handdator

Visa fullständig version : Glass/ mjölk/ fil när man är sjuk...

rhotkiw
2006-10-09, 13:48
Morsan säger att jag ska äta glass när jag är sjuk ( som jag är nu ) käkar det såklart utan tvivlan eftersom hon säger det plus att det är gott :hbang:

Vad anser ni om det?

Exhale_
2006-10-09, 13:54
Det är ju mat det också, men att det skulle hjälpa bättre mot sjukdomar (troligtvis förkylning i ditt fall) än annan mat är ju BS!

Men gott är det! :hbang:

Fartman
2006-10-09, 14:28
Jag upplever iaf fil som ett riktigt "stabilt" livsmedel på så sätt att om man är lite dålig i magen eller så så är fil alltid ett säkert kort, typ att det lugnar magen på något vis..

Arnesson
2006-10-09, 14:32
Jag har "hört" att det mjölkprodukter skulle vara dåligt vid halsont och dyl.

Om det ligger någon sanning i det vet jag ej.

Bondlurk
2006-10-09, 17:55
OT: Finns det några läkemedel/preparat som vetenskapligt bevisat förebygger/förkortar förkylningar?

Zakath
2006-10-09, 18:00

Jag har läst några rekommendationer att mjölkprodukter ska vara bra vid t.ex. halsont, speciellt yoghurt/fil. Ingen aning om hur det fungerar, men någon kanske kan förklara hur det ligger till? :)

izza
2006-10-09, 18:04

Jag tror det är när man är slemmig i halsen som det är dåligt med mjölkprodukter, typ hosta och så. (ja, om det nu ligger nån sanning i det ;))

Nithian
2006-10-09, 18:05
Bakterier älskar socker och mjölk väl?

TylerDurden84
2006-10-09, 20:03
Fil innehåller många goda bakterier som magen och tarmarna mår bra av! Glass är väl det inte bästa alternativet mer än för smaklökarna.

Tolkia
2006-10-09, 20:22
Bakterier älskar socker och mjölk väl?
Nja, sådana bakterier som kan leva på socker och mjölk älskar socker och mjölk. Annars finns det sådana som gillar kycklingfile och fullkornsris också (bacillus cereus gillar väl ris om jag inte tar fel). Och sådana som gillar svavel ...