Visa fullständig version : Inget Starbucks på våra gator!
Fan va glada nyheter att slippa den där usla jävla kedjan ett tag till.
http://www.n24.se/dynamiskt/efterborsen/did_13804669.asp
Vore ett intressant alternativ, så lite tråkigt.
Äckligt kaffe (jämfört med Svensk standard).
Verkar vara mer poppis med gott kaffe här i sverige. Espresso, latte, etc.
Starbucks har väl varianter på espresso? Eller gör dom något fundamentalt misstag som att lägga en sats i den eller något? :/
Starbucks har väl varianter på espresso? Eller gör dom något fundamentalt misstag som att lägga en sats i den eller något? :/
Ja. Kaffe med olika smaktillsatser.
Dom har espresso som alla andra.
Men den går att jämföra med McDonalds ungefär. Alla som jobbar där får en utbildning i hur dom ska göra, sen kallar dom sig barristas.
Annars hatar jag dom mest för att ta mig fan finns överallt, vart man än är i världen. O så är det så förbannat jävla amerikanskt så jag mår illa.
Dyrt är det oxå för den delen, för att inte tala om opersonligt!
Annars hatar jag dom mest för att ta mig fan finns överallt, vart man än är i världen. O så är det så förbannat jävla amerikanskt så jag mår illa.
Dyrt är det oxå för den delen, för att inte tala om opersonligt!
Lite som McDonalds då? :)
Lite som McDonalds då? :)
Ja, dom hatar vi oxå!
Fast det man hatar mest är när man är strandsatt o bara MÅSTE besöka deras jävla hak.
ManuelIT
2006-10-07, 00:32
jag gillar starbucks. käkade alltid frukost där när jag bodde utomlands. dyrt som fan men gott
sverige är väl världens mest amerikaniserade land så varför ska man nojja sig över starbucks
jag gillar starbucks. käkade alltid frukost där när jag bodde utomlands. dyrt som fan men gott
sverige är väl världens mest amerikaniserade land så varför ska man nojja sig över starbucks
Nej, vi är inte världens mest amerikaniserade land, det där är nått som dumma svenskar går runt och säger bara. Hur fan mäter man det?
Men om det nu är i närheten av sant, så är det ju en ändå större anledning till att starbucks kan stanna i Seattle.
ManuelIT
2006-10-07, 00:40
Nej, vi är inte världens mest amerikaniserade land, det där är nått som dumma svenskar går runt och säger bara. Hur fan mäter man det?
Men om det nu är i närheten av sant, så är det ju en ändå större anledning till att starbucks kan stanna i Seattle.
nu ska man inte ta det uttalandet så seriöst, men visst stämmer det till en viss del. vi tittar ju bara uteslutande på ameriska tv o film produktioner. vår mat och musikkultur är ju nästan obefentlig, allt kommer/blir inspirerad av usa
tossefar
2006-10-07, 01:09
nu ska man inte ta det uttalandet så seriöst, men visst stämmer det till en viss del. vi tittar ju bara uteslutande på ameriska tv o film produktioner. vår mat och musikkultur är ju nästan obefentlig, allt kommer/blir inspirerad av usa
Kamma dig nu. Vad i vår matkultur kommer från USA? Inte ens hamburgare är ett amerikanske påfund.
hahavaffan
2006-10-07, 01:14
Kamma dig nu. Vad i vår matkultur kommer från USA? Inte ens hamburgare är ett amerikanske påfund.+ att vaffan, klart vi kollar på amerikanska filmer och tv-serier. Sen kör vi runt i tyska bilar också... det gör oss inte tysklandiserat.
ManuelIT
2006-10-07, 01:45
Kamma dig nu. Vad i vår matkultur kommer från USA? Inte ens hamburgare är ett amerikanske påfund.
inte påfund. men pizza, burgare, läsk och annat skräpmat är ju så poppis i usa att det är en del av kulturen, det är ju vad man förknippar med amerikansk mat.
Bronkitkorv
2006-10-07, 06:43
Nä du har fel förutom att vi ser på mycket tvprogram och filmer från Usa... Jag vill ha starbucks förövrigt jag menar det att om dom är dryga och dåliga idioter så kan jag ge fan i att handla där bara...
Klart vi kollar på amerikanska tv-serier och filmer. Men då är det väl tur som fan att det inte är Starbucks som gjort dom. Inget Starbucks här inte!!
Ska man hitta en god kopp kaffe i den här staden måste man Starbucksa. Starbucks ftw.
Nibehöver inte skämmas för att ni är amerikaniserade allihopa.
skulle vilja testa starbucks, dom kommer nog hit snart
Varför är den usel?
Sunkiga pappersmuggar istället för riktiga koppar och muggar.
:banned
Du kan inte säga att vi uteslutande tillhandahåller oss enbart amerikansk musik och film.
Beck drar stora tittarsiffror både på tv och bio.
Och när det handlar om musik så borde du väl känna till att vi försäljningsmässigt ligger på nummer två som land, efter USA.
Jag tycker att svensk kultur blivit starkare, både inom tv/film samt mat.
Men visst är det mycket som är amerikaniserat.
Du kan inte säga att vi uteslutande tillhandahåller oss enbart amerikansk musik och film.
Och när det handlar om musik så borde du väl känna till att vi försäljningsmässigt ligger på nummer två som land, efter USA.
För ett land med 9 miljoner innevånare så tycker jag nästan att vi lyckats för bra ;)
Alla andra nordiska länder bleknar i jämförelse, eller danmark kanske...
