handdator

Visa fullständig version : BMR x PAL-faktor, men den naturliga förbränningen?

throat
2006-10-09, 21:23
Jag antar att flera är införstådda med BMR x PAL-faktor formulan som t.ex. uppladdningen.nu använder sig av för att beräkna ens kaloribehov. Min fråga därmeot gällde hur BMR-värdet påverkas utav den muskelmassa man har. Mer muskelmassa, högre passiv förbränning.

Om jag väger 100kg, och är 100kg tjock eller 100kg deffad kan ju inte kalkylatorn veta - tråkigt nog.

Ett mer exakt svar skulle säkerligen kräven min muskelvikt, men finns det verkligen inget annat sätt att ge sig själv en uppfattning om hur mycket extra förbränning man har?

nutz
2006-10-12, 17:06
1 kg ren muskelmassa käkar i sig 13 kcal/dygn i vila.

throat
2006-10-12, 20:46
Tack, då ska jag räkna ut muskelmassan då alltså.

Ola Wallengren
2006-10-12, 20:57
Räkna med att en normal korppssammansättning är att ha ca 40% muskler som förbrukar ca 13 kcal/kg och ca 15-20%fett som har en energiförbrukning av ca 4.5 kcal/kg. Du kan ju laborera med lite olika förhållande mellan fett och muskler för att se hur stor skilland det blir (ca 8.5 kcal/kg, fram och tillbaka), alltså 10kg skillnad i fördelning motsvarar ungefär 85kcal. Den individuella skillanden är nog så stor att dessa siffror inte stämmer i praktiken, men i genomsnitt.