Visa fullständig version : Framtida yrken där brist kommer råda.
Lasse Kongo
2006-10-07, 11:41
Någon som har koll på det, vet att jag har sett listor på arbetsområden där det kommer behövas mycket folk i framtiden spec när många 40-talister avgår.
Polis vet jag tex är ett område, men som sagt någon här kanske vet mer.
Inga gissningar, skriv om ni vet eller har läst det någonstans.
http://www.ams.se/go.aspx?c=30950
Lasse Kongo
2006-10-07, 11:52
Grymt Mange!
Precis vad jag sökte efter :bow:
shut teh face
2006-10-07, 11:52
Så fort ams listar ett yrke som det är brist på så är det för många sådana om 5 år. ;)
Läkare är något som alltid behövs.
Elektriker mig veterligen också.
Farmacevter också i guess men då är en receptarieutbildning skit om apotekets monopol försvinner. Apotekare (5 år) kan forska etc.
har hört att folk inom byggbranschen kommer behövas då alla 40-talister går i pension... Lärare behövs ALLTID (man kan inte få för många lärare) och poliser kan man också behöva ett gäng av...
jag tror inte byggbranschen, tror den kommer att översvämmasav billig arbetskraft inom snar framtid.
nu kanske, men inte i framtiden.
skulle inte heller följt ams lista. typ tandläkare, apotekare, läkare,sjuksköterskor tror jag ärsåna yrken det alltid kommer finnas jobb för.
Lasse Kongo
2006-10-07, 12:02
Hissmontör verkar lockande, ovanligt jobb och verkar vara brist på dem haha
DUKTIGA CNC-operatörer som klarar av att både programmera och köra.
dom säger att de kommer va sjukt stor brist på undersköterskor innom 5-10år...
men att de e brist på SSK just nu stämmer iallafall inte här, på mitt jobb är det 2ssk som går som usk bara för de ej finns jobb för dom
pragmatist
2006-10-07, 12:24
Med tanke på befolkningsstrukturen i Sverige skulle jag säga vårdyrken. Och begravningsentreprenör. ;)
Och begravningsentreprenör. ;)
Funderade på det ett väldigt kort tag, men insåg snabbt att det måste vara ett väldigt deprimerande yrke ifall man inte har is i magen.
The_RobRoy
2006-10-07, 13:22
Civilingetjörerna har det inte lätt *grr*
En polare är hissmontör, han fick åka 30 mil enkel resa för nån dag sen bara för att jobba i 10 min. Så det verkar behövas
Om det inte är något som man kan utbilda sig till väldigt fort så tror jag inte man ska fokusera alltför mycket på behovet. Just lärare var sån yrkesgrupp där man talade om ett stort behov, nu visade det sig att väldigt många pluggade till lärare, samtidigt som man inte fick den bristen på lärare man förväntade sig. Delvis beror det väl på att skolorna inte väntat på att få nyexaminerade lärare utan tagit in obehöriga lärare, som man nu i efterhand behåller då dom inte kostar lika mycket, sen kanske dom "funkar" som lärare också, så kanske finns lite "why fix it if it ain't broken"-tänk på det hela.
hahavaffan
2006-10-07, 15:32
En polare är hissmontör, han fick åka 30 mil enkel resa för nån dag sen bara för att jobba i 10 min. Så det verkar behövasSånt hade passat mig perfekt :D
Civilingetjörerna har det inte lätt *grr*
Inte?
Lastbilschaffis. Vääääldigt många äldre män som kör, de kommer inte att orka hur länge som helst.
The_RobRoy
2006-10-07, 18:09
Inte?
Inte enligt den listan iallafall :)
Här i Gävle är det inte brist på sjuksköterskor men jag hoppas det blir det till jag är färdigutbildad. :)
Tricklev
2006-10-07, 18:16
Lastbilschaffis. Vääääldigt många äldre män som kör, de kommer inte att orka hur länge som helst.
Det verkar dock ha kommit in en rejäl yngre generation i det redan, och dom verkar ta över i stadig takt med att dom äldre lägger av.
muzzelman
2006-10-07, 19:21
Rörkrökare är det oerhört stor brist på. Där finns det pengar att tjäna.
högskoleingenjör
Vilket land bor du i?
