Logga in

Visa fullständig version : Vanligt socker efter träning?

kyla
2006-10-08, 14:46
Finns det nån nytta av att få i sig vanligt socker från t ex saft efter ett träningspass om man nu inte skulle ha tillgång till snabba kolhydrater? Är det liksom bättre än inget?

FreCKo
2006-10-08, 14:50
Finns det nån nytta av att få i sig vanligt socker från t ex saft efter ett träningspass om man nu inte skulle ha tillgång till snabba kolhydrater? Är det liksom bättre än inget?

Min gympalärare sa alltid att man ska få i sig så snabba kolhydrater som möjligt efter träning, "en bulle eller något"... Känns LITE onödigt att tugga bulle om man deffar, men fan, bulkar du eller är inte så petig med att gå ner i vikt så borde det väl funka?

Snart kommer King Grub och bannar mig för att jag har tok-fel :D

kyla
2006-10-08, 14:53
Men är inte snabba kolisar, typ fruktsocker, enkla sockerarter, medan vanligt socker är dubbel och behöver spjälka och tar längre tid för kropen att ta till sig? Så det är väl aldrig lika bra som fruktsocker, men det kansek är bättre än inget (kan säga att jag inte kan äta en måltid direkt efter träningen).

King Grub
2006-10-08, 15:07
Fruktsocker är inte snabba kolhydrater! Det är extremt långsamma kolhydrater, som dessutom inte går till musklerna, utan till levern. Värdelöst efter styrketräning, som i princip enbart använder muskelglykogen.

Vanligt strösocker är 50% fruktos, 50% glukos.

Att sockerarten är "enkel" innebär inte nödvändigtvis snabbt upptag, och socker är inte automatiskt snabbare än stärkelse. Sammansatta/enkla kolhydratater är inte = långsamma/snabba.

kyla
2006-10-08, 15:31
Nahe, jag trodde det va därför man skulle ta banan efter ett pass, för o få i sig snabba kolisar. Hursomhelst, är det skit att ta vanligt socker efter träning?

King Grub
2006-10-08, 15:33
Det är inte ett bra alternativ.

Och dom snabba kolhydraterna i en banan kommer från glukos, inte fruktos. Skall man fylla kolhydratbehovet med glukos från banan kan det bli mycket fruktos "på köpet".

MrBulk
2006-10-08, 21:28
Hur är fruktos som sportdryck?

Apos78
2006-10-08, 22:36
Fruktos i sportdryck ger ingen skillnad mot fruktos från annan källa. Om man bara ser till fruktosen då. Hamnar i slutändan i levern som Grub nämnde.

MrBulk
2006-10-08, 22:46
Fruktos i sportdryck ger ingen skillnad mot fruktos från annan källa. Om man bara ser till fruktosen då. Hamnar i slutändan i levern som Grub nämnde.

Och det ger ingen effekt på prestationen som druvsocker gör, eller?

Gpajpen
2006-10-08, 23:06
va äre för slags kolisar i apelsinjuice?

Johan.S
2006-10-09, 07:46
Varför krångla till det. Kör på malto

King Grub
2006-10-09, 07:48
va äre för slags kolisar i apelsinjuice?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=434&lang=sv

heraso
2006-10-09, 09:33
Har för mig att det är olika sorters kolhydrater man ska få i sig beroende på om det är konditions- eller styrketräning man har utövat. Sant eller falskt?

Bronkitkorv
2006-10-09, 09:50
Det finns många bättre enkla alternativ.. Godis, vitt bröd, maltodextrin osv.
Tror knappast det är bra med strösocker...

King Grub
2006-10-09, 10:09
Har för mig att det är olika sorters kolhydrater man ska få i sig beroende på om det är konditions- eller styrketräning man har utövat. Sant eller falskt?

Falskt. Det gör inget att fylla på leverglykogen med en viss mängd fruktos efter konditionsträning (fruktos fyller fortfarande inte muskelglykogen då heller), men det behövs inte heller; glukos eller maltodextrin/stärkelse fyller på leverglykogenet lika bra vid behov.

