handdator

Visa fullständig version : Brian Siders avstängd

FinnPower
2006-09-30, 22:51
http://www.powerlifting-ipf.com/anti%20doping/IPF_suspended%20lifter_official.htm

IPF har stängt av Siders ett år för att ha tävlat i ett annat förbund. Har har ju surfat mellan förbunden ett tag och hittat "kryphål" men nu var det tydligen slut på det.

Erik__
2006-09-30, 22:53
http://www.powerlifting-ipf.com/anti%20doping/IPF_suspended%20lifter_official.htm

IPF har stängt av Siders ett år för att ha tävlat i ett annat förbund. Har har ju surfat mellan förbunden ett tag och hittat "kryphål" men nu var det tydligen slut på det.

Asså, vm iår, inga ryssar, ingen siders, inga ukrainare, kan ju bli riktigt intressant!

Lucipha
2006-10-01, 00:12
Jag trodde att amerikaner var undantagna från den regeln?

Timme
2006-10-01, 00:28
Det är ju bra! Vem kom på andra plats senaste VM?

sweetkarolina
2006-10-01, 02:25

BRA!

stahlberg
2006-10-01, 10:42
Siders var inte med på VM ifjol. Segráre var tidigare dopingavstängde ryssen Vladimir Bondarenko (som ju inte får delta nu heller).

Tvåa var japanen Midote (1060 kg), trea finnen Martikainen (1030), fyra Kenta Finnpower Sandvik (1030). Dethär borde öppna fältet för finska medaljer, och ge ännu en annan finländare - Ove Lehto - chanser att erövra VM-guld.

FinnPower
2006-10-01, 15:24
Dethär borde öppna fältet för finska medaljer, och ge ännu en annan finländare - Ove Lehto - chanser att erövra VM-guld.

Det skulle vara rätt skoj om Ove skulle ta guld på SL-VM. Då skulle han och jag (båda från samma klubb dessutom) dela på alla de stora supertungviktstitlarna i år. Hur ofta händer nåt sånt?

SL-EM +125kg Kenta
Bänk-VM +125kg Kenta
Bänk-EM +125kg Ove
SL-VM +125kg Ove ?? :D

Erik__
2006-10-01, 15:51
Hade varit roligt med en finntrippel i toppen på vm hehe : )

Timme
2006-10-01, 16:15
Det skulle vara rätt skoj om Ove skulle ta guld på SL-VM. Då skulle han och jag (båda från samma klubb dessutom) dela på alla de stora supertungviktstitlarna i år. Hur ofta händer nåt sånt?

SL-EM +125kg Kenta
Bänk-VM +125kg Kenta
Bänk-EM +125kg Ove
SL-VM +125kg Ove ?? :D

Ska du inte vara med på SL-VM?

Det är bra när fuskare blir avstängda.

Lillgrabben
2006-10-01, 18:10
Bra om reglerna äntligen börjar påverka de olika nationaliteterna på samma sätt!

Trist för Siders, men det var nog väntat eftersom att han ställt upp i tävlingar utanför IPF.s medlemsförbund.

( Jag har läst att USAPL har varnat sina lyftare att ställa upp i andra tävlingar än de tävlingar de själva arrangerar då detta kan ge trista konsekvenser...)

Nitrometan
2006-10-02, 10:13
Ska du inte vara med på SL-VM?
Jag tror att FinnPower räknar med att få stryk av Ove i en SL tävling (förutsatt att Ove är frisk och i form).

Men om de gör bra ifrån sig så kan båda hamna på pallen på VM - och det vore enormt koolt.

Dessutom är det kul att se att de äntligen låter även amerikaner drabbas av "regel 10.11".

jwzrd
2006-10-02, 10:16
Ett utmärkt sätt att bli bättre på - andra bättre lyftare blir avstängda enligt regelrytteriparagrafen.

Nitrometan
2006-10-02, 10:22
Om regeln nu finns (vilket man kan diskutera om det är bra eller inte) så ska den drabba alla lika.

Man får motionera till IPF-kongressen om man vill ha den slopad.

Brian Siders har redan blivit varnad mer än en gång. Han visste vad som skulle hända.

Ryssland och Ukraina tog inte tag i dopingtester på hemmaplan fast de fick ett stort anatal tillsägelser om det.

