övergående om man inte slutar träna, dvs komemr det att stabilisera sig??

Nina L
2006-10-11, 09:43
Det kan inte vara så att du har en hög förbränning normalt sett, även utan din träning? Man kan ju ha olika hög produktion av sköldkörtelhormoner.

Fed up
2006-10-11, 09:48
Hur var det innan du började träna? Hur lång är du? hur gammal?

mini
2006-10-11, 11:34
Ligger du ofta närmre 2500 kcal än uppåt med din träningsmängd ser jag inget anmärkningsvärt i att du går ner. Jag tror även att du räknat fel på din förbrukning utan träning.

Caixa**
2006-10-11, 12:58
Det kan vara en binnikemask också..minns att jag läste om det på på biologin i högstadiet (typ hundra år sen..) Läraren berättade att det fanns fotomodeller som medvetet såg till att få i sig maskarna för att gå ner i vikt*spy* (De kan f.ö. bli runt 20 m långa! Maskarna alltså. Inte så kontigt att man behöver äta en del då..)

Även fast det är föga troligt kan man aldrig vara helt säker;)

Lizard
2006-10-11, 13:19
BEE är ett värde då du sitter helt still och glor framför dig i soffan. Alltså inget av värde förutom att ha som fundament för fortsatt kalkylerande. Det just lilla du tycker är "ringa rörelse" kan utföras på många olika sätt; titta på en tjackpundare som sitter still och en heroinist så ser du skillnaden i sina yttersta utföranden. Din träningsdos är mycket hög och torde ge dig ett dubblerat värde utan vidare. I just ditt fall säkert mer. I övrigt finns det inga avvikelser från de kvantfysiska lagarna som styr energiomvandling, så vitt jag känner till, så den rimligaste förklaringen (utanför maskar och parasiter) är att du gör av med mer energi än du faktiskt sväljer. Tugga på den en stund och se över din kosthållning.

Lizard

nutz
2006-10-12, 17:04
SLAPPNA AV, MÄNNISKA. Sluta räkna kalorier och ät dig mätt när du behöver det - dvs. när du är hungrig.

Gpajpen
2006-10-12, 17:12
en kroppstyp (ectomorph) har en adaptiv förbränning. dvs ju mer du äter ju högre blir förbränning. detta är såklart bara sant till en viss kcal/dag summa.
detta behöver inte gälla dig, utan i ditt fall ligger du på ett kaloriminus och därför går du ner i vikt!
skär ner på träningen eller öka maten (eller båda), om ditt mål är att gå UPP i vikt.

Absinteh
2006-10-14, 11:33
Det ovanstående skrev, är det sant? Angående adaptiv förbränning för en viss kroppstyp :/?

Ninjasmurf
2006-10-14, 11:49
Det ovanstående skrev, är det sant? Angående adaptiv förbränning för en viss kroppstyp :/?
Kroppstyp uppdelningen har väl varit ifrågasatt ganska länge vad jag kan minnas.
Att läsa: http://en.wikipedia.org/wiki/Ectomorphic_body_type

kollebolle
2006-10-14, 15:15
Det kommer en gräns när kroppen slutar bränna fett och träningen blir för jobbig helt enkelt. Exempelvis dör människan innan fettet som smörjer mellan skelett och leder bränns. Detsamma gäller ju också såklart hjärnan :D