Logga in

Visa fullständig version : spelkonsol, nybörjare

MUGEN
2006-10-01, 17:56
dags att införskaffa en ny, det var många år sedan. vad gäller och är prisvärdast?

är sugen på PSP ev. PS2(fett billiga nu, känns dock out of date men är inte sugen på att vänta 3-4? månader på 3:an)

hur är det med psp, kan man tanka över spel från datorn osv.. ?

all hjälp uppskattas.

Kabuto
2006-10-01, 17:58
Vänta på Nintendo Wii! :)

Kwon
2006-10-01, 18:04
Mugen, vill du inte spela online då och utmana Lasse Kongo o krabbarna?

Fultjack
2006-10-01, 18:11
Super nintendo såklart
15 bitars håller alltid

nemd
2006-10-01, 18:23
Det beror ju egentligen på vad du är ute efter och vad du har för krav. Om du inte har så höga grafikkrav utan vill ha en bra konsol med kul spel till så är ju PS2:an helt klart prisvärd. Vill du ha bättre grejor och inte vänta 3-4 månader på PS3 så finns ju Xbox360 som är riktigt nice. ;D

Pumpitup
2006-10-01, 18:31
Själv så sitter jag på ett xbox o det är ju ett rätt prisvärt alternativ även det. Fixade för övrigt en skiva igår med 1000-tals Nes, Snes o N64-spel, så jävla nice alltså! oj oj, rekomenderas starkt ;)

MUGEN
2006-10-01, 19:17
Mugen, vill du inte spela online då och utmana Lasse Kongo o krabbarna?

vad liras då?

måste fan ha något som håller standard ett tag, kommer ju inte komma ett nytt spel till ps2 när 3:an släppts..
är så sugen på psp. men måste man inte hosta upp lika mycket kulor i uppgraderingskostnader/minneskort/tbh. på den som basenheten kostar för att tex. kunna köra spel från datorn, se på film etc..?

är så inställd på att sticka till spelaffären och köpa mig något snabbt som fan när jag kommit hem från jobbet.. kl 7 imorgon bitti(hata nattarbete)

dynamo
2006-10-01, 19:21
Super nintendo såklart
15 bitars håller alltid

+1 :confused:

Fultjack
2006-10-01, 19:41
+1 :confused:
of cuz , stavfel

Empe
2006-10-01, 20:10
Det blir nog en xbox 360 för din del Mugen.

Du kommer ångra dig om du köper en ps2 nu.

Du kommer ångra dig om du köper en xbox 360 Core istället för Premium.

Du kommer ångra att du inte köper den på Siba så att du får rabatt om du har Siba-kort.

aliquis
2006-10-01, 20:31
dags att införskaffa en ny, det var många år sedan. vad gäller och är prisvärdast?

är sugen på PSP ev. PS2(fett billiga nu, känns dock out of date men är inte sugen på att vänta 3-4? månader på 3:an)

hur är det med psp, kan man tanka över spel från datorn osv.. ?

all hjälp uppskattas.Xbox är ju helt dött nu, men visst, om man inte har något emot det så finns det ju en hel del spel och konsollen är billig.
Gamecube får väl också börja räknas som död, väldigt billig.
PS2 kommer säkert leva kvar ett tag till, dyrast av dem och med sämst hårdvara men flest spel. Om du inte redan äger en fungerar det ju men PS3 kommer ju bli bakåtkompatibel så om du ändå har tänkt köpa en sådan vet jag inte riktigt vad du skall med PS2an till, om vi bortser från sannolikheten för att du chippar det.

PSP har fått lite spel nu men DS är ju fortfarande en mycket bättre konsoll. Piratkopiering får ju inte diskuteras så din senare fråga kan jag väl egentligen inte svara på.
Du kan iaf göra "allt" med din PSP tack vare nedgraderingar förutsatt att den inte är av absolut nyaste modell (varierar med tiden vilken som är tillräckligt gammal) och du har ett lite större minneskort.

Vad gäller framtida konsoller så gillar ju en del här xbox360, men sanningen är ju att den säljer sämre än vad xbox gjorde vid releasen, PS3 blir ju svindyr och har fått en massa negativ uppmärksamhet men man behöver ju inte tvivla på spelutbudet. Wii är billigast och mest innovativ, men bara ca 1.5 ggr snabbare än Gamecube, mycket positiv uppmärksamhet gör att vi kan förvänta oss att tredjepartstillverkarna kommer tillbaka.

