Logga in

Visa fullständig version : Städhjälp

Baha
2006-10-03, 08:48
Skulle du kunna tänka dig köpa städhjälp hemma för 150 kr/timme?

själv skulle jag aldrig göra det och vet ingen som skulle heller.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=577278&previousRenderType=6

King Grub
2006-10-03, 08:51
Bara bortskämda överklasshemmafruar som har någon nytta av det där.

Grahn
2006-10-03, 09:01

Eller rika familjer som arbetar för mycket, kärriären framför allt!

Om vi som samhälle inte arbeta så himmlarns mycket och istället hälsade på våra barn ibland så kanske det skulle bli lite mindre problem.

MacLeod
2006-10-03, 09:11
Min mor har städhjälp utan att vara hemmafru, mest av den enkla anledningen att hon är trött på att behöva städa ett hus varje vecka.

Ska man inte kunna ha städhjälp hemma, så borde man inte heller ha det i fastigheter eller på kontor.

hasse36
2006-10-03, 09:12
Under vissa perioder av livet - självklart.
Som permanent lösning - knappast.

Johanna
2006-10-03, 09:22

Knappast. Min mamma jobbar heltid, och jag har äntligen lyckats övertala henne att skaffa städhjälp. Detta efter att hon har dragit på sig en permanent stressrelaterad hörselnedsättning som bara kommer bli värre om hon inte lugnar ner sig rejält. Att då åtminstone kunna slippa tänka på städningen är i alla fall ett steg i rätt riktning. Innan någon kommer med några dumma kommentarer om att jag borde hjälpa till mer hemma kan jag ju säga att jag inte bott hemma på länge.

Action
2006-10-03, 09:36
Ja, jag ska skaffa städhjälp så snart det är möjligt för 150:- per timme.

2-3 timmar varannan vecka borde vara tillräckligt för en lägenhet på 60kvadrat.. fasen vad skönt att slippa damma och torka golv och lister. Plocka undan o sånt kommer man ju fortsatt att göra själv.

jwzrd
2006-10-03, 09:43

2-3 timmar varannan vecka borde vara tillräckligt för en lägenhet på 60kvadrat.. fasen vad skönt att slippa damma och torka golv och lister. Plocka undan o sånt kommer man ju fortsatt att göra själv.

Kan bara hålla med dig. Jag skulle inte ha några bekymmer med att betala för något sådant heller.

Cilia
2006-10-03, 09:47
Självklart.
Har tänkt det länge bara att jag har så svårt att komma till skott.
Jag är kass på att städa och andra är bra.
Varför ska jag göra något jag är dålig på när andra kan göra det bättre?

Jag tog hjälp av en rörmokare med när jag gjorde om mitt badrum då jag inte ansåg mig ha kompetens att utföra det jobbet.

Jense
2006-10-03, 09:47
efter en dubbelvecka av hårt fysiskt arbete vill jag inte gärna städa på helgen. så ja. jag är väl en rik hemmafru då.

blekfet2
2006-10-03, 10:24
nja, jag har för mycket olagliga saker som uteliggarna vill åt. :Virro
(guldburkar)

Jense
2006-10-03, 10:25
nja, jag har för mycket olagliga saker som uteliggarna vill åt. :Virro

nä du har inte råd helt enkelt

JJ
2006-10-03, 10:27
Ja, kanske inte regelbundet men ett par storstädningar per år när jag börjar jobba igen vore inte helt fel.

D Andersson
2006-10-03, 10:32
Självklart skulle jag det, letar som bäst efter det.

Loka
2006-10-03, 10:35
Nej, skulle känna mig som ett svin om jag endast betala 150kr för det.

Herkulez
2006-10-03, 10:52
Nej, skulle känna mig som ett svin om jag endast betala 150kr för det.
¨varför det, dom som jobbar inom vården tex har ju bra mycket sämre betalt än så

Jense
2006-10-03, 10:54
¨varför det, dom som jobbar inom vården tex har ju bra mycket sämre betalt än så

skulle vilja säga att 150 kr i timmen är en bra jävla lön. som en byggnadsarbetare ungifär, va? för det är knappast 150 vita i timmen. på 160 timmar (4 arbetsveckor) blir det 24,000 i månaden. vitt eller svart - det är bra som fan. 16,5 efter skatt..

Baha
2006-10-03, 10:57
150 kr timmen är väl kostanden för själva hjälpen dock, vet inte vad lönen vid en sådan kostnad skulle bli dock, men inte lär den väl bli hög antar jag. Tror dom flesta kommer precis som nu välja att köra det svart istället, både arbetsgivare och tagare.

jag tror att dom flesta kommer fortsätta med sin svarta städhjälp för 50-100 kr timmen, jag är ytterst tveksam till att det kommer leda till ngn större mängd jobb.

om det kostar 300 kr timmen nu som det dtod, varför anlitar inte ni som tycker att ni behöver det städhjälp redan? är det en kostnadsafråga?

Dumleman
2006-10-03, 10:58
Nej jag kan gott och väl städa själv en gång per halvår.

pragmatist
2006-10-03, 11:00
Jag vet inte riktigt, det som är jobbigt är allt j-vla småplockande dag ut och dag in, att dammsuga och skura golv är ju snarast en befrielse i jämförelse med det. Och småplocket måste man ju sköta själv.

