Logga in

Visa fullständig version : Nostalgitråd för 70-talister "heta linjen"

Diggler
2006-10-04, 17:48
Kommer ni ihåg detta fenomen? Hur kul var det inte att 11 år gammal ringa "Heta linjen" förr och förolämpa alla pervogubbar och de få seriösa som hängde på "heta linjen", genom att skrika "Hållkäften gubbdjävlar!" med en trasa framför luren? Det krävde lite mindre mod än att busringa till folk, fast lite mer än att trolla på ett internetforum.

Peddoproblem på lunarstorm och aftonbladets chatt är nog småpotatis jämfört med "föregångaren" -heta linjen. Undrar hur många brott som begicks pga den företeelsen?

Såhär skriver wikipedia om "heta linjen"

"... benämningen på vanliga telefonnummer där flera personer slumpmässigt kopplas samman med varandra i gruppsamtal. Fenomenet fanns ett tag under 1980-talet. År 1987(?) införde Televerket med tanke på intresset för det tidigare oavsiktliga fenomenet en tjänst med namnet "Heta linjen", dit man kunde ringa och prata med den som råkade vara inne. Det fanns ett eller flera nummer på olika orter i Sverige upplåtna för detta ändamål, och kostnaden var som för lokalsamtal."

Konstigt nog så finns den fortfarande:
http://www.hetalinjen.com/

Vad är era bästa och värsta "heta linjen"-minnen?

Krokodil
2006-10-04, 17:52
Ååh heta linjen... :D

En kompis storesyrra bjöd in folk på heta linjen på fest en gång. Jag tror att det var över hundra pers i deras villa till slut, nästan bara ökända, och de var tvungna att ringa snuten för att få stopp på det hela. :laugh:

Scratch89
2006-10-04, 17:56
Heta linjen fanns väl fortfarande när jag var en liten snoris?

Diggler
2006-10-04, 17:59
Ååh heta linjen... :D

En kompis storesyrra bjöd in folk på heta linjen på fest en gång. Jag tror att det var över hundra pers i deras villa till slut, nästan bara ökända, och de var tvungna att ringa snuten för att få stopp på det hela. :laugh:

:laugh: Så långt tänkte jag aldrig, mitt användande sträckte sig enbart till att kalla folk för gubb-, bög-, eller kärringjävel och sen lägga på. Man skulle ju bjudit in folk till nån annans adress, obegränsat med jävulskap kunde man ställt till med, med fantasin som enda begränsning.

Cilia
2006-10-04, 18:19
Japp kom ihåg det.
Det var ganska kul.

dynamo
2006-10-04, 18:41
Var nån typisk "äcklig gubbe" som väste och raggade på fjortistjejer (om ens så gamla).

Kommer iaf ihåg att jag och en polare körde moppe nån mil till nån by för att träffa nå tjejer han snackat med på heta linjen. Blev väl en trevlig kväll, om än något pinsam. :D

Kwon
2006-10-04, 18:46
När jag hörde talas om heta linjen första gången (mellanstadiet), så hajjade jag inte riktigt hur det funkade.

Jag vat tvungen att fråga min lärare om hur Heta Linjen fungerade! :D :em:

Hur kan man prata med så många människor samtidigt?

Det var high-tech på den tiden tyckte jag.

Bronkitkorv
2006-10-04, 18:57
Jodå det kommer jag ihåg, det var roligt. Det var ALLTID en pervo gubbe som viskade och liksom väste,,, Hallå, finns det några tjejer här. Det skumma var att även om det fanns tjejer så fortsatte han bara att väsa. Alltid var han där, jämt. Han hette Peter.

Cilia
2006-10-04, 19:03
Det var high-tech på den tiden tyckte jag.
aahhhh jag tänkte samma sak.
Vi upptäckte chatten liksom *g*

Dumleman
2006-10-04, 19:12
Haha låter kul! Man kan ju undra var de där snuskgubbarna håller till nu för tiden.

Kwon
2006-10-04, 19:16
aahhhh jag tänkte samma sak.
Vi upptäckte chatten liksom *g*

Fast å andra sidan tyckte jag mycket var high-tech på den tiden, när inomhusgallerior skapades så kändes det lite som Blade Runner och trodde poliser med laserpistol var nästa steg i utvecklingen.

knazcandy
2006-10-04, 19:24
Visste ni inte att Heta Linjen fortfarande finns??
Jodå, det finns numera lokala Heta Linjer, står t.o.m i telefonkatalogen!!
Har jag hört...:em:

Kwon
2006-10-04, 19:25

Source? :confused:

knazcandy
2006-10-04, 19:26
Source? :confused:

Ehh?
Källa eller vad menar du?

Cilia
2006-10-04, 19:27
Fast å andra sidan tyckte jag mycket var high-tech på den tiden, när inomhusgallerior skapades så kändes det lite som Blade Runner och trodde poliser med laserpistol var nästa steg i utvecklingen.
klart det var
för att inte glömma walkman!!!
jäkla va cool man var

Cilia
2006-10-04, 19:27
du skojar va?
Det är ju inte ens i närheten av samma sak.

knazcandy
2006-10-04, 19:31
du skojar va?
Det är ju inte ens i närheten av samma sak.

