handdator

Visa fullständig version : Proteintyp vid träning.

z_bumbi
2003-01-28, 11:37
Alla tester jag sett om vad man ska äta i samband med träningen är urförda på stackare som inte fått äta på 12 timmar men jag tränar på kvällen så min kropp har ju redan fått massor av god mat under dagen.
I mitt fall så är sista måltiden innan träning ca en timme innan och den innehåller nästan alltid vanligt kött och kompleteras numera också med en mindre mängd kassein (20-30 g)

Vassleproteinets uppgift i samband med träningen är ju att fylla på förråden men har man redan magen och kroppen fylld med protein borde ju inte vasslen göra så stor skillnad, speciellt eftersom upptagshastigheten bromsas upp av maten man redan har i kroppen.

Själv har jag just nu en variant av 20/40/40 vassle, complete och kassein under prov men då jag nästan kör rehab så sliter jag ju inte så mycket på musklerna. (Blir ungefär 30-35 % vassle om jag minns rätt.)

Alltså är min fråga om detta "tvång" att få i sig just vassle i samband med träningen har någon större betydelse i det stora hela ?
Synpunkter räcker väldigt långt då jag faktiskt inte hittat någon rapport som tar upp detta (Har inte letat så många timmar så är det någon som har en liggande så släng fram den.)

Ninjasmurf
2003-01-29, 13:39
Det e väl kolhydraterna som stoppar katabolismen, återuppbyggnaden sker ju hela tiden efter passet. Så jag tror inte protein typ e så jätte viktig. När dom lyfte skrot på 60 och 70-talet kunde dom ju inget om vassle & sånt och dom blev ju rätt stora.

stybb
2003-01-29, 13:50
Paul Delia har svar på allt:

F: Varför är det viktigt att ta VP2 och Creatine HSC omedelbart efter träningen? Spelar det egentligen någon roll?

--------------------------------------------------------------------------------

S: Vi har gjort mycket forskning, inte bara på att utveckla och förbättra kosttillskott, utan också på hur och när man ska ta produkterna. Timing av tillskotten har en stor betydelse för hur bra de fungerar för muskeltillväxten.

Det finns flera orsaker till varför man ska ta VP2 och Creatine HSC direkt efter träning. När du tränar intensivt, skapar du en metabolisk omgivning som är mer mottaglig för näringsupptag än någon annan gång. Med andra ord, musklerna kommer att “titta efter” näring, och kommer att använda den näring du ger musklerna bra mycket bättre. Det är inte bara effekten som blir bättre, utan kroppen får en möjlighet att göra av med fler kalorier (mer mat) vid den här tidpunkten utan att något lagras som fett. Allt går till muskeltillväxt.

Och som Paul Cribb påpekat, konsumtion av VP2 och Creatine HSC omedelbart efter träningen programmerar en mer fördelaktig hormonprofil för muskeltillväxt. Detta sker genom ökning av cirkulerande tillväxthormoner, insulin och IGF-1. Om detta sker regelbundet skapas en ansamlande effekt som höjer IGF-1.

Så du borde vara flitig och ta tillskott med VP2 och Creatine HSC efter träningen. Då får kroppen forskningsbeprövat protein och kreatin då den använder dem som bäst och programmerar på samma gång kroppen till att skapa en bättre miljö för muskeltillväxten.

z_bumbi
2003-01-29, 14:09
stybb: Jo men han baserar ju sin artikel på samma typ av undersökningar som jag har läst andra artiklar baserade på.
Svält (fasta) i 12 timmar, träna och sen slänga in vassle och snabba kolhydrater.
Det är ju ganska självklart att det blir en bra effekt, jag tränar inte när jag svälter utan jag har ju fyllt på hela dagen med näring så det borde bli skillnad.

Läser man ser många av Paul Delias artiklar så undrar man hur väl han läser rapporterna han använder som referenser.