Visa fullständig version : Tappar man mycket när man går lumpen?
Alexlindgren
2006-10-06, 22:12
Goddag kära medmänniskor på Kolozzeum.
Jag har en frågeställning till er.
Jag är nu 16 år, och funderar på om jag ska gå lumpen, eller om jag ska hoppa över det, det som mest gör att det lutar till att jag ska hoppa över det, är att jag är rädd att tappa dom muskler som jag byggt upp, även fast det inte är groteska massor precis.
Så, får man tillräckligt med mat och träning för att kunna "underhålla" så att man itne tappar allt för mycket?
Har inte själv gjort lumpen men har studerat frågan.
1: Det beror på utbildning först och främst
2: Du får oftast tillräckligt med mat, om du inte går jägar-utbildning.
Men frågan är om du har tid att styrketräna och bibehålla massan. Oftast patrullerar du mest, vandrar etc vilket kommer göra dig uthållig men du förlorar massa på köpet.
Själv skulle jag inte oroa mig, massa och styrka kommer snabbt tillbaka. Framför allt eftersom du lär dig att bli seg om du valt en hårdare utbildning. Seghet är en sorts styrka också, dessutom som du skriver verkar du inte vara ett stort berg.
Metal_boy_
2006-10-06, 22:19
Kompisen såg ut som en fågelunge när han kom tillbaka. Brudarna gillade det bättre, men nu är han igång och pumpar igen :D
paddanboy
2006-10-06, 22:19
Skojar du med oss?
Du är 16, inte 18. Du lär förövrigt bygga om du går med i lumpen...
jag tappade inte.. Jag blev bara fetare.
blekfet2
2006-10-06, 22:35
Jag är nu 16 år, och funderar på om jag ska gå lumpen, eller om jag ska hoppa över det, det som mest gör att det lutar till att jag ska hoppa över det, är att jag är rädd att tappa dom muskler som jag byggt upp, även fast det inte är groteska massor precis.
Så, får man tillräckligt med mat och träning för att kunna "underhålla" så att man itne tappar allt för mycket?
Gosse, klart fan du ska göra lumpen!!
Krokodil
2006-10-06, 22:38
Jag gick ner ca 20 kg på 10 månader när jag låg inne. För lite lyftning och ett jäkla promenerande satte sina spår! *cry*
Självklart ska du göra lumpen!
Beror väl på vad man har för tjänst... har en kompis som blev större när han låg i flottan. Det blev tydligen rätt mycket äta, träna och vila.
Helt beroende på tjänst som sagt.
Vetifan om du ska vara så inställd på att FÅ göra lumpen dock, dem skär ner osv blabla.
Beror på hur pass omuskulös du är, har du kommit någrolunda långt med byggningen så finns det ingen tjänst där du inte kommer bli fetare eller smalare. Jägarbefattningen verkar resultera i gubbmage och hockeyröv ;) Dom enda jag sett som gått upp i "muskler" har varit dom som fått någrolunda hyffsad tjänst med rätt ok mat som innan lumpen bara suttit framför datorn eller liknande.
Annars ska man inte tänka på at man tappar om man vill göra lumpen. Även om man tappar en del så går det få tillbaks det ganska fort. Man kan även underhålla lite under lumpartiden och inte tappa lika mycket än om man inte gör något. Så sammanfattningsvis, förmodligen kommer du tappa oavsett tjänst, men det går ganska fort ta igen det så kör hårt.
Brukar inte lumpare ha tillgång till gym?
Metal_boy_
2006-10-06, 23:28
Brukar inte lumpare ha tillgång till gym?
Jo, men det är väl maten som det är sämre tillgång till för vissa och orken.
Rock'nRoll
2006-10-06, 23:28
Bli vakt då kan du träna i stort sett obegränsat, äta också..
Ja, P4:as hade samma kvalité som valfritt skolgym, dvs uselt.
Jag tänker inte gå lumpen pga att jag inte vill förlora musklerna. Inte musklerna jag har, men de jag kommer få innan jag hoppar in.. Som är om två år.