Under intensiv konditionsträning kan man däremot uppnå en högre exogen kolhydratoxidation med glukos/maltodextrin+fruktos än enbart glukos/maltodextrin.

Råland
2006-10-09, 12:15
Falskt. Det gör inget att fylla på leverglykogen med en viss mängd fruktos efter konditionsträning (fruktos fyller fortfarande inte muskelglykogen då heller), men det behövs inte heller; glukos eller maltodextrin/stärkelse fyller på leverglykogenet lika bra vid behov.

Om man skulle få i sig enbart fruktos bygger väl ändå levern om fruktoset till glukos för vidare transport till musklerna? Processen tar ju såklart längre tid än att inta glukos/stärkelse men torde väl vara bättre än ingenting?

King Grub
2006-10-09, 12:21
Ja, men återsyntesen av muskelglykogen sker då synnerligen långsammare. Efter konditionsträning är glukos och sackaros ungefär likvärdigt vad återsyntesen av glykogen (åtminstone vid små intag - 1 g / kilo kroppsvikt eller så), men enbart ren fruktos kan inte rekommenderas under några förhållanden.

bongoberra
2006-10-09, 13:07
Om nu Fruktos är dåligt, Varför innehåller många Gainers 50/50 Fruktos/malto?
Borde det inte vara billigare och bättre med bara malto?

King Grub
2006-10-09, 13:14
Varför innehåller många Gainers 50/50 Fruktos/malto?

Gör dom?

alexsingh
2006-10-09, 13:27
typ 5 % fruktos o 95 % malto har jag för mig

nutz
2006-10-09, 14:34
Korkad uppföljare:

Varför lagrar man glykogen i levern och vad används det till?

Sundsarn
2006-10-09, 14:49
Korkad uppföljare:

Varför lagrar man glykogen i levern och vad används det till?

(fy fan vad skit man säkert får för det här menmen) Har för mig att Hjärnan använder energi från levern *duckar*

King Grub
2006-10-09, 14:53
http://en.wikipedia.org/wiki/Glycogen

kyla
2006-10-09, 15:11
Okej, socker var odugligt. Men vad kan man då äta/dricka för nåt som innehåller snabba kolisar? (Om jag inte har malto eller färdigt gainerpulver)

jwzrd
2006-10-09, 15:12
Okej, socker var odugligt. Men vad kan man då äta/dricka för nåt som innehåller snabba kolisar? (Om jag inte har malto eller färdigt gainerpulver)

Ät vanlig mat.

bongoberra
2006-10-09, 15:16
typ 5 % fruktos o 95 % malto har jag för mig

ja fel av mig 95/5 låter ju vettigare :em:

nirre
2006-10-09, 15:30

havregryn? billigt dessutom

Gpajpen
2006-10-09, 17:22
havregryn? billigt dessutom

havregryn är väl inte speciellt snabba kolhydrater?

King Grub
2006-10-09, 17:25
Spelar ingen speciell roll. Det viktigaste är mängden kolhydrat, att man får tillräckligt mycket, inte nödvändigtvis hur högglykemiska dom är. I flera studier på konditionsträning har man visat på bättre prestationsförmåga dagen efter, vid tillförsel av långsamma kolhydrater i stället för snabba. Efter styrketräning kan det säkert vara av värde med lite mer insulinfrisättande kolhydrater, men det är tveksamt om det kommer att göra någon skillnad i praktiken, särskilt om man tar dom med insulinfrisättande protein.

Bondlurk
2006-10-09, 17:39
En liten OT fråga till Grub eller annan kunnig: Jag har förstått det som att exogen kolhydratoxidation innebär att oxidationen sker utanför cellerna efter lite sökande, men vad menas med det egentligen, är det glukos till glykogen det handlar om eller har jag missförstått det?

King Grub
2006-10-09, 17:49
Nej, inte glykogen. Exogen kolhydratoxidation betyder användning av dom just tillförda kolhydraterna som bränsle utan att dom behöver lagras in som glykogen först. Användning av muskel- och leverglykogen kallas endogen kolhydratoxidation. Ju större exogen kolhydratoxidation, desto mindre lagrat glykogen behöver användas och desto längre varar dessa, vilket kan innebära förbättrad prestation vid långvarig träning.

