handdator

Visa fullständig version : Viktminskning vs muskler

udzie
2006-10-05, 15:12
Hejsan hoppsan kära forum =)

Jo, nu är det så här att jag har äntligen fått tummen ur röven och börjat träna. Jag är 18, ca 175cm lång, väger omkring 80 (inte mycket muskler här vill jag lova). Jag har varit lite halvt aktiv inom motion tidigare men aldrig något seriöst, lite gym nån gång i veckan och springa några gånger i veckan. Men som sagt, nu har jag fått nog och vill börja satsa lite på att få ordning på kaggen.

Så här ser mitt "träningspass" ut för veckan:
Måndag: Friskis och svettis (Medel Puls) 1 timma på kvällen
Tisdag: Gymmet ca 1-1½ timme innan skolan (kör lite allt möjligt, det som jag tycker verkar kul :P)
Onsdag: Friskis och svettis (Medel) 1 timma på kvällen
Torsdag: Gymmet ca 1-1½ timme efter skolan (samma som på tisdagen)
Fredag: Friskis och svettis (Medel) 1 timma på efter middagen
Lördag: Softa
Söndag: Softa

Jag käkar normalt, morgon, middag, kväll och kanske nåt lite extra på kvällen om jag skulle vara hungrig. Käkar dock inga proteintillskott eller nåt sånt.

Jag har nu kört så här i ca 2 veckor och jag känner mig helt slut i kroppen, kanske tar i för hårt. Sen så är det så att jag vill ju helst av allt få bort det överflödiga fettet på mig och senare bry mig om att bygga upp lite muskler. Hur ska jag gå till väga? Har jag börjat för hårt eller ska jag fortsätta som jag kör nu? Feedback är högst uppskattat.
(Har jag missat nåt så är det bara att fråga på :))

MVH Fredrik =)

L-Sami
2006-10-05, 15:29
Om du känner dig helt slutkörd efter två veckor så är det ett tecken på att du har kört för hårt och kan även leda till överträning. Kanske bättre att köra lite lugnare i början. Varannan dag skulle nog vara bättre så att kroppen hinner återhämta sig lite i alla fall.

Läs även:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mirrranda
2006-10-05, 15:41
Jag tycker det ser bra ut, helt okej plan :)

Jag tror det krävs mer för överträning, bit ihop så vänjer sig kroppen vid den nya intensiteten.

zoltan_hellhound
2006-10-05, 15:53
Tror inte så mycket på det där med överträning.ska rätt mycket till

udzie
2006-10-05, 16:04
Ok, men då testar jag att fortsätta så här i några veckor och se om man kanske kan få lite resultat ^^ har ni fler förslag är det bara att köra på, vill ha så mkt feedback och förslag som möjligt, även med kost och sånt =)

udzie
2006-10-05, 16:10
kom på en sak till: visst är det så att man går upp i vikt när man börjar träna innan man börja gå ner i vikt? muskler som behövs byggas upp osv. för jag har gått upp ca 3-4kg på dessa 2 veckorna som jag har tränat så det måste väl vara det? (har inte gjort några ändringar i min kost dessa 2 veckorna)

opox
2006-10-05, 16:39
Antingen så bygger du muskler och ligger på plus i energi in-ut eller så tappar du fett och ligger på minus i energi in-ut. Väldigt svårt att göra båda sakerna samtidigt, om ens möjligt?

udzie
2006-10-05, 16:56
Antingen så bygger du muskler och ligger på plus i energi in-ut eller så tappar du fett och ligger på minus i energi in-ut. Väldigt svårt att göra båda sakerna samtidigt, om ens möjligt?

Visst, men vad ska jag då göra för att tappa fett och samtidigt försöka bygga upp lite muskler? går det eller ska jag försöka hålla mig till en sak i sänder? i så fall, var ska man börja och hur ska jag gå till väga då?

L-Sami
2006-10-05, 17:10
Visst, men vad ska jag då göra för att tappa fett och samtidigt försöka bygga upp lite muskler? går det eller ska jag försöka hålla mig till en sak i sänder? i så fall, var ska man börja och hur ska jag gå till väga då?

Du gör det du känner att du vill göra. Bygga muskler, samtidigt som du kommer lägga på dig lite fett eller gå ner i vikt då du tappar fett men kommer inte kunna bygga muskler.

Om du läser länken som jag hänvisade till i mitt första inlägg så ger det rätt så bra vägledning hur du kan tappa vikt.

udzie
2006-10-05, 20:28
Men om jag då fortsätter med det schemat jag har lagt upp men samtidigt håller nere på ätandet, kommer inte det resultera i viktnedgång och lite styrka? (helt nybörjare på sånt här)

Har läst deff-grejen med och det såg bra ut :P

Jacksatan
2006-10-05, 20:42
Men om jag då fortsätter med det schemat jag har lagt upp men samtidigt håller nere på ätandet, kommer inte det resultera i viktnedgång och lite styrka? (helt nybörjare på sånt här)

Jadå, det kommer resultera i fettnedgång samtidigt som du bygger lite muskler(förutsatt att energiunderskottet inte är alltför stort).

Guddi
2006-10-05, 20:59

Med tanke på att du bara har tränat i två veckor så kommer du garanterat att kunna öka i styrka samtidigt som du går ner i vikt. Det blir däremot antagligen inte så stor ökning i själva muskelmassa.

Det hela hänger förstås på att du sköter din kost och återhämtning lika väl som du sköter din träning. Om du ligger på minus så är det ännu viktigare. Står bra om det i deffguiden.

Angående att du känner dig helt slut så tycker jag att du ska känna efter hur det känns på måndagen. Om du fortfarande är helt slut så kanske du ska fundera på att vila från ett mer pass i veckan.

udzie
2006-10-06, 06:28
Woho, precis det jag ville höra^^ kommer fortsätta köra så här ett tag då och se hur det funkar. blir jag inte allt för trött så kommer jag köra så här ett ganska bra tag för jag tycker det är en bra blandning kul =). tack så mycket för er hjälp <3