handdator

Visa fullständig version : Memma - påskgodis på finska

YTS
2006-10-08, 20:06
Här är ett recept på den finska påskefterätten Memma hämtat från min hemsida.

MEMMA

Memma är en finsk påskefterrätt, som görs efter samma principer som när man brygger öl. Detta recept räcker till 4 rejäla portioner Memma. Memma är mineral och fiberrikt, samtidigt som det innehåller minimalt med fett. Du behöver en ugnsform, som har ett vattendjup på ca 3,5 cm om man häller i 2,5 l vatten + att man bör ha lite marginal ovanför ytan, så det inte skvimpar över. 2 dl (90g) orökt krossad pilsnermalt, vilket kan köpas i 1 kg´s förpackning, från humlegården kostar ca 20 kr + frakt (Minsta order 150 kr, Ring dem och förklara, så kanske du kan få köpa mindre kvantitet). I övrigt görs memma på 8 dl (knappt 1/2 kg) fint rågmjöl, 1 dl mörk sirap, 1/2 msk malda pomeransskal och 1/2 tsk salt.

Sätt ugnen så att temperaturen håller sig på ca 65 grader, (ca 50 grader på vredet). Värm upp 2 l vatten i en 3 l gryta, till 65 grader och lyft av den från plattan. Vispa ner 2 dl pilsnermalt och 8 dl fint rågmjöl. Lägg på locket och ställ in grytan på ett galler i ugnen. Om du har en elektronisk temperatur mätare, så stoppa ner givaren i memmablandningen. Låt stå i ugnen under 12 timmar, temperaturen får inte sjunka under 60 grader och har den en gång gått över 65 grader får den inte sjunka under 65 grader eller överstiga 70 grader. Detta är mycket viktigt, för följer man inte detta, blir det ingen memma.

Efter 12 timmar tar man ut memman, som skall ha gått från gröt till välling med söt smak. Höj värmen på ugnen till 175 grader. Nu kokar man upp memmablandningen på spisen och låter sjuda mellan 5 och 10 minuter. Under tiden skummar man av, för att därefter röra ner salt, sirap och malda pomeransskal. Häll därefter ner memman i en ugnsform, som är dimensionerad som tidigare beskrivits. Grädda ca 3,5 timmar och rör om var 15:e minut tills memmasmeten blivit lagom geléaktig efter ca 2 timmar. Grädda färdigt tills memmasmeten blivit grötliknande. Ta ut ur ugnen och täck med aluminium folie och låt svalna.

Serveras med mellan eller standardmjölk. De få skalbitar som finns i memman kommer från malten och spottas lämpligen ut. Memman går bra att frysa.

Energigivare/portion

Energi 2054 kJ
Energi 491 kcal
Protein 16,8g (13,7 E%)
Fett 5,6g (10,3 E%)
Kolhydrat 92g (76 E%)
Fibrer 17g (8,3 g/MJ)

Pris

3:81 kr/portion (1:85kr/MJ)

polaren
2006-10-09, 11:39
Tack för receptet! Jag äter alltid memma på påsken, det är helt sjukt gott!

bubbe
2006-10-09, 12:30
å tusan ett memmarecept, var länge sen sist nu. tror dock inte jag orkar med att göra egen. Finns det att handla någonstans i sverige?

polaren
2006-10-09, 12:56
å tusan ett memmarecept, var länge sen sist nu. tror dock inte jag orkar med att göra egen. Finns det att handla någonstans i sverige?

Morsan handlar det varje påsk på ICA (tror jag). Brukar bara finnas vid påsktider.

Säljer dom ingen memma i din stad så kan du ju be typ ICA ta hem till påsken, lär inte va så svårt :)

FreCKo
2006-10-09, 13:20
fan! Jag som trodde att jag skulle kunna göra skiten, men sen så såg jag det här:

... I övrigt görs memma på 8 dl (knappt 1/2 kg) fint rågmjöl...

Fan ta min rågallergi :cryout:

YTS
2006-10-09, 21:23
fan! Jag som trodde att jag skulle kunna göra skiten, men sen så såg jag det här:

Fan ta min rågallergi :cryout:

Jag har goda nyheter!

Det går bra med kornmjöl. Har testat och det blir nästan godare.
Och vanlig malt är också gjort av korn.