Sunkiga pappersmuggar istället för riktiga koppar och muggar.
:banned
Som alla andra kedjor dvs.
Som alla andra kedjor dvs.
Nej, inte som alla kedjor.
Ska vi inte titta på ett större plan, hur vi lever våra liv, hur vi tänker osv? Jag tycker att många människor gillar det amerikanska systemet med låga skatter, inte alla självklart, men månag av mina bekanta/kompisar som röstat höger tycker det amerikanska systemet är perfektion sas :)
Sen så blir vi allt bättre och bättre att konsumera skitvaror (vilket leder till att vi pajar vår planet fortare, rejoice.) vilket också ses som väldigt amerikanskt.
paddanboy
2006-10-07, 10:07
Bra! KOM INTE HIT, VI VILL INTE HA ER HÄR.
Jag vill inte ha hit mer amerikansk plastkultur...
Nej, inte som alla kedjor.
Många andra då!
Men gillar man inte pappersmuggen är det väl bara att be om riktigt kopp eller mugg?!?
Jag blir glad varje dag för att jag inte dricke kaffe.
Då slipper man uppröra sig över det varje dag i olika skepnader
Jag blir glad varje dag för att jag inte dricke kaffe.
Då slipper man uppröra sig över det varje dag i olika skepnader
att inte dricka kaffe är ungefär som att sitta i ryskt fängelse, ominte värre
Många andra då!
Men gillar man inte pappersmuggen är det väl bara att be om riktigt kopp eller mugg?!?
Verkar vara ett stockholmsfenomen med pappersmuggar. F.ö. så har de Starbucks som jag varit på inte haft riktiga koppar/muggar...
Spela roll, ska man ha en kopp gott kaffe får man ju ändå alltid lov att brygga det själv..
ja som e så sugen på en frapucciono
kaffe är grundkoncepotet, kaffekärleken måste spridas! starbucks sprider kafferglädjen bäst.
Hemskt vad alla dissar starbucks. OK, inte det godaste kaffet, men man får väl se det som ett kaffets variant på snabbmaten. Folk klagar, men ändå handlar dem där. Starbucks var under närmare halvåret en del av min morgonrutin - en stor cappuccino som man kunde sitter och sippa på hela metroresan, och lite till. Och espressot i kaffet var det inget fel på, om än det behandlats av en ovan "barrista", och blivit procceserad genom kaffekulturens motsvarighet till snabbmatens fritös.
Och angående pappmuggar: Självklart ska det finnas! Hur fanken ska man annars kunna ta med sig kaffet? För att sitta på snabbkaffekedjorna är ju ungefär lika trevligt som att sitta på McDonalds. Det vill säga inte trevligt alls.
Och jag förstår inte hur man kan hylla den svenska kaffekulturen. Jag menar, vad är det att hylla? Filterkaffet? För det måste väl ändå ses som det som representerar svensk kaffekultur bäst. Är det något att hylla? Eller är det cafe latten (vad nu det är för något jäkla påfund!) som är så underbart med den svenska kaffekulturen? I don't get it.
"En ordentlig kopp svenskt kaffe! Starkt ska va vauu!"
Yea... Det är sunkigt vatten - inte kaffe.
Spela roll, ska man ha en kopp gott kaffe får man ju ändå alltid lov att brygga det själv..
*rolleyes*
Vad är det för något speciellt du kan göra, som ingen annan kan.
Starbucks var under närmare halvåret en del av min morgonrutin - en stor cappuccino som man kunde sitter och sippa på hela metroresan, och lite till.alls.
Vart bodde du PowPow?
Vart bodde du PowPow?
barcelona
rikigt svenskt kaffe ärvälkokkaffe somjag ser det,ommanskallsäga ngt som svenskt
Om Starbucks skulle vilja ge sig in på den svenska marknaden och öppna en mängd kaféer kommer självklart att ta hjälp av personer med kunskaper om Sverige. De kommer inte att ha EXAKT samma sortiment som i USA. Titta på hur Starbucks ser ut idag? Jämför Starbucks USA med Starbucks Japan. Stor skillnad.
I Japan tillexempel så har de en hel del te.
Skulle Starbucks komma till Sverige så skulle alla ni kunna få "svenskt" kaffe. Det är ABC när det kommer till affärer i andra länder samt FDI (Foreign Direct Investment).
Till och med McDonalds tillämpar sitt sortiment i en del länder. Storlek, andra hamburgare med mera.
rikigt svenskt kaffe ärvälkokkaffe somjag ser det,ommanskallsäga ngt som svenskt
Njao, visst. Men Filterkaffe måste väl vara vanligare?
paddanboy
2006-10-07, 14:59
Om Starbucks skulle vilja ge sig in på den svenska marknaden och öppna en mängd kaféer kommer självklart att ta hjälp av personer med kunskaper om Sverige. De kommer inte att ha EXAKT samma sortiment som i USA. Titta på hur Starbucks ser ut idag? Jämför Starbucks USA med Starbucks Japan. Stor skillnad.
I Japan tillexempel så har de en hel del te.
Skulle Starbucks komma till Sverige så skulle alla ni kunna få "svenskt" kaffe. Det är ABC när det kommer till affärer i andra länder samt FDI (Foreign Direct Investment).
Till och med McDonalds tillämpar sitt sortiment i en del länder. Storlek, andra hamburgare med mera.
Jo, men problemet är ju inte vad de serverar utan själva konceptet. De slår ju ut andra caféer och dyligt när de slår ner med sin massvaruförsäljning a la plastkultur...
