Visa fullständig version : Bulkmat?
nog för att jag vet att man kan äta precis samma mat som vanligt, bara i större mängd, men om man redan äter 6 måltider om dagen och ändå inte ligger på energiöverskott då, vad för livsmedel finns det då att tillgå?
är det nötter som mellanmål all the way då eller? tips? :)
Mjölk till alla dina 6 måltider
Mjölk till alla dina 6 måltider
blir dålig i magen då skulle jag gissa på.. :(
Ät större portioner.
Välj energitätare livsmedel.
Ät större portioner.
Välj energitätare livsmedel.
nåt förutom nötter som är speciellt energitätt?
mirrranda
2006-10-05, 13:52
Avokado FTW :)
Ost.
Vissa baljväxter
Hamburgare på mcdonalds/burgerking osv osv.
Oljor
choklad,godis *innocent*
Allt som ger mycket kcal på liten mängd.
ÄT mer bara! herre
jag orkar inte, undersåte :Virro
Ost.
Vissa baljväxter
Hamburgare på mcdonalds/burgerking osv osv.
Oljor
choklad,godis *innocent*
Allt som ger mycket kcal på liten mängd.
jag som trodde att man skulle försöka undvika sånt :eating: haha... :em:
vadå orkar inte? förstår mig inte på alla som har problem att gå upp i vikt. OK om man har ett ansträngande jobb men om man tex går i skolan som jag så har jag svårt att inte gå upp för snabbt.
Och om du inte orkar äta större måltider så ät fler? Ät varanan timme då? Lovar att du kan trycka ner mer då. Ös på med havregryn? 2 dl till frukost, 2 dl till mellanmål, och varför inte 2 dl till kvällsmålet också? Byt av med mackor, och sen ät iaf 2 lagade måltider.
Ta någon bra juice istället då. Bra med vitamin C fast kanske en del fruktos (9% sockerarter från frukten, vet ej hur mycket som är fruktos av det, men kan inte va så farlig mängd). Men om det bara är tillägg till kosten för att åstadkomma viktuppgång kanske det duger.
Ett glas Bravo innehåller 100-150 kcal. på 6 måltider blir det 600-900 kcal extra om du annars dricker vatten eller om du tillsätter ett extra glas med juice.
hm, det där med havregryn och att äta ännu oftare kanske är värt att pröva...
blandar en drink av 1,5dl havregryn, 1,5dl kolo protte, 3dl minimjölk, ett par sådana varje dag kan nog möjligen ge mig en skjuts till överskottet (om jag äter lite mer än vanligt kombinerat med det)? :MrT:
mirrranda
2006-10-05, 14:20
Nej det är inte svårt att gå upp i vikt, mycket lättare än att gå ner.
Ät mycket av nyttigheter.
Avokado, oliver, olivolja, nötter, ev jordnötssmör..ös på bara.
Ta en måltidsbar extra mellan måltiderna?
Sedan kan du ju köpa frystorkat kött, det är mest kcal per g vikt. Ultralöpare har med sig det på 10dagars marathonlopp, eftersom de måste bära på sin egen mat genom hela tävlingen.
Vad mer ? Hmm, jo ÄT :D
Lägg till en macka och ös på med en massa jordnötssmör.. Uppskattningsvis skulle du kunna öka energimängden med en 300-400 kcal bara genom att käka den mackan!
ManuelIT
2006-10-05, 14:46
Nej det är inte svårt att gå upp i vikt, mycket lättare än att gå ner.
Ät mycket av nyttigheter.
Avokado, oliver, olivolja, nötter, ev jordnötssmör..ös på bara.
Ta en måltidsbar extra mellan måltiderna?
Sedan kan du ju köpa frystorkat kött, det är mest kcal per g vikt. Ultralöpare har med sig det på 10dagars marathonlopp, eftersom de måste bära på sin egen mat genom hela tävlingen.
Vad mer ? Hmm, jo ÄT :D
hur svårt är det att gå ner då? det är ju bara att inte äta! jag har skitsvårt att gå upp i vikt, måste konstant påminna mig själv om att äta och ibland tvinga i mig maten
hur svårt är det att gå ner då? det är ju bara att inte äta! jag har skitsvårt att gå upp i vikt, måste konstant påminna mig själv om att äta och ibland tvinga i mig maten
Det Mirranda syftar på är nog att gå ner i vikt men samtidigt behålla stor del av muskelmassan. Det är inte det lättaste då man helst inte ska överstiga 500 kcal i underskott per dag. Dvs, det kan bli en ganska lång deffning om man vill gå ner en 4-5 kg!