Yes
2006-10-03, 11:07
Jag vet inte riktigt, det som är jobbigt är allt j-vla småplockande dag ut och dag in, att dammsuga och skura golv är ju snarast en befrielse i jämförelse med det. Och småplocket måste man ju sköta själv.
När jag blir rik skall jag skaffa en liten reservmamma som fixar allt sånt åt mig. Diskar, städar, lagar mat, tvättar mina kläder osv. Sen skall hon också hålla reda på allt viktigt åt mig; möten, läkarbesök, räkningar - ja, allt sånt som jag annars glömmer bort.

Livet kommer bli så mycket enklare när jag blir rik. :)

egge
2006-10-03, 11:07
Jag kan tänka mig att städa främlingars hem för 150kr/h:D

Dock lär väl cirka 50 av de 150 gå till arbetsgivaravgifter så då blir de ju bara en hundring i timmen ist. Ändå hyffsad lön för mig:)

jwzrd
2006-10-03, 11:10
Jag kan tänka mig att städa främlingars hem för 150kr/h:D

Dock lär väl cirka 50 av de 150 gå till arbetsgivaravgifter så då blir de ju bara en hundring i timmen ist. Ändå hyffsad lön för mig:)

150 kronors lönekostnad ger dig ungefär 80 spänn i handen.

Snafu
2006-10-03, 11:33
En gång per vecka kommer en städare till min flatshare. Stabilt som fasen. Ingår i hyran dock, ingen aning vad det kan tänkas kosta.

Skulle jag bo själv hade jag nog haft mindre behov av det. För några år sedan tyckte jag att städhjälp var förnedrande osv, det är ju för fasen ett jobb som andra.

Hermit
2006-10-03, 11:36
Vi har redan städhjälp så visst, kanske inte när jag flyttar hemifrån :D

blekfet2
2006-10-03, 11:37
nä du har inte råd helt enkelt

jodå det har jag ;)

Nina L
2006-10-03, 11:40
Absolut. Det är skittråkigt att städa åt sig själv.

tossefar
2006-10-03, 12:00
Vi hade städhjälp under hela min uppväxt, men det kändes lite omotiverat för mig när jag flyttade ut. Nu när det kan fås lite billigare så är det inte omöjligt att jag tar upp den vanan igen. Det blir så rent och fint! :)

Bronkitkorv
2006-10-03, 12:05
Jodå för att slippa grovstädningen i toalett och kök, resten fixar jag själv med glädje.. Kanske damma bokhyllor med då..

Liten Men Fet
2006-10-03, 12:08

Precis, det är skillnad på att ge företaget 150 spänn som det sedan ska dras socialaavgifter på och sen skatt och att ge städaren 150 spänn i handen.

Jag skulle kunna betala för städhjälp under vissa förhållanden, flyttstädning och om det var en rejäl slagfest hemma så vore det gutt och släppa in städhjälpen och sedan gå å dra en pizza och ta en rejäl promenad så är det fint när man kommer hem.

shut teh face
2006-10-03, 12:10
Precis, det är skillnad på att ge företaget 150 spänn som det sedan ska dras socialaavgifter på och sen skatt och att ge städaren 150 spänn i handen.

Jag skulle kunna betala för städhjälp under vissa förhållanden, flyttstädning och om det var en rejäl slagfest hemma så vore det gutt och släppa in städhjälpen och sedan gå å dra en pizza och ta en rejäl promenad så är det fint när man kommer hem.
Tanken är fin men hur kan man ens överväga en promenad efter en pizza? Nej då satsar jag hellre på att sätta mig på en bänk och dra en joint en timme.

Leon
2006-10-03, 12:13
Japp absolut ska jag ha städhjälp,trädgårdshjälp och barnpassning.Det är bara det att det har jag ibland redan.:D

L-Sami
2006-10-03, 12:23
Jag tror att jag klarar mig utan städhjälp...

grisbil3n
2006-10-03, 12:35
Javisst men jag är för snål för att pröjsa för det, bor man litet så är det inte så jävla kämpigt o städa ordentligt.

egge
2006-10-03, 12:44

Hmmm, för den summan klär jag inte av mig...

Diana
2006-10-03, 12:49
Nej, av det enkla skäl att jag inte litar på okända människor bland mina saker. :D

Nannycams ftw. *popcorn*

OggeP
2006-10-03, 12:51
Jag skulle mycket väl kuna tänka mig att ha lite städhjälp.

OggeP
2006-10-03, 12:52
Eller rika familjer som arbetar för mycket, kärriären framför allt!

Om vi som samhälle inte arbeta så himmlarns mycket och istället hälsade på våra barn ibland så kanske det skulle bli lite mindre problem.

Det är väl just det man gör om man har städhjälp, man får mer tid över till barnen.

Baha
2006-10-03, 13:01
Det är väl just det man gör om man har städhjälp, man får mer tid över till barnen.

eller som i det optimala USA, nån som städar o lagar mat och nån som tar hand om barnen oxå!

Allan
2006-10-03, 13:13
Vill nån verkligen betala 150 spänn när man kan få en polska för 70:-? Jag har svårt att se att det skulle ge vare sig fler vita intäkter eller skaka fram fler jobb.

allan

Baha
2006-10-03, 13:17
vi subventionerar annars helt rätt saker här i sverige tycker jag barnomsorg och städjobb, allt för att vi skall kunna jobba mer på jobb som inte finns..häärligt*gnälla gnälla*

Edde_1
2006-10-03, 13:30
Absolut. 250 kvadratmeter städar sig inte av sig själv. Så det ska vi absolut ha, så kan jag köra mer traktor istället:hbang:

Stumpis
2006-10-03, 13:34
Kan man köpa laglig städhjälp för 150:- i timmen kan jag tänka mig det. Jobbade på ett Hemserviceföretag innan, och de som anlitade oss fick betala bra mycket mer/timme trots att dom hade det subventionerat genom sitt jobb som en förmån.

