Logga in

Visa fullständig version : Borde man satsa på Apple istället?

Sidor : 1 [2]

JJ
2006-10-06, 10:49
Jo, men spelnördar brukar ofta köpa det absolut snabbaste man kan få för sina kronor eftersom man sannolikt kommer att köpa en ny kärra ett år längre fram. Frånsett en Mac Pro tror jag inte att någon annan Mac står sig mot vanliga ihopplock av exakt rätt grafikkort, minneskretsar av rätt märke, etc.
Nä, de sanna spelnördarna plockar ihop sina egna datorer eller köper en alienware för löjliga summor.

jwzrd
2006-10-06, 10:50
Nä, de sanna spelnördarna plockar ihop sina egna datorer eller köper en alienware för löjliga summor.

Ptja, typ. För mig är det inte direkt hårdvaran som är primär - även om jag dras hårt till Apples design - utan att få köra MacOS X som jag gillar svårt.

jwzrd
2006-10-06, 10:57
Surfat lite...

x1900 i mac pron är visst också underklockat.

I fps verkar inte nv7300 och x1600 skilja sig så mycket:
http://www.barefeats.com/imcd3.html
Nvidian leder på doom3 o quake4 men det är ju fetare maskin och jag antar att det är cpun som gör det, för i ut2004 och halo är värdena rätt lika varandra.
nv7600 som finns som tillval på 24" imacen för 1220kr extra ger en hel del mer fps dock. Trist att man inte kan få det på alla modeller, det är väl någon liten specialslot på alla imacar? Eller? Eller är det bara 24"? Eller har jag drömt det?
20" imacen går att få med 256MB grafikminne men de tog 770kr eller något för det tror jag, ungefär vad ett sådant kort kostar nytt ;/

FPS då? På en 20" iMac med x1600:
doom3, 1024x768, medium, 69 fps
quake4, 1024x768, medium, 66 fps
ut 2004, 1024x768, någon bottestblaha, 76 fps
halo ub, 1024x768, high, 57 fps

Helt ok prestanda ändå, om man inte är übergamer, inte maxupplösning dock =P, 1680x1050 wow @ 80 fps vore något ;/

Vi höjer upplösningen lite:
http://www.barefeats.com/imcd4.html ;/

Sett till prestanda så piskar ju nv7600 sönder nv7300, varför skall apple sätta nv7300 i 24"? Jävla snikmongon, datorn kostar 18500kr och de sätter i ett kort för typ 500kr? ;/

Need på 24" iMac med 7600-grafik.

18500+1220kr, donera? Grub? ;/

Om alla medlemmar på kolozzeum lade 1kr!! .. ;D

Jo jag förstår inte riktigt grafikkortsvalet man gjort till Mac Pro eller varför man klockar ner korten; antar att det är för priset.

Baan
2006-10-06, 10:59
Jo jag förstår inte riktigt grafikkortsvalet man gjort till Mac Pro eller varför man klockar ner korten; antar att det är för priset.

Lägre effekt vid nerklockning? Längre batteritid etc. Men det kanske är ytterst marginellt.

jwzrd
2006-10-06, 11:00
Lägre effekt vid nerklockning? Längre batteritid etc. Men det kanske är ytterst marginellt.

Mac Pro är en server/workstation.

Baan
2006-10-06, 11:03
Mac Pro är en server/workstation.

Tänkte på Macbook Pro. Spara ström kan man väl vilja göra oavsett användningsområde? Om man är miljlövän dvs.. Sen borde ju kortet kunna gå ner i klockfrekvens av sig själv, har för mgi att dom kan det, och på så sätt spara energi..

jwzrd
2006-10-06, 11:03
Tänkte på Macbook Pro. Spara ström kan man väl vilja göra oavsett användningsområde? Om man är miljlövän dvs.. Sen borde ju kortet kunna gå ner i klockfrekvens av sig själv, har för mgi att dom kan det, och på så sätt spara energi..

Jag vet att du tänkte på en padda, Baan. Men vi snackar om en arbetsstation eftersom det just är det dumma med en nedklockning vi hakar oss på.

aliquis
2006-10-06, 11:13
http://www.barefeats.com/mac2pc.html

Hittade denna bara, lite gammal dock. Skulle vilja se nya pro vs pc i samma prisklass.Om man ser till den verkar det ju som att en stor del av prestandaförlusten ligger i att operativsystemet/porten av spelet inte alls är lika snabbt i MacOS som i Windows? Vilket på sätt o vis är goda nyheter för om man isf installerar Windows på macen också så kanske spelprestandan ökar en hel del?

I mitt eget fall köpte jag dock ett GF2 gts begagnat för 250kr till min Athlon-XP 2100+ för en 6 år sedan, sedan fick jag låna ett radeon 9200 till wow och senare fick jag låna ett GF4 ti-4200 som är det som sitter i maskinen nu. Macens X1600 lär ju äga det iaf? Men som sagt, de kunde ju gott o väl ha haft 7600 som det enklaste grafikkortet i imacen...

Men, började klura på om det var så att det var PPC-binärer men du har ju länkat till ett test med G5-processorer... Inte konstigt att de får spö då. Nutida AMD64 (vilket ju är instruktionssetet de kör..) är ju precis samma som i Windows så därför kommer MMX och SSE-optimeringar o grejer gälla macversionen också, förr krävdes det ju att utvecklarna skrev om saker o ting för att dra nytta av altivec istället, och det kanske de sket i.

Jag skulle också vara intresserad av ett test dock.

Någon som vet om ut2004, quake4 o doom3 är ppc-binärer eller om de finns i versioner för båda?

För att jämföra med macpron, en kompis köpte en dual dual core opteron innan, med 4GB ram, tror han gav 18kkr för datorn totalt. Men den är ju inte heller gamerspecad.

Men ja, en vanlig PC ger ju mycket mer gamerprestanda för pengarna.

aliquis
2006-10-06, 11:15
Men.. man köper inte Mac för att spela.Nej, eftersom de är sämst.

Men inse att folk spelar på datorer, så folk vill kunna spela på en mac. Apple borde försöka förstå det också, men det finns ju skitfå spel till mac så därför är de ju inte så intressanta hur som helst, men det går ju att dualboota åtminstone.

aliquis
2006-10-06, 11:17
Varför inte om man vill ha en snygg dator och även kunna köra MacOS? Apple kommer säkert att fixa till de små prestandaskillnaderna. Det var det här jag menade när vi diskuterade Apple's strategi förut, iom att de öppnat upp för XP öppnar de samtidigt upp för en mer direkt konkurrens med PC datorer och de tvingas därmed sänka priserna. Därmed inte sagt att det är fel. Folk från framförallt PC sidan är vana att jämföra noggrannt vad man får för pengarna.Macfolk är lustiga, läste en post på 99mac (de brukar ju gnälla lite om att begagnatpriserna sjunker snabbare nu och hur mycket de måste uppgradera (ingen tvingar dem ju att ha det senaste)) där en kille minsann hade beställt en 24" iMac nu, för att ersätta hans....

.... G3, snacka om uppgradering för personen i fråga. Gamla macen måste ju vara typ 10 år ;/

jwzrd
2006-10-06, 11:18
Nej, eftersom de är sämst.

Men inse att folk spelar på datorer, så folk vill kunna spela på en mac. Apple borde försöka förstå det också, men det finns ju skitfå spel till mac så därför är de ju inte så intressanta hur som helst, men det går ju att dualboota åtminstone.

Du verkar inte förstå vad jag säger. OM du är någon som, förutom ditt spelande, saknar liv i övrigt så är Mac inte ditt förstaval. Det går utmärkt att spela hyffsat stora titlar om UT, Quake, Warcraft osv på min sura PowerPC. Det går alltså att spela. Gissningsvis går det ännu bättre att spela på Intel-Mac:arna.

aliquis
2006-10-06, 11:19
Jo, men spelnördar brukar ofta köpa det absolut snabbaste man kan få för sina kronor eftersom man sannolikt kommer att köpa en ny kärra ett år längre fram. Frånsett en Mac Pro tror jag inte att någon annan Mac står sig mot vanliga ihopplock av exakt rätt grafikkort, minneskretsar av rätt märke, etc.Mac pron är ju rätt udda specad.

Men om man köper en 24" iMac har man ju en MXM-slot som sagt, processorn kommer ju räcka till länge, minnet ett tag (3GB är ju inte oändligt mycket) men tack vare grafikkortssloten går det ju att uppgradera grafikkortet om säg 1.5-2 år.

aliquis
2006-10-06, 11:21
Jo jag förstår inte riktigt grafikkortsvalet man gjort till Mac Pro eller varför man klockar ner korten; antar att det är för priset.I imacen kan jag förstå det, men i mac pron? Man kan inte köpa ett vanligt jävla grafikkort o sätta i ens mac pron? Det är fortfarande specialfirmware på alla jävla kort? Är det enbart för att man inte skall kunna kopiera oset och få stöd för sitt vanliga grafikkort eller? Undra om man kan sätta ett macgrafikkort i en vanlig pc o få accelerering, men bios kanske blir surt.

aliquis
2006-10-06, 11:22
Tänkte på Macbook Pro. Spara ström kan man väl vilja göra oavsett användningsområde? Om man är miljlövän dvs.. Sen borde ju kortet kunna gå ner i klockfrekvens av sig själv, har för mgi att dom kan det, och på så sätt spara energi..Jävla onödigt att köpa en dual dual core xeon om man vill spara ström...

