Visa fullständig version : Internetproblem på laptopen
Jag har adsl via Felia och har deras standardrouter. När jag kopplar in nätverkssladden i datorn får jag ju ett ip tilldelat men om jag kopplar bort sladden (bak på datorn) och sen kopplar in den igen så hittar den inte internet utan jag får reparera ett antal gånger osv. för att få nytt ip. Hur gör jag för att den ska hitta internet direkt?
Hänger ni med mina luddiga förklaringar?
Telia är ite lustiga på det där med att dela ut ipadresserna. Har för mig att biland måste du koppla ur och vänta tills de fattar att du är borta innan du kan koppla in igen.
Vet inte om ipconfig /release följt av ipconfig /renew kommer att funka man misstänker att de inte gör det.
Vill minnas att telias support glatt säger åt dig att koppa ur helt i ca 20min.
Jag har adsl via Felia och har deras standardrouter. När jag kopplar in nätverkssladden i datorn får jag ju ett ip tilldelat men om jag kopplar bort sladden (bak på datorn) och sen kopplar in den igen så hittar den inte internet utan jag får reparera ett antal gånger osv. för att få nytt ip. Hur gör jag för att den ska hitta internet direkt?
Hänger ni med mina luddiga förklaringar?Om du byter nätverkskort, tex använder en annan dator eller kopplar in en router, så får du problem. Det beror på att Telia låser på MAC-adressen i en timme. Så såg det iaf ut för något år sedan. Lösningen heter som sagt ipconfig/release.
Om du byter nätverkskort, tex använder en annan dator eller kopplar in en router, så får du problem. Det beror på att Telia låser på MAC-adressen i en timme. Så såg det iaf ut för något år sedan. Lösningen heter som sagt ipconfig/release.
Tror det är sänkt till 20 minuter nu men låset finns kvar.
Det funkar inte om man tar uppgifterna som man har när man väl är uppkopplad och sen skriver in dom manuellt under nätmask, gateway osv?
Det funkar inte om man tar uppgifterna som man har när man väl är uppkopplad och sen skriver in dom manuellt under nätmask, gateway osv?
Det bör räcka om du byter så du får samma nätmask som på den andra datorn.
Det funkar inte om man tar uppgifterna som man har när man väl är uppkopplad och sen skriver in dom manuellt under nätmask, gateway osv?Telia låser på MAC-adressen!!!
Genom diverse hack kan man få Windows att använda vilken MAC-adress som helst oberoende av nätverkskortets MAC-adress.
Jag har använt mig av metoden att ändra i registret. Det gjorde jag när jag blev bannad från TPB. :D
http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.