Jo, men det är väl maten som det är sämre tillgång till för vissa och orken.
Det är främsta orsaken. Sen har jag fått uppfattningen att dom militärrestaurangerna som fortfarnde drivs av staten sas har rätt ok mat och man får äta ganska bra, så var inte fallet när jag gjorde lumpen. Istället hade ett privat företag kontrakt, och då var det klassiska, sju köttbullar som man fick av en matkärring (förvisso var dom flesta rätt unga och fräscha så kalrt ett plus där), om man kom tillbaks fick man tre, sen två osv, så det var djävligt snålt med kött måste jag säga. Det var lite skillnad från gymnasiet där man lassade på 80% av tallriken med köttbullar (mattanterna var imponerade).
Även om man får bra mat så får man ändå äta sådär tre, max fyra gånger om dagen. Regeln är har jag för mig att man inte får ha mat i skåpet så att ta med sig massa tonfisk går egentligen bort, sen kan man iofs komma undan med det om man är sneaky (som jag gjorde) men ja, i teorin får man ju inte göra det.
Metal_boy_
2006-10-06, 23:31
Jag tänker inte gå lumpen pga att jag inte vill förlora musklerna. Inte musklerna jag har, men de jag kommer få innan jag hoppar in.. Som är om två år.
Men för fan, kretsar hela ditt liv runt dina muskler? Vakna isf och se hur mycket vettigt det finns runt om också.
Göra lumpen krappar, göra lumpen, inte gå lumpen.
Dom flesta artonårignar har inte kommit så långt att en tio månader med dålig mat och träning skulle innebära någon större katastrof. Det tar du igen på några månader. Blir du vakt eller något så kanske du t o m ökar under tiden.
Liten Men Fet
2006-10-07, 00:55
Jag gick upp 7 kilo när jag gjorde lumpen i 10 månader och jag hade fortfarande rutor på magen när jag muckade så det är nog vad man gör det till.
Gör lumpen om du kan, det är väldigt utvecklande för dom flesta även om många inte fattar det. Se till att söka en tjänst som di vill ha, gärna gruppbefäl eller kompanibefäl om du klarar mönstringen till det.
Vad jag sett av dig här på forumet så är du ganska smal(?) och då kommer du nästan GARANTERAT att gå upp i vikt. Jag gick upp från 63 till 70...
Jag kommer tappa 11 månader av mitt liv och du är orolig över några gram muskler som tar semester ett tag?
shadowfire
2006-10-07, 01:15
gruppchef i nsky-jäg... aldrig haft så bra fysik i hela mitt liv som då.
å andra sidan grabben, så har du inte så mycket muskler byggda i nuläget, så jag ser det inte som att du kan tappa spec. mkt heller om jag ska vara ärlig, något hekto hit eller dit lär inte synas... Underskatta dessutom inte the power of cardio!
Jag gick ner ca 8kg i lumpen. Skulle gjort om det igen lätt.
En rolig upplevelse och minnen för livet slår vilka jävla sketna muskler som helst.
Dessutom går det ganska fort att komma tillbaka i sin gamla form igen efteråt.
Att skippa lumpen för att man är rädd om sin muskler så får man ju ta och vakna upp.
Du kan va lugn.. du är för tam för att ens platsa i dagens värnplikt så forsätt ödsla din tid på att tänka på saker som värnplikt.
Allvarligt grabben, du har maximalt 32 cm runt överarmen och är rädd för att tappa (obefintlig) muskelmassa.... Kanske dags att vakna?
Allvarligt grabben, du har maximalt 32 cm runt överarmen och är rädd för att tappa (obefintlig) muskelmassa.... Kanske dags att vakna?
Det är dock 2 år till (om) han rycker in, så det lär blir mer, så sluta tracka folk förhelvete.
Men för fan, kretsar hela ditt liv runt dina muskler? Vakna isf och se hur mycket vettigt det finns runt om också.