Framförallt hade jag kunnat tänka mig det om jag haft barn, så mycket tid man lägger ner på att hålla iordning ett hem när man kunde gjort roligare saker istället! Bara nu med jobb, träning, vänner, familj hade det varit en befrielse att slippa städningen. :thumbup:

Arf Pingvin
2006-10-03, 13:41
Cilia har redan gett rätt svar. Tråd låst.

OggeP
2006-10-03, 13:44
Vill nån verkligen betala 150 spänn när man kan få en polska för 70:-? Jag har svårt att se att det skulle ge vare sig fler vita intäkter eller skaka fram fler jobb.

allan
Jag har både moral och inkomster nog att välja det vita alternativet.

grabben i skogen
2006-10-03, 13:54
Jag har både moral och inkomster nog att välja det vita alternativet.

:laugh: :laugh: :laugh:

OggeP
2006-10-03, 13:55
:laugh: :laugh: :laugh:

I alla fall moral. :D

petersson
2006-10-03, 14:00
Nä, det känns som nån slags maktutövning/statusgrej att anställa städhjälp, åtminstone om man inte är handikappad eller gammal.

Loke
2006-10-03, 14:05
Nej. Städhjälp innebär ju bara att de dammar av lite och kör en sväng med damsugaren och sånt. Det jobbiga är ju att hålla ordning i hemmet, lägga tillbaka saxen i rätt låda och bära tallrikarna från soffbordet och sånt.

Nina L
2006-10-03, 14:06
Nej, av det enkla skäl att jag inte litar på okända människor bland mina saker. :D
Man går väl efter dem och kollar? Först sitter man i vardagsrummet och läser en bok + håller ett öga på prydnadssakerna, så att inget slinker ner i fickan. Sen förflyttar man sig in till köket, och brer en mycket långsam macka... sen passar man på att småprata lite när han/hon skurar toaletten. Därefter är det dags att vila lite på sängen, fast med ena ögat öppet så klart. osv. Problem solved.

regus
2006-10-03, 14:07
Klart man kan om man nu känner för det, ser det nästan som att köpa mat ute.. man är för slö för att laga mat.
Det skapar jobb..*slap*

Även om det skulle vara en utgift som man kan med lätthet städa bort.

petersson
2006-10-03, 14:10
Man går väl efter dem och kollar? Först sitter man i vardagsrummet och läser en bok + håller ett öga på prydnadssakerna, så att inget slinker ner i fickan. Sen förflyttar man sig in till köket, och brer en mycket långsam macka... sen passar man på att småprata lite när han/hon skurar toaletten. Därefter är det dags att vila lite på sängen, fast med ena ögat öppet så klart. osv. Problem solved.

Hahaha :) Jobbigare att behöva hålla koll på grejerna än att städa själv nästan :)

Nina L
2006-10-03, 14:11
Klart man kan om man nu känner för det, ser det nästan som att köpa mat ute.. man är för slö för att laga mat. Laga din egen jävla mat, borgarbracka! Det är förnedrande för andra att tvingas servera dig på uteställen, förstår du väl.

Fartman
2006-10-03, 14:31
Varför inte? Ser inget som helst fel med det iaf.
I dagsläget har jag dock varken råd eller behov av det.

Sedan tycker jag att många här inne verkar ha en jävligt konstig syn på städyrket, typ som att det är världens mest förnedrande yrke, låter ju nästan som om det var prostitution det handlar om..

Liten Men Fet
2006-10-03, 14:52

Eller så gör man som jag gör, ha inte saker som är värda att stoppa i fickan. Dom flesta prylarna jag har är verkligen inte värda besväret.. Väldigt smidigt jag behöver aldrig oroa mig.

Fartman
2006-10-03, 15:32
Eller så gör man som jag gör, ha inte saker som är värda att stoppa i fickan. Dom flesta prylarna jag har är verkligen inte värda besväret.. Väldigt smidigt jag behöver aldrig oroa mig.
haha, det är precis som jag har det... typ den enda någorlunda värdefulla grej jag har är datorn =)

Baha
2006-10-03, 15:50
jag anlitar hellre en prostituerad än en städerska

jag prostituerar mig hellre än jag jobbar som städare

många här inne verkar för övrigt ha en jäkligt konstig syn på prostituerade

pragmatist
2006-10-03, 15:51

allan

Det blir ju en mer attraktiv lösning för till exempel bostadsrättsföreningar om det hela är vitt, föreställer jag mig.

Däremot kan jag hålla med om att det verkar utopiskt att tro att det skulle ha någon märkbar effekt på sysselsättningen.

Grahn
2006-10-03, 16:46

Iofs men känns inte riktigt som rätt lösning på problemet.

coxie
2006-10-03, 16:53
Jag har städhälp, svart sådan för vi båda vill ha det så. En annan student som städar min lägenhet för att dryga ut sin egen kassa lite.

Läser man 40p per termin och jobbar upptill finns det inte tid till att städa

christian
2006-10-03, 16:54
Det var rätt skönt att ha det, mest kanske för min ensamstående farsa, när jag och min syrra var mindre.

