handdator

Visa fullständig version : Viktminskning vid operation

PingvinFlickan
2006-10-08, 08:27
Ja, som rubriken lyder ska jag alltså genomgå en operation. Det är käken det handlar om och jag kommer efter detta leva på dryck/flytande föda minst tre veckor. Det vore ju väldigt konstigt om jag inte förlorade i vikt under den här tiden. Men frågan är: ska jag gå in för en viktminskning? Alltså, träna lågintensivt och tänka på vad jag får i mig?
Jag vill gå ner i fettprocent och bygga muskler, helst i den ordningen också. Jag styrketränar sen tidigare.
Så vad säger ni? Hur kan jag utnyttja detta?

Hades
2006-10-08, 11:45
En deff borde gå utan några problem. Se till att köpa proteinpulver och en mixer så borde du kunna få i dig tillräckligt med protein och näring för att genomföra en deff.

Lilly
2006-10-08, 12:06
Min syster har precis opererat käken och gick ner väldigt mkt i vikt även om hon inte försökte. Hon mixade all mat (såg inte så gott ut men hon fick i sig det iaf) och drack hon näringsdrycker.

Lycka till med operationen!

PingvinFlickan
2006-10-08, 18:39
Min syster har precis opererat käken och gick ner väldigt mkt i vikt även om hon inte försökte. Hon mixade all mat (såg inte så gott ut men hon fick i sig det iaf) och drack hon näringsdrycker.

Lycka till med operationen!

Hur mådde hon överlag? Orkade hon vara ute och gå eller träna på annat sätt? OCh efteråt, gick hon upp mycket igen?

Lilly
2006-10-08, 18:54
Hur mådde hon överlag? Orkade hon vara ute och gå eller träna på annat sätt? OCh efteråt, gick hon upp mycket igen?

Pratade precis med henne och hon hälsar att för henne var det

ca 1 veckas sängliggandes
ca 3-4 veckor innan hon kunde träna
8 veckor med bara flytande föda

Den vikt hon gick ner har hon gått upp igen, medvetet. Hon var väldigt smal innan så för henne var det en kamp att inte gå ner för mkt.

PingvinFlickan
2006-10-08, 19:45
Pratade precis med henne och hon hälsar att för henne var det

ca 1 veckas sängliggandes
ca 3-4 veckor innan hon kunde träna
8 veckor med bara flytande föda

Den vikt hon gick ner har hon gått upp igen, medvetet. Hon var väldigt smal innan så för henne var det en kamp att inte gå ner för mkt.

Hoppas det blev bra resultat. Känns bra att höra från någon som gjort det hur det var. Tandläkaren kan egentligen inte veta, han har aldrig varit i den situationen...
Tackar för svaren!

Lilly
2006-10-08, 21:20
Hoppas det blev bra resultat. Känns bra att höra från någon som gjort det hur det var. Tandläkaren kan egentligen inte veta, han har aldrig varit i den situationen...
Tackar för svaren!

Hon e jättefin nu, inga komplikationer. Lyssna på kroppen bara och börja inte träna för tidigt bara.

Lycka till!

Trance
2006-10-08, 22:15
Min rekommendation är ju att inte tänka "deff" för hårt när du återhämtar dig efter en operation. Kroppen har det rätt jobbigt som det är utan att lägga extra belastning i form av träning och restrektivt med näring.

nutz
2006-10-09, 14:33
Gainomax ftw

sammy1
2006-10-09, 16:19
Måltidsersättare är nog att rekommendera! Jag körde med något de sålde på Willy's tror jag när jag deffade. Var rätt billigt, 12:- / måltid, mkt billigare än dess dyra konkurrenter! De är rätt bra sammansatta vad gäller vitaminer fett proteiner och kolhydrater!

z_bumbi
2006-10-09, 17:19
Min rekommendation är ju att inte tänka "deff" för hårt när du återhämtar dig efter en operation. Kroppen har det rätt jobbigt som det är utan att lägga extra belastning i form av träning och restrektivt med näring.

:thumbup:

d3lez
2006-10-10, 08:47
Ska själv genomgå en likadan operation nästa tisdag så klart man är orolig för träningen och resultatet av operationen.

Hade din syster illamående eller dylikt efter operationen? Tänkte med tanke på narkosen.