Vem fan bryr sig om strömmen, och framförallt vem fan som köper ett X1900 bryr sig om det och vem vill ha ett UNDERKLOCKAT SÅDANT ISF½!?!?!?!

jwzrd
2006-10-06, 11:22
I imacen kan jag förstå det, men i mac pron? Man kan inte köpa ett vanligt jävla grafikkort o sätta i ens mac pron? Det är fortfarande specialfirmware på alla jävla kort? Är det enbart för att man inte skall kunna kopiera oset och få stöd för sitt vanliga grafikkort eller? Undra om man kan sätta ett macgrafikkort i en vanlig pc o få accelerering, men bios kanske blir surt.

Jag vet inte hur de tänker. Det känns dumt som fan. Det är ju för tusan inte Apples egen hårdvara.

aliquis
2006-10-06, 11:28
Pissprestanda i spel ju. Finns det ingen test mac vs pc?http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2006/5/16/3997

MacOS X vs Windows XP på samma hårdvara iaf.

Windows ger en 30 eler om det var 50% bättre prestanda.

aliquis
2006-10-06, 11:38
Mmm, surt att man skall bli rumpkörd rejält av apple så fort man köper något.

Har inte orkat prova på ATA-disken ännu, måste flytta över massa skit först ;/

aliquis
2006-10-07, 15:31
Provat lite med 10.4.6 jas på min PC, men det verkar inte gilla SATA-diskar och ett tag hittade det inte PATA-disken eftersom det är så användarvänligt *host* att det kräver att disken man installerar på är primary master... Så en firewiredisk som jag klurade på till mac minin tidigare är nog rätt körd.

Med en pata disk som primary master startar installationen men min usb-kontroller verkar inte stödjas, det skall fungera med ps/2 mus o tangentbord dock, men då kommer ju min skrivare fortfarande inte fungera.

Bästa är väl ett intel 9xx chipset med integrerad 9xx-grafik.

Fann denna tråd när jag googlade på imac x1600 underlocked:
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-192064.html

Det går visst fint att överklocka sitt x1600 till normala hastigheter:
http://www.techpowerup.com/downloads/259

aliquis
2006-10-08, 02:55
För jwzrd:
mq0SffU27Io

I övrigt kan jag väl sammanfatta mina Hackintoshförsök så här: Skit!

Började med att köra diskpart i Win XP på min nya SATA-disk.
list disk
select disk 0
create partition primary id=af
exit

Försökte sedan installera, men möttes av att OSet inte hittade sin root disk eller vad det nu stod, och en massa varningar om mina USB-enheter:
http://static.flickr.com/93/262919206_5f0edb95b9_o.jpg

Städade en 80GB patadisk och provade med den istället, men kom aldrig förbi rutan där man väljer språk för mus och tangentbord totalvägrade.

Provade att köra med Plug&Pray på och av, usb legacy devices på och av, slet ut musen, slet ur tangentbordet o kopplade i ett PS/2, ingen lycka. Slut ut båda två och körde bara med PS/2 tangentbord men möttas av något felmeddelande om com.apple.boot.plist.

Bad mor ta med en PS/2-mus och hon tog med ännu ett tangentbord, kopplade i båda två och sket i USB helt, fungerade ändå inte.

Disablade USB totalt, då gick installationen igång.

Men sålänge disken inte var primary master så fungerade den inte (kanske från ett sådant tillfälle som screenshoten är ifrån iofs, möjligt att SATA fungerar om jag kör med PS/2 rätt igenom nu, kanske borde prova.)

Efter lite fipplande med kablar o jumprar stämde även detta (rätt sämst att man inte kan få välja disk utan att den bara tar första självmant, men det skall ju vara enkelt, för idioter, men om man nu inte är en idiot?)

Installationen bootar, gnäller inget på USB eftersom det är disablat, jag väljer språk o grejer, användaravtal, och sedan är det dags att välja disk, men jag ser ingen disk!?!

Jag hade inte gjort iordning den som man skall så över till Windows och fixa det, men där får jag inte köra diskpart på den eftersom den används av OS:et, wtf?

Startar XPs volume manager, där står det att disken är GPT-skyddad (eller vad det hette, annat format än MBR), hur fan fixar man det?

Bootar Solaris, kör format på disken, rensar labeln och skriver den, trodde jag, men Solaris listar ut att det är EFI-label och låter mig inte göra det...

Bootar Ubuntu 6.06 installationscd/livecd, den hänger sig...

Bootar Solaris igen, drar en dd if=/dev/zero of=/dev/dsk/c1d0 bs=512 count=5000... Nu skall det väl inte ligga någon förbannad partitionstabell o störa iaf?! :D

Bootar Windows, disken är tom enligt Windows ;), kör diskpart o gör en ny partition med rätt ID.

Startar MacOS X-installationen igen, men inte fan dyker det upp någon disk den här gången heller...

Via k8t800 chipset o via-kontroller för USBn.

Jag kanske provar en gång till på SATA-disken, men jag tror att det är kört.

MacOS är inte så fantastiskt användarvänligt och okrånglande som folk vill påstå, se hur det går så fort man kör oofficiell hårdvara ;)

Verkar som en hel del macar inte har bootat upp alls efter 10.4.8-uppgraderingen på 99mac...

Hata att lägga tid på det här.

Tänkte ta en 20" iMac och en 2GB nano till syster men så när jag kom på att jag ville ha 2GB ram (+1700) och 256MB grafikkort (+730) och den vägde in på knappt 17000kr så stängde jag browsern igen ;/

Även om det skulle gå igång på min dator så är ju USB-portarna körda, så skrivarfördelen i MacOS är ju borta. 3D-accelerationen existerar inte alls så möjligheten att spela spel i det ryker också...

Så det är ju rätt värdelöst även när det fungerar ;), Ubuntu ger ju mer.

aliquis
2006-10-08, 02:59
Än jobbigare var det om man väger in att jag fick växla kablar hela tiden för min 80GB disk, min vanliga disk och cdromen, och för att min dator tar lite tid på sig att visa alla biosskärmar och sedan väntar 10 sekunder med att börja boota om man inte trycker escape och sedan börjar boota Solaris om jag inte väljer Windows manuellt...

Och för att gå in i BIOS o byta boot device varje gång man bytte disk.. ;/

tossefar
2006-10-08, 03:23
Jag lyckades utan större problem att installera på en nforce4-bräda och a64. Satadiskar går att lösa utan större problem, har du verkligen läst allt på wikin?

3dacceleration finns för ati- och nvidiakort, där är det noll problem.

aliquis
2006-10-08, 03:43
Jag lyckades utan större problem att installera på en nforce4-bräda och a64. Satadiskar går att lösa utan större problem, har du verkligen läst allt på wikin?

3dacceleration finns för ati- och nvidiakort, där är det noll problem.Klart jag inte har läst allt, jag såg någonstans delen om diskpart och sedan har jag inte läst något mer ;)

Verkar ju som man inte skall behöva göra så mycket längre nu? Typ bara sätta i skivan o köra? För behövde man ju strula med andra os o skriva till disken o ha sig.

RrlW_fgWMR8
Sanningen?

Finns det? På en riktig mac kanske, men knappast på en hackintosh, det finns väl några omardrivrutiner till ATI (inte brytt mig, kör inte ATI) och till Nvidia finns macvidia men de är ju inte klara och quartzaccelereringen o det finns ju inte med i drivrutinerna. Så svar nej.

Vill man ha lika bra accelerering som på en riktig mac är det väl intel 9xx-chipset med integrerad grafik som gäller?

aliquis
2006-10-08, 23:59
Tossefar hade rätt, kollade wikin och man behövde visst skaffa sig en HFS-partition själv först, så jag gjorde det, installationen gick igenom o allt var frid o fröjd, trodde jag. Men när jag försöker boota datorn möts jag bara av b0.

Satte disken som secondary master istället och windows/solaris som primary master o bootade, sökte lite på boot manager och det verkade som man behövde fixa en sådan själv.
Provade lite med grub men det fick jag inte o fungerade, laddade ner en färdig liloconfig vid namn chain0 och lade till den i c:\boot.ini

Bootade, väljer MacOS X, Loading Darwin... Grå skärm med snurra, en förbjudet skylt, inget mer...

Var det bara boot loadern som allt kom ifrån eller lyckades den boota som den skulle? Det verkar ju vara det senare eftersom den hittar kerneln. Lyckas den inte mounta rooten eftersom den inte sitter på primary master? Mer troligt imho.

In i Windows igen, någon säger att man måste sätta partitionen som active, hade jag ju redan gjort i diskpart men jag bootar dvd-skivan o kollar i diskhanteraren, letar efter "aktivera" eller dylikt, ser det ingenstans, väljer info för partitionen och tillslut hittar jag "Startbar: Ja", hum tänker jag, det måste väl vara active? Varför fungerar det inte?

Ser ett annat tips om att göra det med fdisk, bootar skivan i single user mode, fdisk -e /dev/fdisk0, här var den inte active.

Sätter den active och startar om datorn med disken som primary master:
b0

...
Enligt wikin får man b0 när den inte är active, men den är ju active!!?!?! Måste jag inte ha en boot manager trots allt? Eller vad går galet?

Säg till om ni vill skänka en mac ;)

aliquis
2006-10-09, 12:55
http://www.youtube.com/watch?v=aeBDeetQ6CI

18 sekunder för att få igång MacOS X på en vanlig PC.

