Visa fullständig version : Hur snabbt vågar man deffa?
Slartibartfast
2006-10-05, 20:45
Nästa vår blir det väl att plocka bort en sisådär fyra-fem kilo igen, och jag tänkte att jag kanske skulle försöka mig på en snabbare deff än de vanliga 0,5 kg i veckan. Hur snabbt kan man tänkas kunna deffa utan att förlora så mycket muskler?
King Grub
2006-10-05, 20:50
Ju större underskott, desto större risk för större muskelförlust och sänkt vilometabolism. 0.5 kilo per vecka ger en bra balans mellan viktnedgång och undvikande av negativa konsekvenser, men upp till 1 kilo per vecka är gångbart för dom flesta. Endast kraftigt överviktiga bör gå ner mycket fortare än så, personer där hälsopåverkan av en snabb viktförlust är av större betydelse.
En följdfråga:
Är det större risk att man tappar muskelmassa i slutet på en deff med stort energiunderskott än i början?
King Grub
2006-10-07, 18:01
Ja.
zoltan_hellhound
2006-10-07, 18:15
Ju större underskott, desto större risk för större muskelförlust och sänkt vilometabolism. 0.5 kilo per vecka ger en bra balans mellan viktnedgång och undvikande av negativa konsekvenser, men upp till 1 kilo per vecka är gångbart för dom flesta. Endast kraftigt överviktiga bör gå ner mycket fortare än så, personer där hälsopåverkan av en snabb viktförlust är av större betydelse.
Skulle vara intressant att veta vad som räknas som kraftig övervikt.
King Grub
2006-10-07, 18:22
http://www.apoteket.se/rd/d/768
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.