Njao, visst. Men Filterkaffe måste väl vara vanligare?
nog vanligare men kookaffe känns mer typ"svenskt", tycker jag iaf..kokkaffe och snus ochjobba i gruva = svensk kultur när den ärsombäst
Tricklev
2006-10-07, 15:02
Jo, men problemet är ju inte vad de serverar utan själva konceptet. De slår ju ut andra caféer och dyligt när de slår ner med sin massvaruförsäljning a la plastkultur...
Ja? Det är väll själva grundiden med kapitalismen, uppenbarligen så vill kunderna ha Starbucks, om dom andra caferna får slå ner?
Sedan så verkar ju en hel del resturanger ha klarat Mcd och Burger Kings konkurrans, så förstår inte varför cafeerna inte skulle klara det.
Självklart är det så. De har de ekonomiska musklerna att tillämpa sitt koncept tillskillnad från Nisses Fik.
nog vanligare men kookaffe känns mer typ"svenskt", tycker jag iaf..kokkaffe och snus ochjobba i gruva = svensk kultur när den ärsombäst
That's true
filterkaffe är väl bra mer populärt idag?
nej, turkiskt kaffe ftw.
filterkaffe är väl bra mer populärt idag?
nej, turkiskt kaffe ftw.
vad är turkiskt kaffe?
ManuelIT
2006-10-07, 15:35
vad är turkiskt kaffe?
sorry var inget
Svenskt vanligt kaffe tycker jag håller hög kvalitet så länge det bryggs nytt och inte står på värmning. Vi dricker näst mest kaffe i världen, efter Finland. Svagt är det inte heller tycker jag, mera koffein i bryggkaffe än i espresso som exempel.
Det kaffet vi gärna dricker är väldigt likt det många sydamerikaner gillar.
Svenskt vanligt kaffe tycker jag håller hög kvalitet så länge det bryggs nytt och inte står på värmning. Vi dricker näst mest kaffe i världen, efter Finland. Svagt är det inte heller tycker jag, mera koffein i bryggkaffe än i espresso som exempel.
Det kaffet vi gärna dricker är väldigt likt det många sydamerikaner gillar.
Ännu en anledning till att inte släppa in Starbucks i Sverige, amerikanarna dricker världens MESIGASTE kaffe!!! *grr27*
Skämt åsido, vore rätt trevligt om Starbucks etablerade sig, när jag gick gymnasiet så funderade jag lite på om man kunde få in det i Sverige genom franschising (stavning?)... Det är ju en etablerad kedja, folk verkar gilla att ha valmöjligheter, det kan bli en bra konkurrent mot dagens caféer som tar 30 jävla spänn för en kopp vanligt bryggkaffe... Jag skulle bara se positiva saker om dom kom till Sverige, bara de anställda får bättre förmåner än dom i USA, har hört att det är ett rätt dåligt jobb där...
Pepparkakssmurfen
2006-10-07, 17:23
Jag tror inte det finns utrymme för en cafékedja till (i Stockholm iaf.).
Jag tror inte det finns utrymme för en cafékedja till (i Stockholm iaf.).
Det trodde McDonalds oxå..sen kom Maxs
Ja? Det är väll själva grundiden med kapitalismen, uppenbarligen så vill kunderna ha Starbucks, om dom andra caferna får slå ner?
Sedan så verkar ju en hel del resturanger ha klarat Mcd och Burger Kings konkurrans, så förstår inte varför cafeerna inte skulle klara det.
Mycket bra inlägg. :thumbup:
vad är turkiskt kaffe?
jag vet inte om det är fackterm, kommer inte ihåg vad det kallades. en variant på kokkaffe helt enkelt. mocca? hmm
Vill folket dricka bililgt och ev. dåligt kaffe (jag har ingen aning, aldrig provat fastän jag haft chansen) så är det en naturlig kapitalistisk evolution att små fik slås ut, små fik som för övrigt förmodligen är bra dyrare än att ta en snabb kopp på Starbucks. Konsumenterna får ta och avgöra vad dom gillar bättre helt enkelt.
halva min släkt kommer från Hälsingland och där dricker dom kokkaffe
min andra halva är från Skåne och dom dricker bryggkaffe. Så det beror nog på vilken del av landet man kommer ifrån. Sen att bryggkaffe har spridit sig uppåt i landet är en annan sak
halva min släkt kommer från Hälsingland och där dricker dom kokkaffe
min andra halva är från Skåne och dom dricker bryggkaffe. Så det beror nog på vilken del av landet man kommer ifrån. Sen att bryggkaffe har spridit sig uppåt i landet är en annan sak
Jag tror att kok-kaffe fortfarande är ganska poppis i Norrland, medan ju längre söderut man kommer desto mer dricks det bryggkaffe...
Jag vill ha Starbucks! Kaffe är guds gåva till människan och denna underbara dryck bör drickas ofta och i många olika varianter för bästa möjliga välmående.
Älskar Coffee Cup's kaffe och kakor och grejor. Dem kan behöva lite konkurrens :D
Jag vill ha Starbucks! Kaffe är guds gåva till människan och denna underbara dryck bör drickas ofta och i många olika varianter för bästa möjliga välmående.