Att gå ner i vikt genom en ren och skär fastning är ju liksom inga problem.. Det tror jag ingen tycker
MAJJONÄS, 80% fetthalt. :eating:
Sen kan du ju alltid köpa hem nån krispig sallad och dränka den i raps/jordnöts/olivolja! Riktigt gott och nyttigt :)
testa o drick mer gainers annars.
hm, det där med havregryn och att äta ännu oftare kanske är värt att pröva...
blandar en drink av 1,5dl havregryn, 1,5dl kolo protte, 3dl minimjölk, ett par sådana varje dag kan nog möjligen ge mig en skjuts till överskottet (om jag äter lite mer än vanligt kombinerat med det)? :MrT:
Mer havregryn och riktig mjölk. Häll i frysta bär och kör med stavmixer så blir det lätt att dricka. Då kan man dessutom variera smaken med olika bär.
Mer havregryn och riktig mjölk. Häll i frysta bär och kör med stavmixer så blir det lätt att dricka. Då kan man dessutom variera smaken med olika bär.
Riktig mjölk?
Jag hade fram till 2 år sen (27 år) megaproblem med att hålla vikten. Jag löste mycket att äta balanserat.
Att bulka kcal tätta produkter hjälpte inte för mig. Fet mat verkade inte funka alls. Så jag lärde töja sönder min stackars mage med kolhydrat produkter som havregryn, pasta, ris. Då kunde jag hålla mig.
Idag är det bättre. Men det är faktiskt svinjobbigt att ha sjuk förbränning. Folk klagade jämnt på mig att jag var spinkig då jag inte hade muskler.
För mig är det massor med jobb att gå i upp vikt. Men jag kan ofrivilligt tappa kilon väldigt lätt.
Dock funkade för mig att bulka med extra kolhydrater. Jag provat kcal grejer som äta en chipspåse och en snickers varje dag i månaden under min spink perioder slutade dock med bara lös mage :P. Då var jag som desperast. Vilket slutade med jag blev deppig av bara vunnit 0.5 kg på min fettodiet.
Tror vi alla svarar lite olika på grejer.
Scratch89
2006-10-05, 17:29
Ringla olivolja över alla dina måltider. Supersmarrigt.
Ringla olivolja över alla dina måltider. Supersmarrigt.
låter som en strategi det :eating:
blir det för överdrivet med 2 gainers om dagen månntro samtidigt som man äter som vanligt? vill inte gå upp 10 kilo första veckan :(
behöver nog lite fett, det där med olivolja låter bra faktiskt...
blir det för överdrivet med 2 gainers om dagen månntro samtidigt som man äter som vanligt? vill inte gå upp 10 kilo första veckan :(
hade inte du svårt att gå upp i vikt?? 2 gainers är väl 650kcal*2= 1300kcal. vet inte hur många kcal de innehåller men gissar runt detta per potion. Ett kilo är väl runt 7000-7500kcal, så måste göra så som du tänkt i 5-6dagar för att gå upp ett kila då blir det asså 50-60dagar för att gå upp 10 kilo som du är rädd för. sen rör du väl på dej på gymmet och utöver + svårt att gå upp så bara köra på
(hoppas jag räknat hyffsat rätt)
pragmatist
2006-10-05, 17:45
Olivolja på allt är en utmärkt idé, efterrätt är också en utmärkt idé. Glass efter maten finns det ju nästan alltid utrymme för (av någon anledning). :D
Nej, jag tycker inte gainers är bra som mellanmål, det är diabetsvarning på att hålla på och äta en massa maltodextrin dagen lång. Dessutom behöver du inte så mycket kolhydrater. Mycket bättre med proteindrink + frukt/bröd i så fall.
shadowfire
2006-10-05, 18:15
Frågan är ju vad anledningen är... ligga lite på kaloriplus - eller öka i vikt rejält?
Annars är det ju bara o lasta på skräpmat då och då, stående pizza på fredagar eller vad fan som. Tryck i dig rejält med frukost. Skit i allt fullkornstjafs och gasa på med vitt ris, snabbmakaroner osv. Dressing till rubbet. Ta bilen var du än ska och rör dig minimalt.... Sedan kommer kilona som ett brev på posten. ;)
, stående pizza på fredagar
Vad är en stående pizza? *screwy* :D
Frågan är ju vad anledningen är... ligga lite på kaloriplus - eller öka i vikt rejält?
Annars är det ju bara o lasta på skräpmat då och då, stående pizza på fredagar eller vad fan som. Tryck i dig rejält med frukost. Skit i allt fullkornstjafs och gasa på med vitt ris, snabbmakaroner osv. Dressing till rubbet. Ta bilen var du än ska och rör dig minimalt.... Sedan kommer kilona som ett brev på posten. ;)
vill ju inte bli tjock... så jag antar att det är att ligga lite på kaloriplus... jag antar att jag får börja räkna lite nu i början och försöka hålla en nivå som är lagom antar jag... :)
mina egenblandade drinkar är sjukt goda och mättande med rätt mkt kalorier, kan ju ta en sådan till frulle istället för gröten och mjölkglaset som det tar tvärstopp efter :D
Jag hade fram till 2 år sen (27 år) megaproblem med att hålla vikten. Jag löste mycket att äta balanserat.
