Logga in

Visa fullständig version : jobbigt med kaloriräkning?

zpliffen
2006-10-05, 17:58
Nu under ett tag har jag tänkt lite på det här med deff och om jag ska va helt ärlig så känns det väldigt förvirrande :(. Jag vill så gärna lyckas med en bra deff utan att förlora muskelmassa nu i våren men jag kan inte bestämma mig om ja ska försöka det här med kalori räkning eller bara köra på suntförnuft att springa äta mkt proteiner minska på portionerna och träna hård styrkträning. Jag tänkte att boxarna dom kör ju en omedveten deff och dom blir riktigt hårda så det borde väll funka lika bra med suntförnuft istället för kalori-räkning? Om det finns nån därute som lyckats med en suntförnuft deff och blivit riktigt hård utan att ha märkt någon stor förlust av muskelmassa, snella skriv och dela med dina erfarenheter. Och det här med kalori räkning varje gång ja ska försöka räkna ut lite grejjer så slutar det med att jag sticker från datorn det känns så himla komplicerat och så måste man köpa in en matvåg också? Är det verkligen såhär alla bodybuilders gör när dom deffar?? VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!

coxie
2006-10-05, 18:05
Det kan verka krångligt första gången man ska till och väga mat/räkna lite men det är inte krångligare än att göra en budget för tex din lön. Du har vad du ska äta och sedan så är det bara att ta fram livsmedel/rätter du gillar och räkna ut lagom stora portioner. Finns flera bra program som man kan köpa om du verkligen vill slippa räkna.

Sigurdsson
2006-10-05, 18:21
Visst det kan både vara svårt och jobbigt, men jag förespråkar i alla fall att man ska ta några dagar per månad då man räknarut vilket kcal intag man ligger på. Då är det även lättare att ligga rätt övrigadagar eftersom att man har något att referera till.

Men om du ser att du tapar den vikt du vill per månad, utan att räkna så tycker jag absolut att du inte ska börja räkna....

Mvh Krille

zpliffen
2006-10-05, 21:48
Coxie, sådana här program vart kan man köpa dom?

muffe85
2006-10-06, 08:14
finns att ladda ned här på forumet ett enkelt och smidigt program. kräver dock Excel.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27177

coxie
2006-10-06, 09:39
Coxie, sådana här program vart kan man köpa dom?

ja det exelprogrammet är bra, jag tänkte på hälsovakten vilket jag inte är säkert på om jag får länka till.

zpliffen
2006-10-06, 14:24
muffe85, a tänkte på det där förut men hittar inte programet nånstans;/? Jag har inte programet på datorn.. och coxie skriv ett pm till mig med länken.. väldigt tacksam

mangemani
2006-10-06, 20:11
tycker du det är jobbigt,så sluta räkna då.

gör som så att du under nån månad käkar den mängd kcal som du behöver,vänj dej sen vid dom målen(alltså storlekarna och kcal mängden i dom)...när du sen har vant dej vid att du tex käkar 6 små mål mat om dagen med si och så mycket kcal i sej,så slutar du räkna och gå sen efter det du har vant dej vid,alltså gå på känn.

spenderade själv oändligt mycket tid och tänkande åt att hålla på att räkna ut hur mycket kcal man fick i sej per dag i sådana program som hälsovakten osv förut,men sen slutade man bry sej och slutade tänka på det,och det funkar hur fint som helst,går på känn och inte har det blivit något negativt med det inte,tvärtom.

Alexlindgren
2006-10-06, 22:04
Något som är ganska svårt att hålla reda på är hur mycket protein du får i dig. Kolla detta under någon vecka/månad, så lär du dig det också.

Beecher
2006-10-06, 22:44
kom ihåg att du har lång tid på dig till sommarn att skala av hullet, så planera lugnt och sansat så att det kommer gå bra sen går det av farten :)