Visa fullständig version : Miranda lagar sushi för första gången!
mirrranda
2006-10-08, 14:58
Jag har alltid trott att min favoritmat Sushi är otroligt komplicerat att laga men icke sa nicke, det är riktigt lätt! *flex*
Efter ett storköp på Coop; ingefära, sjögräsblad, wasabi, sushiris, lax, fish-sticks, avokado och gurka!
33537
33538
mirrranda
2006-10-08, 14:59
Fram med laxen och resten av grejerna!
33539
33540
Det där har jag funderat på 2 år nu. Dags att göra slag i saken.
mirrranda
2006-10-08, 15:00
Wasabi!
33541
mirrranda
2006-10-08, 15:01
Dags att börja rulla!
33542
Sushikocken Mirre!
33543
Brooklyn
2006-10-08, 15:02
mmm sushi... give it to me...:Virro
mirrranda
2006-10-08, 15:03
Älsklingen lagar mat!
Torn av rullar!
33544
33545
33546
mirrranda
2006-10-08, 15:04
Skära, skära!
33547
Muuuumsss
33548
mirrranda
2006-10-08, 15:04
33549
33550
mirrranda
2006-10-08, 15:05
Fixat och klart!
MYCKET LÄTTARE än vad jag trodde! Tro inte att det är omöjligt, man fixar de på ett kick!
33551
mirrranda
2006-10-08, 15:06
Det där har jag funderat på 2 år nu. Dags att göra slag i saken.
Yesss! Det är enkelt!
mirrranda
2006-10-08, 15:06
mmm sushi... give it to me...:Virro
Jag vet, det är BÄST!*kissass*
Brooklyn
2006-10-08, 15:28
Jag vet, det är BÄST!*kissass*
ska på sushibuffé om 1h, (tredjegången denna vecka) haha jag är nog "addicted"*rolleyes*
Norrlänning
2006-10-08, 15:43
Wow, såg bra ut! :thumbup:
Har aldrig ätit sushi men nu blir jag väl nästan tvungen.
Är laxen verkligen helt rå? Jag trodde typ man gravade den eller nåt....
Förresten ser det jättetjusigt ut! Och jättekul med bildserier!
mirrranda
2006-10-08, 16:49
Är laxen verkligen helt rå? Jag trodde typ man gravade den eller nåt....
Förresten ser det jättetjusigt ut! Och jättekul med bildserier!
Den är rå, en helt vanlig laxfilé använde vi oss av, som såklart varit fryst men sedan tinats. Samma sak med fish-sticksen :)
ska på sushibuffé om 1h, (tredjegången denna vecka) haha jag är nog "addicted"
Haha mumssss! Jag brukar gå till Arigato Sushi på vasagatan, var går du?
men omg, man ska använda rimmad lax människa! *slap* *grr27* Rimmad är det enda som smakar mycket lax utan att smaka annat. Rå lax smakar inte lika mycket, gravad gör att det blir en julkänsla över det hela...
Min flickvän har btw tvingat mig att göra sushi åtminstånde typ 10ggr, har provat de flesta olika variationer så jag talar för en gångs skull sanning :D
Förra året var vi ett gäng killkompisar som träffades varannan lördag och lagade mat tillsammans. Det blev inte alltför sällan att vi lagade sushi... det är som du säger väldigt enkelt :)
Man kan både göra Maki (som mirres rullar) och Nigiri (riskuddar med valfri fisk ovanpå). Vi brukade variera oss med fisken men det godaste tycker jag är lax och tonfisk (tonfisken är rå d.v.s. ingen burk som ni är vana vid :D). Det stämmer att fisken ska vara fryst innan, fast det är inte ett måste. Om man har en fiskbutik som man litar på så kan man köpa den färsk därifrån också, det gjorde vi ibland. Saluhallen i Lund har väldigt fräsch fisk.
Något som vi testade som var väldigt gott och som jag vill rekommendera är en blandning av California rolls och Philadelphia rolls. Här gör man en vanlig maki-rulle, fast på riset har man lax, gräslök och någon form av mjuk creemcheese ost, philadelphiaost. Sen kan man ha i Avocado också. Testa! Det är mums filibaba :D
Om man vill vara extra häftig så kan man ha Nori-arken på insidan också, sen sesamfrön eller fiskrom på utsidan.
machine gun
2006-10-08, 17:19
Det stämmer att fisken ska vara fryst innan, fast det är inte ett måste. Om man har en fiskbutik som man litar på så kan man köpa den färsk därifrån också, det gjorde vi ibland. Saluhallen i Lund har väldigt fräsch fisk.
Det handlar inte om fräschheten på fisken utan att det naturligt kan förekomma parasiter i fisk, vilka alltså dör vid nedfrysning.
onigiris finns också, typ samma sak till en nigiri (risboll med t.ex. lax på) som en california roll är mot en maki-rulle, det är en risboll med lax och grejer innuti helt enkelt!
Det handlar inte om fräschheten på fisken utan att det naturligt kan förekomma parasiter i fisk, vilka alltså dör vid nedfrysning.