Det verkar dock ha kommit in en rejäl yngre generation i det redan, och dom verkar ta över i stadig takt med att dom äldre lägger av.
Jo, men det kommer ju att finnas jobbmöjligheter ett gäng år framöver :)
Industrielektriker är något som alltid kommer att behövas. Ingen maskin i världen installerar sig själv och lagar sig själv när det blir problem.
jobbar som trucker för tillfället och kan intyga på att bristen på arbetskraft är stor(gäller CE-körning).
och det antalet chaufförer som utbildas idag i sverige motsvarar inte efterfrågan.
framtiden inom kort ser väll ljus ut för någon med släpkort som vill tjäna ganska bra stålar, men i det långa loppet kommer utländska chaffisar från våra nya medlemskapsländer utom tvivel i allt större utsträckning ta över jobben, jag ser tex. dagligen oräkneligt många polska, lettiska etc. dragbilar med svenska trailers.
och snart kommer man till den punkt att svenska åkerier(icke fackligt) anställer öseuropeiska chaufförer att köra svenska bilarna, för varför skall man betala en svenne nästan det dubbla i timpeng när någon kan göra samma jobb för hälften?
tråkigt jobb för övrigt.. sikta högre, det gör jag.
Känner 2 hissmontörer slitsamt men kul yrke, och ja de tjänar rätt bra med stålar.
Speciellt på jour.
Värdetransporttörer *popcorn*
Trädgårdsmästare MED utbildning är det j*vligt ont om också...
Fordonsmekaniker råder det brist på. I synnerhet inom lastbilssidan. Även många lokförare kommer att gå i pension inom några år
Jag förstår inte hur AMS skriver att det kommer bli brist på väktare och ordningsvakter. Det finns ju hur många sökande som helst
Lasse Kongo
2006-10-08, 15:40
Vad menas med AUB.
Gäller utbildning.
Lasse Kongo
2006-10-08, 16:24
Finns det någon på kolo som jobbar som låssmed eller med larm, typ installera osv?
Och hur är det då isåfall =)
Jag är 100% säker på att jag inom ett par år jobbar som nybakad hantverkare på ett eller annat sätt, i know that =)
Vilket land bor du i?
sverige?
Vad menas med AUB.
Gäller utbildning.
Arbetsmarknadsutbildning.
EDIT: Här finns det info om vad arbetsmarknadsutbildning är: http://www.ams.se/go.aspx?A=62464
DanielRinblad
2006-10-08, 19:39
Folk som jobbar inom yrkesgrenen säger att det snart kommer bli sjuk brist på folk inom sjöfarten.
Problemet är väl att alla öststatsfolk som numer är med i EU snor åt sig jobben för billigare lön, så lönerna kommer trissas ner ordentligt. :(
Men inom flottan (!) och kustbevakningen råder just nu lite av personalbrist ryktas det om. Och eftersom båda utbildningarna är betalda och garanterar jobb så lär det väl vara helt ok att söka dom.
Over'n'out
/Dannyboy
Kommunalekonomer, särskilt med inriktning på redovisningmen även mer controllerekonomer.
Det har börjat med en viss föryngring men det har länge varit svårt att rekrytera ekonomer till sektorn eftersom den privata marknaden anses flashigare.
Bagari utbildade behövs i närheten av de stora bagerierna. Här i Göteborg finns det enligt facket inte en enda arbetslös bagare och utbildningen är bara 38 veckor lång.
Folk som jobbar inom yrkesgrenen säger att det snart kommer bli sjuk brist på folk inom sjöfarten.
Problemet är väl att alla öststatsfolk som numer är med i EU snor åt sig jobben för billigare lön, så lönerna kommer trissas ner ordentligt. :(
/Dannyboy
Saken är den att dem saknar kompetens inom vissa saker - som kemi och liknande. Så de tar bara "skitjobben"..
Dammsugarförsäljare på Kirby :)
Krokodil
2006-10-09, 08:34
Drifttekniker och driftingenjörer! Kraftbolagen har börjat få panik när de ser hur svårt de kommer få att fylla luckorna efter 40-taliserna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.