Min är väl snart igång, kanske ;/

Verkar som man med ett radeon 9600 kan köra originaldrivrutinerna, mao så blir det precis som en mac ;/

aliquis
2006-10-09, 18:36
http://static.flickr.com/101/265167820_9ae0f0f586_o.png

jwzrd
2006-10-09, 18:57
Kör du OS X nu alltså? Funkar det bra?

aliquis
2006-10-09, 20:48
Bra o bra, fungerar rätt ok, men hur fan överlever du utan virtuella desktops? Finns det som något tillägg eller så? Blir ju trångt som fan. Visst, man kan ju köra allt maximerat o använda F9 hela tiden.

Det har strulat av några olika anledningar, dels ville inte SATA, trodde jag, men det var antagligen för att jag inte hade gjort en HFS-partition, jag antog att installern gjorde det själv. Stödet för VIA SATA skall dock vara rätt kasst så eventuellt hade det inte gått ändå.

Dessutom när jag installerade första gången valde jag ju svenska, och jag visste att man skulle få köra customize någonstans men när jag väl var på Installera tryckte jag såklart på installera och trodde det skulle komma fler val efteråt, men på den skärmen kan man visst välja anpassa, så det missade jag.

Sedan fungerar ju inte nvidiadrivers automagiskt, så från början är man låst till 1024x768.

Sedan fungerade inte mina USB-portar.

Och är det rätt skoj hur alla macfanatiker säger att man måste starta om Windows hela tiden så fort man gör något.... För jag har ju inte fått starta om MacOS X när jag lade in uppgraderingar, USB-uppgraderingarna (rätt ok att man måste det på båda de två), Mus och Tangentbord (löjligare att man måste för det) och grafikdrivrutiner? :D

Nåja, jag började med 10.4.6 jas, finns en 10.4.7 ute men jag har inte login på stället där man drar ner den.

Boota skivan, när installern kommer igång gå in på verktyg välj diskhanterarsaken och gör en HFS-partition på disken. Avsluta diskhanteraren.

Gå vidare i installationen, acceptera EULAn, och när Installationsalternativet visas välj anpassa och kryssa för de aktuella patcharna.

Välj installera, avbryt diskchecken så du slipper vänta på den...

Låt datorn boota upp när det är klart.

Stöd för mina USB-portar finns i ftp://ftp.apple.com/developer/Development_Kits/Mac_OS_USB/IOUSBFamily-256.4.2(Intel)-log.dmg som länkas från http://developer.apple.com/hardwaredrivers/download/usbdebug.html versionen för 10.4.6 gav mig inte stöd för dem, men versionen för 10.4.7 fungerar.

Sedan drog jag ner Logitechs drivrutiner för musen, men de inkluderade ju tangentbordet också (Körde PS/2 tills USB-portarna fungerade..), installerade sedan tangentbordsdrivrutinerna från CD-rom men de verkade installera stöd för Microsoftmöss också, av någon anledning så fungerade inte musen efteråt iaf. Över till PS/2 och in med Logitechdrivrutinerna igen, sedan fungerade det.

Kör man Intel 9xx chipset med integrerad grafik fungerar det nog precis som på en riktig mac, det verkar dessutom som att acceleringen fungerar med ATI-kort också, åtminstone kör JaS själv Radeon 9600 accelererat, men i kanalen nämndes att bästa kortet man kunde prova med var X1600, så det är möjligt att alla radeon 9000 upp till de nyaste kanske? X1900? Fungerar.

För Nvidia har vi inte sådan tur, men man kan ladda ner några enkla drivrutiner från http://macvidia.starchaser.org/ som iaf gör att jag kan köra exempelvis 1400x1050 istället för 1024x768. Killen jobbar på OpenGL och kommer släppa det stödet som en addon till drivrutinerna som redan finns, så förr eller senare blir det lite mer fart på dem, men de lär ju inte bli lika bra som originaldrivrutinerna.

Utan accelererade drivrutiner fungerar inget som utnyttjar Core Image eller Quartz Extreme, så bl.a. FrontRow och nyaste quicktime skall vara körda, den quicktime som följer med 10.4.6-installationen fungerar dock.

För tillfället är det bara 10.4.4-kerneln som används, och sedan "userland" som är uppgraderat till upp tom 10.4.7, inför 10.4.8 verkar de jobba med kerneln istället. Kanske iofs inte finns någon ny kernel mellan 10.4.5 till 10.4.8?

Min syster köpte en HP NX6110-laptop i början på året, Celeron-M 1.4GHz processor, 512MB ram, Intel 915-chipset med integrerad 900-grafik, Broadcom chipset (samma som Airport Express), den ville jag göra till en mac redan då eftersom den lär fungera perfect, Intel Macbook redan innan de var släppta typ ;), men hon vill inte lära sig något nytt säger hon :(

Kanske skulle leka partition magic på den o fixa en 10 GB MacOS X-installation ändå? ;)

Den kostade bara lite drygt 6000 kronor då, så det är ju en billig instegsmac isf.

Men som sagt, om nu alla ATI-kort verkligen fungerar med acceleration så borde det ju gå att dra in det på i princip vilken laptop som helst med ATI eller integrerad Intel-grafik.

Processorn måste ha stöd för minst SSE2 btw.

Och om någon skall prova det så rekommenderas det naturligtvis att man köper en riktig licens också, EULAn tillåter väl inte att man inte installerar den på en icke-Apple-dator men jag vet inte om EULAn är giltig överhuvudtaget, och har man väl köpt licensen så behöver man väl inte ha några moraliska förpliktelser gentemot Apple.

Kabuto
2006-10-09, 20:55
Bra o bra, fungerar rätt ok, men hur fan överlever du utan virtuella desktops? Finns det som något tillägg eller så? Blir ju trångt som fan. Visst, man kan ju köra allt maximerat o använda F9 hela tiden.

http://mac.softpedia.com/get/Utilities/Desktop-Manager.shtml

Perfekt program. Om man har en macbook kan man fixa så att den byter desktop genom att putta på skärmen :D

aliquis
2006-10-09, 21:17
Intel GMA och Radeon 9550/9600 x1600/x1800/x1900 är det visst som fungerar.

aliquis
2006-10-09, 21:23
Visst ja, det var det jag skulle säga, en del har tagit sig förbi "Apple branded computer" eller vad det nu står genom att klista på ett Appleklistermärke på sin dator ;)

aliquis
2006-10-09, 21:43
Bah, vare sig mitt sb audigy plat. ex eller ac97 verkar fungera :(

Lizard
2006-10-09, 22:24
Underhållande att se (men utan att begripa) hur du, från att ha varit motståndare, börjat använda Apple. *popcorn*
Du gillar inte att åka hiss eller tillbringa en sommar i husvagn heller va?! :)

Välkommen till ViSomKörMacOS-familjen.

Lizard

jwzrd
2006-10-09, 22:38
Jo MacOS X kräver omstart ibland. Typ var tredje uppdatering från Software Update kräver reboot, det handlar dessutom nästan alltid om antingen iTunes eller QuickTime. Dvs precis som på windows är det basprogram som egentligen inte behövs som kräver reboot :)

aliquis
2006-10-09, 23:44
Nu har jag ljud också.

Laddade ner http://www.nedprod.com/Niall_stuff/MacOS%20X/AppleAC97Audio.kext.zip

Packade upp o lade den i /System/Library/Extensions

Körde chmod -R 755 och chown -R root:wheel på AppleAC97Audio.kext.

Startade Applications/Utilities/Disk Utility och lagade filrättigheterna.

Provade att kextloada AppleAC97Audio.kext/Contents/PlugIns/AppleAC97AudioVIA.kext och det fungerade!

En reboot senare och ljudet verkar fungera :)

Jag har råkat uppgradera iTunes till en version som kräver SSE3 så jag kan inte spela ljud just nu, skall nedgradera, när jag vet hur man gör ;)

AppZapper skulle vara en del av lösningen.

aliquis
2006-10-09, 23:45
Underhållande att se (men utan att begripa) hur du, från att ha varit motståndare, börjat använda Apple. *popcorn*
Du gillar inte att åka hiss eller tillbringa en sommar i husvagn heller va?! :)

Välkommen till ViSomKörMacOS-familjen.

LizardJag har aldrig varit motståndare, jag har velat köra MacOS X sedan det släpptes från första början. Gick på en jättesöt visning på slottet på 10.2 bl.a., men en mac var ju (och är) dyr...

Däremot förhindrar det inte att jag inte kan se problemen i respektive OS.

Husvagn? Nej tack. Men det beror mest på maten, annars äre lugnt.

aliquis
2006-10-10, 00:00
Hittade gammal iTunes, http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/itunes605formac.html

Går att köra PPC-versionen av den nya emulerad via Rosetta men orka.. Eller ja, går att köra den rätt upp o ner om man har en SSE3-cpu med, men det har ju inte jag.

aliquis
2006-10-10, 02:30
Om nu någon vill prova på 900GMA chipset med full accelerering så finns det en drivrutin här:
http://art5dog.com/GMA900pkg.dmg
Lösenordet är "good1time".

Vad nu de skulle göra i tråden ;)

Trance
2006-10-10, 09:41
Kan man hyfsat mycket om datorer och gillar att pilla runt så ser jag ingen fördel att köra Mac över PC/Windows. Utseendet etc kan ju ändras väldigt mycket i XP så det är inte så svårt att hitta något man gillar tror jag. Även hårdvaran går ju hitta snygga saker, speciellt en del micro-lådor är väldigt fina. Sedan finns det ju så många småprogram som kan vara roliga att testa, de är ju ofta gjorda för Windows.