Nu verkar de vilja diskutera det efter att de har blivit avstängda. Verkar som om det behövdes en rejäl lavett på kinden innan de fattade.

jwzrd
2006-10-02, 10:25
Dopingavstängning är givet. Det är som sagt regeln om vad man gör på sin IPF-fritid som är pantad förbi allt förstånd. Om jag legat på en intressant nivå i styrkelyft och någon av mina konkurrenter försvann för att han gillar att tävla och samtidigt är något bättre än jag så hade det smakat skit. Jag vet att någon är bättre än jag är, men jag får aldrig chansen att förbättra mig och smiska honom.

J.Saarela
2006-10-02, 11:05
Jaaa yes yes han som är bättre än mig är avstängd*screwy* vad är det för inställning.Satans skitregel.

A.Pahkamaa
2006-10-02, 16:36
J.Saarela & Jwzrd

Avstängningen i sig är det inget fel med, han har inte följt reglerna.
Men jag håller med om att man har en jävligt skum inställning om man börjar jubla när en konkurent blir avstängd på detta sättet.

Jensa82
2006-10-02, 16:51
Det var väl ganska väntat att han skulle bli avstängd? Eftersom han hoppat lite mellan förbunden

Lillgrabben
2006-10-02, 19:16
Det var väl ganska väntat att han skulle bli avstängd? Eftersom han hoppat lite mellan förbunden

Både ja & nej.

Tidigare har inte IPF gjort något åt då amerikanerna tävlat inom andra förbund, trots att regeln funnits bra många år.

Jag för min del tycker inte det är det minsta trevligt då andra lyftare avstängs från tävlan, men det kanske är ett "nödvändigt ont" ifall de anser sig stå över regelverket som omfattar oss alla?

Däremot är det uppfriskande ifall regelverket påverkar alla nationaliteter på likartat sätt. ( Tidigare har regel 10.11 mestadels tagits på allvar av de olika nordiska nationerna.)

FinnPower
2006-10-03, 12:55
För mig spelar det ingen roll VEM det är som blir avstängd för att han/hon bryter mot de klara reglerna, oavsett nation, kön, ålder eller viktklass. Reglerna är till för alla att följa och jag tycker det var bra att IPF stod på sig och höll sig till sina egna regler.
Siders valde att bryta mot den här regeln (igen) och kände till konsekvenserna. Jag har träffat honom och snackat lite, och det verkar vara en trevlig kille, och jag har inget emot honom som person men det han gjort är fel enligt de regler IPF skrivit. Varför ska vi i Norden vara tvungna att följa reglerna när de inte alltid följs på andra håll? Jag har själv tackat nej till tävlingsinbjudningar för att jag inte visste vilka som skulle lyfta där, med rädsla för att själv bli avstängd.

Nu råkar det sig så att Siders är i samma viktklass som mig så det kan mycket väl bli så att det påverkar min nästa eventuella placering på ett VM. Jag skriver "eventuella" för att jag inte ska lyfta i Stavanger i år. Jag är ju bara reserv och oddsen för att jag får tävla är mycket små. Vi är ju tre lyftare i min viktklass i som slåss om två platser i finska landslaget så det är inte säkert att jag nånsin får lyfta på SL-EM eller SL-VM igen.

Jag antar att den som vinner +125kg i Stavanger inte får glädjas åt guldet eftersom han inte fick tävla mot och försöka slå den bästa............ Eller?

FinnPower
2006-10-03, 12:58
Ännu en åsikt i debatten...
Klippt från ÅKK´s forum, skrivet av Kenneth L :

"Smart gjort.

Det ser mycket bättre ut att byta förbund pga "någon löjlig regel som gör att man inte får tävla var man vill", än att åka dit i ett test. Nu kan han byta förbund utan rabalder."

jwzrd
2006-10-03, 14:00
Ännu en åsikt i debatten...
Klippt från ÅKK´s forum, skrivet av Kenneth L :

"Smart gjort.

Det ser mycket bättre ut att byta förbund pga "någon löjlig regel som gör att man inte får tävla var man vill", än att åka dit i ett test. Nu kan han byta förbund utan rabalder."

Helt klart.