Älskar Coffee Cup's kaffe och kakor och grejor. Dem kan behöva lite konkurrens :D
toffee nut latte ftw! smakar godis, fett, socker och pyttelite kaffe, till och med min flickvän drack den när vi var i London, och hon är sån där aktiv kaffe-motståndare :D
Varför beklagar sig så många över att dom mindre caféerna kommer slås ut förresten? Det blir ju bara ett tillskott, marknaden kommer inte mättas, starbucks kommer slå sig in på en outforskad marknadsdel att vara ett billigt café, dom caféer som kommer slå igen klarar inte pressen osv osv :Virro
toffee nut latte ftw! smakar godis, fett, socker och pyttelite kaffe, till och med min flickvän drack den när vi var i London, och hon är sån där aktiv kaffe-motståndare :D
Varför beklagar sig så många över att dom mindre caféerna kommer slås ut förresten? Det blir ju bara ett tillskott, marknaden kommer inte mättas, starbucks kommer slå sig in på en outforskad marknadsdel att vara ett billigt café, dom caféer som kommer slå igen klarar inte pressen osv osv :Virro
Ja, det är väl glasklart egentligen, folk som vill ha en billig kaffe går ju inte och fikar nu, folk som vill ha stämning och dyr kaffe går ju och fikar. Två olika marknader helt enkelt.
Vill folket dricka bililgt och ev. dåligt kaffe (jag har ingen aning, aldrig provat fastän jag haft chansen) så är det en naturlig kapitalistisk evolution att små fik slås ut, små fik som för övrigt förmodligen är bra dyrare än att ta en snabb kopp på Starbucks. Konsumenterna får ta och avgöra vad dom gillar bättre helt enkelt.
Konkurrerar dem verkligen om samma kunder? Jag tror inte det. Skall du ut och ta en fika på stan sätter du dig antagligen på Nisses Fik, men skall du ha en kopp på väg till jobbet kanske Starbucks ligger närmre tillhands? Jag tror inte caféerna kommer tappa särskilt mycket kunder.
EDIT: Jag är långsam. Ignore me. :D
Jag tror att kok-kaffe fortfarande är ganska poppis i Norrland, medan ju längre söderut man kommer desto mer dricks det bryggkaffe...
Mest i den äldre generationen, tror jag. Och med "äldre" menar jag i det här fallet min mormors generation ... (före Kristus med andra ord). Men det finns fortfarande i affärerna (råkade köpa ett paket av misstag häromdagen när jag var lite stressad, och då fick det bli kokkaffe, eftersom jag inte iddes gå och byta). De flesta har nog gått in för bryggkaffe efter att kopplingen hjärt-kärlsjukdomar och kokkaffe gjordes för ett antal år sedan (hjärt-kärlsjukdomar är en big issue i Västerbotten).
Måste dock säga att kokkaffe över öppen led, alt på spritköket ute i skogen slår det mesta.
Edit: Etablerar sig Starbucks i Sverige (varför kan inte en svensk lågprisfik-kedja etablera sig istället, förresten, om det nu är lågpris man saknar) får man hoppas att de serverar svenskt bryggkaffe och inte amerikanskt dito ... (brunt vatten). Jag är inte kinkig, men efter en vekas konferens "over there" BRUKAR DET VARA väldigt gott med "vanligt" kaffe ...!
Konkurrerar dem verkligen om samma kunder? Jag tror inte det. Skall du ut och ta en fika på stan sätter du dig antagligen på Nisses Fik, men skall du ha en kopp på väg till jobbet kanske Starbucks ligger närmre tillhands? Jag tror inte caféerna kommer tappa särskilt mycket kunder.
EDIT: Jag är långsam. Ignore me. :D
Jag hade med båda alternativen för att gardera mig lite ;)
Nej, men jag vet inte vad som kan hända, det vore väl intressant se vad McD har haft för inverkan på övriga restauranger, Starbucks är väl motsvarigheten i fikvärlden så då borde man väl veta vad som händer. Jag tror också mest på att är olika kundgrupper, fast om vi redan har billiga fik som levererar det Starbucks levererar så visst kan dom slås ut, men jag tror inte det fenomenet med billig kaffe förekommer i sverige så mycket, fast jag vet inte säkert.
Det måste ju fortfarande smaka kaffe :P
Jag dricker allra helst jättestarkt svart kaffe. Men det går sällan att köpa. Mycket kaffe är för blaskigt och då är det bättre att göra något mumsigt av dte hela :D
Jag tror inte att Starbucks kommer etablera sig som det "ena eller andra" när det gäller café eller kaffe on the go, dom kommer nog satsa på båda, även om det kanske inte kommer vara på samma ställen... Tänk er själva typ ett litet hörn mitt i stan där man bara kan köpa en kopp kaffe och kanske något lättare att tugga på och dra iväg, och sen typ 200m bort ligger det ett riktigt café med en utvecklad mat/fika-meny och alla dom där 100 000 olika sorters kaffe dom har (bara dom största ställena i USA dock, men ändå)...
Fan, är det någon som känner för att höra med Starbucks om man kan franshisa (stavning?) in dom i Sverige? :D
Det måste ju fortfarande smaka kaffe :P
Jag dricker allra helst jättestarkt svart kaffe. Men det går sällan att köpa. Mycket kaffe är för blaskigt och då är det bättre att göra något mumsigt av dte hela :D
Du är nu officiellt mer man än mig :D Skämt åsido, det är roligt att variera sig... Svart starkt på morgonen, på kvällen lite klenare kaffe (jag har fortfarande inte uppnått farsans nivå där han halv tre på natten när han inte kan sova traskar upp, kokar en STOR jävla kopp med starkt kaffe, häller i sig och går och lägger sig igen *grr27* )...