En eftermiddag varannan vecka, kanske 4 timmar?. Rent blev det iaf.

Nu behöver jag inte det när jag bara bor på 57kvm, men skulle jag bo större kanske det vore skönt.

Yes
2006-10-03, 16:56
Iofs men känns inte riktigt som rätt lösning på problemet.
Varför inte? Det handlar bara om att lägga pengar för att kunna spendera tid på värdefullare saker. Och varför implicera ett problem?

Grahn
2006-10-03, 17:00
Varför inte? Det handlar bara om att lägga pengar för att kunna spendera tid på värdefullare saker. Och varför implicera ett problem?

För att problemet är för lite tid hemma inte att det är för jobbigt att städa? Kanske?

Sen ser jag inte varför just städning etc skulle vara skattelättat.

Yes
2006-10-03, 17:19
För att problemet är för lite tid hemma inte att det är för jobbigt att städa? Kanske?

Det var ett utomordentligt dåligt svar, käre Grahn! Om problemet är för lite kvalitetstid hemma med barnen så kan det ju mycket väl lösas genom att spara in tid på tråkiga och tidskrävande sysslor. Det finns trots allt mycket tid att spara om man slipper städa, laga mat, ta hand om tvätt etc. Sedan behöver det knappast finnas ett problem om man vill spendera mer tid med barnen. Det vill nog alla föräldrar göra.

Varför bara städning etc skall vara skattelättat förstår inte jag heller, jag ser dock inget dåligt med det.

Grahn
2006-10-03, 17:23
Det var ett utomordentligt dåligt svar, käre Grahn! Om problemet är för lite kvalitetstid hemma med barnen så kan det ju mycket väl lösas genom att spara in tid på tråkiga och tidskrävande sysslor. Det finns trots allt mycket tid att spara om man slipper städa, laga mat, ta hand om tvätt etc. Sedan behöver det knappast finnas ett problem om man vill spendera mer tid med barnen. Det vill nog alla föräldrar göra.

För att det inte löser problemet utan bara ger lite plåster på såren för de som har råd med det. Som sagt jag sa att det på ett sätt hjälper men att lösningen inte är helt hundra.

Varför bara städning etc skall vara skattelättat förstår inte jag heller, jag ser dock inget dåligt med det.

Tja, skattelättnad är ju en form av statlig subvention, varför ska det subventioneras med städning hos folk som har råd med det?
Ser inte behovet eller logiken bakom det.

Yes
2006-10-03, 17:33
För att det inte löser problemet utan bara ger lite plåster på såren för de som har råd med det. Som sagt jag sa att det på ett sätt hjälper men att lösningen inte är helt hundra.

Plåster på vilka sår?

Du har sagt att det hjälper men inte varför det inte är helt hundra.

Tja, skattelättnad är ju en form av statlig subvention, varför ska det subventioneras med städning hos folk som har råd med det?
Ser inte behovet eller logiken bakom det.
Subventioneras det har fler råd med det. Kanske blir det fler jobb och de som får sina hem städade trivs säkert mycket bra med det. Jag ser inte vad som skulle vara dåligt.

Yankeee
2006-10-03, 17:34
Subventioneras det har fler råd med det. Kanske blir det fler jobb och de som får sina hem städade trivs säkert mycket bra med det. Jag ser inte vad som skulle vara dåligt.

DET ÄR BARA RIKA SOM HAR RÅD MED DET!!!1"12!!!!!FÖRTTIFEM!"1

Grahn
2006-10-03, 17:36
Plåster på vilka sår?

Du har sagt att det hjälper men inte varför det inte är helt hundra.

Såren som skapas i ett samhälle av att folk arbetar för mycket förståss, jag trodde det var uppenbart iom att det var vad jag sa från början.

Anledningen till att det inte är helt hundra har jag redan sagt, det löser inte problemet utan bara hjälper det att fortsätta.

Nej då kan vi ju subventionera allt, blir nog skitbra.
Varför just hemstädning?

Yes
2006-10-03, 17:57
Såren som skapas i ett samhälle av att folk arbetar för mycket förståss, jag trodde det var uppenbart iom att det var vad jag sa från början.

Anledningen till att det inte är helt hundra har jag redan sagt, det löser inte problemet utan bara hjälper det att fortsätta.
Jobbar man för mycket om man vill spendera mer tid med barnen?

När jobbar man för mycket?

Är det inte jobb att städa och göra andra hushållssysslor?

Nej då kan vi ju subventionera allt, blir nog skitbra.
Varför just hemstädning?
Ja, inte mig emot.

Något speciellt med just hemstädning ser jag inte. Det finns dock bara positiva saker med det så jag ser inte problemet heller.

DET ÄR BARA RIKA SOM HAR RÅD MED DET!!!1"12!!!!!FÖRTTIFEM!"1
Oj, jag glömde visst det. Jäkla rika! :(

Grahn
2006-10-03, 18:00
Jobbar man för mycket om man vill spendera mer tid med barnen?

När jobbar man för mycket?

Är det inte jobb att städa och göra andra hushållssysslor?

Vad har det med ngt jag säger att göra?

Ja, inte mig emot.

Du tycker det borde fungera fin fint alltså? Ok...

Något speciellt med just hemstädning ser jag inte. Det finns dock bara positiva saker med det så jag ser inte problemet heller.

Men det är ju ett nollargument, det handlar specifikt om städning så det bör finns någon specifik anledning.