Men ja, XP är gammalt nu och det börjar väl kännas. Tror personligen Vista kommer bli ganska bra så jag kommer nog köra vidare på Windows. Har dock inte prövat MacOS X på min egen dator, men ser det inte som det är värt problemen.

jwzrd
2006-10-10, 09:46
Kan man hyfsat mycket om datorer och gillar att pilla runt så ser jag ingen fördel att köra Mac över PC/Windows. Utseendet etc kan ju ändras väldigt mycket i XP så det är inte så svårt att hitta något man gillar tror jag. Även hårdvaran går ju hitta snygga saker, speciellt en del micro-lådor är väldigt fina. Sedan finns det ju så många småprogram som kan vara roliga att testa, de är ju ofta gjorda för Windows.

Men ja, XP är gammalt nu och det börjar väl kännas. Tror personligen Vista kommer bli ganska bra så jag kommer nog köra vidare på Windows. Har dock inte prövat MacOS X på min egen dator, men ser det inte som det är värt problemen.

Alltså det blir inte samma sak med ett XP med en massa trötta tema-managers igång. Det blir bara fult.

Trance
2006-10-10, 09:57
Alltså det blir inte samma sak med ett XP med en massa trötta tema-managers igång. Det blir bara fult.

Kanske det, just nu kör jag med något enkelt som ändra lite färg och hela "baren" där nere så den blir enhetlig med samma färg och form överallt, samt gör startmenyn lite mindre. Men allt som allt är det ju inte direkt olikt original-XP eftersom jag inte stör mig så mycket på det.

Funderar på att ändra till någon helt annat stil typ: http://www.wincustomize.com/Preview.aspx?Source=BoXXi/dx/2506.jpg

Bara för att testa hur det är att arbeta med något så annorlunda. Eller kanske detta:
http://www.wincustomize.com/Preview.aspx?Source=KEN5/dx/Aqua_Winna5.jpg

Det var ju rätt snyggt faktiskt. ;)

aliquis
2006-10-10, 12:15

Men ja, XP är gammalt nu och det börjar väl kännas. Tror personligen Vista kommer bli ganska bra så jag kommer nog köra vidare på Windows. Har dock inte prövat MacOS X på min egen dator, men ser det inte som det är värt problemen.Måste man kunna mer om datorer för att köra Win XP? När behöver man pilla runt i Windows XP?

Ja, en shuttle ger ju en rätt fin PC, men än finare blir det ju om man köper en mac mini och installerar XP på den, sämre grafik dock. Just mac minin och de bärbara (framförallt macbook pro) är ju snygga, iMac är väl inte särskilt het, och mac pro/powermac var snyggt när de kom men nu finns det ju rätt gott om snygga lådor så den är ju inget speciellt längre, förutom när man öppnar lådan och den är fylld med smarta detaljer kanske. Men en Thermaltake eller Sunlåda är väl rätt ok uppbyggd också, den senare antagligen bättre än maclådan ;)

Men jag skiter nästan i hur lådan ser ut...

Jag har hela tiden trott att Vista kommer gå om MacOS X när det väl släpps, nu har de ju dock dumpat WinFS så vem vet.Alltså det blir inte samma sak med ett XP med en massa trötta tema-managers igång. Det blir bara fult.Jag tycker iofs ärligt talat att ALLT i MacOS kanske inte är så där dödssnyggt, gnome/kde går ju att få snyggare, jag har minsann aldrig dragit in ett macos x-tema i dem ;)

Det är väl mer funktionaliteten man är ute efter, men nu när jag fick lära mig var olika saker är och hur menysystemet och knapptryckningarna är jag lite fundersam på om det verkligen är lättare än Windows. Alla applikationer finns ju inte där nere så man får ju leta upp Applicationsdiret där uppe (eller trycka Windows-A), efter ett tag hade den blivit stökig med ikoner och jag ville städa den, men fann ingen knapp för det och högerknapp gjorde det inte heller, så man fick gå upp i menyerna och leta. Antar att de inte använder högerknappen så mycket för att macmössen oftast har haft bara en knapp? Men det ger ju väldigt stora menyer.

Känns lite ovant att ha menyerna där uppe också, även om man alltid hade så på AmigaOS också och jag ansåg att det var bättre då eftersom man sparade plats, nu märker man direkt nackdelen vilket är att jag först måste välja programmet i fråga innan jag kan gå upp i dess meny.

Risken (och antagligen har det redan hänt) är dessutom att även Apple lägger till fler o fler alternativ för allting, exempelvis hur ikoner skall sorteras, hur stora de är, hur brett isär de skall vara, hur stor ikontexten är, .. och för varje sådant alternativ så blir det ju mer och mer rörigt än om det bara stod "sortera ikoner", jag har skitsvårt att veta VAR jag skall leta efter en sådan inställning också, hör den till ett finderfönster? Hela finder? System preferences?
Dock så gillar jag ju alternativ, så jag kan få det som jag vill. Men frågan är om ovanstående alternativ inte mår bättre av att vara något undangömda än lättillgängliga för att minska ner antalet menyalternativ som syns.
De kanske skulle ha en guide med sådana typer av inställningar som går igenom allihop när man kör guiden och sedan har man allt som man ville ha det.

Sedan är det ju det där med applikationer, om man nu gillar iTunes så är det ju inga problem, men om man vill köra något annat? Finns det lika många bra alternativ som till Windows?

Men grundinstallationen är ju riktigt bra, rätt ren och användbar... Även om mina screenshots i desktoptråden fick klagomål för att se ut som ett dagis, vilket väl var rätt beskrivande, men jag tror att den känslan framförallt kom pga låg upplösning. Annars tyckte jag att Windows XP såg ut som Duplo när det släpptes :D

Saaaaaaaaaaaatans vad mycket kernel extensions det finns, det kanske du vet Jwzrd, jag antar att det är pga att kärnan är Mach ifrån början (microkernel med bara det nödvändigaste i kerneln och resten utanför), finns det något från BSD i kärnan? Eller är det saker som (fast inte riktigt) filsystem som kommer från BSD och sedan laddas som en kernelmodul? Eller är inte kärnan lika bantad som mach och inte längre en microkernel överhuvudtaget? Eller är BSD-delen bara userland? (ls, cp, man, ...)

Var säkert något mer jag tänkte på, men men =p

Jag tycker att musen är rätt seg med nvidiadrivers även på maxhastighet, finns ingen musacceleration? Micen är väldigt tyst med, finns ingen mic boost att slå på? Hemskt att leva utan virtuella desktops också.

jwzrd
2006-10-10, 12:16
Kanske det, just nu kör jag med något enkelt som ändra lite färg och hela "baren" där nere så den blir enhetlig med samma färg och form överallt, samt gör startmenyn lite mindre. Men allt som allt är det ju inte direkt olikt original-XP eftersom jag inte stör mig så mycket på det.

Funderar på att ändra till någon helt annat stil typ: http://www.wincustomize.com/Preview.aspx?Source=BoXXi/dx/2506.jpg

Bara för att testa hur det är att arbeta med något så annorlunda. Eller kanske detta:

Det var ju rätt snyggt faktiskt. ;)

Teman är fortfarande bara utseende. BoXXi var faktiskt rätt ok. Den andra visar hur pass jäkla fula fonterna är i windows. Ser billigt och skruttigt ut.

aliquis
2006-10-10, 12:21

Funderar på att ändra till någon helt annat stil typ: http://www.wincustomize.com/Preview.aspx?Source=BoXXi/dx/2506.jpgFast vill man ha saker exakt som man vill så är det väl smidigast att köra X. Jo, det var det jag tänkte på också, jag antar att man kan få bort reklamen o allt säljjox o så i iTunes? För annars är det ju fruktansvärt att behöva smutsa ner sin desktop med sådant, skulle aldrig hända med open source :D

Vet inte om bilden du postar ser särskilt smidig ut heller, även om den inte är så störig.Bara för att testa hur det är att arbeta med något så annorlunda. Eller kanske detta:

Det var ju rätt snyggt faktiskt. ;)Men när man klickar på disken så får man ju antagligen vanliga explorer, inget "smartare", men till Windows finns ju iaf directory opus... Och med msn, mirc o grejer igång kommer det ändå se ut som Windows.

Skall man vara extrem så är ju den bästa window managern ratpoison. Snygg? Nej, den syns faktiskt inte alls... Men den är smart och gör det den skall, hanterar fönster och är lättanvänt eftersom man inte behöver använda musen utan kan hantera sina fönster med tangentbordet.

aliquis
2006-10-10, 12:23
Teman är fortfarande bara utseende. BoXXi var faktiskt rätt ok. Den andra visar hur pass jäkla fula fonterna är i windows. Ser billigt och skruttigt ut.Går ju att slå på cleartype eller vad de kallar det i Windows också, men fonterna har jag också reagerat på, inte kunnat bestämma mig om MacOS är snyggare än Windows eller inte när det kommer till fonterna.
X/freetype har ju blivit rätt bra på att rendera fonter nu också.

jwzrd
2006-10-10, 12:27
Måste man kunna mer om datorer för att köra Win XP? När behöver man pilla runt i Windows XP?

Ja, en shuttle ger ju en rätt fin PC, men än finare blir det ju om man köper en mac mini och installerar XP på den, sämre grafik dock. Just mac minin och de bärbara (framförallt macbook pro) är ju snygga, iMac är väl inte särskilt het, och mac pro/powermac var snyggt när de kom men nu finns det ju rätt gott om snygga lådor så den är ju inget speciellt längre, förutom när man öppnar lådan och den är fylld med smarta detaljer kanske. Men en Thermaltake eller Sunlåda är väl rätt ok uppbyggd också, den senare antagligen bättre än maclådan ;)

Men jag skiter nästan i hur lådan ser ut...