Jag jobbar hellre och tjänar bra med cash samtidigt som jag bygger, än att bo ute i skogen och tjäna typ 30 k på ett år samt förlorar muskler. Fast visst håller jag med om att det kan vara en viktig upplevelse för de flesta.
gruppchef i nsky-jäg... aldrig haft så bra fysik i hela mitt liv som då.
å andra sidan grabben, så har du inte så mycket muskler byggda i nuläget, så jag ser det inte som att du kan tappa spec. mkt heller om jag ska vara ärlig, något hekto hit eller dit lär inte synas... Underskatta dessutom inte the power of cardio!
Hahaha närskyddsjägare! Bra, nu vet jag vad jag ska kalla mig själv!
Jag jobbar hellre och tjänar bra med cash samtidigt som jag bygger, än att bo ute i skogen och tjäna typ 30 k på ett år samt förlorar muskler. Fast visst håller jag med om att det kan vara en viktig upplevelse för de flesta.
Du kommer inte tjäna någon betydlig summa på något skitjobb ändå, samt att du kommer ha gott om tid på dig efter lumpen att knega på något skitjobb ifall det är din största önskan.
Såg ut som en sparris när jag ryckte in och när jag muckade såg jag ut som ett anorexiafall.
Ska försöka hitta någon bild från den tiden.
Du kommer inte tjäna någon betydlig summa på något skitjobb ändå, samt att du kommer ha gott om tid på dig efter lumpen att knega på något skitjobb ifall det är din största önskan.
Hur vet du vad jag har för kontakter?
Sen så pluggar jag hellre upp mina betyg än att gå lumpen. Kan ju jobba samtidigt också.
Sen så pluggar jag hellre upp mina betyg än att gå lumpen. Kan ju jobba samtidigt också.
Du kan ju söka 10 000 ursäkter till att du behöver dom tio månaderna till något annat men faktum är att tio månader är inte en lån tid att "förlora". Oavsett om du har feta kontakter som sextonåring.
Du kan ju söka 10 000 ursäkter till att du behöver dom tio månaderna till något annat men faktum är att tio månader är inte en lån tid att "förlora". Oavsett om du har feta kontakter som sextonåring.
alla tänker/tycker inte som du.
Longshot
2006-10-07, 10:26
Det beror på tjänst och så viiiiiiiiiiiiiiiidare.
Men de där elva månaderna kommer vara väl värt det om du inte blir placerad som kabeldragare i norra Jokkmokk.
Kan ni sluta säga "GÅ I LUMPEN" *grr*
Kan ni sluta säga "GÅ I LUMPEN" *grr*
För helvete!
Låt killen satsa på byggning för bövelen. Det klart att en längre värnplikt kommer att förlångsamma den muskulära utveklingen i jämförelse om trådstartaren tog ett jobb som tillät 100% satsning på byggandet. Handlar det däremot bara om att han vill se bra ut på stranden/Undici finns alla möjligheter att göra det samtidigt som man utgör grå arbetskraft åt militärmakten.
Så, alexlindgren, vad är dina mål?
pragmatist
2006-10-07, 10:45
Bryr man sig så mycket om sitt utseende så blir man nog ingen särskilt bra soldat i alla fall. Då är det nog bättre att lämna utbildningsplatsen till någon som är mer lämplig.
blekfet2
2006-10-07, 10:59
Du får bara en chans i livet att göra lumpen, men du kommer ha 40år på dig att jobba så hitta ett bättre argument.
Och om du nu gör lumpen, antingen så kommer du ha det slött, och då har du gott om tid att träna styrke, eller så har du det tufft och bygger då förhoppningsvis upp en bra kondis som i slutändan bara förenklar muskelbygget senare.
Och förresten så är det faktiskt ganska många snorungar som får lite massa på låren under värnplikten.
blekfet2
2006-10-07, 11:01
För att om du nu skulle ha så bra kontakter så skulle du inte behöva läsa upp dina betyg ;)
Du får bara en chans i livet att göra lumpen, men du kommer ha 40år på dig att jobba så hitta ett bättre argument.