Allan
2006-10-03, 18:00
Vem har mest behov av städhjälp? Den överarbetade personen med bra lön, eller den som städar hemma hos den personen? Eftersom jag känner några som jobbar i den där svängen har jag naturligtvis min uppfattning klar - och de har knappast råd ens med en svartstäderska. Det får gå ändå.
Men om mina skattepengar ska subventionera rika människors städhjälp känns det rätt...skevt. Varför inte sätta in subventionerna i hemtjänsten istället så gamlingar kan få städat lite oftare?

allan

Baha
2006-10-03, 18:13
som sagt, är ju befängt att bara subventionera en viss typ av tjänst, sänk arbetsgivaragiften mera totalt eller vad fansom helst, samhället drivs inte framåt åt att folk städar hemma hos varandra.

jag tror inte det kommer skapa ett endaste jobb, dom som vill ha städhjälp har det redan och troligen billigare.

shadowfire
2006-10-03, 18:19
Absolut ja.

Särskilt om man kan få den hjälpen dels med fönsterputsning (som är så urbota tråkigt) men framförallt vid flyttstädning, efter att ha flyttat 11 ggr på 5 år så kan jag säga att flyttstädning är jag villig o betala rätt högt för numera...

Yes
2006-10-03, 18:23
Vad har det med ngt jag säger att göra?
Du svarar på påpekandet att hushållstjänster faktiskt ger mer tid över för barnen med att det inte är riktigt rätt lösning på problemet. Det är tydligen plåster på såren. Problemet är visst att man jobbar för mycket. Följdfrågan blir då om man jobbar för mycket om man vill spendera mer tid med barnen?

Nästa fråga borde istället varit att mer specifikt förklara vad som är för mycket jobb.

När jobb ändå är på tal så är det också bra att klargöra vad som är just ett jobb. Städning är i varje fall för mig inget nöje så det ser jag som ett jobb, även om jag inte råkar få betalt för det.

Om då "Problemet" är för mycket jobb så kan vi ju enkelt reducera just mängden arbete genom att betala någon annan att göra det. Då är problemet visst löst. Jag har rätt och du har fel.

Du tycker det borde fungera fin fint alltså? Ok...
Japp.

Men det är ju ett nollargument, det handlar specifikt om städning så det bör finns någon specifik anledning.
Varför skall det handla specifikt om städning? Jag tycker det är bra med mindre skatt på arbete. Städning är arbete. Alltså är mindre skatt på städning bra. Sen att det är inkonsekvent att bara dra ned på skatten för städning gör inte att det förslaget blir dåligt.

Vem har mest behov av städhjälp? Den överarbetade personen med bra lön, eller den som städar hemma hos den personen? Eftersom jag känner några som jobbar i den där svängen har jag naturligtvis min uppfattning klar - och de har knappast råd ens med en svartstäderska. Det får gå ändå.
Ja, alla har inte råd med samma levnadsstandard.

Men om mina skattepengar ska subventionera rika människors städhjälp känns det rätt...skevt. Varför inte sätta in subventionerna i hemtjänsten istället så gamlingar kan få städat lite oftare?
Skattelättnader betyder att mindre del av deras pengar tas. Om du är missnöjd med hur mycket av dina pengar som försvinner är det kanske dags att skifta färg.

Liten Men Fet
2006-10-03, 18:24
Är inte en av anledningarna till att det skattesubventioneras att då kanske dom som pröjsar svart nu för en städare börjar betala vitt istället vilket gynnar städaren som då får det som pensionsgrundande inkomst och a-kassa berättigande?

Sen går ju faktiskt inte Allans pengar till att subventionera städhjälpen utan det som händer är att det inte kommer in lika mycket pengar från städbolagen. Precis som om det skulle vara svart arbetskraft.
Därför kan man väl egentligen inte jämföra det med en sänkning av tex inkomstskatten eller arbetsgivaravgiften.

Det är väl det som är en del av argumenten för som jag förståt det men jag kanske är ute och cyklar..

regus
2006-10-03, 18:47
Laga din egen jävla mat, borgarbracka! Det är förnedrande för andra att tvingas servera dig på uteställen, förstår du väl.

Vart sa jag någonstans att jag äter ofta ute.
Jag jämförde bara att käka ute som att låta någon annan städa sin egen lägenhet.

Jag fattar inte varför många tycker att det ska vara "förnedrande" att städa åt någon annan eller åt ett företag.

edit; anande viss ironi i ditt inlägg, om så är fallet. skit i vad jag skrev nyss :p

Nina L
2006-10-03, 19:05
edit; anande viss ironi i ditt inlägg, om så är fallet. skit i vad jag skrev nyss :p:D

Cilia
2006-10-03, 19:06
Jag förstår inte heller varför man just subventionerar byggsektorn med ROT-avdrag men använder det gärna när det finns.
Måste man hålla med om alla subventione för att använda dom?

Grahn
2006-10-03, 20:34
Måste man hålla med om alla subventione för att använda dom?

Nej men för att införa dem.

Cilia
2006-10-03, 20:42
Nej men för att införa dem.
Fast frågan var väl om man kan tänka sig att köpa städhjälp?
Jag förstår däremot inte varför städjobb värderas lägre än hantverkajobb rent generellt

Grahn
2006-10-03, 20:50
Jag förstår däremot inte varför städjobb värderas lägre än hantverkajobb rent generellt

Sant men frågan diskuterades.