Jag har hela tiden trott att Vista kommer gå om MacOS X när det väl släpps, nu har de ju dock dumpat WinFS så vem vet.Jag tycker iofs ärligt talat att ALLT i MacOS kanske inte är så där dödssnyggt, gnome/kde går ju att få snyggare, jag har minsann aldrig dragit in ett macos x-tema i dem ;)

Det är väl mer funktionaliteten man är ute efter, men nu när jag fick lära mig var olika saker är och hur menysystemet och knapptryckningarna är jag lite fundersam på om det verkligen är lättare än Windows. Alla applikationer finns ju inte där nere så man får ju leta upp Applicationsdiret där uppe (eller trycka Windows-A), efter ett tag hade den blivit stökig med ikoner och jag ville städa den, men fann ingen knapp för det och högerknapp gjorde det inte heller, så man fick gå upp i menyerna och leta. Antar att de inte använder högerknappen så mycket för att macmössen oftast har haft bara en knapp? Men det ger ju väldigt stora menyer.

Känns lite ovant att ha menyerna där uppe också, även om man alltid hade så på AmigaOS också och jag ansåg att det var bättre då eftersom man sparade plats, nu märker man direkt nackdelen vilket är att jag först måste välja programmet i fråga innan jag kan gå upp i dess meny.

Risken (och antagligen har det redan hänt) är dessutom att även Apple lägger till fler o fler alternativ för allting, exempelvis hur ikoner skall sorteras, hur stora de är, hur brett isär de skall vara, hur stor ikontexten är, .. och för varje sådant alternativ så blir det ju mer och mer rörigt än om det bara stod "sortera ikoner", jag har skitsvårt att veta VAR jag skall leta efter en sådan inställning också, hör den till ett finderfönster? Hela finder? System preferences?
Dock så gillar jag ju alternativ, så jag kan få det som jag vill. Men frågan är om ovanstående alternativ inte mår bättre av att vara något undangömda än lättillgängliga för att minska ner antalet menyalternativ som syns.
De kanske skulle ha en guide med sådana typer av inställningar som går igenom allihop när man kör guiden och sedan har man allt som man ville ha det.

Sedan är det ju det där med applikationer, om man nu gillar iTunes så är det ju inga problem, men om man vill köra något annat? Finns det lika många bra alternativ som till Windows?

Men grundinstallationen är ju riktigt bra, rätt ren och användbar... Även om mina screenshots i desktoptråden fick klagomål för att se ut som ett dagis, vilket väl var rätt beskrivande, men jag tror att den känslan framförallt kom pga låg upplösning. Annars tyckte jag att Windows XP såg ut som Duplo när det släpptes :D

Saaaaaaaaaaaatans vad mycket kernel extensions det finns, det kanske du vet Jwzrd, jag antar att det är pga att kärnan är Mach ifrån början (microkernel med bara det nödvändigaste i kerneln och resten utanför), finns det något från BSD i kärnan? Eller är det saker som (fast inte riktigt) filsystem som kommer från BSD och sedan laddas som en kernelmodul? Eller är inte kärnan lika bantad som mach och inte längre en microkernel överhuvudtaget? Eller är BSD-delen bara userland? (ls, cp, man, ...)

Var säkert något mer jag tänkte på, men men =p

Jag tycker att musen är rätt seg med nvidiadrivers även på maxhastighet, finns ingen musacceleration? Micen är väldigt tyst med, finns ingen mic boost att slå på? Hemskt att leva utan virtuella desktops också.

"Det är väl mer funktionaliteten man är ute efter, men nu när jag fick lära mig var olika saker är och hur menysystemet och knapptryckningarna är jag lite fundersam på om det verkligen är lättare än Windows. Alla applikationer finns ju inte där nere så man får ju leta upp Applicationsdiret där uppe (eller trycka Windows-A), efter ett tag hade den blivit stökig med ikoner och jag ville städa den, men fann ingen knapp för det och högerknapp gjorde det inte heller, så man fick gå upp i menyerna och leta. Antar att de inte använder högerknappen så mycket för att macmössen oftast har haft bara en knapp? Men det ger ju väldigt stora menyer.
"

Föstår inte vad du menar där. App-diret? Ikoner? Det ÄR applikationspaket som ligger i /Applications. Du kan flytta runt dem hur du vill så länge de är kvar under /Applications. The Dock är inte helt optimal om man använder väldigt många olika appar hela tiden, då är det mer smutt att köra t ex QuickSilver.

Du vet om att du antingen kör Apple+Q eller app-menyn->Quit för att avsluta? Att bara stänga fönstret stänger inte appen utan bara fönstret.

Kärnan är fortfarande samma mach-o kernel, en micro kernel. På något vis körs BSD kerneln samtidigt och ovanpå. Jag ska googla rätt på hur det funkar igen, jag har glömt. Gör det du med. kexts är kernel extensions, alltså helt enkelt drivrutiner och andra saker som behöver köras i kernel space. Det är typ en binary image, en plist-fil med inställningar och något mer. Men jo, dom funkar ungefär som moduler i linux, men vad jag vet kan du inte få auto-load på en modul givet helt ny hårdvara?

BSD finns både i kernel space i så måtto att du kan köra bsd executables och de kan göra BSD-syscalls; de kan även skapa mach-ports och skicka/ta emot msg:s den vägen (som är det sätt en mach-o executable snackar med hårdvara, kerneln, andra processer, etc).

aliquis
2006-10-10, 12:27
Måste säga en sak som imponerar på mig ;)

Besökte dsnytt.se med opera&safari i MacOS och i båda fallen så visas ALLA youtubeclip med förhandsvisning och de går att köra. I Windows av någon användning blir majoriteten av fönstrena bara svarta så jag får ladda om o ladda om sidan tills förhandsvisningen och "kontrollen" börjar fungera. Man kan inte trycka var som helst i den och få upp en riktig youtubelänk förens förhandsvisningen har dykt upp heller, den är helt ofungerande fram tills dess..

Vet inte vad det beror på dock, men i MacOS så fungerar det ;/

jwzrd
2006-10-10, 12:28
Går ju att slå på cleartype eller vad de kallar det i Windows också, men fonterna har jag också reagerat på, inte kunnat bestämma mig om MacOS är snyggare än Windows eller inte när det kommer till fonterna.
X/freetype har ju blivit rätt bra på att rendera fonter nu också.

Cleartype ser ut som bebisbajs i jämförelse det med. Det enda som kommer i närheten är just X/freetype.

jwzrd
2006-10-10, 12:29
Vet inte vad det beror på dock, men i MacOS så fungerar det ;/

Du börjar föstå varför vissa kör Mac :)

Trance
2006-10-10, 12:30
Teman är fortfarande bara utseende. BoXXi var faktiskt rätt ok. Den andra visar hur pass jäkla fula fonterna är i windows. Ser billigt och skruttigt ut.

Ja fonterna har man tröttnat lite på kanske. Men de nya fonterna är fina. Calibri, Cambria är väl de nya standard i Word och Consolas kör man i Visual Studio. Hela Word 2007 ser faktiskt rätt bra ut enligt mig.

jwzrd
2006-10-10, 12:35
Ja fonterna har man tröttnat lite på kanske. Men de nya fonterna är fina. Calibri, Cambria är väl de nya standard i Word och Consolas kör man i Visual Studio. Hela Word 2007 ser faktiskt rätt bra ut enligt mig.

De renderas fortfarande som bajs (om du pratar om XP). Tunna och luddiga.

aliquis
2006-10-10, 12:59
"Det är väl mer funktionaliteten man är ute efter, men nu när jag fick lära mig var olika saker är och hur menysystemet och knapptryckningarna är jag lite fundersam på om det verkligen är lättare än Windows. Alla applikationer finns ju inte där nere så man får ju leta upp Applicationsdiret där uppe (eller trycka Windows-A), efter ett tag hade den blivit stökig med ikoner och jag ville städa den, men fann ingen knapp för det och högerknapp gjorde det inte heller, så man fick gå upp i menyerna och leta. Antar att de inte använder högerknappen så mycket för att macmössen oftast har haft bara en knapp? Men det ger ju väldigt stora menyer.
"

Föstår inte vad du menar där. App-diret? Ikoner? Det ÄR applikationspaket som ligger i /Applications. Du kan flytta runt dem hur du vill så länge de är kvar under /Applications. The Dock är inte helt optimal om man använder väldigt många olika appar hela tiden, då är det mer smutt att köra t ex QuickSilver.Med appdiret menar jag /Applications ja, som förövrigt visas med Windows-shift-A medans startmenyn i Windows väl visas enbart av Windowsknappen ;).

Ok, jag menade mest att nu när jag har dragit in lite program dit så låg ikonerna snett o lite här o där så det såg rörigt ut av den anledningen.

Jag minns inte vad quicksilver gjorde annorlunda, och det finns bara i 10.5? Eller är det något jag har nu? Googlar på det senare.