Okej! Då var jag felinformerad. Jag hade också för mig att parasiter som trikiner osv. mest kom ifrån griskött. Jag har inte blivit dålig av det än så länge dock, men någon gång kanske man blir det. Jag är mycket för att köpa fisk från fiskbutiken och kött från charkuteriet osv. Men de lär väl ha fryst lax där också om man specifikt frågar efter det :thumbup:
Ska prova sushi i veckan tack vare dig :) :)
Ska prova sushi i veckan tack vare dig :) :)
Har du aldrig käkat sushi? :confused:
Brooklyn
2006-10-08, 18:58
Den är rå, en helt vanlig laxfilé använde vi oss av, som såklart varit fryst men sedan tinats. Samma sak med fish-sticksen :)
Haha mumssss! Jag brukar gå till Arigato Sushi på vasagatan, var går du?
nåt nytt ställe som heter "kinesiska muren" som ligger på odengatan. dom har kinabuffé + mongolisk buffé + sushibuffén för bara 99kr (allt ingår)
Okej! Då var jag felinformerad. Jag hade också för mig att parasiter som trikiner osv. mest kom ifrån griskött. Jag har inte blivit dålig av det än så länge dock, men någon gång kanske man blir det. Jag är mycket för att köpa fisk från fiskbutiken och kött från charkuteriet osv. Men de lär väl ha fryst lax där också om man specifikt frågar efter det :thumbup:
Binnikemask (http://sv.wikipedia.org/wiki/Binnikemask) kan man få av rå fisk.
EDIT: Du kan ju frysa laxen själv...
nåt nytt ställe som heter "kinesiska muren" som ligger på odengatan. dom har kinabuffé + mongolisk buffé + sushibuffén för bara 99kr (allt ingår)
va? Herregud, dit måste jag gå! (höll på att skriva herrehud, dist måte jag gå för att jag blev så exalterad :D )
Brooklyn
2006-10-08, 19:36
va? Herregud, dit måste jag gå! (höll på att skriva herrehud, dist måte jag gå för att jag blev så exalterad :D )
ja! kan starkt rekommendera det! har varit där redan 5ggr på 2veckor :D
och lunchtid så kostar det 75kr.
mirrranda
2006-10-08, 20:00
ja! kan starkt rekommendera det! har varit där redan 5ggr på 2veckor :D
och lunchtid så kostar det 75kr.
Jäklar! Blir ett besök i veckan! Vet du du vilket nummer det ligger på? :D
Brooklyn
2006-10-08, 20:10
Jäklar! Blir ett besök i veckan! Vet du du vilket nummer det ligger på? :D
hmm kan det vara 101 eller nåt i den stilen, ligger bredvid robbans chokladcafé "E"
Shit ser sjukt gott ut, jag älskar sushi! har aldrig vågat testa själv, men en vacker ag så. tack för inspiration!
mirrranda
2006-10-08, 20:30
hmm kan det vara 101 eller nåt i den stilen, ligger bredvid robbans chokladcafé "E"
Hehe gäller att springa förbi chokladcafét då :D
För övrigt kan jag meddela alla att hemmagjord sushi smakar minst lika gott som "tillagad" på restaurang *flex*
mirrranda
2006-10-08, 20:31
Shit ser sjukt gott ut, jag älskar sushi! har aldrig vågat testa själv, men en vacker ag så. tack för inspiration!
Var inte rädd för att testa! Mer simpelt blir det inte!
Köp hem grejerna, läs på sjögräsförpackningen och börja rulla :) Finns dessutom massa med tips på nätet om hur man kan göra olika små sushibitar..spec du ska inte vara rädd, är ju redan värsta hemmakocken :)
Äter du fisk?
Jag har aldrig käkat sushi... *rolleyes* Det här med råa saker är inte riktigt min grej.
Borde jag?
Enkelt och gått - fina bitar du fick till :thumbup:
Lite mistosoppa till det där ... mums!
mirrranda
2006-10-09, 06:36
Jag har aldrig käkat sushi... *rolleyes* Det här med råa saker är inte riktigt min grej.
Borde jag?
Jaaaaaa!! *slap* :D
mirrranda
2006-10-09, 06:37
Enkelt och gått - fina bitar du fick till :thumbup:
Lite mistosoppa till det där ... mums!
Tack, jo det var det enda vi missade. Hittade tyvärr inte det på coop, någon som har något tips om var man kan hitta det? I stockholm?
Nej det har jag inte :(
Nej det har jag inte :(
Aj då, dags att käka det MAO :D
Tack, jo det var det enda vi missade. Hittade tyvärr inte det på coop, någon som har något tips om var man kan hitta det? I stockholm?
Typ överallt? :confused: Wtf, brukar finns i asien-hörnan i alla affärer, Prisxtra har iaf, många småaffärer har också. Gå till något annat ställe om coop inte har bara...
PingvinFlickan
2006-10-09, 10:42
Jag har alltid trott att min favoritmat Sushi är otroligt komplicerat att laga men icke sa nicke, det är riktigt lätt! *flex*
Efter ett storköp på Coop; ingefära, sjögräsblad, wasabi, sushiris, lax, fish-sticks, avokado och gurka!