HajduMan
2006-10-03, 20:53
40% av koloz meddlemar är konstaterat lata

skulle aldrig låta nån städa efter mig ens om det var gratis

Cilia
2006-10-03, 21:01
Sant men frågan diskuterades.
och då tycker jag så här
kan man subventionera ROT-jobb kan man subventionera städning med.
same same but different

Dumleman
2006-10-03, 21:05
Frågan är vilka som vill ge städjobben större anseende och i vilket syfte. Är det för att göra städarna lyckliga och de ska känna "yes fan vad jag är betydelsefull och viktig i det här fina samhället" eller finns det något annat motiv? I princip alla, som inte har sjukintyg för att de inte kan städa, som bor i Sverige kan städa vanliga svenska hem utan några som helst problem men alla kan inte utan vidare laga god mat, dra avlopp eller bygga hus.

hasse36
2006-10-03, 21:20
Jag förstår däremot inte varför städjobb värderas lägre än hantverkajobb rent generelltTillgång och efterfrågan. Det finns miljoner som kan städa men ganska få som kan sätta in en ny vattenpump.

Edit: Pucktvåa.

hasse36
2006-10-03, 21:24
skulle aldrig låta nån städa efter mig ens om det var gratisExakt, det är integritetskränkande att ha någon rännande i bostaden. Flyttstädning däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig.

christian
2006-10-03, 21:38

Har du gått i skolan? Hade ni lokalvårdare? Känn dig lurad!

jakke
2006-10-03, 22:39
Om jag i framtiden har råd och jobbar så mycket jag misstänker jag kommer göra så: Visst.

Lellan
2006-10-03, 23:44
Är det någon som kan informera om varför just hushållsnära tjänster subventioneras? (sorry om jag missat det, skummade bara tråden).

Personligen skulle det kännas helfel, slött på något sätt. Som om man inte kan sköta det mest grundläggande runt sin person, och jag skulle säkert städa innan städhjälpen kom för att det kändes dumt att ha någon annan skurandes bort min skit! :D

Argumentet med tid med barn skevar lite tycker jag. Det är så.. fjompigt (bra ord va?) nu för tiden. Det ska vara kvalitetstid med barn då man ska hitta på roliga saker som roar och kostar pengar, allt serverat. Ska inte barn lära sig att man städar efter sig? Det är väl bättre att man städar ihop med barnen, man behöver ju inte göra det till en plåga att städa och jag tror faktiskt man behöver känna att man tar ansvar för sig själv och kan klara av saker sjäv även som barn.

Tycker det ger bättre signaler än att allt kan köpas, och att man bara ska roas när man ska umgås. När jag var liten tyckte jag faktiskt att det var kul att städa, vi satte på bra musik och så brukade vi plocka eller köpa färska blommor och förgylla hemmet med när fredagsstädningen var klar. Låter inte som höjdarkul kanske och säkert tråkpräktigt, men helt ärligt så är det den där mysiga vardagen då man pysslade och hjälptes åt som jag kan sakna lite med att vara liten.

Nu när vi har bebbe hemma är det inte lika finfejat som annars, men barn mår bra med lite skit i hörnen (tröstar mig med BVC´s ord.. :D ) och inte tror jag att någon av oss skulle må bättre av att köpa den tjänsten.

Liten Men Fet
2006-10-04, 00:37
Är det någon som kan informera om varför just hushållsnära tjänster subventioneras? (sorry om jag missat det, skummade bara tråden).

Personligen skulle det kännas helfel, slött på något sätt. Som om man inte kan sköta det mest grundläggande runt sin person, och jag skulle säkert städa innan städhjälpen kom för att det kändes dumt att ha någon annan skurandes bort min skit! :D

Argumentet med tid med barn skevar lite tycker jag. Det är så.. fjompigt (bra ord va?) nu för tiden. Det ska vara kvalitetstid med barn då man ska hitta på roliga saker som roar och kostar pengar, allt serverat. Ska inte barn lära sig att man städar efter sig? Det är väl bättre att man städar ihop med barnen, man behöver ju inte göra det till en plåga att städa och jag tror faktiskt man behöver känna att man tar ansvar för sig själv och kan klara av saker sjäv även som barn.

Tycker det ger bättre signaler än att allt kan köpas, och att man bara ska roas när man ska umgås. När jag var liten tyckte jag faktiskt att det var kul att städa, vi satte på bra musik och så brukade vi plocka eller köpa färska blommor och förgylla hemmet med när fredagsstädningen var klar. Låter inte som höjdarkul kanske och säkert tråkpräktigt, men helt ärligt så är det den där mysiga vardagen då man pysslade och hjälptes åt som jag kan sakna lite med att vara liten.

Nu när vi har bebbe hemma är det inte lika finfejat som annars, men barn mår bra med lite skit i hörnen (tröstar mig med BVC´s ord.. :D ) och inte tror jag att någon av oss skulle må bättre av att köpa den tjänsten.

Som jag förstår det och som jag skrivit och som man kan läsa i tråden så vill dom få bort det svarta städandet hemma hos folk genom skattesubventionering. Det skulle då resultera i att det bildas städföretag som anställer folk, folk som kanske tidigare jobbat svart som städare men som nu har en vit inkomst som är pensionsgrundande och a-kasse grundande. Det gynnar städaren och staten som inte behöver betala ut sjukersättning/a-kassa till en städare som jobbar svart.

Det är min teori om hur dom tänkt.

Garnax
2006-10-04, 04:50
Vet inte om det sagts, orkade bara läsa första 3 sidorna...