Du är nu officiellt mer man än mig :D Skämt åsido, det är roligt att variera sig... Svart starkt på morgonen, på kvällen lite klenare kaffe (jag har fortfarande inte uppnått farsans nivå där han halv tre på natten när han inte kan sova traskar upp, kokar en STOR jävla kopp med starkt kaffe, häller i sig och går och lägger sig igen *grr27* )...
Det har jag varit länge *kissass*
Kaffe på kvällen har jag svårt för... Det är gott, men jag vill kunna sova :D
Nitrometan
2006-10-08, 14:33
Edit: Etablerar sig Starbucks i Sverige (varför kan inte en svensk lågprisfik-kedja etablera sig istället, förresten, om det nu är lågpris man saknar) får man hoppas att de serverar svenskt bryggkaffe och inte amerikanskt dito ... (brunt vatten). Jag är inte kinkig, men efter en vekas konferens "over there" BRUKAR DET VARA väldigt gott med "vanligt" kaffe ...!
Å ändå är starbucks det enda som liknar "riktigt kaffe" i staterna! Konstigt.
Men det är en lång väg kvar till riktigt kaffe :D Men dom LÄR ändra smaker/styrka om det etableras i Sverige, tror knappast att någon skulle betala för brunt vatten...
Tur att man varken dricker det eller kommer göra det heller för den delen.
Klarar mig utan ännu en beroendeframkallande produkt som smakar skit.
Nitrometan
2006-10-08, 14:40
Men det är en lång väg kvar till riktigt kaffe :D
Ja.
Men de kommer närmast. Av kedjorna iaf.
Har hört talas om att det finns fik i Seattle-regionen som har OK kaffe.
OBS - hörsägen
*rolleyes*
Vad är det för något speciellt du kan göra, som ingen annan kan.
Egentligen ingenting. Men jag vet iaf hur JAG vill ha mitt kaffe.. så jag kan välja sort och dosera efter mitt eget tycke när jag brygger kaffet själv. Och köper man kaffe på ett café så visst kan man få en kopp helt okej kaffe, men det brukar dessvärre vara svagare än vad jag och många andra föredrar. Jag föredrar tex riktigt mörkt rostat kaffe, och det är knappast speciellt vanligt att man kan få det.
Angående svensk kaffekultur så är det ju som MacLeod säger, vi dricker näst mest kaffe i världen. Tro fan på att vår kaffekultur är mer än vad du tror.. det är bara det fenomenet att man är så van vid vår kultur att man går omkring och tror att det inte är någon kultur.
Angående svensk kaffekultur så är det ju som MacLeod säger, vi dricker näst mest kaffe i världen. Tro fan på att vår kaffekultur är mer än vad du tror.. det är bara det fenomenet att man är så van vid vår kultur att man går omkring och tror att det inte är någon kultur.
Men lugna sig lite, att filtrera kaffet är inte true. Vi kanske dricker mycket kaffe, men i många andra länders ögon där man kanske filtrerar mindre och kokar mer, så har vi övergett den riktiga vägen för skitkaffets väg. Ett möjligt sätt att se det på iaf.
Men lugna sig lite, att filtrera kaffet är inte true. Vi kanske dricker mycket kaffe, men i många andra länders ögon där man kanske filtrerar mindre och kokar mer, så har vi övergett den riktiga vägen för skitkaffets väg. Ett möjligt sätt att se det på iaf.
Vem säger det? Det är väl smaken på kaffet som avgör, sen om det är bryggt på spisen eller i en bryggare eller i en perkulator etc spelar ju faktiskt mycket mindre roll.
Själv dricker jag bryggkaffe mest för att det är enklare.
Nitrometan
2006-10-08, 15:38
Det kanske är anledningen till att de dricker typ hälften så mycket kaffe som vi gör?
Ni som varit på starbucks i andra länder - hur ligger priset?
För starbucks i barcelona var i alla fall betydligt dyrare än småfikens kaffe.
HUr ser det ut på andra ställen?
Ni som varit på starbucks i andra länder - hur ligger priset?
För starbucks i barcelona var i alla fall betydligt dyrare än småfikens kaffe.
HUr ser det ut på andra ställen?
Tror jag betalade något i stil med 2.60 eller 2.40 för en typ 4-5dl Toffee Nut Latte i London, vilket bestodav typ en jävla massa ingridienser... Det är väl typ 30-33 spänn för en stor jävla kopp übertufft kaffe med massa skit i?
Tror jag betalade något i stil med 2.60 eller 2.40 för en typ 4-5dl Toffee Nut Latte i London, vilket bestodav typ en jävla massa ingridienser... Det är väl typ 30-33 spänn för en stor jävla kopp übertufft kaffe med massa skit i?
Afanken.. i bcn låg priset på en stor capuccina närmare 5 euro på de stora kedjorna (så som dunkin och starbucks..) och på mindre fik låg det mellan 1 och 1.50..
Verkar inte som att många här ens har varit inne på en Starbucks men uttalar sig ändå. Priset är alltid högt, sen varierar det självklart beroende på valuta. Men anledningen till att det är högt är för att dom anser sig kunna ta betalt för hela konceptet med ett "mysigt" amerikanst café.
I USA sitter folk i timmar på Starbucks och jäser,läser och kör trådlöst.
Verkar inte som att många här ens har varit inne på en Starbucks men uttalar sig ändå. Priset är alltid högt, sen varierar det självklart beroende på valuta. Men anledningen till att det är högt är för att dom anser sig kunna ta betalt för hela konceptet med ett "mysigt" amerikanst café.