Och om du nu gör lumpen, antingen så kommer du ha det slött, och då har du gott om tid att träna styrke, eller så har du det tufft och bygger då förhoppningsvis upp en bra kondis som i slutändan bara förenklar muskelbygget senare.
Och förresten så är det faktiskt ganska många snorungar som får lite massa på låren under värnplikten.
Håller fullständigt med. Ni som tror att ni torskar så mycket muskler på lumpen borde tänka om.
Krilleh: Om du har så feta kontakter att du tjänar mer på att jobba + bo + leva, jämfört med att göra lumpen och få allt betalt + att tjäna pengar, så försvinner väl inte de möjligheterna bara för att du gjort lumpen?
Om du har betyg att läsa upp kan jag dock förstå dig.
Alexlindgren
2006-10-07, 11:48
För helvete rent utsagt. Måste det finnas sånna här människor "du har max 32cm runt överarmen..", bla, bla, bla. Det får ju säkert mig att må MYCKET bättre.
Är allergisk, så det är också en anledning till att jag är tveksam på hur jag ska göra, men isf tar jag väl flottan.
Vissa kan svara kreativt, men andra människor är bara totala idioter.
Flertalet kompisar har kommit tillbaka som ett gäng spetor, o då har de varit på olika platser(fråga mig inte vad, är oinsatt då jag inte får göra lumpen).. O andra sidan är deras vader rätt svårslagna..
Kebab-Arne
2006-10-07, 12:24
2 månader = -7kg för mig. En hel del fett som tur men även muskler säkert, eller muskler är det då jag lyfter mindre på gymmet nu än innan. Vikttappningen var dock efter överlevnadsveckan så har förhoppningsvis gått upp några kg sedan denn. Det var även varningsklocka så har börjat äta allt jag kommer över sedan dess. När jag muckar kommer jag nog vara fetare än innan inryck och ha mindre muskler.
P4s gym är som sagt ett skolgym och överbefolkat på kväller. Enbart vettigt när du får fysa fritt, dvs springa eller dra till gymmet under tjänst. Då är det lugnt på gymmet.
Liten Men Fet
2006-10-07, 13:11
För helvete rent utsagt. Måste det finnas sånna här människor "du har max 32cm runt överarmen..", bla, bla, bla. Det får ju säkert mig att må MYCKET bättre.
Är allergisk, så det är också en anledning till att jag är tveksam på hur jag ska göra, men isf tar jag väl flottan.
Vissa kan svara kreativt, men andra människor är bara totala idioter.
Är du så "liten" redan nu så tror inte jag det är någon risk alls att du kommer gå ner i vikt om du gör lumpen. Du kommer sättas på en tjänst som du fysiskt sätt passar till och du kommer har tillgång till bra mat.
Dom som säger att dom tappade 10 kilo under sin värnplikt borde redovisa om det var fett eller muskler och framförallt om dom skötte kosten.
Jag åt så mycket jag kunde både till frukost, lunch, middag och sen fikade vi på markan och jag gick ganska mycket i vikt.
Lumpen bygger upp 90 % av dom som gör det både fysiskt och psykiskt. Arbeta ska man gör i många år sedan och numer får man ju hyfsat betalt när man gör värnplikten.
Jag skiter väl fullständigt i om du mår bättre eller sämre av det jag skriver. Skapar du en sådan här tråd får du räkna med kritik från båda sidorna.
Som sagt, du är redan mindre en den genomsnittliga 16åringen och verkar helt besatt av "byggning". Att skippa lumpen för att tappa sina 32armar till 31or gör inte att världen går under. VAKNA för i helvete.
Tricklev
2006-10-07, 14:11
Jag skiter väl fullständigt i om du mår bättre eller sämre av det jag skriver. Skapar du en sådan här tråd får du räkna med kritik från båda sidorna.
Som sagt, du är redan mindre en den genomsnittliga 16åringen och verkar helt besatt av "byggning". Att skippa lumpen för att tappa sina 32armar till 31or gör inte att världen går under. VAKNA för i helvete.