Men om man subbar städhjälpen så den kostar 150kr/h så är ju inte det
var som kommer grunda städarens lön. Då staten går in och betalar resten.

Ska man som arbetare få en skaplig lön så måste man fakturera minst 300kr/h

Noodles
2006-10-04, 07:26
Jag föredrar att städa själv. Det krävs inte mycket tid och energi för att kunna hålla det rent och snyggt hemma.

Det skulle vara jättebra om alla som anlitar hushållsnära tjänster ser till att få mer kvalitetstid med familjen. Tyvärr tror jag att en del ser det som en chans att jobba mer. Skillnaden är att de kan ha godare samvete när det åtminstone är rent hemma.

Cilia
2006-10-04, 09:51
I princip alla, som inte har sjukintyg för att de inte kan städa, som bor i Sverige kan städa vanliga svenska hem utan några som helst problem men alla kan inte utan vidare laga god mat, dra avlopp eller bygga hus.
Alla kan laga mat också och ändå anses det ok att gå på restaurang alternativt att köpa med sig färdiglagad mat hem. I affärerna finns det massor av färdigrätter som du bara värmer eller även köper varmt.

Jag har inga ambitioner att höja ngns anseende men jag förstår inte varför det anses sämre att köpa vissa tjänster jämfört med andra?

Det skulle vara jättebra om alla som anlitar hushållsnära tjänster ser till att få mer kvalitetstid med familjen. Tyvärr tror jag att en del ser det som en chans att jobba mer. Skillnaden är att de kan ha godare samvete när det åtminstone är rent hemma.
Den tid jag får över ska jag väl få bestämma själv vad jag vill använda till? Varför ska det var någon värdering huruvida jag bör spendera den med familjen eller med mer arbete?

När man införde maxtaxa inom förskolan så var huvudargumentet att få folk att arbeta mer. Det förde man aldrig fram i den offentliga debatten istället pratade man om att det skulle ge föräldrar möjlighet att arbeta mindre och umgås mer med barnen. Men dom har inte läst beslutsunderlaget oredentligt.

Resultatet blev att föräldrar arbetar mer och har barnen längre på förskolan.

Diana
2006-10-04, 10:18
Du har en poäng :D

Inte glömma kolla alla fickor efteråt heller! med mera.. gummihandskar ftw. *popcorn*

Den tid jag får över ska jag väl få bestämma själv vad jag vill använda till? Varför ska det var någon värdering huruvida jag bör spendera den med familjen eller med mer arbete?
.
Min erfarenhet av vad äldre människor överhängande ångrar(när det i princip är försent) är just det - att de inte spenderade mer tid med sin familj.

Efterklokhet is a bitch.

Liten Men Fet
2006-10-04, 10:25
Vet inte om det sagts, orkade bara läsa första 3 sidorna...

Men om man subbar städhjälpen så den kostar 150kr/h så är ju inte det
var som kommer grunda städarens lön. Då staten går in och betalar resten.

Ska man som arbetare få en skaplig lön så måste man fakturera minst 300kr/h

NEJ nu har du inte läst igen.

Om städbolagen slipper betala skatt så kommer inte städhjälpen kosta 300 kr/h och det är ingen som sagt att städaren kommer att ha 150 kr/h.
Staten betalar inget till städbolagen men dom får heller inte in några pengar, något förenklat.

För övrig förstår jag inte hur man kan försöka tillföra en diskution något om man inte läser inläggen som redan skrivits.

Noodles
2006-10-04, 11:52

Jag tycker inte att samhället ska lägga in några som helst värderingar i det. Däremot tycker jag personligen att om man tar beslutet att skaffa familj ska man inte jobba så att familjelivet blir lidande. För egen del avstår jag hellre från viss materiell välfärd och prioriterar tid med vänner och familj. Det är bara min personliga åsikt och Kolozzeum ger mig rätt till den.

Vad gäller maxtaxa inom barnomsorgen vet jag mycket väl hur det blev där. Min mamma jobbar inom den sektorn och hon har sett hur många föräldrar låter sina barn vara på dagis betydligt fler timmar än innan.

T-train
2006-10-04, 11:55
Självklart! Städhjälp har iaf jag för att jag tycker annat är viktigare o jag har ont om tid. Barnen o träningen måste gå före "städa själv". Sedan räcker inte städhjälp ändå. Alla i familjen hjälper till att städa o plocka undan, o städhjälpen är ett komplement.

Angel
2006-10-04, 12:46
Jag bor på max 35kvm.....så nej.

Men om jag ågongång köper en 500kvm lägenhet i new york kan ja tänka mig lite städhjälp.

Loka
2006-10-04, 18:33

:bow: :thumbup:

MacLeod
2006-10-04, 19:05
:bow: :thumbup:

Dina föräldrar lät dig städa så fort du kunde gå på benen antar jag?

christian
2006-10-04, 19:07

Tuff uppväxt för Hajduman och Loka.

Dumleman
2006-10-04, 19:16
Betydligt tidigare än så!
http://cyberlaw.stanford.edu/blogs/chander/archives/babymop.jpg

blekfet2
2006-10-04, 19:24
Betydligt tidigare än så!
http://cyberlaw.stanford.edu/blogs/chander/archives/babymop.jpg

bwahaha, så jävla bra :laugh: :laugh:

Jag har en liknande pryl, dock så är det mitt könshår som är mot golvet istället.

abbe
2006-10-04, 21:17
Städhjälp är guld och vi har använt oss av det i flera år.