Om du inte bryr dig om att konsollen nästan är död och att du är lite sent ute så visst, köp en PS2, det finns ju hur mycket spel som helst du kan köra.
Köp sedan ett DS för att täcka det format som får spel för tillfället, och som du kan spela portabelt senare.
Köp sedan ett Wii vid release för framtidens spelande och eventuellt en PS3 om något år eller så om den inte floppar och priset faller ;)

aliquis
2006-10-01, 20:35
Själv så sitter jag på ett xbox o det är ju ett rätt prisvärt alternativ även det. Fixade för övrigt en skiva igår med 1000-tals Nes, Snes o N64-spel, så jävla nice alltså! oj oj, rekomenderas starkt ;)Ja, lite lustigt det där... Att folk köper Microsoft Xbox och Sony PSP (och GP2X) enbart för att spela Nintendospel ;)

När skall ni erkänna hur det faktiskt ligger till och lägga pengarna där de hör hemma?

Mugen: Med Wii får du en ny kontroll som kommer göra nutida typer av spel mycket bättre och skapa flera nya, du kan köra alla gamla gamecubespel och den har inbyggd tjänst/emulator för att kunna köpa och spela nes, snes, n64, megadrive, turbografx, och eventuellt något mer spel.

Xbox360 och PS3 ger mest bara samma gamla spel men i högre upplösning, kanske kul om du ändå har en hdtv och vill utnyttja möjligheten till högre upplösning men annars ger det väl inget nytt ;)

aliquis
2006-10-01, 20:42
vad liras då?

måste fan ha något som håller standard ett tag, kommer ju inte komma ett nytt spel till ps2 när 3:an släppts..Så är det väl med Xbox och har redan blivit med Gamecube, båda är döda. Det finns dock 120+ miljoner PS2 så några spel kommer säkert dyka upp i framtiden, dumt att missa marknaden, men ja, mesigaste konsollen och gammal som gatan, inte helt gratis heller.är så sugen på psp. men måste man inte hosta upp lika mycket kulor i uppgraderingskostnader/minneskort/tbh. på den som basenheten kostar för att tex. kunna köra spel från datorn, se på film etc..?PSP kan spela film direkt från UMD-skivor, men som med alla speciella format från Sony så floppade det så den möjligheten är nog rätt körd nu. Ljudutgången skall inte vara så bra och den är klumpig så som MP3-spelare är den nog också rätt kass.
Vet inte vad tbh står för, enda du behöver köpa är ett minneskort, och inte ens memorystick är särskilt dyra nu, hårdvaran är nästan lika kapabel som ett PS2 och det skall komma en PS1-emulator från Sony till det (men det kräver väl att du köper spelen), det finns naturligtvis hemmabyggda PS1-emulatorer också men de verkar ge typ 2 fps så de är inget man kan använda.
Spelen är mestadels klassiska konsollspel med ett och annat spel gjort just för PSP, men om du äger ett ps2/xbox/gamecube/xbox360/ps3/.. kan du ju antagligen redan köra dem på din vanliga konsoll.

DS har mycket fler spel FÖR DS. Och en touchscreen ;/
Det kan dessutom köra alla GBA-spel.är så inställd på att sticka till spelaffären och köpa mig något snabbt som fan när jag kommit hem från jobbet.. kl 7 imorgon bitti(hata nattarbete)Köp ett DS lite (kostar bara 990kr i Stockholm på vad nu butiken hette, 1290kr på elgiganten) och vänta på Wii (antagligen runt 2500kr), ta ett PS3 (runt 7000kr?) om det inte floppar och blir billigare som sagt :)

PS3 lär du inte se i europa förens framåt maj... Wii kommer åtminstone före jul.

Min spamtråd med DS-spel hittar du här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71021&highlight=nsmb
Wii-tråden är inte lika lång ännu: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78743&highlight=presskonferens

aliquis
2006-10-01, 21:50
Spelförsäljningen i Japan 18/9 - 24/9
1. PS2 - Minna no Tennis - Sony - 87 814 (314 790)
2. NDS - Final Fantasy III - Square Enix - 56 596 (712 129)
3. NDS - New Super Mario Bros. - Nintendo - 56 045 (3 136 171)
4. NDS - Gintama DS: Yorozuya Daisoudou - 39 737
5. NDS - Brain Training 2 - Nintendo - 34 879 (3 221 750)
6. NDS - Animal Crossing: Wild World - Nintendo - 25 617 (3 256 171)
7. PS2 - Rurouni Kenshin: Enjou! Kyoto Rinne - Banpresto - 24 712 (99 720)
8. NDS - Tingle RPG - Nintendo - 23 168 (114 208)
9. NDS - Cooking Navi - Nintendo - 22 504 (488 462)
10. PS2 - Harukanaru Toki no Kade 3: Izayoiki - 22 100

Hårdvaruförsäljningen i Japan 18/9 - 24/9
1. DS Lite: 139 835
2. PS2: 32 673
3. PSP: 23 118
4. GBA SP: 2 145
5. Game Boy Micro: 1 186
6. Xbox 360: 1 109
7. Gamecube: 763
8. Tjock-DS: 316
9. GBA: 20
10. Xbox: 8

MUGEN
2006-10-03, 12:25
blev en ps2 ändå, 900 för en slim-versionen är inga pengar. vännerna förser mig med spelen.

tackar för helpen.

nemd
2006-10-03, 12:56
blev en ps2 ändå, 900 för en slim-versionen är inga pengar. vännerna förser mig med spelen.

tackar för helpen.