Sedan tycker jag att fönsterknapparna inte fungerar som jag förväntar mig, minimera o maximera gör det såklart, men ibland när man trycker på stängningsknappen så verkar ju inte programmet avslutas utan bara ligga o köras där nere i dockan eller något? Jag tycker samma sak är skitstörig i Windows också där folk av någon anledning har fått för sig att det är ok att låta "close" göra något annat än stänga, nämligen minimera till systemtrayen eller något. Vill de det kan de väl hålla sig till minimera men låta en välja om man vill ner till taskbaren eller systrayen med en option någonstans. Så nu stänger jag alla fönster med windows-w istället. Hade varit skönare om det var alt än windows de använder, onaturlig position för tummen att dra sig mot windowsknappen ;/.Du vet om att du antingen kör Apple+Q eller app-menyn->Quit för att avsluta? Att bara stänga fönstret stänger inte appen utan bara fönstret.... ;D
Vad är skillnaden på att stänga och minimera ett fönster då? Rätt störigt om man stänger säg namnlisten i adium och sedan klickar på ikonen i dockan och bara får upp en adiummeny, utan namnlist... Visserligen borde jag ju ha minimerat den i de fallen istället så jag får väl skylla mig själv. Men då vare upp o leta efter hur man visade fönstret i menyerna igen.Kärnan är fortfarande samma mach-o kernel, en micro kernel. På något vis körs BSD kerneln samtidigt och ovanpå. Jag ska googla rätt på hur det funkar igen, jag har glömt. Gör det du med.Mjo, jag tänkte säga att jag kan göra det själv också =P, står ju iaf något om copyright university of california i början när man bootar i verbosemode, så det är väl ifrån BSD antar jag? Eller har Apple någon bakgrund där också? Står inte Berkeley någonstans på den dock...kexts är kernel extensions, alltså helt enkelt drivrutiner och andra saker som behöver köras i kernel space.Jo, så mycket har jag listat ut utan att googla ;)
De körs alltså I kerneln? Inte på? Fina med en microkernel är ju att saker som inte måste vara i kerneln hålls utanför och inte kan paja den, dör exempelvis ljuddrivrutinerna som körs PÅ kerneln så kan de bara startas upp igen och allt fungerar som innan något hände, istället för att hela skiten rasar samman. QNX gör på det viset, sedan har det väl även 99.999% tillgänglighet enligt dem själva..Det är typ en binary image, en plist-fil med inställningar och något mer. Men jo, dom funkar ungefär som moduler i linux, men vad jag vet kan du inte få auto-load på en modul givet helt ny hårdvara?I linux så är det väl populärt att lägga en del saker i moduler istället för i kärnan ja, och ja, man får nog be den försöka ladda respektive fil om man vill ha den, nyare installers brukar ju dock lista ut vilka moduler som behövs av sig själva, det är väl typ bara Gentoo som är undantaget, så det är ju inget direkt problem under installation, RedHat har väl hur länge som helst haft någon knapptryckning eller något för att söka upp ny programvara vill jag minnas, eller om det är ett program man kör. Måste ju ta lite tid för MacOS att prova vad som behövs? Är det det den gör där i början när den rabblar en jävla massa kernel extensions? Det fanns ju visst en cache över dem också, testar den inte varje gång eller när gör den det? För man kunde ju ta bort o skapa om cachen, eller håller den bara koll på vilka extensions som finns, inte vilka som används o behövs?

I BSD brukar man ju rekommenderas att köra en Generickernel och hålla sig borta ifrån att försöka modifiera o strippa den genom att ta bort saker man inte behöver, så där kör man ju nästan alltid en kernel som stödjer allt som oset brukar stödja, så om det nu har stöd för en viss typ av hårdvara så kommer det hitta den om man sätter i den, eftersom "alla" (de som är med som default) drivrutiner alltid laddas...

I Solaris bootar man med -r (eller kör reboot -- -r) för att få operativsystemet att undersöka vilken hårdvara som finns och ta med stöd för den. (Annars kör den väl med en gammal fil/inställning över vad som skall med vid varje boot, antagligen för att det går något snabbare och är onödigt att prova att ladda en massa random gojs som inte behövs.)BSD finns både i kernel space i så måtto att du kan köra bsd executables och de kan göra BSD-syscalls; de kan även skapa mach-ports och skicka/ta emot msg:s den vägen (som är det sätt en mach-o executable snackar med hårdvara, kerneln, andra processer, etc).Mjo, fick en QNX-bok en gång i tiden av dem när jag fyllde i mig som utvecklare för nästa version av AmigaOS som aldrig släpptes, stod en hel del om IPC i den så jag antar att det är liknande som gäller i Mach. Har läst UNIX network programming vol 2 som täcker IPC också, men där läste jag bara Posix-versionerna av allt istället för SysV, tyckte att de verkade lättare att använda, men det var nog dumt för SysV verkar vanligare.

Vad gäller "BSD-syscalls" så är det väl sådant som tas upp i POSIX antar jag? Så det är väl sådant som borde finnas där när det är en UNIX.. (Snälla, kan det inte komma något ärkecp o säga att MacOS inte alls är UNIX !!!)

aliquis
2006-10-10, 13:03
Cleartype ser ut som bebisbajs i jämförelse det med. Det enda som kommer i närheten är just X/freetype.Oki, jag har kollat på bilder över hur fonter såg ut i de olika systemen en gång i tiden, men de har kanske förbättrats sedan dess (inte Windows XP då då det uppdateras så sällan..)

Det kör väl någon form av antializing från början, sedan kan man ju slå på något extra, som jag tror är cleartype, men det fungerar ju som skit på CRT men hjälper väl något på TFT.

En ny Linuxdist typ Ubuntu som antagligen använder senaste freetype (2..) ger riktigt snygga fonter tycker jag med, men det är ju sällan "rätt" fonter, eftersom de som finns i Windows inte är fria, dessutom brukar storleken på h1, h2, osv eller vad det nu är skilja sig åt mot Windows så sidor ser lite konstiga ut, anar en viss skillnad mellan MacOS och Windows där också. Men det beror kanske mer på browsern i fråga än operativsystemet.

Jag har inte kört på TFT så jag kan inte jämföra om MacOS ser bättre ut än Windows eller inte, men det skulle inte förvåna mig. Har för mig att jag tyckte att MacOS hade snyggast textrendering när jag såg de där bilderna.

Folk som är engagerade i Photoshop vs Gimp-debatter brukar ju påpeka att text skriven i Gimp ser ut som skit jämfört med Photoshop, och de har så jävla rätt ;)

aliquis
2006-10-10, 13:07
Du börjar föstå varför vissa kör Mac :)Att vissa inte laddas i Linux/BSD/Solaris kan jag ju köpa, men varför strular det så i Windows? Vet inte om det bara är i Opera eller inte dock. Problemet kan väl vara både browsern och flash.

Frågan är om man skall försöka få tag på ett begagnat Radeon 9600 eller så, så får jag en accelererad mac också ;)

Enda trista då är att nyaste iTunes inte verkar fungera eftersom det vill ha SSE3, folk säger att emulatorn för SSE3 som de använder saknar två instruktioner som typ aldrig används, så det spekulerades i om Apple medvetet kollar efter SSE3 eller om de använder en av dessa instruktioner, men jag tvivlar på att Apple bryr sig och gör det för att förstöra för de som kör Hackintosh. Någon verkade det fungera för som körde SSE2 men hade fungerande QE/CI så det kan ju vara så också, att mjukvaruversionen av de senare utnyttjar SSE3 på något vis som inte går bra när man har en CPU utan SSE3.

Optimalt vore ju en Athlon64 Venice eller nyare eller en core * Duo.

aliquis
2006-10-10, 13:09
Ja fonterna har man tröttnat lite på kanske. Men de nya fonterna är fina. Calibri, Cambria är väl de nya standard i Word och Consolas kör man i Visual Studio. Hela Word 2007 ser faktiskt rätt bra ut enligt mig.Gamla word (2003) är ju så jävla bloatat o rörigt så det finns inte. Apples Pages ser ju tokgrymt ut i jämförelse. Visst att man inte lär kunna göra allt, men VEM gör allt? Iaf av vanligt folk. Men de har typ 1/30 av alla options som finns i Word å andra sidan ;)

Nästa version av Word är ju dock rejält uppbantad och verkar mycket trevligare. Har inte kollat så mycket på det eller använt det så jag kan inte uttala mig så mycket, men visst kommer det bli mycket bättre, kanske tom första Word-versionen som faktiskt är BRA.

Men om man jämför priserna så får man väl iWork för en 800kr eller något? Visst att det är begränsat mot Office men om jag skulle KÖPA något av dem vet jag ju vad jag hade valt...

Skolor borde köra iWork =P

jwzrd
2006-10-10, 13:27
Med appdiret menar jag /Applications ja, som förövrigt visas med Windows-shift-A medans startmenyn i Windows väl visas enbart av Windowsknappen ;).

Ok, jag menade mest att nu när jag har dragit in lite program dit så låg ikonerna snett o lite här o där så det såg rörigt ut av den anledningen.

Jag minns inte vad quicksilver gjorde annorlunda, och det finns bara i 10.5? Eller är det något jag har nu? Googlar på det senare.