33537
33538
Jätteinspererande! Det är den där svarta "mattan" som är sjögräsbladet, va?
Jätteinspererande! Det är den där svarta "mattan" som är sjögräsbladet, va?
Japp, nyttigt som fan är det dessutom :D Om man inte gör sushi typ en gång i veckan stelnar sjögräset och blir lite jobbigt att göra t.ex. makis nästa gång (sjögräsrullar). Iofs använder jag/vi/min flickvän inte en blöt handduk när vi gör rullarna...
Om det blir något över så kan man kllippa ner skiten i en sallad eller något... Smakar inte så fruktansvärt mycket + att det är nyttigt som fan = något som alla borde testa :thumbup:
mirrranda
2006-10-09, 15:55
Typ överallt? :confused: Wtf, brukar finns i asien-hörnan i alla affärer, Prisxtra har iaf, många småaffärer har också. Gå till något annat ställe om coop inte har bara...
Oj :confused:
Vi kanske var lite blinda el råkade gå in i den enda butiken som inte säljer misosoppa! Men nästa gång så! :D
Oj :confused:
Vi kanske var lite blinda el råkade gå in i den enda butiken som inte säljer misosoppa! Men nästa gång så! :D
Ah exakt, se bara till att blanda ut det ordentligt... Det brukar oftast inte vara på pulver utan i typ en läskig röra... Smaka av hela tiden, har lyckats göra både färgat vatten och typ råolja när jag inte vart uppmärksam :Virro
hahavaffan
2007-09-13, 22:25
Nu väcker vi lite liv i denna tråden. Jag ska för första gången äta sushi på lördag, tror jag. Vad ska jag inhandla om jag inte har nåt? Ska man inte ha typ soja att blanda wasabin med? Kan nån vänlig själv skriva en inhandlarlista till mig? :)
LadyInsane
2007-09-13, 22:30
Nu väcker vi lite liv i denna tråden. Jag ska för första gången äta sushi på lördag, tror jag. Vad ska jag inhandla om jag inte har nåt? Ska man inte ha typ soja att blanda wasabin med? Kan nån vänlig själv skriva en inhandlarlista till mig? :)
Första inlägget:*rolleyes*
33537
33538
MyungChul
2007-09-13, 22:33
Kastrull att koka riset i alt. riskokare.
Skärbräda
Bambu-matta
Kniv, ex Global G-4
Skål för soya, wasabi
Tallrikar
Ev. glas om man vill ha något att dricka till
Sushi-ris
Risvinäger
Socker - Koka och låt stå och dra över natten.
För de vanligaste rullarna.
Sjögräsblad
Gurka
Avocado
Lax
Vitfisk-sticks
Soya
Wasabi
Ingefära
Misopasta/pulver
hahavaffan
2007-09-13, 22:39
Första inlägget:*rolleyes*Hehe, mm, men det kändes lite tamt. Ris, soja t.ex. Hade ju garanterat kommit hem utan ris :D
MyungChul - TACK
LadyInsane
2007-09-13, 22:49
Hehe, mm, men det kändes lite tamt. Ris, soja t.ex. Hade ju garanterat kommit hem utan ris :D
:D :hbang:
ska på sushibuffé om 1h, (tredjegången denna vecka) haha jag är nog "addicted"*rolleyes*
VART finns det sushibuffé?! antar att det är i stockholm? jag är galen i sushi. i must know! :Virro
coolt :D har också alltid trott att det var jättesvårt, hade en polare som försökte utan.. eh.. vidare framgång. Hon saknar väl era sushiskills helt enkelt ;) nu måste man ju prova. kul med ingandlingslista och bildserie också :)
Ivar_Lo-J
2007-09-14, 06:20
VART finns det sushibuffé?! antar att det är i stockholm? jag är galen i sushi. i must know! :Virro
De två ställena som jag såg att det tipsades om tidigare i tråden var stockholmsställen. Jag brukar käka sushibuffé på Rice på nybrogatan (också stockholm), men det borde ju kunna finnas även på andra ställen. Kika runt på de asiatiska ställena i närheten.
Hoppas du hittar nått, sushibuffé är ju så himla mycket bättre än o köpa lösa bitar!
F.ö. kan jag tipsa om följande: Om man är skeptisk mot fisken, så finns det supergod vegetarisk/vegansk sushi! Avocad o friterad tofu... *drool*
machine gun
2007-09-14, 08:46
Hoppas du hittar nått, sushibuffé är ju så himla mycket bättre än o köpa lösa bitar!
Å andra sidan finns det kanske 4-5 ställen i Stockholm som gör god sushi. Många misslyckas med riset, så att det blir för surt. Därav är jag skeptisk till sushibufféer, men det är förstås möjligt att nåt av de ställena faktiskt kan sina grejer :D
Riktig sushi är inte lätt! *gah!*
*edit*
Dem såg ialf goda och fina ut! :)
olle lindblad
2007-09-14, 08:54
Men Robert E ligger ju på nr 72?
Brooklyn
2007-09-14, 09:25
Men Robert E ligger ju på nr 72?
jaja, det ligger där iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.