Mjo, sedan erbjuder Starbucks sina anställda en trygghet med sjukvård osv... Såg en dokumentär om det på tv. Dom tvingades höja priserna för att ha råd
Afanken.. i bcn låg priset på en stor capuccina närmare 5 euro på de stora kedjorna (så som dunkin och starbucks..) och på mindre fik låg det mellan 1 och 1.50..
bcn? :)
Vilket säger en del om kaffe på t.ex. hotell. *spy*
Pepparkakssmurfen
2006-10-08, 16:55
bcn? :)
Barcelona såklart
Vem säger det? Det är väl smaken på kaffet som avgör, sen om det är bryggt på spisen eller i en bryggare eller i en perkulator etc spelar ju faktiskt mycket mindre roll.
Själv dricker jag bryggkaffe mest för att det är enklare.
Dom som inte gillar bryggkaffe :D Det blir viss skillnad i styrka och även smak vågar jag påstå av egen erfarenhet. Har själv samma anledning till att mest dricka bryggkaffe :)
Fast motsvarande billiga fik finns väl inte i Sverige? Bortsett från att köpa på något ställe där man ändå tar med sig kaffet. Om Starbucks lägger sig på en prisnivå som andra fik i Sverige men inte lyckas ta betalt för "mysfaktorn" så tror jag inte dom har någon framtid här. Enda vägen blir väl att istället dra ner på priset lite. Kanske just därför man inte satsar på Sverige?
Fast motsvarande billiga fik finns väl inte i Sverige? Bortsett från att köpa på något ställe där man ändå tar med sig kaffet. Om Starbucks lägger sig på en prisnivå som andra fik i Sverige men inte lyckas ta betalt för "mysfaktorn" så tror jag inte dom har någon framtid här. Enda vägen blir väl att istället dra ner på priset lite. Kanske just därför man inte satsar på Sverige?
Njao.. Riktigt så billigt kaffe kan nog varas vårt att hitta här. Tog bara upp det eftersom många talade om starbucks som ett billigt alternativ, vilket det inte alls behöver vara.
Om starbucks hade kommit till sverige så antar jag priset legat en bit över priset på ett genomsnittscafe. Den kedja som är mest lik starbucks i sverige måste väl vara espresso house? Och där är ju betydligt mycket dyrare än på mindre, mysigare fik.
Någon som vet vad priserna ligger på i USA, där starbucks ju är så vanligt?
typ det jag sa fast jag utgick söderifrån
Njao.. Riktigt så billigt kaffe kan nog varas vårt att hitta här. Tog bara upp det eftersom många talade om starbucks som ett billigt alternativ, vilket det inte alls behöver vara.
Om starbucks hade kommit till sverige så antar jag priset legat en bit över priset på ett genomsnittscafe. Den kedja som är mest lik starbucks i sverige måste väl vara espresso house? Och där är ju betydligt mycket dyrare än på mindre, mysigare fik.
Någon som vet vad priserna ligger på i USA, där starbucks ju är så vanligt?
Priserna i USA anses inte vara låga.
Mest lik Starbucks är Tullys. Den är amerikansk den med, o har inte lyckats med expanderingen öht.
Billigt snabbt kaffe är Coffea Cup. Dom är faktiskt rätt bra på det oxå.
Priserna i USA anses inte vara låga.
Mest lik Starbucks är Tullys. Den är amerikansk den med, o har inte lyckats med expanderingen öht.
Billigt snabbt kaffe är Coffea Cup. Dom är faktiskt rätt bra på det oxå.
Okej.. så inte heller där kan det anses vara ett billigt alternativ.
typ det jag sa fast jag utgick söderifrån
Jaja, ville bara verka smart *cry*
Är iof väldigt stora skillnader mellan olika Starbucks. Exempelvis på de Starbucks som jag besökt i Miami så är det väldigt mycket av ett "snabbkaffeställe" där folk sticker direkt med sitt kaffe.
Pepparkakssmurfen
2006-10-09, 07:08
Ni som saknar starbucks,vad är det dom har som inte finns hos kafékedjorna som finns här idag?
Ni som saknar starbucks,vad är det dom har
som inte finns hos kafékedjorna som finns här idag?
Mina anledningar:
1: Jag saknar en riktig kedja som man kan besöka vart som helst i Sverige och ändå få samma sorts kaffe
2: Starbucks har en jävla massa olika sorters kaffe, tycker att kaffeutbudet på stockholms caféer har stannat upp lite, medan starbucks har en jävla massa olika sorters kaffe (dom kom fram till att det finns över 100 000 olika sorters kaffe man kan få på dom största i USA... fast då räkna dom in typ olika varianter såsom storlekar, koffeinfritt, mängden kaffe osv).
3: En kedja som inte bara finns som caféer utan också som typ "på hörnet"-kaffe där man inte ens går inomhus utan bara köper en kopp kaffe och går iväg men som fortfarande håller samma kvalité och smak som resten av kedjan. Priserna borde ju vara lite lägre på dom här sorters caféer också...
4: En kedja som kan konkurrera med resten av sveriges caféer som gör att dom antingen måste sänka priserna, slå igen eller köpas upp av Starbucks (helst då sänka priserna, men om dom slår igen så lär Starbucks köpa/hyra lokalen om dom vill, eller så kommer starbucks köpa upp dom vilket är mest troligt).
7-11 har ju börjat göra vettigare kaffe i samarbete med Lavazza, en trend från USA just för att ta andelar av Starbucks.
Vet att McDonalds har nån finare "blend" där oxå.
