Visa fullständig version : börjat planera deff..
iconoclast
2003-01-29, 14:16
Hej och sån't, var ett tag sedan jag skrev något här på kolozzeum.. skulle vilja ha lite synpunkter på följande...
Har börjat planera en ABCDE-influerad diet nu. Styckar upp den i 7-dagars perioder.. d v s 7-dagars deff, 7-dagars (bulk).. bulk i det här fallet innebär bara att jag äter som jag ätit de senaste månaderna - d v s vanlig mat där också en del onyttigheter kan slinka med. Dock utan att överdriva.
Har räknat lite och tänkt ligga på 2000kcal under deff fasen, och runt 3300 kcal under "bulken".. väger för tillfället runt 86 kg.
Dom 2000 kcal kommer jag att hålla hårt på medan 3300 kcal mycket väl kan tänkas pendla lite..
Under deff-veckan blir det morgonpromenader, kanske inte varje dag med minst 3-4 under veckan. Kanske lägger jag till något kardiopass eventuellt kvällspromenader. När jag börjar äta mer igen så är det bara styrketräning som gäller...
Så... några synpunkter? Det är mest kcal-värdena jag funderar på. Har aldrig räknat kalorier förrut...
Kul att du skall testa.
Själv är jag lite skeptisk till att köra en vecka på/en vecka av. Känns som att man då står och stampar och inte kommer någonstans. Tror inte att du hinner märka så stor skillnad på en veckas förändrad diet. Rapportera gärna om det fungerar för dig.
Räknar inte själv kcal just nu men jag väger ca 95 och ligger still i vikt när jag får i mig ca. 3200 kcal. Då har jag ett stillasittande jobb och köra 4 entimmes styrkepass i veckan. Du skall tänka på att det här med förbränning är väldigt individuellt så du får helt enkelt testa dig fram. Nu när jag deffar, försöker jag ligga på 2800-3000 kcal och promenar en timme om dagen. Pss får jag ett underskott och tappar fett. Kommer inte kompromissa med styrkan så märker jag att jag tappar i styrka så kommer jag börja äta mer.
När jag sedan kommit ner i lämplig fetthalt skall jag sakta börja bygga muskler igen. Så hade jag tänkt lägga upp det men din diet verkar mer spännande, Lycka till!
Flygplan
2003-01-29, 18:55
Jag tror att du kan höja med 300-400 kcal både under deff och "bulk".
2000 kcal 87kg kommer att bidra till att du förlorar en del muskler.
iconoclast
2003-01-29, 22:10
Poängen med en vecka på / av är väl att kroppen reagerar hormonellt på de plötsliga kalorisvängningarna vilket enligt ABCDE dietens förespråkare skulle leda till att testo, GH, IGF-1, och annat godis skjuter i höjden när man plösligt höjer kaloriintaget efter en tids "svält"...
Personligen ser jag en del andra fördelar, utöver den ovan... t ex för en "förstagångsdeffare" som mig själv kan det kanske (vet ju inte ännu) vara lätt att halka dit och tjuväta. Personligen tänker jag hålla järn-diciplin under deff-veckorna, för att sedan släppa på spärrarna lite (mycket?) under bulkveckorna. Detta kommer i sin tur förhoppningsvis leda till att deff-veckorna inte känns lika tunga..
Jag kommer självklart inte att tappa jättemycket fett under deff-veckorna och kommer inte hinna bygga speciellt mycket under bulkveckan, men det är bara januari (om man nu får vara så beachig att man sätter sommaren som deadline :rolleyes: ) och jag har tänkt mig det här som ett hyffsat långsiktigt projekt...
Dessutom har jag inte så jättemycket fett att tappa heller. Är inte fet, har bara saknar rutorna under vintern :) Skulle bli väldigt nöjd om lyckades bygga 1-2 kilon fram till sommaren och samtidigt tappa nå'nstans mellan 3-6 kg fett (har svårt att bedömma på mig själv).. så någon stor viktskillnad kommer det hela förhoppningsvis/förmodligen inte att resultera i...
Den ursprungliga ABCDE-dieten är lite mer extrem... min plan är inspirerad av en T-mag artikel som är en "omgjord ABCDE".. den som är intresserad kan kolla här..
http://www.t-mag.com/html/59abcde.html
till flygplan:
Tror du det? Själv vet jag i o f inte men enligt T-mag så ligger min "maintainence level" på omkring 2460 kcal, vilket innebär att jag kommer ligga ungefär 460 under denna nivå, vilket enligt de flesta artiklar jag läst borde vara rätt rimligt (brukar det inte heta att om man deffar ska man dra 500 från sitt basintag?)
Proteinintaget kommer ligga på omkring 200g, kolhydrater kanske omkring 100g och med ganska lite fett.. runt 20-25g kanske. Detta är bara preliminära siffror än så länge, har inte räknat klart ännu...
2 månader... hur har det gått?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.