handdator

Visa fullständig version : Arvodesberäkning, hjälp snälla.

Cupofcoffee
2006-10-04, 15:31
Jag håller på att landa ett frilansjobb som programmerare i ett halvår framöver. Jag vet inte hur mycket jag måste fakturera kunden för att få ut den lön jag önskar efter skatt. Finns det någon här som har koll?

Jag är registrerad på BolagsKraft som alltså "anställer" mig och sköter all bokföring, skattning, fakturering, indrivning mm. De tar ut 7% av mitt fakturabelopp i avgift för sina tjänster. De betalar också in mina sociala avgifter och skatter ifrån min inkomst.

Ponera att jag vill ha ut 100kr/tim efter skatt - vad säger jag då till kunden att han får betala per timme?

Jag vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med det här.

grabben i skogen
2006-10-04, 15:50
Ponera att jag vill ha ut 100kr/tim efter skatt - vad säger jag då till kunden att han får betala per timme?

Jag vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med det här.

borde ju ligga över 200kr/h isåfall.

Cupofcoffee
2006-10-04, 15:55
Kan du förklara hur jag räknar ut det?

På frilansfinans räknar man ut fakturan genom att ta nettolönen (det man vill ha efter skatt) och multiplicerar med omräkningsnyckeln. Omräkningsnyckeln inkluderar samtliga lagstadgade skatter: kommunalskatt 30%, sociala avgifter 32.82 samt Frilans Finans förtjänst ca 5-6%.

Förutsatt att jag ändrar förtjänsten till 7%; är detta de siffror jag bör utgå ifrån?

z_bumbi
2006-10-04, 16:09
Kan du förklara hur jag räknar ut det?

På frilansfinans räknar man ut fakturan genom att ta nettolönen (det man vill ha efter skatt) och multiplicerar med omräkningsnyckeln. Omräkningsnyckeln inkluderar samtliga lagstadgade skatter: kommunalskatt 30%, sociala avgifter 32.82 samt Frilans Finans förtjänst ca 5-6%.

Förutsatt att jag ändrar förtjänsten till 7%; är detta de siffror jag bör utgå ifrån?

Firman som sköter det hela bör veta vilka tal som de kommer att använda sig av så fråga den för att vara säker.

För skatten för du använda din kommunalskatt och sen får du se till att du inte får statlig skatt får då tjänar du mindre än vad du har planerat iom att skatten höjs.

Lägg även på en viss procent så du har lite förhandlingsutrymme när det ska skrivas kontrakt.