Nice, om kompisarna har onimusha så testa något av dem spelen, mycket sköna. ;F Och glöm inte minneskort! Det gjorde jag och det var trist att upptäcka efter man hade kört ganska många timmar. ;D Länge leve xbox utan sånt shit.

aliquis
2006-10-03, 14:11

tackar för helpen.Fint, lär ju ge mest underhållning för pengarna. Grymt stort spelutbud till ett lågt pris. Många fler och antagligen många bättre titlar än ett PSP, och fler än Gamecube och Xbox. Nästan lite sugen själv men jag spelar ju så sällan ;/

Kanske skulle du köpa en laser medans de finns utifall att den pajar ;)

Mehdi
2006-10-03, 15:00
Någon som har en aning om varför Xbox har gått upp i pris? För ~1år sen kostade konsolen runt 900:-, nu kostar det fan 1100-1200:- om man har tur (runt 1.5k på de flesta ställen).

Yankeee
2006-10-03, 15:02
Någon som har en aning om varför Xbox har gått upp i pris? För ~1år sen kostade konsolen runt 900:-, nu kostar det fan 1100-1200:- om man har tur (runt 1.5k på de flesta ställen).

En vild gissning är att det produceras betydligt mindre x-box's nu än då, om det ens produceras några alls längre.

Langster
2006-10-03, 15:08
En annan vild gissning är att priset 900:- var en tillfällig kampanj på nåt ställe.
Microsoft har sagt att de inte kommer att sänka priset på gamla boxen. Min jätteVILDA gissning på varför de säger så är att de inte vill att folk ska köpa jättebilliga konsoler utan istället köpa en dyr 360.

MUGEN
2006-10-03, 16:46
Nice, om kompisarna har onimusha så testa något av dem spelen, mycket sköna. ;F Och glöm inte minneskort! Det gjorde jag och det var trist att upptäcka efter man hade kört ganska många timmar. ;D Länge leve xbox utan sånt shit.

never heard of, kanske värt att kolla upp..
det där med minneskort har jag redan erfarit när jag lirade driv3r tidigare idag, å andra sidan varnar dom redan i förtexterna för det. *slap*

Fint, lär ju ge mest underhållning för pengarna. Grymt stort spelutbud till ett lågt pris. Många fler och antagligen många bättre titlar än ett PSP, och fler än Gamecube och Xbox. Nästan lite sugen själv men jag spelar ju så sällan ;/

tänkte också lite på spelutbudet, vanliga PS-spel går väll att lira i PS2 också, blir lätt red alert isf.
getting up med marck ecko är det som lockar mest nu(datorn klarade det ju inte), men det blir imorgon..

en annan fråga, om man mot förmodan *rolleyes* .. skulle få tag i ps2 spel hembrända, går dom väll ändå bara att lira i en chippad maskin?

.. sjukskriven nu *popcorn*

aliquis
2006-10-03, 16:58
Ingen aning, går kanske med någon actionreplay o specialskiva eller så, inte insatt i PS2.

Verkar som du kan "Slita ut släden" / byta skal och mellanboota med en sådan här skiva:
http://www.chipper.se/pages-productinfo/category-1_47/product-396/playstation-2-harddisk-och-fusk-swap-magic-36-pal.html

Vill man slippa det får man chippa.
Billigaste chippet på chipper går på 300kr, billigaste monterat o klart 800.
http://www.chipper.se/pages-main/category-1_13/playstation-2-multi-x-chip-och-montering.html

Empe
2006-10-03, 20:04
Man borde få med ett kretsschema med chippet, annars är det lätt att ladda ner sådant från internet. Sen är det bara att löda själv eller låta nån polare som går el alt är elektroniker att göra det.

aliquis
2006-10-04, 00:21
Är ju inte hur lätt som helst att löda en PS2a iofs.

Lite exempel på privatpersoners chippningar som chipper har fått städa upp:
http://forum.chipper.se/index.php?showtopic=4647

Chippers egna lödningar:
http://forum.chipper.se/index.php?showtopic=4648

nemd
2006-10-04, 01:02
Är ju inte hur lätt som helst att löda en PS2a iofs.

Lite exempel på privatpersoners chippningar som chipper har fått städa upp:
http://forum.chipper.se/index.php?showtopic=4647

Chippers egna lödningar:
http://forum.chipper.se/index.php?showtopic=4648

Ja, sen är det väl ännu jävligare med de platta väl?