Inte? Varför?
Har du glömt av hur man snackar dirty talk??

Angel
2006-10-04, 19:33
jag e född -84 och ja minns att jag ringde typ heta linjen samtal från telekoisken på det kristna lägret när ja va i 12års åldern

Cilia
2006-10-04, 19:34
Inte? Varför?
Har du glömt av hur man snackar dirty talk??
men själva grejen med heta linjen var ju att det inte var organiserat och att det var olovligt. Numren fanns ju eg inte och man fick bara reda på dom från mun till munmetoden.

knazcandy
2006-10-04, 19:36
men själva grejen med heta linjen var ju att det inte var organiserat och att det var olovligt. Numren fanns ju eg inte och man fick bara reda på dom från mun till munmetoden.

Inte då..jag vet att jag och mina vänner ringde till nummerupplysningen och frågade efter numret..Bara det vara helt hysteriskt spännande och roligt..

dynamo
2006-10-04, 19:36

Stod i telefonkatalogen.

Cilia
2006-10-04, 19:38
Stod i telefonkatalogen.
nej nej nej inte då
det här var nummer som inte användes som låg i träda
ni är för unga helt enkelt

dynamo
2006-10-04, 19:42
nej nej nej inte då

Jag ber om ursäkt, tänkte inte på att du var så gammal. :em:

bluelight
2006-10-04, 20:11
vi ringde ganska ofta de där, ibland trodde vi polisen skulle spåra våran telekiosk och komma :(

Kwon
2006-10-04, 20:13
Frågare läraren på mellanstadiet hela tiden, vem är det man ringer till egentligen?

Hur får det plats så mkt folk?

knazcandy
2006-10-05, 06:59
nej nej nej inte då

Är vi? Ja, det tackar man för.
*suger åt mig komplimangen*

Pinglan
2006-10-05, 07:14
nej nej nej inte då
Håller med sillen! Heta numren fanns inte på riktigt....det var munmotmunmetoden som gällde! Haha, ja jäklar...första gången jag ringde (11år eller liknande) fick jag erbjudande av en gubbe att leka med håret på hans bröst....hmmmm...jag antog inte erbjudandet men det satte tydligen sina spår eftersom jag kommer ihåg det fortfarande :MrT:

Pepparkakssmurfen
2006-10-05, 07:24

Jo,de fanns i telefonkatalogen.

Stoltz
2006-10-05, 07:45
När jag var liten trodde jag att "heta linjen" var ett sorts slang för vad som var inne och poppis just då :D Så fel man kan ha...

Angel, fick nu napp?

Angel
2006-10-05, 10:37
När jag var liten trodde jag att "heta linjen" var ett sorts slang för vad som var inne och poppis just då :D Så fel man kan ha...

Angel, fick nu napp?

Nej men ja fick en avhyvling av prällen.
Och sen när ja fick ont i örat (blev förkyld) och ringde till mamma så sa hon bara att jag nog hade pratat för mycket i telefon (prällen skvallrade)

Tolkia
2006-10-05, 10:40
Min lillebror brukade ringa och utge sig för att vara tjej - med mitt namn. För att sedan lämna ut telefonnummer - till sina kompisar. Kul när det började ringa puckon till dem och fråga efter mig ... :D

Edit: Extra poppis var att lämna ut numret till den kompis som hade hemligt nummer p.g.a. att pappan var polis och less på att bli störd av idioter hemma ...

Nina L
2006-10-05, 10:58
Åh, heta linjen! :) Jag sålde min oskuld för en billig peng och bestämde träfff på nått torg i Malmö. "Jag kommer att ha på mig en vit lite genomskinlig tröja och..." bla. bla. Sen dök man så klart inte upp.

Jag ringde även in några gånger och låtsades vara kille. Pratade med mörk röst och stönade fram "Hallå? Någon tjej? Någon kåt tjej?"

Jo minsann. Det var tider det. *fniss*

rjih
2006-10-05, 11:43
Jo,de fanns i telefonkatalogen.

Sen ja.

Som redan påpekats så var Heta linjen från början ett fenomen som uppstod pga. fel i Televerkets utrustning som möjliggjorde odebiterade gruppsamtal då flera personer samtidigt ringde ett nummer utan abonnent.

Liknande företeelser var även populärt på internationell nivå.

Kwon
2006-10-05, 13:35
Åh, heta linjen! :) Jag sålde min oskuld för en billig peng och bestämde träfff på nått torg i Malmö. "Jag kommer att ha på mig en vit lite genomskinlig tröja och..." bla. bla. Sen dök man så klart inte upp.

Jag ringde även in några gånger och låtsades vara kille. Pratade med mörk röst och stönade fram "Hallå? Någon tjej? Någon kåt tjej?"

Hahahaha var det du? ja jävlar... :laugh: