Logga in

Visa fullständig version : 2 nördar delar på 12 miljader

MacLeod
2006-10-10, 14:05
Grundarna bakom tuben.. höll till i ett garage för mindre än ett år sen, nu sitter dom på en hög med cash.

http://www.youtube.com/watch?v=QCVxQ_3Ejkg

Nitrometan
2006-10-10, 14:07
I Google-aktier.

Tänk om de inte cashar in?

Om Google börjar gå dåligt och de fortfarande sitter med en hög aktier?

Google började i en skrubb på ett universitet...

Destra
2006-10-10, 15:05
I Google-aktier.

Tänk om de inte cashar in?

Om Google börjar gå dåligt och de fortfarande sitter med en hög aktier?

Google började i en skrubb på ett universitet...

Jag har svårt att tänka mig, att de kommer att det kommer placera sina förmögenheter i enbart google aktier.

tossefar
2006-10-10, 15:08
Jag har svårt att tänka mig, att de kommer att det kommer placera sina förmögenheter i enbart google aktier.
De har inte mycket till val eftersom betalningen skedde i just googleaktier? *screwy*

Destra
2006-10-10, 15:09
De har inte mycket till val eftersom betalningen skedde i just googleaktier? *screwy*

Går inte dom att sälja eller?
Jag kanske har missat någon del av historien?

Nitrometan
2006-10-10, 15:10
Går inte dom att sälja eller?
Jag kanske har missat någon del av historien?
Det var ju det jag ville säga först. Det gäller att de cashar in och omvandlar sitt nyvunna kapital till nåt smart.

shut teh face
2006-10-10, 15:13
Det var ju det jag ville säga först. Det gäller att de cashar in och omvandlar sitt nyvunna kapital till nåt smart.
Bör inte vara något problem med en anställd revisor som lär kosta 0.002 procent av deras kapital per år. :cool:

Edde_1
2006-10-10, 15:14
Skojar du eller?:laugh:

Trance
2006-10-10, 15:17

Eh, det är hyfsat vanligt.

Destra

Det är ju bara att hoppas att ingen på denhär planeten är så dum
:)

tossefar
Är du full? Google köper youtube med googleaktier, alltså kommer deras förmögenhet vara i just googleaktier. Hur svårt är det att förstå? Vill de sedan sälja sin aktier och investera i något annat så går det självklart, men det ändrar inte faktum att de just nu har sin förmögenhet i googleaktier.

shut teh face
2006-10-10, 15:18
Dessutom; även om de lyckas förlora 5 miljarder av pengarna och lyckas investera BARA 1 miljard så kommer de leva gott.

Destra
2006-10-10, 15:19
Är du full? Google köper youtube med googleaktier, alltså kommer deras förmögenhet vara i just googleaktier. Hur svårt är det att förstå? Vill de sedan sälja sin aktier och investera i något annat så går det självklart, men det ändrar inte faktum att de just nu har sin förmögenhet i googleaktier.

Läs om din första post.

tossefar
2006-10-10, 15:21
Läs om din första post.
yesbox, jag hade lika rätt där. Eller ser ni andra något jag inte ser?

Din förstapost å andra sidan saknar helt logik och grammatik :/

Pepparkakssmurfen
2006-10-10, 15:22
12 Miljarder?!!1!

Sjukt FTW!

PowPow
2006-10-10, 15:23
Vilka lirare!

tossefar
2006-10-10, 15:23
12 Miljarder?!!1!

Sjukt FTW!

Det skulle inte sitta helt fel nej :)
De har verkligen lyckats med youtube, på bara några månader har de blivit störst och bäst av alla.

Pepparkakssmurfen
2006-10-10, 15:25
De har verkligen lyckats med youtube, på bara några månader har de blivit störst och bäst av alla.

Jag tycker det alltid handlar om helt sjuka summor när det gäller internetföretag.
Vem säger att youtube är värd just 12miljarder? Var det någon som bjöd 11miljarder? Hade det räckt med 800miljoner?

aliquis
2006-10-10, 15:33
Eh, det är hyfsat vanligt.Han menar väl att det bara är att sälja aktierna o köpa vad fan man vill. Men googleaktier lär väl vara rätt ok investering det med? Kan ju sälja motsvarande en miljard kr av dem så har man ju så att man klarar sig...

Helt sjuk fördelning av jordens resurser/tillgångar/... när två pers får motsvarande 12 miljarder dock.

Loke
2006-10-10, 15:39
Läs om din första post.

Fan vad jag hatar den där uppmaningen, och liknande. Du får ju för tusan tala om vad det är som du tycker han har missit i sitt egna (!) inlägg.

aliquis
2006-10-10, 15:40
De har verkligen lyckats med youtube, på bara några månader har de blivit störst och bäst av alla.En kompis hade http://klefz.alkis.nu/ som jag tror att han startade upp i ursprungligt skick nyligen, men det här var några år sedan. Där kunde folk lägga upp bilder, filmklipp och flashsaker hur som helst och kommentera dem.