Jag undrar allvarligt, vilken roll Trasan har i sina vänskapsrelationer, han kan väll inte vara den smarta, roliga, eller kvicktänkta av gänget iaf?
Biografi:
b33f
Intressen:
b33fa
Sysselsättning:
b33fa
Men nej, när man bedömmer huruvida man ska göra lumpen efter en sport så har man blivit för fixerad, det är inte hälsosamt.
Jag undrar allvarligt, vilken roll Trasan har i sina vänskapsrelationer, han kan väll inte vara den smarta, roliga, eller kvicktänkta av gänget iaf?
Men nej, när man bedömmer huruvida man ska göra lumpen efter en sport så har man blivit för fixerad, det är inte hälsosamt.
Tog du åt dig ? Vill du ha en kram??? :(
Tricklev
2006-10-07, 14:18
Tog du åt dig ? Vill du ha en kram??? :(
Jag vet exakt vad jag skulle kunna säga här för att få dig att flippa ut av ilska, som du så ofta gör, men för tillfället vill jag bespara dig en varning/tillsägellse, så jag är tyst.
Låter antagligen likadant från svartrockare "jag vill inte förlora min smalfeta likbleka kroppshydda".
Svårt att inse själv att man är totalt insnöad och saknar förmågan att tänka klart, särskilt som ungdom. Naiv.com.
[QUOTE=Alexlindgren]
"Är allergisk, så det är också en anledning till att jag är tveksam på hur jag ska göra, men isf tar jag väl flottan."
Är du är allergisk kommer du nog inte att få göra lumpen. Känner en kille som hade 9:or på alla prov men han är allergisk mot jordnötter så han fick inte göra lumpen fast han ville*screwy*
Arf Pingvin
2006-10-07, 14:29
I snitt gick varje pluton upp en gubbe i vikt hos oss. Vi hade lite lökig tjänst men de som ville träna fick göra det under tjänst. Så det beror helt på var man hamnar ifall man har möjlighet att träna. Äta fick vi göra så mycket vi ville.
hatework
2006-10-07, 14:31
har en kompis som ligger i lumpen nu, och han har gått ett flertal mil under en dag och inte fått mat på 34 timmar och inget tält att såva i under natten, de va hans födelsedag ochså den dagen..
Arf Pingvin
2006-10-07, 14:45
har en kompis som ligger i lumpen nu, och han har gått ett flertal mil under en dag och inte fått mat på 34 timmar och inget tält att såva i under natten, de va hans födelsedag ochså den dagen..
Den killen kommer inte bygga :laugh:
Men han kommer ut som en hårding iaf :)
Jag har redan blivit inskriven i lumpen, men jag funderar på att hoppa av. Fick för 10 månader sedan problem med mag-/tarmsystemet och kan nu bara äta runt kanske 500-750 kcal åt gången (mjölk inräknat) innan jag spyr, och då måste jag ändå sitta och trycka mat 30-40 minuter, ibland upp mot 1-1,5 timme om det går dåligt. Kan absolut maximalt få i mig kanske 3250 kcal om jag är hemma och äter en hel dag samt tar en gainer på 500 kcal under dagen. Då äter jag 6 gånger under en dag - något som man inte kan göra i lumpen. Dessutom kommer man ju förbruka mycket mer när man är ute i skogen löper.
Vad tror ni? Är det bara lägga ner tankarna om lumpen eller? Jag tror inte det kommer bli direkt hälsosamt för mig när jag inte kan äta ordentligt :(
Tricklev
2006-10-07, 15:23
Jag har redan blivit inskriven i lumpen, men jag funderar på att hoppa av. Fick för 10 månader sedan problem med mag-/tarmsystemet och kan nu bara äta runt kanske 500-750 kcal åt gången (mjölk inräknat) innan jag spyr, och då måste jag ändå sitta och trycka mat 30-40 minuter, ibland upp mot 1-1,5 timme om det går dåligt. Kan absolut maximalt få i mig kanske 3250 kcal om jag är hemma och äter en hel dag samt tar en gainer på 500 kcal under dagen. Då äter jag 6 gånger under en dag - något som man inte kan göra i lumpen. Dessutom kommer man ju förbruka mycket mer när man är ute i skogen löper.