Att bulka kcal tätta produkter hjälpte inte för mig. Fet mat verkade inte funka alls. Så jag lärde töja sönder min stackars mage med kolhydrat produkter som havregryn, pasta, ris. Då kunde jag hålla mig.
Idag är det bättre. Men det är faktiskt svinjobbigt att ha sjuk förbränning. Folk klagade jämnt på mig att jag var spinkig då jag inte hade muskler.
För mig är det massor med jobb att gå i upp vikt. Men jag kan ofrivilligt tappa kilon väldigt lätt.
Dock funkade för mig att bulka med extra kolhydrater. Jag provat kcal grejer som äta en chipspåse och en snickers varje dag i månaden under min spink perioder slutade dock med bara lös mage :P. Då var jag som desperast. Vilket slutade med jag blev deppig av bara vunnit 0.5 kg på min fettodiet.
Tror vi alla svarar lite olika på grejer.
Antingen lider du av någon sjukdom eller så är du bara kass på att äta! :D
Antingen lider du av någon sjukdom eller så är du bara kass på att äta! :D
De senaste 2 åren har det varit "normalt". Jag kan inte äta chips o sånt för mycke. Dessutom trött på bulka.
Tror bara det var nåt skummt..
Men ingen hade nån vettig förklarning. Kanske en mask i magen eller nåt *whatever*
låg runt
29% protte
25% fett
46% kolhydrater
3180kcal
nog för att jag firade dagen efter bulldagen med en chokladbiskvi och en stor bulle, men det gör jag inte varje dag heller ju... blev rutten i magen, men som sagt, inte igen inom den närmaste tiden... låg på runt 700 kcal överskott idag, rätt rimlig mängd för att ha tryckt i sig den där skiten iallafall... är på väg iallafall, sen om det kommer bli så till slut att jag ligger på 200kcal överskott istället för 500kcal så gör väl inte det så mycket, hellre lite överskott än för mkt dåh... *slap*
godnatt, hoppas det där var läsbart
Anonym112
2006-10-05, 23:16
Rekommenderar:
Hamburgare, pizza, jordnötssmör, nötter, OBOY till alla måltider.
Du ska gå mätt HELA dagarna, annars ska du ha som ett löfte att "oj jag är inte mätt" då måste du lägga 50kronor i en sparbösa till mer Gainer :naughty:
Och alla ni som säger att det är lättare att gå upp i vikt än ner..öhm..
Det är indivuduellt ju, om man är ectomorph eller endomorph.
Men generellt är det ju mycket lättare att gå ner i vikt än att gå upp, bara sluta äta/äta mindre.
Se det såhär: Klättra UPPför ett berg, eller NERför, vad går snabbare? :MrT:
ManuelIT
2006-10-06, 00:02
saken är den att de flesta "bra" mat innehåller lite kcal. tex. cottage cheese, tonfisk, en proteinshake osv. man kan lätt få i sig tillräckligt mycket protein delat på 6 måltider och ändå bara ligga på 1000 kcal. måste i stort sett ligga på 500 kcal per måltid*6 för att öka i vikt och då är det protein+kolhydrater 6 gånger per dag som gäller för de mängderna, vilket jag inte har aptit för. kan lägga till typ bra kolhydrater till 3 av måltiderna men sen orkar jag inte mer
edit: säger ju absolut inte att det inte går, bara det att det är så jävla jobbigt för oss med dålig aptit, måste i stort sett planera och tvinga i oss mat konstant varje dag. det är pråfestande för mig iaf. kosten som är det jobbiga - träningen är skitkul, men känns onödigt att gå till gymet när man slarvar med kosten
Inget tips men choklad kan du ju sätta i dig en 100 grammare och vara lika hungrig som innan. Och där är det mycket mat i liten mängd.
Jag tror jag behöver 2800 i nästan helt vilodag, för en 75 kilo man med kontorsjobb behöve 2650.. och jag är ung och gör av med mkt och sitta vid datorn kan väl räknas som kontorsjobb så jag behöver ju minst 2700.
Torsk_ole
2006-10-06, 08:11
Jag vet hur det är. Äter tills jag känner spykänslor*spy*
Mitt bästa tips är att dricka saker. Även om man pissar mycket är det enklare att få i sig mer energi, och så slipper man tugga så jäkla mycket. Häll mer olja på allt. Det hjälper.
jag tror att hemliheten ligger i att lära sig äta mkt, inte att äta tills man spyr nästan.
tex börja första veckan med att lägga till till det vanliga du äter tex en extra potatis eller liite ris/pasta..ta ett extra glas mjölk..ha lite olja på maten..käka 5 nötter
sen ökar man på det hela progressivt hela tiden vecka efter vecka allt eftersom man vänjer sig, då slipper man känslan av att behöva äta tills man spyr..skynda långsamt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.