Hur är det i Sverige? Har McDonalds bytt ut sitt kaffe här oxå?
Mina anledningar:
1: Jag saknar en riktig kedja som man kan besöka vart som helst i Sverige och ändå få samma sorts kaffe
2: Starbucks har en jävla massa olika sorters kaffe, tycker att kaffeutbudet på stockholms caféer har stannat upp lite, medan starbucks har en jävla massa olika sorters kaffe (dom kom fram till att det finns över 100 000 olika sorters kaffe man kan få på dom största i USA... fast då räkna dom in typ olika varianter såsom storlekar, koffeinfritt, mängden kaffe osv).
3: En kedja som inte bara finns som caféer utan också som typ "på hörnet"-kaffe där man inte ens går inomhus utan bara köper en kopp kaffe och går iväg men som fortfarande håller samma kvalité och smak som resten av kedjan. Priserna borde ju vara lite lägre på dom här sorters caféer också...
4: En kedja som kan konkurrera med resten av sveriges caféer som gör att dom antingen måste sänka priserna, slå igen eller köpas upp av Starbucks (helst då sänka priserna, men om dom slår igen så lär Starbucks köpa/hyra lokalen om dom vill, eller så kommer starbucks köpa upp dom vilket är mest troligt).
Låter väldigt trist tycker jag. Varför ska det vara lika överallt? Själv tycker jag att det är kul att prova nytt när jag kommer till ett nytt ställe och just att det inte är precis som på hörnan hemma.
Sen är det roligt att du tar fram smaken och kvaliteten som ett argument när du pratar om Starbucks då dom flesta har vittnat om att det inte är den bästa kvaliteten. Nu dricker ju inte jag kaffe så jag är ute på extremt hal is här.
Apropå priserna så är ju inte heller Starbucks kända för att ha låga priser så hur det skulle pressa priserna hos konkurrenterna förstår jag inte?
Låter väldigt trist tycker jag. Varför ska det vara lika överallt? Själv tycker jag att det är kul att prova nytt när jag kommer till ett nytt ställe och just att det inte är precis som på hörnan hemma.
Sen är det roligt att du tar fram smaken och kvaliteten som ett argument när du pratar om Starbucks då dom flesta har vittnat om att det inte är den bästa kvaliteten. Nu dricker ju inte jag kaffe så jag är ute på extremt hal is här.
Apropå priserna så är ju inte heller Starbucks kända för att ha låga priser så hur det skulle pressa priserna hos konkurrenterna förstår jag inte?
Okej, kanske uttryckte mig lite fel, det jag menar är att om vi säger att Starbucks öppnar i Sverige och slänger upp... 100 caféer över hela sverige (från Kiruna till Malmö) så ska man kunna gå till vilket Starbucks som helst och ändå få sig en bra kopp kaffe, utan att behöva gissa sig till vilket Starbucks som är "bättre" eller "sämre"...
Tror att många klagar på Starbucks när det gäller smak pga att vi svenskar dricker i princip råolja jämfört med typ USA, vi dricker oftast väldigt starkt kaffe medan USA dricker väldigt klent kaffe...
Hur dom skulle pressa priser? Större kedja köper in mer varor, ju mer man köper desto billigare brukar kilopriset bli, och ju mindre man betalar per kilo desto mindre kan man ta betalt per kopp kaffe (eller så kan man ta lika mycket betalt som resten av marknaden och tjäna ÄNNU mer stålar)... Vi snackar ju inga småpengar här direkt, tänk dig det kaffebolag som får "äran" att leverera kaffe till Starbucks, vi snackar mångmiljonskontrakt.
Arnesson
2006-10-09, 09:42
Hur är det i Sverige? Har McDonalds bytt ut sitt kaffe här oxå?
Saxat från deras hemsida.
McDonald's nya kvalitetskaffe
McDonald's nya smakrika kaffe finns nu över hela landet. Bönorna till det nya kaffet är 100 procent Arabica och Robusta från Central-, Nord- och Sydamerika. För att bevara smaken och aromen levereras kaffebönorna hela till McDonald's. Där mals de först i samma stund som kaffet bryggs. Gästerna kan välja mellan cappuccino, caffe latte, espresso och vanligt kaffe.
Okej, kanske uttryckte mig lite fel, det jag menar är att om vi säger att Starbucks öppnar i Sverige och slänger upp... 100 caféer över hela sverige (från Kiruna till Malmö) så ska man kunna gå till vilket Starbucks som helst och ändå få sig en bra kopp kaffe, utan att behöva gissa sig till vilket Starbucks som är "bättre" eller "sämre"...
Tror att många klagar på Starbucks när det gäller smak pga att vi svenskar dricker i princip råolja jämfört med typ USA, vi dricker oftast väldigt starkt kaffe medan USA dricker väldigt klent kaffe...
Hur dom skulle pressa priser? Större kedja köper in mer varor, ju mer man köper desto billigare brukar kilopriset bli, och ju mindre man betalar per kilo desto mindre kan man ta betalt per kopp kaffe (eller så kan man ta lika mycket betalt som resten av marknaden och tjäna ÄNNU mer stålar)... Vi snackar ju inga småpengar här direkt, tänk dig det kaffebolag som får "äran" att leverera kaffe till Starbucks, vi snackar mångmiljonskontrakt.
Jag förstod att det är det du menar och jag menar att det är trist/råkigt. Av samma anledning som jag tycker McD är tråkigt. Visst kan jag välja det ibland (svårt att neka när det finns bildbevis men det händer inte mer än någon gång per år.