Fetknoppen
2006-10-03, 17:08
Det är bra att reglerna äntligen börjar gälla samtliga IPF-lyftare och inte bara några. Något annat som är bra är att det verkar bli tuffare för fuskarna i framtiden.

Friidrottarna har börjat tala om fyra års avstängning igen (vilket de haft tidigare) och jag vet att krafter inom IPF nu föreslår livstid avstängning för hormondopning redan vid första tillfället. Tydligen ska WADA få säga sitt först, men visst verkar det som att utvecklingen går åt rätt håll...

Morgondagens elitlyftare får en rättvisare idrott än den jag fått uppleva genom åren.

Diggler
2006-10-03, 17:47
Han har inte fuskat eller dopat sig, han har brutit mot en regel. Om man inte får tävla i annat förbund borde man inte få tävla i andra idrotter heller. Livstids avstängning för alla som dubblar i strongman, stäng av de som provar på tyngdlyftning eller de som spelar korpfotboll. :D

stahlberg
2006-10-03, 19:33
Jag tar inte här ställning till om regeln är riktig (rättvis, saklig) eller inte.

Jag kan, utan att sätta in egna värderingar, förstå tanken bakom regeln. Om ett styrkelyftsförbund (IPF) har regler mot doping och försöker arbeta emot doping och ett annat förbund tillåter doping, så kan man förstå att det förstnämnda förbundet inte vill att dess medlemmar deltar i tävlingar som det andra förbundet ordnar. Detta innebär KANSKE att den IPF-tävlande är positivt inställd till doping. Dessutom innebär det SÄKERT att den IPF-tävlande under långa perioder kan tävla utan att bli dopingtestad ens i teorin.

Dessutom finns det säkert en del idrottspolitik i det hela. IPF är ett officiellt godkänt idrottsförbund. WPO/WPC är det inte, pga förbundets dopingpolicy. Förbunden är konkurrenter. Det finns alltid risk för att IPF blir utkonkurrerat, försvagat. Eftersom SL är en liten gren kan detta bli ödesdigert för IPF.

Jag säger inte att jag delar dessa åsikter. Jag säger bara att jag kan ana tanken bakom regeln (vet inte om jag har rätt).

I VILKET FALL SOM HELST är regler till för att följas eller förändras. Framförallt så ska reglerna vara LIKA FÖR ALLA.

Fetknoppen
2006-10-03, 19:34
Han har inte fuskat eller dopat sig, han har brutit mot en regel. Om man inte får tävla i annat förbund borde man inte få tävla i andra idrotter heller. Livstids avstängning för alla som dubblar i strongman, stäng av de som provar på tyngdlyftning eller de som spelar korpfotboll. :D

Men jag påstod väl inte heller att han fuskat eller dopat sig?

Angående tävlande i annat förbund så tror jag nog att du kan se varför den regeln finns. Det är naturligtvis för att IPF inte vill släppa sina lyftare till andra förbund, samt för att det tar udden av en dopingavstängning om utövaren under strafftiden kan utöva sin idrott på annat håll. Det kan ju jämställas med att inte ha något straff alls.

Man kan inte heller stänga av någon för att de tävlar i en annan idrott. När det gäller styrkelyft kan IPF göra som de gör eftersom utövaren kan bedriva sin idrott i IPFs regi, varför då göra det på annat håll. Men att stänga av någon från andra idrotter vore att starkt begränsa den människans liv, sådant gör man bara i diktaturer.

Nitrometan
2006-10-03, 20:35
En annan syn på saken är att IPF står för, eller vill stå för, en dopingfri idrott. De testar så gott de kan Alla som är med vet att IPF vill hålla sporten ren, även om en del försöker fuska.

De som tävlar i ett annat förbund, med en annan syn på doping och tester, accepterar och anammar detta förbunds synsätt. Annars hade de ju inte tävlat där.

Man kan se denna regel som en markering från IPF att de inte tycker det är OK att "deras" lyftare är såpass dopingliberala att de inte bryr sig om i vilket förbund (eller mot vilka lyftare) de tävlar.

Diggler
2006-10-03, 21:43
Men jag påstod väl inte heller att han fuskat eller dopat sig?

.

jag var lite otydlig, jag citerade ingen, jag menade att jag inte anser att hans regelbrott är fusk (fusk= tex. doping eller ljuga om sin ålder för att tävla i juniorklassen),