Visa fullständig version : Betalning över internet
Hur sköter ni betalningar över internet mellan privatpersoner?
Är det safe att ge ut sitt kontonummer till en helt okänd person tex?
Alla dessa tjänster som finns att tillgå verkar kosta minst några hundralappar iaf.
Hur gör ni?
Lilla Brynolf
2006-10-03, 21:54
Jag har aldrig haft några problem med att ge ut mitt kontonummer. Nummret i sig är ju inte hemligt och utan mina koder kan en utomstående inte komma åt mina stålar, inbillar jag mig iallafall.
Tänk på alla företag som skickar ut fakturor med sina kontonummer på...
kontonummret ska inte hjälpa dem att kunna ta ut dina pengar.
Är inte så rutinerad inom detta men svarar utifrån egna erfarenheter.
Till privatperson kan man ju betala in via sin internetbank el vanlig bank till dennes konto i sin bank..
Är det en försäljning? På blocket tror jag det hänvisas till Internetgirot, tradera har pay pal.
Har sålt på blocket via internetgirot, varan jag sålde kostade 350 kr + 18 kr (tror jag det var) till internetgirot + 50 kr rekommenderad försändelse (krävs ett kolli-id för att använda internetgirot). Det fungerade så att köparen sätter in pengarna på ett internetgirokonto, sen kan h*n hämta ut varan när inbetalningen är registrerad och säljaren i sin tur får sen ange till internetgirot sitt kontonr och så hamnar pengarna där.
På tradera har jag inte testat paypal utan helt enkelt chansat. Har handlat av personer som har många försäljningar och bra omdömen, men skulle jag köpa något dyrare än vad jag gjort skulle jag kanske ta reda på hur jag säkrast gör. Det enda negativa jag varit med om är att en vara inte varit i obruten förpackning och luktat sköljmedel när den stått som ny, oanvänd (gillar inte använda kläder riktigt). Men det löste sig då säljaren kom på att den tvättat upp kläderna (barnkläder spec ska man tvätta eftersom tyget ofta innehåller gifter), jag köpte den förklaringen eftersom jag fick en del av beloppet jag betalat tillbaka.
Se där, en massa ovidkommande info också.. :) Hoppas något av det var till nån hjälp!
shadowfire
2006-10-03, 22:05
...Tänk på alla företag som skickar ut fakturor med sina kontonummer på...
Det är ju iofs inte samma typ av kontonr .. :D
shadowfire
2006-10-03, 22:05
Paypal, Virtuellt Visa eller Bandidos-kurir fonkar utmärkt.
Förresten, kom på att jag betalat via kort (är det månne kortnr du menar?) och då använt e-leg (får man från sin bank om man frågar snällt). Det var på friendcake.se, smart ide där man tex kan skicka fika till en kompis utomlands om man ska hälsa på och inte vill ta med sig nåt eller köpa där. Hm, lät långsökt när jag skrev det men det kan va lite kul hursomhelst... (vassego, mer ovidkommande info.. ;) :cool: )
kontonummret ska inte hjälpa dem att kunna ta ut dina pengar.
Det var egentligen det där jag var ute efter. Tack.
Angående tex internetgirot.se så känns väl 5 % av det totala summan överkomligt att betala iaf. Men när säljaren börjar backa ur varanann affär (när pengarna väl är insatta) och jag får stå för 250:- för ingenting känns det mört. Hänt mig två gånger på raken nu när jag försökt köpa ett 360, därför jag är bitter. Iofs är det bättre än om jag skulle ha förskottsbetalat och inte fått tillbaka ett skit men men...
Nu fick jag det sagt också : )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.