Om dom nu skulle introducera sitt kaffe här och alla tycker svenskt kaffe är bättre så kan det ju inte vara smaken som gör att vi kommer välja Starbucks? Iofs kan dom anpassa kaffet till svensk smak men då är konceptet borta med att det är lika överallt.
Jag förstår mycket väl teorin kring stordriftsfördelare men eftersom dom i andra länder inte ligger i botten utan snarare i toppen av prisskicktet så faller din teori här med.
Jag förstod att det är det du menar och jag menar att det är trist/råkigt. Av samma anledning som jag tycker McD är tråkigt. Visst kan jag välja det ibland (svårt att neka när det finns bildbevis men det händer inte mer än någon gång per år.
Varför skulle det vara tråkigt? Då vet man ju att vart man än är i Sverige kan få sig en bra kopp kaffe... Det betyder ju inte att man BARA ska gå till Starbucks, utan snarare så att om man är i en annan stad så ska man veta vart man ska gå för en bra kopp kaffe.
Om dom nu skulle introducera sitt kaffe här och alla tycker svenskt kaffe är bättre så kan det ju inte vara smaken som gör att vi kommer välja Starbucks? Iofs kan dom anpassa kaffet till svensk smak men då är konceptet borta med att det är lika överallt.
Menade att det ska smaka överallt i Sverige... Borde kanske skriva ut HELA meningar istället för hälften och sen hoppas på att folk förstår hur jag tänker :em:
Jag förstår mycket väl teorin kring stordriftsfördelare men eftersom dom i andra länder inte ligger i botten utan snarare i toppen av prisskicktet så faller din teori här med.
Ehm... Översätt please :confused:
ARGH! Kom på vad du skrev efter tre minuter, kunde inte ändra inlägget då *grr* Aja, här är mitt svar:
Om dom hamnar i toppen eller botten när det gäller pris är iofs ganska svårt att spekulera nu, bara för att dom är dyra i andra länder betyder inte det att dom kan vara det i Sverige, tycker att den marknaden är ganska mättad. Det skulle krävas ett jävla gott kaffe för att kunna hålla sig i topp-skiktet... Iofs så pratar jag bara för mig själv nu och hur JAG vill att dom ska vara i Sverige, och om jag någon dag får för mig att starta ett Starbucks i Sverige så ska dom fan vara billiga :thumbup:
En jättekedja kan hålla lägre priser än små fik p.g.a. lägre utgifter "per kopp" (=stordriftsfördel), men det verkar inte hjälpa i det här fallet, eftersom Starbucks inte är särskilt billiga trots stordriften. För oss som inte är så svaga för Starbucks alltså: Både dålig och dyrt.
Edit: Ooops .... sen. :D
Har själv inte varit på någon Starbucks men ställer mig frågande till deras affärsmässiga beslut att inte etablera sig i Sverige. Jag är övertygad om att det skulle gå suveränt bra för de här så länge kaffet är ”ok” kvalitetsmässigt. Syns ju inte minst i denna tråd hur välkända de redan nu är i Sverige - helt utan reklam. Att ha massor med fanbois i ett land man inte ens verkar i är starkt..
Coldsmith
2006-10-09, 13:25
Sen är väl själva företaget bra, alla får sjukvård och sånt där har jag för mig.
Själv så föredrar jag Illys på universitetet här i umeå. Bättre kaffe har jag aldrig fått. man kan sitta i timmar och bara sörpla kaffe :P. Men då har dom en riktig barista också.
Har själv inte varit på någon Starbucks men ställer mig frågande till deras affärsmässiga beslut att inte etablera sig i Sverige. Jag är övertygad om att det skulle gå suveränt bra för de här så länge kaffet är ”ok” kvalitetsmässigt. Syns ju inte minst i denna tråd hur välkända de redan nu är i Sverige - helt utan reklam. Att ha massor med fanbois i ett land man inte ens verkar i är starkt..
Jag skulle gärna se Starbucks i Sverige och säger som tidigare i tråden att jag gärna skulle ställa upp som franschiser (stavning?) för att få hit Starbucks... Har man fått hit ett kan man nog få hit fler..
Fanbois? Menar du fanbase? :confused:
Sen är väl själva företaget bra, alla får sjukvård och sånt där har jag för mig.
Det gäller väl bara i USA om man ska säga så, där är det ju inte lag om att de anställda ska ha sjukvård osv, men här i Sverige är det väl det?
Rätta mig gärna om jag har fel :D
Jag skulle gärna se Starbucks i Sverige och säger som tidigare i tråden att jag gärna skulle ställa upp som franschiser (stavning?) för att få hit Starbucks... Har man fått hit ett kan man nog få hit fler..
Fanbois? Menar du fanbase? :confused:
Det gäller väl bara i USA om man ska säga så, där är det ju inte lag om att de anställda ska ha sjukvård osv, men här i Sverige är det väl det?
Rätta mig gärna om jag har fel :D
I Sverige har man "gratis" sjukvård när du är svensk medborgare.
Sen har dom inte expanderat så mycket som dom gjort för att dom är inkompententa. Dom har nog scannat den svenska marknaden grundligt innan dom tog beslutet att inte komma hit.
I Sverige har man "gratis" sjukvård när du är svensk medborgare.
Sen har dom inte expanderat så mycket som dom gjort för att dom är inkompententa. Dom har nog scannat den svenska marknaden grundligt innan dom tog beslutet att inte komma hit.
Det var ju någon som skrev att dom satsade mer på USA än utlandsexpansion?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.