handdator

Visa fullständig version : Halvkropp

destrukt
2006-10-09, 18:01
Verkligen på tiden för mig att byta schema då jag alltid kört 4 dagars splitt. Så det känns extra kul att prova på halvkropps pass vilket är helt helt nytt för mig.
Hur tycker ni schemat ser ut?

Har kört första passet idag och är helt slut, men känner även av väldigt mycket i axlarna. Fundera på om de får för mycket stryk. (är det en god ideé att byta dag på axlar?, ev dra ner på seten?)

Pass 1
Bröst
Bänkpress/Hantelpress 3*5
Lutad bänk 3*5
Rygg
Latsdrag 3*5
Sittande kabelrodd 3*5
Tricpes
Smalbänk 4*5

Pass 2
Ben
Bencurl 2*5
Benspark 2*5
Biceps
Hammercurl 4*5
Axlar
Militärpress 4*5
Skivstångsshrugs 2*5
Mage
Crunshes 3*5
Crunches med rep 4*2

Pass 3
Bröst
Bänkpress/Hantelpress 3*10
Lutad hantel 3*10
Rygg
Marklyft 3*10
Skivstångsrodd 3*10
chins 1*10
Tripceps
Pushdowns med rep 4*10

Pass 4

Ben
Knäböj 2*10
Bencurl 2*10
Stående vadpress 4*10
Biceps
Culrstångscurl 4*10
Axlar
Axelpress 3*10
framåböjda hantellyft åt sidan 2*10
Mage
Maskin 4*10

destrukt
2006-10-09, 20:33
ingen som har någon åsikt... Hade varit kul och fått det godkänt så man kan börja pumpa!

Cykelmannen
2006-10-09, 20:47
Jag tycker att schemat är bra till största delen men det kräver EN stor förändring. Axlarna får för mycket styrk som du säger när du kör axlar varannat pass och bröst (lutande bänk t.ex tar väldigt mycket på axlarna) varannat.

Mitt förslag är att du istället splittar kroppen som överkropp och underkropp:

Överkropp

Bröst (en övning, t.ex lutande varannan gång och plan varannan)
Axlar (en-två övningar, t.ex en för främre axlar (när du kör plan bänkpress) och en för bakre axlar ELLER en för mitten axlar (när du kör lutande bänkpress))
Triceps (en övning)
Biceps (en övning)
Övre rygg (en-två övningar (om du kör två övningar behöver du kanske inte köra biceps på det passet e.tc))

Underkropp

Nedre rygg (en övning)
Mage (en övning)
Framsida lår (en övning)
Baksida lår (en övning)
Vader (en övning)

Bara ett förslag. Ska väl tillägga också att jag kör helkroppspass, inte halvkroppspass. Så att du inte tror att jag är en expert på halvkroppspass :thumbup:

destrukt
2006-10-10, 16:34
Alright tack fö hjälpen ser ut som såhär nu.. Tänkte prova biceps på pass 2 och 4 blir det för tung får jag väll flytta det.

Började denna veckan och tycker det känns riktigt bra, pass 2 körde jag klart på 25 minuter under dagen

Pass 1
Bröst
Bänkpress/Hantelpress 6*5
Rygg
Latsdrag 3*5
Axlar
Militärpress 4*5
Tricpes
Smalbänk 4*5

Pass 2
Ben
Bencurl 4*5
Sittande vadpress 3*5
Biceps
Hammercurl 4*5
Mage
Crunches med rep 6*5

Pass 3
Bröst
Lutad Bänk/hantelpress 5*10
Rygg
Skivstångsrodd 4*10
Axlar
Axelpress 3*10
Tripceps
Pushdowns med rep 4*10

Pass 4

Ben
Knäböj 4*10
Stående vadpress 3*10
Biceps
Culrstångscurl 4*10
UndreRygg
Marklyft 3*10
Mage
Maskin 4*10

jwzrd
2006-10-10, 16:43
Jag tycker att schemat är bra till största delen men det kräver EN stor förändring. Axlarna får för mycket styrk som du säger när du kör axlar varannat pass och bröst (lutande bänk t.ex tar väldigt mycket på axlarna) varannat.

Mitt förslag är att du istället splittar kroppen som överkropp och underkropp:

Överkropp

Bröst (en övning, t.ex lutande varannan gång och plan varannan)
Axlar (en-två övningar, t.ex en för främre axlar (när du kör plan bänkpress) och en för bakre axlar ELLER en för mitten axlar (när du kör lutande bänkpress))
Triceps (en övning)
Biceps (en övning)
Övre rygg (en-två övningar (om du kör två övningar behöver du kanske inte köra biceps på det passet e.tc))

Underkropp

Nedre rygg (en övning)
Mage (en övning)
Framsida lår (en övning)
Baksida lår (en övning)
Vader (en övning)

Bara ett förslag. Ska väl tillägga också att jag kör helkroppspass, inte halvkroppspass. Så att du inte tror att jag är en expert på halvkroppspass :thumbup:

Tränar inte du själv helkroppspass varannan dag? Det är ju optimalt, varför rekar du honom att inte träna så?