Visa fullständig version : BlixtSömn
DanielRinblad
2006-10-08, 19:09
Läste lunaspice's sömnartikel i "Best of"-delen.
Funderade på en sak som jag läst att bl.a. Einstein använt sig av, och även jag. :P
Om man är väldigt trött och har fått dåligt med sömn så kan man för att piggna till lite sätta sig ngnstans där det är mörkt med en nyckelknippa i handen. Håll nyckelknippan med "överhandsgrepp". :P
Slut sedan ögonen och somna. Innan du hinner somna tillräckligt hårt så släpper kroppen på muskelkontrollen, och du tappar nyckelknippan. Iom att du ändå inte ramlat ner i jättedjup sömn så vaknar du av ljudet, och ngn minut efter detta känner man sig mycket piggare.
Brukade köra detta trick på kafferasterna ngn gång i begynnelsen när jag jobbade som städare. :P
Litet vardagstips sådär bara. Förhoppningsvis är det ngn som har nytta av det.
Mvh,
Dannyboy
jag har provat å jag säger att det är fullkommligt med skitsnack
ÄR det sant att man blir piggare då? Isf är det väl värt att testa.
Jag tror inte jag kan somna sittandes, om jag är inte är riiiktigt riiiktigt trött. Men jag får pröva nån gång:)
Tack för tipset.
Kaboffastar
2006-10-08, 19:14
Jag skulle hinna sova i max 1-2 skunder innan jag skulle tappa nycklarna.
Samma om man sitter i en soffa och somnar, huvet faller frammåt pga att musklerna i nacken slappnas av, ungefär så länge skulle min hand hålla i nycklarna å de vettefaen om de skulle ge mig ett skit :D
DanielRinblad
2006-10-08, 19:19
Jag tycker det fungerar. Kan ju inte säga att jag blir tokigt pigg av det, men man slipper den där riktigt jobbiga tröttheten, när man inte har ork eller lust till ngt alls. Om inte annat än för att det är skönt att sitta ner ngnstans där det är mörkt, tyst och skönt.
Det är väl som med allt annat, fungerar bra för vissa, mindre bra för andra. :)
Kom att tänka på det bara när jag läste lunaspice's artikel.
hahavaffan
2006-10-08, 19:23
Jag anser att det funkar... om det sen är placebo eller verklighet skiter jag i, för piggare blir jag.
Ska nog prova det någon gång, låter mycket intressant!
Jag undrar om det verkligen är att kroppen hinner bli utvilad eller om man på något sätt lurar kroppen att den fått vila mer än man egentligen vilade?
shadowfire
2006-10-08, 19:33
power nap's kör jag rätt ofta... fungerar shitbra. Lägger mig 10-12 minuter i soffan och lyssnar på trance direkt efter jobbet. Går direkt in i något transtillstånd och då jag vaknar upp ur det, så är jag enormt mkt piggare än vad jag var innan. Jag är hela tiden medveten om musiken och om atmosfären omkring, men ändå faller jag in i något slags drömstadie och "upplever" saker som liknar drömmar.
Från att ha varit i 16:30-koma (gäspig, glansiga ögon, trött i skallen osv) på jobbet så blir jag pigg som f-n 17:30...
Det funkar för mig, för efter 1-2 gånger så är jag inte tillräckligt trött för att kunna somna sittandes igen.
sitt å vänta på din stridspackning i spöregnet i 1h på att det ska komma ett eldöverfall när man knappt sovit på närmare 80h så inser man rätt fort att man blir INTE piggare av att man nickar till och sover i x antal sek:(
DanielRinblad
2006-10-08, 20:12
Ah, min gode vän, det här handlar inte om extrema förhållanden som det. Har suttit i samma sits, och då hjälper bara kvalitativ sömn. Nu gäller det typ seghet och trötthet på/efter jobbet/skolan. :P
Ang. ämnet sömnbrist då... Hahaha, vilka roliga hallisar man kan se. Siffrorna på fartygets kompass blev en gång till små streckgubbar framför ögonen på mig. En annan gång blev de till kanonpipor som följde mig vart jag än rörde huvudet. :P
Och den gamla klassikerna, för alla som varit i flottan, knivmannen på bryggan alias KSP-regnskyddet. :D
Har för mig att max sömn bör ligga på 15 min för att inte övergå till djupsömn.
Daniel_S
2006-10-09, 11:58
Funkar bra när man kör bil. Man blir skitpigg när gruset smattrar under bilen, eller när mötande billjus väcker en. Inget man behöver pröva dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.