Visa fullständig version : hjälp!
zpliffen
2006-10-06, 14:55
Jag var lite förvirrad igår och tänkte fråga er hur ska jag ska göra det här med deff utan att tappa muskelmassa, fick svaren att använda program som http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27177, hälsovakterna.. Nu har jag laddat ner excel och startat dokumentet som man kan se hur många kcal allt är osv.. Nu när jag ska skriva in nått i nån cell så går det inte? Nån sa att man måste kolla inställningar under menyn: Verktyg - makro - säkerhet ställ in medel säkerhet så får ni upp frågan om ni vill aktivera eller inaktivera makron. Men vart ligger inställningar under menyn hittar inte.. Finns det nån vänlig själ där ute som har tid som kan hjälpa mig med detta lite så jag får grepp om det? SÅ OERHÖRT TACKSAM ISÅFALL!
zpliffen
2006-10-06, 16:16
ingen som kan hjälpa till lite?
Fredrik_
2006-10-06, 19:24
Det ligger ju precis som du säger: Gå in på menyerna högst uppe, på verktyg (tools om du har engelsk version), sen makro och sen säkerhet, och så klicka på rutan för medelsäkerhet.
Under förutsättning att han har Excel 2000 eller nyare, dvs inte Excel 97 så är det där det ska ligga: Vertyg - Macro - Säkerhet.
Om du fortfarande inte hittat rätt, klicka på menyn Verktyg och se om du har nån pil som pekar neråt längst ner i menyn. Om du har det, klicka på pilen för att expandera menyn, då bör den finnas i menyn.
Verktyg - Alternativ - Säkerhet , sen längst ner under fliken Säkerhet så står det Makrosäkerhet. Tryck på den och ändra inställning.
Angående det programet som fanns att tanka på länken så förstår jag verkligen inte hur det fungerar. Någon rar lite människa som kan ta sig någon minut och förklara med bilder helst. Tack på förhand! :D
zpliffen
2006-10-06, 22:40
Men det enda som det står längst uppe är File, Edit, View, Window, Help ?
Men det enda som det står längst uppe är File, Edit, View, Window, Help ?
Vad exakt är det du laddat ner och installerat? Du säger Excel. Vilken version? Eller är det nån Excel viewer du installerat?
zpliffen
2006-10-06, 23:57
Det är excel viewer 2003.. Det ska inte vara nån viewer alltså den ja ska ladda ner ska bara heta excel 2003?
zpliffen
2006-10-07, 00:07
Jag hittar bara excel viewers och updates hittar inte själva excel.. nån som vet vart jag kan ladda ner den ifrån?
Jag hittar bara excel viewers och updates hittar inte själva excel.. nån som vet vart jag kan ladda ner den ifrån?
Som det står där du hämtade Excel Viewer: "Med Excel Viewer 2003 kan du öppna, visa och skriva ut Excel-arbetsböcker även om du inte har Excel installerat. Du kan också kopiera data från Excel Viewer 2003 till ett annat program. Du kan dock inte redigera data, spara en arbetsbok eller skapa en ny."
Excel köper du i närmaste butik som säljer programvara. Det finns inte att ladda hem lagligt. Eventuellt kan du använda OpenOffice som är gratis (de ska vara kompatibla), men det törs jag inte garantera.
Angående det programet som fanns att tanka på länken så förstår jag verkligen inte hur det fungerar. Någon rar liten människa som kan ta sig någon minut och förklara med bilder helst. Tack på förhand! :D
Angående det programet som fanns att tanka på länken så förstår jag verkligen inte hur det fungerar. Någon rar liten människa som kan ta sig någon minut och förklara med bilder helst. Tack på förhand! :D
Menar du excelarket eller något helt annat?
Menar du excelarket eller något helt annat?
aa, asså själva progammet. När jag öppnar programmet i excell så funkar allt, fast jag fattar inte hur man använder det, när jag t.ex skriver in mjölk på livsmedel på frukost och sedan skrive in t.ex 100 på gram så står det yp #NAME!. Någon som vet hur man fixar detta?
aa, asså själva progammet. När jag öppnar programmet i excell så funkar allt, fast jag fattar inte hur man använder det, när jag t.ex skriver in mjölk på livsmedel på frukost och sedan skrive in t.ex 100 på gram så står det yp #NAME!. Någon som vet hur man fixar detta?
Du måste aktivera macro först, annars fungerar det inte. Det är i Energi-kolumnen det står #NAMN?, eller hur?
Gå in under verktyg, leta upp menyn Macro och välj Säkerhet. Ställ in säkerhetsnivån på medel. Stäng av excel och öppna dokumentet igen. Svara "Aktivera Makron" i dialogrutan som öppnas.
Nu ska det fungera.
Eventuellt kan du använda OpenOffice som är gratis (de ska vara kompatibla), men det törs jag inte garantera.
Tyvärr är inte macron kompatibla mellan excell och Openoffice
Du måste aktivera macro först, annars fungerar det inte. Det är i Energi-kolumnen det står #NAMN?, eller hur?
Gå in under verktyg, leta upp menyn Macro och välj Säkerhet. Ställ in säkerhetsnivån på medel. Stäng av excel och öppna dokumentet igen. Svara "Aktivera Makron" i dialogrutan som öppnas.
Nu ska det fungera.
Fan va dum jag har varit, tack så hemskt mycket LadyG, jag hade gjort exakt som du sa men jag hade trycka på INAKTIVERA makron :P
tack som fan :thumbup:
Tyvärr är inte macron kompatibla mellan excell och Openoffice
Attans, man hade ju kunnat hoppas. Då är det alltså bara MS Office-Excel som gäller?
Fan va dum jag har varit, tack så hemskt mycket LadyG, jag hade gjort exakt som du sa men jag hade trycka på INAKTIVERA makron :P
tack som fan :thumbup:
Bra, då var det inget värre :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.