Hoppas det blev bra resultat för henne iaf, men 8 veckors flytande föda är helt klart för länge för mig iaf, kommer ju gå ner en massa kilon om även om man inte vill tror jag.

PingvinFlickan
2006-10-10, 13:44
Ska själv genomgå en likadan operation nästa tisdag så klart man är orolig för träningen och resultatet av operationen.

Hade din syster illamående eller dylikt efter operationen? Tänkte med tanke på narkosen.

Hoppas det blev bra resultat för henne iaf, men 8 veckors flytande föda är helt klart för länge för mig iaf, kommer ju gå ner en massa kilon om även om man inte vill tror jag.

Lycka till! Rapportera gärna hur det gå för dig, så slipper jag känna mig så ensam med mitt svullna ansikte :)

Lilly
2006-10-10, 14:14

Det blev jättebra resultat, men hon var odentligt svullen!!! Hon fuskade och åt mixad tonfisk och couscous efter 5 veckor tror jag. Du får väl äta upp dig ett par kilon innan...

d3lez
2006-10-11, 07:06
Ja jag får rapportera hur det gick när jag känner mig kry nog =) .

Pingvinflickan: du har gjort operationen redan eller är det snart dax?

Lilly: Ok kul att höra! Svullnaden var väl kanske mindre rolig, hur länge tog det innan svullnaden minskades så man såg resultatet ordentligt? VIll inte gå flera veckor med svullet ansikte =/

PingvinFlickan
2006-10-11, 14:05
Ja jag får rapportera hur det gick när jag känner mig kry nog =) .

Pingvinflickan: du har gjort operationen redan eller är det snart dax?

Jag ska operera mig imorgon. Har varit på sjukhuset idag för förbredelser, och det verkar lugnt. Ska bara bli spännande! Ska påbörja min fasta senast vid midnatt, plus ta några tabletter jag fått.
Men det lär väl spenderas en del på diverse forum några veckor framöver. Kan man inte träna själv får man nöja sig med att läsa om andra som kan.

d3lez
2006-10-22, 18:42
Hej igen, hoppas din operation gick bra, jag opererade mig i tisdags jag och kan iaf nu gå upp och göra småsaker iaf. rätt så svullen må jag säga och det tidigare underbettet är ett minne blott.

Dom sa att jag var mindre svullen än medelsvullnaden så det är ju bra iaf för jag kände inte igen mig i spegeln ska jag säga, men har vant mig nu och kan se att det troligen blir bra efter att svullnaden lagt sig.

Bara för att poängtera så är att bara äta flytande föda helt å hållet åt helv*tte. Du har en tom mage men det spelar ingen roll hur mkt du drickar av din äckliga flytande föda du känner ändå att du vill trycka i dig allt som har fast form. Jag åt första gången idag nått som var närmast fast föda hittils å det var sliskig mannagrynsgröt och havregrynsvälling, å det var en fröjd för magen bara för fastheten.

Du kan berätta hur det gått för dig om du kikar in i tråden igen :)

maRRtin
2006-10-23, 10:47
Jag opererades för en risig blindtarm tisdagen för 2 veckor sedan, vikt innan operation var ca 75 kilo. I morse visade vågen 69,5 kilo + att jag känner mig slappare och fetare än innan operationen.

*grr27*

grabben i skogen
2006-10-23, 10:52
Jag opererades för en risig blindtarm tisdagen för 2 veckor sedan, vikt innan operation var ca 75 kilo. I morse visade vågen 69,5 kilo + att jag känner mig slappare och fetare än innan operationen.

*grr27*

men om du inte opererat den då. Hur hade du då mått idag?

maRRtin
2006-10-23, 11:06
men om du inte opererat den då. Hur hade du då mått idag?
Halvdöd troligen, jag är glad att blivit av med den såklart.
Nu väntar jag bara på att läka ihop ordentligt så jag kan börja träna igen.

nutz
2006-10-23, 17:55
Lite off topic men jag vart så fundersam.

Kallar du dig PingvinFlickan därför att du på något sätt ser ut som en pingvin?

PingvinFlickan
2006-10-23, 18:51
Hej igen, hoppas din operation gick bra, jag opererade mig i tisdags jag och kan iaf nu gå upp och göra småsaker iaf. rätt så svullen må jag säga och det tidigare underbettet är ett minne blott.

