Visa fullständig version : handla öl/vin/sprit via nätet?
shadowfire
2006-10-04, 18:49
Tänkte bryta trenden med alla trådar om EAA och att vara optimal och istället kolla om någon har erfarenhet av att beställa sprit över nätet?
Efter ett par klassiska danmarks- och tysklandsresor överväger jag nu istället att prova handla sprit/vin/öl från någon nätbutik istället. Det börjar sakta men säkert dra ihop sig mot jul/nyår, så likabra o bunkra redan nu.
Någon som har erfarenhet av att handla eldvatten via nätet?
Fungerat bra? Fastnat i tullen? Snabb leverans?
Tips om en bra webbshop?
/skuggan
Är väl fortfarande oklart om det är lagligt eller ej att beställa. Jag vet att många får vänta rätt lång tid på sina beställningar, om de nu går igenom tullen. De brukar göra beslag på omlastningscentralerna lite nu och då.
shadowfire
2006-10-04, 19:07
Är väl fortfarande oklart om det är lagligt eller ej att beställa. Jag vet att många får vänta rätt lång tid på sina beställningar, om de nu går igenom tullen. De brukar göra beslag på omlastningscentralerna lite nu och då.
Jo man läser om det, men jag har fått för mig att det är bara större leveranser (där de misstänker att det kommer användas till krogar m.m.) som stoppas? Men det är klart, står det ett par enskilda personers leveranser på samma pall så torskar väl de också.
Verkar som att risken att få det beslagtaget är ganska liten, runt 5 kanske 10%, leveranstiden från många ställen är ruskigt lång dock, verkar vara mer norm än undantag med en månad eller två och ibland över ett halvår...
Många av sidorna erbjuder leveransgaranti så de skickar om varorna om tullen beslagtar dem, det hjälper ju dock inte dig om de kommer fram till att vi har rätt till att ha förbudet och du åker dit för smuggling.
Jag skulle vilja vänta på ett beslut innan jag vågar ge mig på det, tyvärr verkar det ta ännu ett halvår, minst.
Jo man läser om det, men jag har fått för mig att det är bara större leveranser (där de misstänker att det kommer användas till krogar m.m.) som stoppas? Men det är klart, står det ett par enskilda personers leveranser på samma pall så torskar väl de också.Jag vet inte om företaget som brukar anlitas skickar så mycket mer än sprit överhuvudtaget, de beslagtog väl drygt 60.000 liter på deras lager innan... Eller så är det bara så att nästan all sprit skickas via dem men de transporterar annat också.
Systemnet eller vad det hette hade någon beställt från nyligen och fått hemlevererat från på en dryg vecka om jag inte minns fel, men jag tyckte att priserna var ganska höga. En del har dock apdyr frakt istället (har sett hundra kronor flaskan...)
shadowfire
2006-10-04, 19:39
Jag vet inte om företaget som brukar anlitas skickar så mycket mer än sprit överhuvudtaget, de beslagtog väl drygt 60.000 liter på deras lager innan... Eller så är det bara så att nästan all sprit skickas via dem men de transporterar annat också.
Systemnet eller vad det hette hade någon beställt från nyligen och fått hemlevererat från på en dryg vecka om jag inte minns fel, men jag tyckte att priserna var ganska höga. En del har dock apdyr frakt istället (har sett hundra kronor flaskan...)
Ah, har sett låga fraktkostnader på ett par ställen dock, men man vet ju inte hur pass (o)seriösa de rackarna är. Det kostar ju en del o ta en resa ner till Tyskland och handla annars och egentligen är det ju samma förfarande i mina ögon.
I mina också, vad är skillnaden på att åka ner i bil bara för att handla sprit eller beställa på Internet?
shadowfire
2006-10-04, 19:43
I mina också, vad är skillnaden på att åka ner i bil bara för att handla sprit eller beställa på Internet?
Exakt, skumt regelverk (eller det är väl regelverk som saknas, därav är det oklart om det är olagligt eller ej).
Vore smidigt om det fungerade, det är liksom lite skillnad på o köpa en treliters låda vin för 40:- jämfört mot 169:- i Sverige...
Det är nog inte så smart att beställa från Internet i dagsläget. Tullen är stenhård i detta fall tills någonting är bestämd.