Bondlurk
2006-10-09, 17:52
Nej, inte glykogen. Exogen kolhydratoxidation betyder användning av dom just tillförda kolhydraterna som bränsle utan att dom behöver lagras in som glykogen först. Användning av muskel- och leverglykogen kallas endogen kolhydratoxidation. Ju större exogen kolhydratoxidation, desto mindre lagrat glykogen behöver användas och desto längre varar dessa, vilket kan innebära förbättrad prestation vid långvarig träning.

Alltså kan muskler använda glukos som bränsle direkt?

Är detta något värt att tillämpa på kortare(~20 min) högintensiva konditionspass eller är mer gynnsamt för långdistansare?

King Grub
2006-10-09, 18:00
Det är främst lämpligt för distans.

http://www.sports.stir.ac.uk/NewSite/SSJClub/Asker.pdf#search=%22High%20rates%20of%20exogenous% 20carbohydrate%20oxidation%20from%20multiple%20tra nsportable%20carbohydrates%20ingested%20during%20p rolonged%20exercise.%22

Under styrketräning kan en "sportdryck" också förbättra prestationsförmågan, och inte minst minska muskelproteinnedbrytningen långt efter avslutat pass.

Sverker
2006-10-09, 18:03
Alla kolhydrater blir till slut glukos. Du behöver kolhydrater för att kunna träna. Så fort arbetsbelastningen ökar, ökar förbränningen av glukos.

När du tömmer förråden av glykogen under träningen kan det vara idé att tanka kolhydrat.

Ja. Det finns ett undantag. Fruktos. Fruktos kan bli fett utan att gå vägen via glukos.

Bondlurk
2006-10-09, 18:08
Alla kolhydrater blir till slut glukos. Du behöver kolhydrater för att kunna träna. Så fort arbetsbelastningen ökar, ökar förbränningen av glukos.

När du tömmer förråden av glykogen under träningen kan det vara idé att tanka kolhydrat.

Ja. Det finns ett undantag. Fruktos. Fruktos kan bli fett utan att gå vägen via glukos.

Får jag fråga varför den överdrivna mängd tomrader? :whipped:

Tack för svaren Grub och Sverker. =)

kyla
2006-10-09, 18:34
Kom på en sak, jag har blandat ihop fruktsocker och druvsocker:em:

Men nu har jag iaf fått en liten klarhet i det här, tackar!

Sverker
2006-10-09, 19:01
Får jag fråga varför den överdrivna mängd tomrader? :whipped:

Därför jag själv är allergisk mot kompakt text. Det är tre påståenden med svag koppling till varandra.

Bondlurk
2006-10-09, 19:07
Därför jag själv är allergisk mot kompakt text. Det är tre påståenden med svag koppling till varandra.

Låter logiskt, känner man till dina principer lär det vara bra och pedagogiskt, antar att du inte gillar King Grubs stilistik. =)

Sverker
2006-10-09, 19:22
Ska jag med usla betyg i svenska, ha synpunkter på andra personers skrivande:D

Jag blev tvungen att klicka på "Find more posts" på King Grub för att fundera kring hur King Grub skriver.
-Kort och koncist. Slagkraftigt. Hänger man bara med i vad han skriver så är det bra.

Bondlurk
2006-10-09, 20:31
Jag klagar inte på hans skrivsätt, det är extremt pedagogiskt, fast väldigt rikt på konstiga uttryck, så man får antingen kunna sin sak eller läsa två gånger med wikipedia vid sin sida. =)

nutz
2006-10-10, 16:53
http://en.wikipedia.org/wiki/Glycogen

Tusen tack.

machine gun
2006-10-10, 18:42
Efter konditionsträning är glukos och sackaros ungefär likvärdigt vad återsyntesen av glykogen (åtminstone vid små intag - 1 g / kilo kroppsvikt eller så), men enbart ren fruktos kan inte rekommenderas under några förhållanden.

Så efter konditionsträning är sackaros en lika bra kolhydratkälla som glukos? Mer godis efter träning alltså *popcorn*