Dom sa att jag var mindre svullen än medelsvullnaden så det är ju bra iaf för jag kände inte igen mig i spegeln ska jag säga, men har vant mig nu och kan se att det troligen blir bra efter att svullnaden lagt sig.

Bara för att poängtera så är att bara äta flytande föda helt å hållet åt helv*tte. Du har en tom mage men det spelar ingen roll hur mkt du drickar av din äckliga flytande föda du känner ändå att du vill trycka i dig allt som har fast form. Jag åt första gången idag nått som var närmast fast föda hittils å det var sliskig mannagrynsgröt och havregrynsvälling, å det var en fröjd för magen bara för fastheten.

Du kan berätta hur det gått för dig om du kikar in i tråden igen :)

Skönt att du klarade dig undan den värsta svullnaden. Det gick bra för mig också, det blev ingen exrem hamster-look. Däremot har jag gummiband mellan käkarna och får leva på mixad mat*grr27*
Visst är det jobbigt! Jag längtar så efter att få TUGGA. Hårdbröd, råa morötter, äpplen.... Kroppen registrerar inte mättnad på samma sätt då man dricker födan.
Får du träna nåt då? Jag får ta lunga promenader, men inte anstränga mig alls. Eftersom de delade min käke i tre delar, är den känslig för påfrestning under läkningen. Sen måste jag springa till tandläkaren flera ggr i veckan för kontroll.

Okej, nu har jag gnällt klart. Din tur!

PingvinFlickan
2006-10-23, 18:52
Lite off topic men jag vart så fundersam.

Kallar du dig PingvinFlickan därför att du på något sätt ser ut som en pingvin?

Haha! Nä, inte direkt. Brist på fantasi, snarare. Kom inte på nåt bättre. Sen är pingviner rätt söta också ;)

d3lez
2006-10-23, 20:40
:D Skönt att du klarade dig undan den värsta svullnaden. Det gick bra för mig också, det blev ingen exrem hamster-look. Däremot har jag gummiband mellan käkarna och får leva på mixad mat*grr27*
Visst är det jobbigt! Jag längtar så efter att få TUGGA. Hårdbröd, råa morötter, äpplen.... Kroppen registrerar inte mättnad på samma sätt då man dricker födan.
Får du träna nåt då? Jag får ta lunga promenader, men inte anstränga mig alls. Eftersom de delade min käke i tre delar, är den känslig för påfrestning under läkningen. Sen måste jag springa till tandläkaren flera ggr i veckan för kontroll.

Okej, nu har jag gnällt klart. Din tur!

Du måste skojja? Min läkare sa precis innan jag skulle operera mig att min operation inte var så avancerad som en operation han hade veckan innan, där han var tvungen att dela käken i tre delar!? Då om jag inte missminner mig så opererade dig du en vecka innan mig? Vart bor du egentligen? Sunsvall känns det som eller så är det en grym slump att han opererat en patient på samma sätt du beskriver och samma vecka. Han sa att det var ovanligt å så.

Själv så har jag inga gummiband ännu men han sa att det kanske skulle behövas senare, jag är överlycklig att jag inte har det för det känns som att man skulle få panik då?

Angående idrottsaktiviteter å så, så har dom sagt att efter 5-6 veckor ska käken vara läkt helt och jag ska kunna idrotta som vanligt efter ett tag men att slag på käken eller dylikt kan äventyra resultatet.

Ser du en stor skillnad till ditt yttre? Det gör jag på mig iaf men när svullnaden lagt sig så tror jag det blir bättre än innan så jag ska väl inte klaga.

Kosten är ju som du säger lidande totalt, jag skulle ge nästan vad som helst för nått att tugga på som dagen innan operation. Man förstår ju inte hur underskattad maten varigt alla dessa år fören nu då man överskattar den totalt :)

Hur känner du nu då? vad kan du göra? Jag har inte testat så mkt förutom att duscha / suttit vid datorn och tvn flera timmar och promenerat runt i lägenheten ärligt talat.

Viktminskning sedan operationen är ju inte så rolig den heller. vägde 74kg innan och när jag kollade i morse så var det på runt 70, så jag har mkt att käka sedan då jag kan kan man väl säga *popcorn* .

you turn!