Sedan tycker jag att fönsterknapparna inte fungerar som jag förväntar mig, minimera o maximera gör det såklart, men ibland när man trycker på stängningsknappen så verkar ju inte programmet avslutas utan bara ligga o köras där nere i dockan eller något? Jag tycker samma sak är skitstörig i Windows också där folk av någon anledning har fått för sig att det är ok att låta "close" göra något annat än stänga, nämligen minimera till systemtrayen eller något. Vill de det kan de väl hålla sig till minimera men låta en välja om man vill ner till taskbaren eller systrayen med en option någonstans. Så nu stänger jag alla fönster med windows-w istället. Hade varit skönare om det var alt än windows de använder, onaturlig position för tummen att dra sig mot windowsknappen ;/.... ;D
Vad är skillnaden på att stänga och minimera ett fönster då? Rätt störigt om man stänger säg namnlisten i adium och sedan klickar på ikonen i dockan och bara får upp en adiummeny, utan namnlist... Visserligen borde jag ju ha minimerat den i de fallen istället så jag får väl skylla mig själv. Men då vare upp o leta efter hur man visade fönstret i menyerna igen.Mjo, jag tänkte säga att jag kan göra det själv också =P, står ju iaf något om copyright university of california i början när man bootar i verbosemode, så det är väl ifrån BSD antar jag? Eller har Apple någon bakgrund där också? Står inte Berkeley någonstans på den dock...Jo, så mycket har jag listat ut utan att googla ;)
De körs alltså I kerneln? Inte på? Fina med en microkernel är ju att saker som inte måste vara i kerneln hålls utanför och inte kan paja den, dör exempelvis ljuddrivrutinerna som körs PÅ kerneln så kan de bara startas upp igen och allt fungerar som innan något hände, istället för att hela skiten rasar samman. QNX gör på det viset, sedan har det väl även 99.999% tillgänglighet enligt dem själva..I linux så är det väl populärt att lägga en del saker i moduler istället för i kärnan ja, och ja, man får nog be den försöka ladda respektive fil om man vill ha den, nyare installers brukar ju dock lista ut vilka moduler som behövs av sig själva, det är väl typ bara Gentoo som är undantaget, så det är ju inget direkt problem under installation, RedHat har väl hur länge som helst haft någon knapptryckning eller något för att söka upp ny programvara vill jag minnas, eller om det är ett program man kör. Måste ju ta lite tid för MacOS att prova vad som behövs? Är det det den gör där i början när den rabblar en jävla massa kernel extensions? Det fanns ju visst en cache över dem också, testar den inte varje gång eller när gör den det? För man kunde ju ta bort o skapa om cachen, eller håller den bara koll på vilka extensions som finns, inte vilka som används o behövs?

I BSD brukar man ju rekommenderas att köra en Generickernel och hålla sig borta ifrån att försöka modifiera o strippa den genom att ta bort saker man inte behöver, så där kör man ju nästan alltid en kernel som stödjer allt som oset brukar stödja, så om det nu har stöd för en viss typ av hårdvara så kommer det hitta den om man sätter i den, eftersom "alla" (de som är med som default) drivrutiner alltid laddas...

I Solaris bootar man med -r (eller kör reboot -- -r) för att få operativsystemet att undersöka vilken hårdvara som finns och ta med stöd för den. (Annars kör den väl med en gammal fil/inställning över vad som skall med vid varje boot, antagligen för att det går något snabbare och är onödigt att prova att ladda en massa random gojs som inte behövs.)Mjo, fick en QNX-bok en gång i tiden av dem när jag fyllde i mig som utvecklare för nästa version av AmigaOS som aldrig släpptes, stod en hel del om IPC i den så jag antar att det är liknande som gäller i Mach. Har läst UNIX network programming vol 2 som täcker IPC också, men där läste jag bara Posix-versionerna av allt istället för SysV, tyckte att de verkade lättare att använda, men det var nog dumt för SysV verkar vanligare.

Vad gäller "BSD-syscalls" så är det väl sådant som tas upp i POSIX antar jag? Så det är väl sådant som borde finnas där när det är en UNIX.. (Snälla, kan det inte komma något ärkecp o säga att MacOS inte alls är UNIX !!!)

Jag sa ju det, när du stänger ett fönster så är det just bara det du gjort. Applikationen är fortfarande igång. Om du växlar till den så får du fram dess meny. Se det som att du stänger ett windows explorer-fönster; shellet är fortfarande igång.

Quicksilver är en launcher, googla.

Det finns klara råd och regler för vad man ska skriva som en kernel extension och vad som ska lämnas utanför. Rådet är att ha minsta möjliga del i Kernel och sen använda mach ports för att snacka via en userland-process.

Linux loadable modules ligger i kärnan, alltså i kernel space.

"Måste ju ta lite tid för MacOS att prova vad som behövs? Är det det den gör där i början när den rabblar en jävla massa kernel extensions?"

Ja, den kör inte probe på alla extensions utan har ett cache av det som representerar det din dator behöver. Om det däremot dyker upp ny hårdvara eller events kommer via tillgänglig hårdvara om att t ex en ny USB-enhet attach:ats så kommer den att köra probe på extensions den känner till utifrån hårdvarans klass osv osv.

"Vad gäller "BSD-syscalls" så är det väl sådant som tas upp i POSIX antar jag? Så det är väl sådant som borde finnas där när det är en UNIX.. (Snälla, kan det inte komma något ärkecp o säga att MacOS inte alls är UNIX !!!)"

Det är typ ioctl()-anropen bland annat.

jwzrd
2006-10-10, 13:28
Att vissa inte laddas i Linux/BSD/Solaris kan jag ju köpa, men varför strular det så i Windows? Vet inte om det bara är i Opera eller inte dock. Problemet kan väl vara både browsern och flash.

Frågan är om man skall försöka få tag på ett begagnat Radeon 9600 eller så, så får jag en accelererad mac också ;)

Enda trista då är att nyaste iTunes inte verkar fungera eftersom det vill ha SSE3, folk säger att emulatorn för SSE3 som de använder saknar två instruktioner som typ aldrig används, så det spekulerades i om Apple medvetet kollar efter SSE3 eller om de använder en av dessa instruktioner, men jag tvivlar på att Apple bryr sig och gör det för att förstöra för de som kör Hackintosh. Någon verkade det fungera för som körde SSE2 men hade fungerande QE/CI så det kan ju vara så också, att mjukvaruversionen av de senare utnyttjar SSE3 på något vis som inte går bra när man har en CPU utan SSE3.

Optimalt vore ju en Athlon64 Venice eller nyare eller en core * Duo.

Finns ingenting i iTunes 7 som är värt att ha typ. Skit i den.

aliquis
2006-10-10, 13:46
Jag sa ju det, när du stänger ett fönster så är det just bara det du gjort. Applikationen är fortfarande igång. Om du växlar till den så får du fram dess meny. Se det som att du stänger ett windows explorer-fönster; shellet är fortfarande igång.Men när man stänger sista fönstret brukar ju hela applikationen avslutas, men det där är ju bara detaljer som har med vana att göra.Quicksilver är en launcher, googla.Ska ;)

Lol, googlade o fann http://theappleblog.com/2005/02/18/quicksilver-changes-everything/
Orkar inte läsa men skulle prova det, stod om Applications folder där så jag gick in i den men inte ser jag quicksilver där... Startar en terminal och trycker Quick<tab>, ingen reaktion, quick<tab>, ingen reaktion... Kom på att jag gör helt fel o stängde terminalen, rätt lösning är ju att söka med spotlight ;/

Verkar inte ha det, får väl installera då.Det finns klara råd och regler för vad man ska skriva som en kernel extension och vad som ska lämnas utanför. Rådet är att ha minsta möjliga del i Kernel och sen använda mach ports för att snacka via en userland-process.

Linux loadable modules ligger i kärnan, alltså i kernel space.

"Måste ju ta lite tid för MacOS att prova vad som behövs? Är det det den gör där i början när den rabblar en jävla massa kernel extensions?"

Ja, den kör inte probe på alla extensions utan har ett cache av det som representerar det din dator behöver. Om det däremot dyker upp ny hårdvara eller events kommer via tillgänglig hårdvara om att t ex en ny USB-enhet attach:ats så kommer den att köra probe på extensions den känner till utifrån hårdvarans klass osv osv.

"Vad gäller "BSD-syscalls" så är det väl sådant som tas upp i POSIX antar jag? Så det är väl sådant som borde finnas där när det är en UNIX.. (Snälla, kan det inte komma något ärkecp o säga att MacOS inte alls är UNIX !!!)"

Det är typ ioctl()-anropen bland annat.

aliquis
2006-10-10, 13:47
Finns ingenting i iTunes 7 som är värt att ha typ. Skit i den.Det är väl mer en principsak att en applikation inte fungerar, den fungerar dock på en SSE3-hackintosh ;)

jwzrd
2006-10-10, 13:49
Men när man stänger sista fönstret brukar ju hela applikationen avslutas, men det där är ju bara detaljer som har med vana att göra.Ska ;)

Lol, googlade o fann http://theappleblog.com/2005/02/18/quicksilver-changes-everything/
Orkar inte läsa men skulle prova det, stod om Applications folder där så jag gick in i den men inte ser jag quicksilver där... Startar en terminal och trycker Quick<tab>, ingen reaktion, quick<tab>, ingen reaktion... Kom på att jag gör helt fel o stängde terminalen, rätt lösning är ju att söka med spotlight ;/

Verkar inte ha det, får väl installera då.

Ja quicksilver är en tredjepartsprodukt :)

Och jo, jag är inte helt och hållet kompis med Apples sätt att skilja appplikationen och alla fönster så som de gör. Det kunde åtminstone vara konfigurerbart någonstans.

