handdator

Visa fullständig version : Bärbar dator, vad krävs för att man ska kunna spela lite spel?

Glen
2006-10-09, 18:58
Såg att det diskuterades lite bärabara datorer så jag tänkte spinna vidare på ämnet:

Vad för krav bör man ha på en bärbar dator som man vill kunna spela spel på? Och vad bör man vara beredd att lägga ut på en sådan?

Jag kommer i huvudsak att skriva och surfa på nätet på den men jag tänkte att det kanske också kunde vara kul att skaffa en som klarar av lite spel också. Den behöver inte klara av de allra värsta spelen utan spel av "normalgraden" duger bra

Brooklyn
2006-10-09, 19:04
10-12k för en som funkar helt okej för spel. dock är det mer än "släpbar" dator då :Virro

Baan
2006-10-09, 19:06
Vilka spel då?

Om du inte hittar något extremt så finns det ingen bärbar/släpbar för vettig peng som klarar av krävande FPS.

Gabber
2006-10-10, 06:58
Såg att det diskuterades lite bärabara datorer så jag tänkte spinna vidare på ämnet:

Vad för krav bör man ha på en bärbar dator som man vill kunna spela spel på? Och vad bör man vara beredd att lägga ut på en sådan?

Jag kommer i huvudsak att skriva och surfa på nätet på den men jag tänkte att det kanske också kunde vara kul att skaffa en som klarar av lite spel också. Den behöver inte klara av de allra värsta spelen utan spel av "normalgraden" duger bra

http://www.alienware.com/

deras bärbara har jag sett presentation av på LAN och lillebror har spelat turnering på dem. Priset är ju en nackdel men det finns ju för den som har råd.

Ett av spelen var Doom 3 de körde annars CS.

pragmatist
2006-10-10, 09:48
Samma krav som på en stationär antar jag, d.v.s. bra processorhastighet, minne och grafikkort. Just grafikkortet tenderar vara en akilleshäl men det finns bärbara med grafikkort som nästan är i klass med de bästa stationära. Ingen kan dock anklaga de datorerna för att vara billiga eller ens prisvärda.

Själv har jag en HP NX9420 med ATI X1600 256mb grafik, den klarar det mesta (Quake 4, Company of Heroes etc) men man får dra ned på detaljerna för att det ska gå riktigt mjukt.

rikke_B
2006-10-10, 10:39
Själv har jag en HP NX9420 med ATI X1600 256mb grafik, den klarar det mesta (Quake 4, Company of Heroes etc) men man får dra ned på detaljerna för att det ska gå riktigt mjukt.

Pragmatist: Är du nöjd din HP?
Funderar själv på en NX7420.

Topic: Ett separat grafikkort är ju helt klart att föredra. En Zepto 6615 bör ju funka, men lite dyr kanske...

Gabber
2006-10-10, 10:59
du kanske kan få lite tips av dessa artiklar

http://www.tomshardware.se/datorer/barbara_datorer/20060616/
http://www.tomshardware.se/datorer/barbara_datorer/20060620/

aliquis
2006-10-10, 13:30

Jag kommer i huvudsak att skriva och surfa på nätet på den men jag tänkte att det kanske också kunde vara kul att skaffa en som klarar av lite spel också. Den behöver inte klara av de allra värsta spelen utan spel av "normalgraden" duger braOm "normalgraden" vad det nu är räcker så klarar du dig nog nästan med integrerad intel 950gma-grafik, vill du ha något lite bättre finns ju x700 och ännu bättre nv6800, ännu bättre blir x1600 och nv7800 o dylikt.

Satsa på en core 2 duo-maskin med minst 1GB ram.

aliquis
2006-10-10, 13:31
Vilka spel då?

Om du inte hittar något extremt så finns det ingen bärbar/släpbar för vettig peng som klarar av krävande FPS.Dell XPS lär ju svälja det mesta?

Zerom
2006-10-10, 13:45
Dom kostar däremot.