Visst, svart städhjälp kostar hälften av de 150 kr/h som nu är på tal men så svårt borde det inte vara för många svenskar som arbetar att köpa vit städhjälp. Speciellt inte om man har möjlighet till övertid eller extraarbete på annat håll. För mig är städning arbete och jag tjänar mer på att jobba över och betala för städhjälp än att städa själv. Dessutom jobbar jag heller än att städa. För att vara ärlig så är hemmet betydligt renare med städhjälp än vad det någonsin hade varit med oss som praktiserande hygientekniker.

Många i vår omgivning tyckte först att det var överdrivet med städhjälp men de flesta har nu ändrat uppfattning. Hur skönt är det inte att komma hem en fredag till en fräsh lukt och ett blänkande hem, vetandes att man eventuellt väntar ett par besök i helgen? Bara till att varva ner och göra vad man känner för.

Med städhjälp menar jag inte dammsuga och plocka upp saker från golvet utan i förstahand grovstädning av toaletter, svabba golven osv.

Cilia
2006-10-05, 07:52
Jag bor på max 35kvm.....så nej.
har en kompis som har städhjälp och bor på 35 kvm.
Det handlar väl om vad man vill lägga sin tid på

Baha
2007-07-02, 19:43
Någon som anlitat städhjälp nu när förslaget trätt i kratft

petah
2007-07-02, 20:06

+1

Pingu
2007-07-02, 20:24
Skulle du kunna tänka dig köpa städhjälp hemma för 150 kr/timme?

själv skulle jag aldrig göra det och vet ingen som skulle heller.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=577278&previousRenderType=6

Inte en chans, städa gör man själv

hultman
2007-07-02, 20:45
Min familj hade städhjälp i flera år medan mina föräldrar fortfarande var tillsammans. Vad är det för konstigt med att betala för att få lite mer fritid och slippa göra ett arbete man inte har någon lust att göra?

Garnax
2007-07-02, 21:09
Orka inte ögna igenom alla sidor men första var det mycket snack om timmpenning. Staten betalar hälften, du den andra. Så 150kr/h för varje.

Det blir alltså en total inkomst på 300kr/h om en städfirma tar 150kr/h
och arbetsgivaravgifter och sådant är ca 70% av din lön.
Så på 300kr finns det löneutrymme på 180kr/h om firman inte vill ha någon vinst. Men det ska dom naturligtvis ha då materialvinsten är rätt obefintlig :) Min firma som är i byggbranchen som det gjordes ett gemförande med tar mellan 335kr/h till 365kr/h om jobbet ligger mer än 7mil bort + materialvinst naturligtvis.

Jag ser inget fel i att man betalar för att få städat hemma, folk som tycker att det är förjävligt att folk ska behöva ta reda på andras skit av ren slöhet kan ju tänka på det när dom bor på hotell eller dom kommer och städar efter er på jobbet.

har jobbat som personlig assistent och då får man ta reda på mycket mer än
skräp och städning och det var inget fel på det jobbet heller. Vore jag arbetslös idag skulle jag absolut överväga att starta en egen firma innom hushållsnära tjänster.

Shajjn
2007-07-02, 21:13
Nej, jag har väldigt svårt för att se mig själv göra det i framtiden. Lär inte finnas ett behov.

Liten Men Fet
2007-07-02, 22:19
Folk betalar ju för att få sin mat lagad det tycker jag är jävligt slött av dom...

Marcelo_Garcia
2007-07-05, 00:13
Genomsnittsarbetaren i Sverige tjänar 24.300 kr/mån, och måste jobba en timme och 38 minuter för att ha råd med en timmes städhjälp. Billigare att gå ner i arbetstid och städa själv.
För städarna själva ser det ännu sämre ut:
"Enligt Kommunal, som har avtal med Hemfrid, tjänar deras medlemmar där mellan 14 000 och 17 000 kronor för heltid, med ett genomsnitt på cirka 16 000 kronor i månaden. Hon (eller undantagsvis han) får då ut i snitt 73 kronor i timmen netto. För att köpa en timmes tjänst för 175 kronor måste hon alltså själv arbeta i 2 timmar och 24 minuter."
http://www.arbetaren.se/articles/inrikesanalys20061018

Så det är nog mest riktat till de med lite större plånböcker, trots allt. M.a.o de som redan sedan tidigare haft städhjälp kommer nog fortsätta med det, och tjäna pengar genom skattesubventioneringarna som vi andra får stå för, medan det nog inte blir någon större strömning av nya köpare av dessa tjänster. Frågan är om det verkligen är en speciellt lämplig tjänst att skattesubventionera sånt som bara de rikare tjänar på att använda hur som helst? Hade det inte varit bättre att lägga lite mer cash i tex vården eller skolan?

tossefar
2007-07-05, 02:27
Komforttjänster kommer alltid att vara för dem som har råd med det. Nu innefattar det en större del av befolkningen. Good shit.

JJ
2008-05-07, 14:15
Ja, kanske inte regelbundet men ett par storstädningar per år när jag börjar jobba igen vore inte helt fel.

Fakk jo. Nu har jag bokat ett möte med städfirma, här skall det slippas dammsuga.

Tuniz
2008-05-07, 20:14
150 kr i timmen låter lite väl saftigt. Då får personen jobba snabbt :whipped:

100 kr i timmen hade jag betalat för att få ha det rent och snyggt utan att behöva tänka på det själv

3~ timmar varannan vecka should do it med en gris som jag :D