handdator

Visa fullständig version : Hur mkt kolhydrater kan tas upp per tillfälle?

aGGe
2006-10-05, 12:09
Hur mmkt kolhydrater kan tas av kroppen upp vid en måltid?

King Grub
2006-10-05, 12:17
Tarmens maxupptag av glukos ligger på runt 1 g per minut, men det enda som händer om du äter mer är att det tar längre tid att tas upp. Överäter man kolhydrat under en längre tid minskar glykogensyntesen medan kolhydratoxidationen och de novo lipogenes ökar.

aGGe
2006-10-05, 12:19
borde inte d "överflödiga" bara "åka" igenom?

King Grub
2006-10-05, 12:25
Nej, det borde det inte. En mindre mängd energi från kolhydraterna malabsorberas, men det sker oavsett portionsstorleken. Hos personer med olika åkommor och intolerans kan den mängden vara mycket större, upp till 65% av kolhydraternas energi. Kolhydrat ger dock olika mängd energi per gram beroende på källa och på om du räknar med osmältbara sådana i kalkylen.

aGGe
2006-10-05, 12:27
ok!

Hur är det med protein? förr fanns det ett maxintag. Det överflödiga åkte ut andra vägen..

hur ser d ut nu`?

King Grub
2006-10-05, 12:31
förr fanns det ett maxintag. Det överflödiga åkte ut andra vägen..

Nej, det har inte funnits och man bajsar eller kissar inte ut protein mer än minimala mängder. Överskottsenergi lagras som kroppsfett.

aGGe
2006-10-05, 12:32
nähe ok

så då är d lika bra att överdosera protein för att vara på säkra sidan 200-300 gram om dan
just nu ligger jag på 1.5g/kg väger 94kg så det ger 140-150gram om dan

King Grub
2006-10-05, 12:41
borde inte d "överflödiga" bara "åka" igenom?

Human faeces never normally contain starch or sugars. Moreover, it is likely that the capacity of the small intestine to digest and absorb carbohydrates and fats is several times higher than normal nutritional needs demand, and though the rate of absorption may be reduced, there is little evidence that this can lead to a reduction in total uptake.

FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements

Källa på det. :cool:

Scratch89
2006-10-05, 12:53
Bildas det inte gaser i magen om man äter (för) mycket kolhydrat? Jag har för mig att Sverker pratade om bakterier i magen...

krilleh
2006-10-05, 14:07
Bildas det inte gaser i magen om man äter (för) mycket kolhydrat? Jag har för mig att Sverker pratade om bakterier i magen...

vad har det med allt att göra? :)

Sverker
2006-10-05, 16:54

Inte för mycket kolhydrater. Som King Grub skrev så tar vi upp nästan all stärkelse och socker.
Laktosintolernta kan ju inte ta upp mjölksockret och de får problem med att tarmbakterier jäser laktosen. På samma sätt kan olika kostfibrer ge samma obehag.

Starch blockers har varit uppe tidigare. Det är preparat som blockerar upptaget av stärkelse och då blir det problem nere i tjocktarmen :(