handdator

Visa fullständig version : Har jag rätt att gå om ett år?

Toxic
2006-10-08, 23:42
Situationen ser ut såhär...
I juni detta år tog jag studenten utan slutbetyg.
Jag hade blivit lovad att kunna läsa upp betygen nästa läsår.
jag saknar cirka 650-700 gymnasiepoäng:em:
Däribland Eng A vilket är ett kärnämne och som jag försttåt det så har jag rättighet att få läsa om iaf just det ämnet och om jag ändå ska läsa kursen på skolan så kan jag läsa dem andra med då jag kostar och drar in lika mycket oavsett antal kurser.

Stämmer något av det jag sagt?
Samt har jag rättighet att läsa om sista året ?

Mvh Toxic

Ame
2006-10-08, 23:50
Har skolan ändrat sig och säger att du inte får läsa upp eftersom du sa att du blivit lovad det?
Vet inte om det är en rättighet att gå ett år till men det var några tjejer i min klass som gjorde har jag för mig, så det ska väl gå.
Annar så fungerar väl alltid komvux, har en kompis som inte fick något slutbetyg men som fixade det nåt år senare ändå utan att gå om. Vet inte hur mycket han saknade dock.

Toxic
2006-10-08, 23:53
Har skolan ändrat sig och säger att du inte får läsa upp eftersom du sa att du blivit lovad det?
Vet inte om det är en rättighet att gå ett år till men det var några tjejer i min klass som gjorde har jag för mig, så det ska väl gå.
Annar så fungerar väl alltid komvux, har en kompis som inte fick något slutbetyg men som fixade det nåt år senare ändå utan att gå om. Vet inte hur mycket han saknade dock.

Njae skolan hade lovat men i tanken att jag skulle tenta av allt...
inte läsa ett helt år.... men faktum är att dem säger nej pga dåliga erfarenheter av tidigare elver som gått om.
Dem har inte ändrat sig bara förklarat dåligt enligt dem...
Men jag vet inte vad man ska säga...

Garnax
2006-10-09, 04:52
Vill inte dom så får du vänta tills du blir 20(?) och läsa på komvux

MacLeod
2006-10-09, 09:04
Tror du kan läsa komvux innan du fyllt 20. Alla har rätt till att läsa upp gymnasiebetygen. Sök på google efter komvux.

Princy
2006-10-09, 09:39
Vill du gå om hela kurserna eller behöver du bara komplettera vissa uppgifter och prov för att bli godkänd i ämnena?

Ifall ett ämne inte är komplett kan du förlänga kursen till nästa termin och bara gå dit och skriva de prov du missat. Behövs det mer än så går det säkert bra att du deltar i lektionerna i en eller två terminer för att nå upp till ett betyg. Att gå om ett år brukar inte vara några problem, så länge du förklarar din situation och vad du vill, förslagsvis för dina lärare och din syo-konsulent.

Annars kan du ju som sagt läsa upp betygen på Komvux också. Ett IG läser du kostnadsfritt upp och har då tillgång till lärare och lektioner, men högre betyg än så kan du bara göra prövningar på. Vilket betyder att du bara går dit och skriver slutproven.

blekfet2
2006-10-09, 09:43
vill du göra de mycket enkelt för dig så läs distans på Miroi, skrattretande lätta kurser.

manko
2006-10-09, 09:45
gå till AMS och säg att du vill läsa som KPU så får du det =P

backflash
2006-10-09, 09:57
Toxic']Situationen ser ut såhär...
I juni detta år tog jag studenten utan slutbetyg.
Jag hade blivit lovad att kunna läsa upp betygen nästa läsår.
jag saknar cirka 650-700 gymnasiepoäng:em:
Däribland Eng A vilket är ett kärnämne och som jag försttåt det så har jag rättighet att få läsa om iaf just det ämnet och om jag ändå ska läsa kursen på skolan så kan jag läsa dem andra med då jag kostar och drar in lika mycket oavsett antal kurser.

Stämmer något av det jag sagt?
Samt har jag rättighet att läsa om sista året ?

Mvh Toxic

Har du fått ett muntligt löfte, eller har du det på papper någonstans?