Det du säger om att få upp Applications visste jag inte om, ska testa när jag kommer hem :)

Att börja använda quicksilver är på min todo-list också, men det har varit där i snart ett år :)

jwzrd
2006-10-10, 15:09
Du kan även dra Quicksilver-ikonen direkt till Applications ur nedre vänstra fältet i Finder. Om du håller ikonen över Applications så kommer Finder att navigera till /Applications först dessutom.

aliquis
2006-10-10, 15:12
Fitt-timeout, ändrade till små bilder, trots extrajobb ;/:
Frecko (och alla andra), eftersom vi inte har övertygat dig (er..) ännu:

Att installera och köra Quicksilver:
Ladda ner filen, den hamnar på skrivbordet
http://static.flickr.com/103/266031098_9c3b61d784_m.jpg (http://static.flickr.com/103/266031098_9c3b61d784_b.jpg)

Klicka på paketet:
http://static.flickr.com/100/266031094_fe46c1c18f_m.jpg (http://static.flickr.com/100/266031094_fe46c1c18f_b.jpg)

Öppna Applikations (Go -> Applications i menyn eller Windows-Shift-A) och dra över ikonen:
http://static.flickr.com/95/266030399_4340c221d1_m.jpg (http://static.flickr.com/95/266030399_4340c221d1_b.jpg)

Tada! Installerat, klicka på ikonen för att köra programmet:
http://static.flickr.com/121/266030398_33567061f7_m.jpg (http://static.flickr.com/121/266030398_33567061f7_b.jpg)

När det väl är igång kan du få upp dess programfönster med ctrl-space:
http://static.flickr.com/122/266030396_c6e8e9e352_m.jpg (http://static.flickr.com/122/266030396_c6e8e9e352_b.jpg)

aliquis
2006-10-10, 15:17
Börja skriv namnet på applikationen du vill köra:
http://static.flickr.com/103/266030395_324c42b1be_m.jpg (http://static.flickr.com/103/266030395_324c42b1be_b.jpg[/url)

http://static.flickr.com/109/266030393_c2afd70ccd_m.jpg (http://static.flickr.com/109/266030393_c2afd70ccd_b.jpg)

Tryck bara på Enter för att köra vad som nu är default för en ikon av den typen, i det här fallet att köra programmet.

Tab tar upp en meny med fler alternativ, använd piltangenterna och enter för att välja något:
http://static.flickr.com/81/266030392_d22f9acb41_m.jpg (http://static.flickr.com/81/266030392_d22f9acb41_b.jpg)

Avinstallation görs genom att dra samma ikon till papperskorgen.. Men om det är helt sant vet jag inte eftersom applikationer som AppZapper finns ;)

aliquis
2006-10-10, 15:21
Du kan även dra Quicksilver-ikonen direkt till Applications ur nedre vänstra fältet i Finder. Om du håller ikonen över Applications så kommer Finder att navigera till /Applications först dessutom.Fattade inte hur du menade, tills jag såg att applications ju alltid visas i alla finderfönster så det hade räckt med ett finderfönster öppet, fint =P

aliquis
2006-10-10, 15:24
I steg 2 till 3 kan man alltså göra såhär istället:
http://static.flickr.com/81/266046549_f33522ec18_m.jpg (http://static.flickr.com/81/266046549_f33522ec18_b.jpg)

Mao, installation: Klicka på paketet, dra ikonen till applications, klart.

jwzrd
2006-10-10, 15:29
I steg 2 till 3 kan man alltså göra såhär istället:
http://static.flickr.com/81/266046549_f33522ec18_m.jpg (http://static.flickr.com/81/266046549_f33522ec18_b.jpg)

Mao, installation: Klicka på paketet, dra ikonen till applications, klart.

Det är en annan sak. Du kan dra och släppa genom flera nivåer av folders. Håller du något släppbart över en folder så öppnas ett Folder-fönster för den och det fungerar hur länge som helst. Det är något man inte kan göra i Windows. Det närmaste man kommer där är att hålla det släppbara över trädet.

EDIT: du kan skippa "klicka på paketet" om du ställer in Safari att öppna kända filer. Den kommer då att automatiskt montera DMG-filer.

aliquis
2006-10-10, 15:47
Det är en annan sak. Du kan dra och släppa genom flera nivåer av folders. Håller du något släppbart över en folder så öppnas ett Folder-fönster för den och det fungerar hur länge som helst. Det är något man inte kan göra i Windows. Det närmaste man kommer där är att hålla det släppbara över trädet.

EDIT: du kan skippa "klicka på paketet" om du ställer in Safari att öppna kända filer. Den kommer då att automatiskt montera DMG-filer.Men jag kör Opera.. ;)

Ja, jag märkte att den går in, men jag trodde att du menade att man kunde dra ner den till finder nere i docken först, inte i vänstra fältet i finderfönstret, typ... Men när den skuttar vidare sådär, man kan inte backa då om man nu inte kör den där vyn i tre nivåer... som bl.a. fanns med när jag såg 10.2 presentationen och var grymt imponerande ;/

jwzrd
2006-10-10, 15:49
Men jag kör Opera.. ;)

Ja, jag märkte att den går in, men jag trodde att du menade att man kunde dra ner den till finder nere i docken först, inte i vänstra fältet i finderfönstret, typ... Men när den skuttar vidare sådär, man kan inte backa då om man nu inte kör den där vyn i tre nivåer... som bl.a. fanns med när jag såg 10.2 presentationen och var grymt imponerande ;/

Jag vet inte om man kan backa, om du kommer på ett sätt så vill jag gärna veta :)

aliquis
2006-10-10, 15:52
Jag vet inte om man kan backa, om du kommer på ett sätt så vill jag gärna veta :)De kunde ju haft en .. eller pilupp eller så först i alla katalogfönster som man kunde dra ikonen över o backa...

aliquis
2006-10-10, 22:13
http://www.engadget.com/2004/06/09/turn-your-pc-into-a-mac/5

aliquis
2006-10-11, 01:09
Results 25.57
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.4.6 (8I1119)
Physical RAM 1280 MB
Model ADP2,1
Drive Type WDC WD800JB-00CRA1
CPU Test 59.01
GCD Loop 99.26 5.23 Mops/sec
Floating Point Basic 51.01 1.21 Gflop/sec
vecLib FFT 41.76 1.38 Gflop/sec
Floating Point Library 70.60 12.29 Mops/sec
Thread Test 66.53
Computation 48.32 978.93 Kops/sec, 4 threads
Lock Contention 106.75 4.59 Mlocks/sec, 4 threads
Memory Test 65.85
System 71.39
Allocate 159.01 583.95 Kalloc/sec
Fill 68.02 3307.17 MB/sec
Copy 47.55 982.14 MB/sec
Stream 61.11
Copy 57.50 1187.60 MB/sec
Scale 58.07 1199.75 MB/sec
Add 65.25 1390.02 MB/sec
Triad 64.43 1378.35 MB/sec
Quartz Graphics Test 35.96
Line 29.82 1.99 Klines/sec [50% alpha]
Rectangle 26.29 7.85 Krects/sec [50% alpha]
Circle 25.72 2.10 Kcircles/sec [50% alpha]
Bezier 68.74 1.73 Kbeziers/sec [50% alpha]
Text 71.30 4.46 Kchars/sec
OpenGL Graphics Test 11.99
Spinning Squares 11.99 15.21 frames/sec
User Interface Test 63.33
Elements 63.33 290.65 refresh/sec
Disk Test 10.03
Sequential 7.15
Uncached Write 5.88 3.61 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 6.23 3.52 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 11.31 3.31 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 7.14 3.59 MB/sec [256K blocks]
Random 16.80
Uncached Write 12.37 1.31 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 11.18 3.58 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 79.29 0.56 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 18.16 3.37 MB/sec [256K blocks]

Jwzrd, kan inte du köra så kan vi jämföra lite? ;/

En del av folket på insanely mac köper Conroe E6600s med något 975-monstermobo från Intel och typ 4GB ram som de skall bygga Hackintosh av, trist om det inte fungerar i framtiden bara ;/

Känns inte värt att ta en sådan, men man kommer väl något billigare undan och får vad man vill ha.

Sämst disk det här med, 6 år gammal eller så, skulle köra på Samsungen om jag ville få lite prestanda.

aliquis
2006-10-11, 02:32
Tråd för übermacar som inte är macar ;):
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=26508

Verkar som Intel 945 eller 975 är det mest optimala, beroende på prylar på dem kan de fungera perfekt, och 975 har tom stöd för EFI.

X1600 skall också fungera bra, dock inte dual screen.

Sedan en Conroe såklart ;/

ATI-drivare: http://omni.starchaser.org/callisto/

AGP-drivare för ati: http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=20139

VIA onboard ljud som fungerar: http://forum.insanelymac.com/index.php?act=Attach&type=post&id=4574 (http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=15555&st=80&gopid=206678&#)

Liten guide: http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=24490

Mac OS X Unleashed: http://www.samspublishing.com/library/content.asp?b=Mac_OS_X_Unleashed&seqNum=24&rl=1

Man kan visst flasha ATI-kort som inte vill: http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=25405
http://www.installers.dl.am/

aliquis
2006-10-11, 02:55
Quartz 2(D?) Extreme: http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=8472

http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars/14

Den där har jag nog läst en gång i tiden, tror jag hittade en lång version som PDF, rätt intressant.

Det finns visst virus till MacOS! http://www.macrumors.com/pages/2006/02/20060216005401.shtml

(Men det lär inte sprida sig så bra..)

aliquis
2006-10-11, 18:48
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=28528

http://www.macforjas.com/

aliquis
2006-10-11, 18:53
http://paulstamatiou.com/2005/11/29/10-things-every-new-mac-owner-should-know/

aliquis
2006-10-17, 22:42
jwzrd: http://www.macupdate.com/info.php/id/19934