Men han körde det på 10mbps Bredbandsbolaget och när han en månad var uppe i 1TB trafik på den så tog han ner den...

Tänk om han hade skaffat fetare bandbredd o fortsatt istället ;/

Bara lite reklam på den hade ju gett lite pengar. Men den var väl antagligen så populär för att den var ren o enkel o utan reklam.

Pepparkakssmurfen
2006-10-10, 15:42
Fatta vad mycket golddigger-:kinky: de kommer att få nu!

aliquis
2006-10-10, 15:44
Jag tycker det alltid handlar om helt sjuka summor när det gäller internetföretag.
Vem säger att youtube är värd just 12miljarder? Var det någon som bjöd 11miljarder? Hade det räckt med 800miljoner?Reklamintäckterna som säger det antar jag. De producerar ju inget själva... Så utöver reklamen är det väl inte värt ett skit.

Dumleman
2006-10-10, 16:08
Det är väl dessa nissar som Bodström och kompani vill åt med den nya lagen? De tjänar enorma pengar på att folk piratkopierar.

Destra
2006-10-10, 16:08
yesbox, jag hade lika rätt där. Eller ser ni andra något jag inte ser?

Din förstapost å andra sidan saknar helt logik och grammatik :/

Jag skrev:

Jag kan hålla med om att den saknar, gramatik. Det där kommatecknets placeringsaknade även logik.

Du skrev:

Jag var nog inte den enda som uppfattade det som att du menade att googleaktien var osäljbar.

Doctor Snuggles
2006-10-10, 16:10
Vem säger att youtube är värd just 12miljarder? Var det någon som bjöd 11miljarder? Hade det räckt med 800miljoner?

Det säger nog alla de som ville köpa företaget, iaf google. ;)
Det fanns nog en hel del intresserade. Microsoft t.ex.
När det gäller inköp av internetföretag så handlar det oftast om att stärka sin egen position på marknaden bl a genom knyta till sig mer kunder genom att erbjuda en tjänst som man tidigare inte haft (eller en bättre/populärare version av tjänsten).
Det kan tydligen vara värt väldigt mycket pengar.

För övrigt så kanske fd youtube ägarna inte får ut 12 miljarder om de skulle sälja alla aktierna på en gång, det skulle antagligen resultera i ett litet fall av kursen innan de hann sälja klart. Men samtidigt så har google stärkt sin position bland internetgiganterna nu, så aktien torde vara på väg uppåt.

Liten Men Fet
2006-10-10, 16:31
Vad är problemet med google-aktier? Nån säger "tänk om dom sjunker i värde." jo men tänk om dom stiger. Sen är det väl inget som hindrar dom från att sälja. Sen skulle nog google-aktien sjunka en del om nån la ut aktier för 12 miljarder bara sådär.

Nitrometan
2006-10-10, 16:40
Reklamintäckterna som säger det antar jag. De producerar ju inget själva... Så utöver reklamen är det väl inte värt ett skit.
Jag följde en rätt rolig diskussion bland ekonomer i våras/somras angående hur youtube skulle tjäna pengar.

Det vinnande förslaget (i juni) var: sälj det till Google... ;)

tossefar
2006-10-10, 17:14
Jag var nog inte den enda som uppfattade det som att du menade att googleaktien var osäljbar.

Det jag skrev kan inte tolkas så. Du var nog ensam om det ändå :)

dynamo
2006-10-10, 17:24
När företag köps upp med andelar i det uppköpande företaget, så brukar det vara en del i avtalet att de inte får sälja aktierna förrän efter en viss tid (ibland 1-2 år). Antar att åtminstone en av orsakerna till det är att det uppköpande företaget ska vara säker på en snygg överlämning (i och med att säljarna är ekonomiskt bundna till dem ett tag). Kanske de även har med sådana saker som att säljarna inte får sälja alla aktier på en gång. /shrug

Vet inte hur det är i just det här fallet.

tossefar
2006-10-10, 17:26
När företag köps upp med andelar i det uppköpande företaget, så brukar det vara en del i avtalet att de inte får sälja aktierna förrän efter en viss tid (ibland 1-2 år). Antar att åtminstone en av orsakerna till det är att det uppköpande företaget ska vara säker på en snygg överlämning (i och med att säljarna är ekonomiskt bundna till dem ett tag). Kanske de även har med sådana saker som att säljarna inte får sälja alla aktier på en gång. /shrug

Vet inte hur det är i just det här fallet.

De måste väl nästan ha några regler gällande aktierna. Skulle snubbarna sälja alla sin aktier direkt så skulle det märkas av rejält på börsen. 12 miljarder är inte småpengar ens för google :P

kharon
2006-10-10, 17:44
Vad är problemet med google-aktier? Nån säger "tänk om dom sjunker i värde." jo men tänk om dom stiger. Sen är det väl inget som hindrar dom från att sälja. Sen skulle nog google-aktien sjunka en del om nån la ut aktier för 12 miljarder bara sådär.