Vad tror ni? Är det bara lägga ner tankarna om lumpen eller? Jag tror inte det kommer bli direkt hälsosamt för mig när jag inte kan äta ordentligt :(
Har du problem med tarm och magsäcken så hoppa av direkt, lumpen är inget återhämtningställe precis.
Liten Men Fet
2006-10-07, 15:34
nä han lär ju inte bygga något den dagen men kanske under resten av den månaden? Jag har haft perioder där jag legat skakande av feber i sängen i fyra dagar utan att kunna äta.. då förlorade jag nog mer än din kompis.
Spelar roll i det långa loppet? Nä.
Det din kompis förlorar i muskelmassa under dom två dygnen vinner han han tillbaka mångfalt i kunskap och bättre insikt i hur han fungerar när han är trött och hungrig. Det kan man ha nytta av hela livet.
Kebab-Arne
2006-10-07, 16:03
Låter som ett sk. baskerprov.
På T2 funkar det iaf som så att man gör nånting krävande för att få baskern. Vad detta går ut verkar plutonchefen bestämma. Själv var det 4-5 dagar med väldigt lite mat och sova i egenbyggda vindskydd. Överlevnadskurs Kul just då? Nej. Men är redan två veckor efter att ha gjort det glad över att vi fick göra det. Känslan av att bygga vindskydd och känna att du måste lugna ner dig för du inte orkar så mycket som vanligt pga för lite mat var speciell att uppleva. Vi är den enda (möjligtvis en till) plutonen på T2 som gör denna överlevnadskurs.
Om du är ett massamonster som följer kosten minutiös så lär du antagligen tappa en hel del. Är du det inte, däremot, tror jag inte att du kommer förlora speciellt mycket muskler.
heltzonicka
2006-10-07, 16:45
Då vill jag se dig på en internationell scen sen då, gärna i topp 3.
Säg att du ledsnar som fan på byggandet om 6 år? Då kommer du ångra allt du struntade i för att "behålla/öka" i muskelmassa.
Distans och balans for the win
Alexlindgren
2006-10-07, 17:00
Har större armar än så *flex*. Haha, nej jag skojar bara..
Ja, man kan skriva kritik på olika sätt, aningen håller man med eller inte. Men bara för att man inte håller med (eller håller med för den delen också) så behöver du inte framställa det på ett förnedrande sätt.
Ingen på forumet tycker att din åsikt blir bättre för det och jag tror inte heller att du tjänar någon respekt, om det nu är det du är ute efter.
Så lugna ner dig ett par kilo och försök argumentera på ett sätt som inte sårar andra människor.
Förresten, angående att jag är "Besatt utav byggning", besatt är fel ord. Att styrketräna är min hobby, vilken jag tycker är roligt och som jag värderar högt. Jag gör så gott jag kan.
Heid
Låter som ett sk. baskerprov.
På T2 funkar det iaf som så att man gör nånting krävande för att få baskern. Vad detta går ut verkar plutonchefen bestämma. Själv var det 4-5 dagar med väldigt lite mat och sova i egenbyggda vindskydd. Överlevnadskurs Kul just då? Nej. Men är redan två veckor efter att ha gjort det glad över att vi fick göra det. Känslan av att bygga vindskydd och känna att du måste lugna ner dig för du inte orkar så mycket som vanligt pga för lite mat var speciell att uppleva. Vi är den enda (möjligtvis en till) plutonen på T2 som gör denna överlevnadskurs.
Fan, ni har ju längre baskerprov än en del av mina jägarpolare hade på K4.
HAHA, Jag bygger för att komma in i lumpen. Mitt mål dock med min träning är att bli en uthållig jävel, alltså kommer jag inte bli särskilt biff antar jag.
Du kan ju kolla hur det har gått för mig;
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1831227
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.