Jag beställde som bekant 10 liter för 2-3 år sedan tror jag och jag har fortfarande inte fått dem. Jag kommer förmodlligen inte att få de heller då Tullen antingen hällt ut skiten eller druckit det själv.
Men du kanske har tur och slinker igenom, de kan inte ta alla.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82694&highlight=systemnet
Verkar ju rätt billiga som sagt... Systemnet var ju 179kr frakt upp till 30 kg.
Det är nog inte så smart att beställa från Internet i dagsläget. Tullen är stenhård i detta fall tills någonting är bestämd.
Jag beställde som bekant 10 liter för 2-3 år sedan tror jag och jag har fortfarande inte fått dem. Jag kommer förmodlligen inte att få de heller då Tullen antingen hällt ut skiten eller druckit det själv.
Men du kanske har tur och slinker igenom, de kan inte ta alla.Enligt ena sidan var det iofs typ 5 promille eller något som fastnade 2005, minns inte hur det stod, men det är inte majoriteten. Dessutom om det nu inte är olagligt kommer väl tullen få ersätta dig.
Browsern dog, jag skulle skriva att EU domstolens förslag var ju att om man själv har ordnat transporten (vilket i princip betyder att varorna är dina redan vid köpet från butiken före transporten) så skall du bara skatta för varorna i första landet (till skillnad från om varorna skickas från företaget i fråga hem till dig och du betalar i efterhand, eftersom varorna är deras när de passerar gränsen och det inte rör sig om privatimport längre.)
Jönsarna på EU-kommissionen tycker även de att systemet skall fungera på motsvarande sätt, men de anser att nuvarnade reglement inte räcker för det utan att man måste anpassa reglerna.
I vilket fall som helst så verkar ju ingen av dem vara av en åsikt som lutar åt att Svenska riksdagen/regeringen får rätt..
Han som åkte dit i HD gjorde det vad gäller huruvida det tullen sade gällde, och det är ju såklart att det gäller, det kan ju inte vara så att en del av deras beslut inte gäller, däremot betyder det ju inte att själva importen i sig är olaglig.
Eller något sådant.
(14:53:21) (@K0LL) EU-dom stoppar
(14:53:21) (@K0LL) import av nätsprit
(14:53:21) (@K0LL) Man måste själv transportera alkohol från utlandet för att slippa betala alkoholskatt i hemlandet, enligt en dom i EU:s domstol. Därmed får den svenska linjen för import av nätsprit stöd.
shadowfire
2006-11-23, 17:43
Kommer testa nu, det får bära eller brista.
Kommer testa nu, det får bära eller brista.Lite onödigt nu när det har bestämts i EU-domstolen att du faktiskt SKALL betala skatt på spriten här.
(Vet inte om det kan räknas som smuggling dock, förutsatt att du betalar skatten..)
Äh, bättre o resa till tyskland själv.. Hela resan e ju rolig :D Fast iofs bor jag 15 minuter utanför Malmö så d går lite lättare för mig än vissa andra.. Det jag tycker e sjukt e att Absolut vodka som kostar 250 spänn här, kostar kanske 100 kr där nere, o ändå görs den här i Sverige. Inte konstigt man åker ner där istället o handlar!
http://www.aftonhoran.se/vss/nyheter/story/0,2789,938460,00.html.spriten
shadowfire
2006-11-23, 18:56
Lite onödigt nu när det har bestämts i EU-domstolen att du faktiskt SKALL betala skatt på spriten här.
(Vet inte om det kan räknas som smuggling dock, förutsatt att du betalar skatten..)
Frågan är ju om lagen är i träda kraft?
Frågan är ju om lagen är i träda kraft?Enligt svensk lag har det ju varit förbjuden hela tiden, man har ju dock kunnat ifrågasätta om inte eu-lagen motsade det, men enligt eu-domstolen så måste du köra varorna själv över gränsen ENLIGT GÄLLANDE LAGSTIFTNING, så jo, det är den och har varit hela tiden.
Min faster sitter med ett brev från åklagarmyndigheten efter att hon fått en spritbeställning från Tyskland beslagtagen.
Frågan är ju om lagen är i träda kraft?
Det där var väl en tolkning av rådande lagar inte en ny lag
Så du är nog körd!!
Om jag åker med en lastbil och köper ett apstort parti fejkade kläder i bulgarien eller liknande och sedan säljer här i sverige, hur lagligt är det? Det är ju också import. enligt mig borde all import av varor gå under samma lag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.