De skulle omöjligen kunna göra likvidera bara sådär, daglig volym på GOOG ligger väl runt 3-5 miljoner aktier. Men med hjälp av en stor market maker skulle de kunna pressa upp priset ordentligt!

Empe
2006-10-10, 18:36
12 miljarder i aktier genererar ju inte 12 miljarder om man skulle sälja alla på en och samma gång. Eller har jag missuppfattat det? Min logik säger mig i alla fall att det är så.

aliquis
2006-10-10, 18:48
Det är väl dessa nissar som Bodström och kompani vill åt med den nya lagen? De tjänar enorma pengar på att folk piratkopierar.Piratkopierar? Det är väl inte så stor del som är upphovsrättsskyddat av någon annan än den som laddar upp klippet på youtube? De tjänar väl mest på att folk vill visa sina klipp.

Sedan finns det väl ett o annat klipp från tv/film/reklam/musikvideos/... men frågan är om det verkligen skadar någon.

boinnk
2006-10-10, 19:08

Det är väldigt många som är registrerade på YouTube och fruktansvärt mycket fler som besöker sajten för att kolla på filmer osv...
Det är besök som är värt mycket pengar. Jag läste nånstans hur mycket dom betalade per användare för att köpa YouTube, ska se om jag kan hitta det.

MacLeod
2006-10-10, 21:42
De måste väl nästan ha några regler gällande aktierna. Skulle snubbarna sälja alla sin aktier direkt så skulle det märkas av rejält på börsen. 12 miljarder är inte småpengar ens för google :P

12 miljarder är fan småpengar för google. Google värderas just nu, och då tar man inte i..till 120 miljarder...dollar.

Grahn
2006-10-11, 09:03
Rätta mig om jag har fel men varken Youtube eller Google har värdefulla företag för att de tjänar bra, de värderas bara högt trots att de egentligen inte får in enorma summor pengar. Såvida detta inte ändrats på senare tid.

Luftslott köper luftslott och betalar med högt värderad luft mao ;)

MacLeod
2006-10-11, 10:00
Rätta mig om jag har fel men varken Youtube eller Google har värdefulla företag för att de tjänar bra, de värderas bara högt trots att de egentligen inte får in enorma summor pengar. Såvida detta inte ändrats på senare tid.

Luftslott köper luftslott och betalar med högt värderad luft mao ;)

Visst är det lite luftslott, men dom drar in en hel del pengar oxå.

Här är en rätt bra artikel om google:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=501010

dice
2006-10-11, 11:48
Angående youtube och mediabolagen:
http://www.nyteknik.se/art/47464

aliquis
2006-10-11, 13:21
Angående youtube och mediabolagen:
http://www.nyteknik.se/art/47464Lite kul, deras värsta mardröm och de gör det frivilligt? Varför? För att de är rädda att de förlorar på att inte synas? ..

kharon
2006-10-11, 16:16
12 miljarder i aktier genererar ju inte 12 miljarder om man skulle sälja alla på en och samma gång. Eller har jag missuppfattat det? Min logik säger mig i alla fall att det är så.

Om du har 100 kr och köper aktier för dessa pengar så har du ju 100 kr i aktier. Om du säljer dina aktier som är värda 100 kr, så får du 100 kr.

Om du får 100kr i aktier för att du skapat en hemsida där man kan ladda upp filmer, så har du 100 kr i aktier och vill du sälja dina aktier till marknadsvärdet 100kr så får du 100kr.

Har du 12 miljarder i aktier så kan du inte sälja dina aktier bara genom att ringa din mäklare, det finns inte tillräckligt med köpare. Utbud och efterfrågan gäller alltså, och utbuden är på tok för stort. Du måste alltså sälja lite åt gången. Men har man en stor jävla mängd aktier så kan man till och med höja priset på aktierna genom att manipulera priset, precis som sker dagligen av dom stora aktörerna på marknaden som tagit sk. "corners" i företag/råvaror/etc.

Kwon
2006-10-11, 16:17
Jag hade börjat sälja omedelbums.

aliquis
2006-10-11, 16:45
De var ju visst tre som startade det, men en hoppade av för att plugga färdigt. Nu har han sin examen som dataingenjör.

Undra om han är nöjd, 4 miljarder fattigare? ;D
Tur som fan att studier lönar sig ;/

shut teh face
2006-10-11, 17:38
De var ju visst tre som startade det, men en hoppade av för att plugga färdigt. Nu har han sin examen som dataingenjör.

Undra om han är nöjd, 4 miljarder fattigare? ;D
Tur som fan att studier lönar sig ;/
De ger nog honom en liten tröstslant på 100 miljoner eller liknande, han lär ju vara deras vän och de förstår nog ironin i att han hoppade av. 100 miljoner är inte mycket för grabbzen men mycket för honom.