Visa fullständig version : Recept på bröd!
Jag har sökt runt lite här men inte hittat något recept jag verkligen tyckt om. Därför undrar jag om ni har några bra recept/tips på gott & framförallt nyttigt bröd? Ska helst innehålla runt 100kcal/skiva om det går! Skulle verkligen uppskattas :)
jag har testat både de grövre brytbröden med kesella och morotsbullarna från den här sidan:
http://www.recepten.se/kategori/broed_matbroed.html
Jag bytte ut lite grahams/vanligvetemjöl till vetegroddar och havrekross som är nyttigare och mycket mer proteinrikt. Båda recepten blev riktigt goda.
Har dock ingen aning om var de ligger energimässigt, men rejält mer fibrer iallafall. Kesellabrödet har typ inget fett i sig, men dock 2,5 msk sirap, men det är ju inte så himla mycket.
Okej, tack så mycket :) Skulle helst vilja ha ett recept med näringsinnehåll.. jobbigt att inte veta vad saker innehåller! Har du något bra recept som du vet innehållet på?
Turbonisse
2006-10-09, 21:31
Jag brukar baka dessa bröd..
-Dubbelsatts-
8dl grahamsmjöl
6dlrågmjöl(kan ersättas med 3graham och 3dl råg allt efter tycke och smak)
6dlvatten(37grader)
Ett paket jäst
2msk olivolja.
(går även att baka på 100% grovt rågmjöl, blir faktiskt gott det med)
*Rör ut jästen i vattnet och tillsätt mjölet,rör runt och låt jäsa i 30min
*Baka ut det till bröd(ca 16st)
*Låt jäsa under duk i ca 20min
*Pensla med äggula alt olivolja
*Låt jäsa i ytterliggare 5 min
*Kör bröden i mitten av ugnen i ca 15-25 min(beroende på storlek)
Klart.. personligen anser jag att dom är mycket smarriga och matiga.
Näringsvärde? Vet inte rikigt dock kan det inte vara för mycket om man ser till innehållet, någon vänlig själ kanske vill hjälpa mig att räkna ut det? Det skulle uppskattas :)
H/David
Det godaste brödet är ju danskt rågbröd. Det äger:hbang:
Hittade faktiskt ett recept tror jag på detta forum. Som jag ännu inte har provat än, men låter gott
4 dl mjöl
6 dl mild naturell lättyoug.
175 g mörk brödsirap
1 1/2 dl rågkross
1 1/2 dl vetekross
1 1/2 dl drygt vetekli
1/2 msk bikarbonat
1/2 msk salt
50 g russin
Blanda samman allt. Det ska bli som en tjock gröt. Smöra och bröa en form med vetekli. Grädda på 150* i ca 90 min på nedersta falsen;)
Jag har ett recept här någonstans på ett riktigt mörkt bröd som innehåller massa olika sorters frön och grejer, sen bikarbonat, EN LITER fil eller yoghurt och sirap... Kanske inte JÄTTEnyttigt, men gott som fan! :D Säg till om du vill att jag ska skriva upp det.
*slap*
Nä okej, du har faktiskt rätt, men jag är allergisk mot råg, så det brödet går fetbort för mig...
Tack så mycket för era tips! :)
Har ni något bra tips på nåt bra bröd som man kan köpa? Ange näringsinnehåll isåfall!
Turbonisse
2006-10-10, 21:31
Jag brukar baka dessa bröd..
-Dubbelsatts-
8dl grahamsmjöl
6dlrågmjöl(kan ersättas med 3graham och 3dl råg allt efter tycke och smak)
6dlvatten(37grader)
Ett paket jäst
2msk olivolja.
(går även att baka på 100% grovt rågmjöl, blir faktiskt gott det med)
*Rör ut jästen i vattnet och tillsätt mjölet,rör runt och låt jäsa i 30min
*Baka ut det till bröd(ca 16st)
*Låt jäsa under duk i ca 20min
*Pensla med äggula alt olivolja
*Låt jäsa i ytterliggare 5 min
*Kör bröden i mitten av ugnen i ca 15-25 min(beroende på storlek)
Klart.. personligen anser jag att dom är mycket smarriga och matiga.
Näringsvärde? Vet inte rikigt dock kan det inte vara för mycket om man ser till innehållet, någon vänlig själ kanske vill hjälpa mig att räkna ut det? Det skulle uppskattas :)
H/David
Någon som skulle kunna hjälpa mig med att räkna ut det ungefärliga näringsvärdet på degen?
MVH David
Nej satan, stackars dig. Det blir ju lite svårt att avnjuta det brödet då:eating:
Men du kan väl prova att göra det med något annat kross i sånt fall då. Blir väl inte likadant men nästan:)
Klibullar (mitt absoluta favvo bröd :thumbup: )
50 gram jäst
5 dl 37 gradigt vatten
1tsk salt
3 dl rågmjöl (saltå kvarn)
3 dl grahamsmjöl (saltå kvarn)
4 dl vetekli (saltå kvarn)
2,5 dl vetemjöl (saltå kvarn)
jäsning på plåt i 45 minuter
grädda bullarna i mitten av ugnen på 225 grader i ca 15 - 20 minuter.
Lös upp jästen med lite av vattnet. Häll i resten av vattnet. Blanda i salt, rågmjlö, grahamsmjöl, vetekli, knåda degen till en jämn smet. Blanda i vetemjölet till sist. När degen är färdigblandad skall den vara klibbig, den skall vara fast men inte hård. Före varje bullrullning i händerna måste du blöta händerna (under rinnande kran) annars klibbar degen fast.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.