Visa fullständig version : Gå ner 3-5kg..
Hej!
Jag är en tjej på 18 år, 165cm lång och väger 52 kg .. jag skulle vilja gå ner 3-5 kg.
Jag vet att man måste ha ett kcal intag som är minst -500 för att gå ner 0,5kg/vecka. Problemet är att jag inte riktigt vet vad mitt energibehov är.. räknat ut på olika ställen och fått fram alltifrån 1500-2000+. Jag antar att jag lär ha ett energibehov på cirka 1600? Well, jag har ätit 1000 - 1200 kcal/dag och tränat bort 250-300kcal/dag nu i 2 veckor men inget har hänt! ;( Jag är väl medveten om vad jag stoppar i mig så något fel på kaloriräknandet kan uteslutas. Ska jag måsta ligga på 750~kcal/dag för att lyckas? Funderar på det i alla fall..
Desperat!
/Chicc
Skulle du ha lust att skriva upp (så detaljerat som möjligt) vad du äter under en typisk dag?
Pellefant
2006-10-01, 16:00
Varför vill du gå ner i vikt? Ditt BMI är redan låga 19,1.
Du behöver verkligen inte gå ner i vikt. Du ligger på gränsen till att vara underviktig redan.
Kvinnor måste ha en fettprocent på minst 12% för att deras kroppar ska fungera på bästa sätt. Detta motsvara 48,5kg hos en kvinna som är 164cm lång och har 20 kg muskler, vilket är medelvikten muskler hos tjejer som inte tränar.
Om du försöker gå ner mer i vikt så kommer det bara att leda till att du förlorar muskler då kroppen gör allt för att den ska behålla sitt essentiella fett.
Guddi,
Okej, så jag kan gå ner till 48.5kg som mest för att inte vara underviktig?
Hades,
Javisst!
Frukost, osötad müsli (1,5dl=192kcal), lättmjölk(1,5dl=60kcal) = 252kcal
Lunch, oftast samma som frukosten (+100g broccoli och en morot), annars blir det skolmaten ibland.. så det blir väl runt 300-400kcal.
Middag, Kyckling/lövbiff/lax/köttfärsås & fullkornsris/potatis & sallad (~450-500kcal)
Kvällsmål, Äpple/morot/broccoli/ägg
Det blir ungefär 1100-1200kcal/dag..
Jag powerwalkar 1h varje dag också.. det blir runt -300 kcal..
Pellefant,
Jag har inte tänkt gå ner drastiskt i vikt bara några få kg..
1100-1200kcal redan väldigt lågt...
gå inte lägre med kosten om du vill gå ner i vikt utan öka på träningen istället (my humble opinion)
King Grub
2006-10-01, 16:40
Guddi,
Nej, där (12%) går gränsen för en kvinnas livnödvändiga fettnivå!
Varför vill du gå ner från din redan låga vikt? Finns det något slags egenvärde i en lägre siffra på vågen?
King Grub,
Nej det finns väl inte direkt nån exakt målvikt.. jag vill bara bli av med lite onödigt fett som finns kvar (speciellt låren)! När det är borta så kommer jag börja äta 1500kcal/dag och träna normalt & bygga muskler. Men om jag ska vara helt ärlig så är jag mätt hela tiden när jag äter så lite som jag gör nu ;s Är det normalt? Jag har aldrig orkat äta mycket..
Pepz,
Okej, ska börja styrketräna isåfall.. räcker 3 gånger i veckan? Jag styrketränade förut men såg inga resultat på 2 månader (Tränade 2 gånger i veckan, hela kroppen) så slutade ;o
Longshot
2006-10-01, 17:03
King Grub,
När det är borta så kommer jag börja äta 1500kcal/dag och träna normalt & bygga muskler.
Då får du nog ta och äta mer än 1500kcal :)
Pepz,
Okej, ska börja styrketräna isåfall.. räcker 3 gånger i veckan? Jag styrketränade förut men såg inga resultat på 2 månader (Tränade 2 gånger i veckan, hela kroppen) så slutade ;o
träning måste vara för långsiktiga mål. du kan inte sluta bara för att du inte ser resultat på två månader...
3ggr i veckan är bra. men om du vill ha muskler så bör du äta mer.
Mitt råd är att du struntar i vågen helt och hållet!
Använd en spegel och möjligtvis ett måttband..
Sikta på mer muskler vilket ger en snyggare kropp oavsett fettprocent!
Guddi,
Precis som King Grub skriver så ligger du redan lågt och att gå ner till 48,5 är bara dumt.
Nej det finns väl inte direkt nån exakt målvikt.. jag vill bara bli av med lite onödigt fett som finns kvar (speciellt låren)! När det är borta så kommer jag börja äta 1500kcal/dag och träna normalt & bygga muskler. Men om jag ska vara helt ärlig så är jag mätt hela tiden när jag äter så lite som jag gör nu ;s Är det normalt? Jag har aldrig orkat äta mycket..
Jag kan garantera dig att med din vikt så har du INTE feta lår. Det är heller inget onödigt fett för som vi har skrivit behöver den kvinnliga kroppen minst 12% kroppsfett för att inte hälsan ska ta skada.
1500kcal/dag är lågt, alldeles för lågt om du motionerar. Precis som Pez skriver så kommer du antagligen att få en snyggare kroppsform om du tränar lite styrka. Behöver inte vara nån avancerad styrketräning utan en 3 pass/vecka på friskis blandat med dagliga promenader går även bra.
Angående att du är mätt hela tiden så kan du träna upp så att du orkar äta mer vid varje måltid. Om du inte vill det så välj produkter som innehåller mer kalorier eller så kan du dricka en energidrink i samband med din träning. Du måste höja ditt intag av kalorier, att ligga så lågt som du gör med din vikt är inte bra i längden.
Wikner89
2006-10-02, 14:34
Om du inte gillar dina lår pga av fett så börja träna dina lår istället. Lätta vikter och många reps. Om du inte lider av det så mycket så är det bara att träna i många fler månader än 2. Jag har tränat i 1,5 år och jag har inte märkt någon jätte effekt på muskler men jag har förlorat fett.
Guddi,
Jag kanske inte har "feta" lår men fett som inte borde vara där i alla fall, därför jag vill gå ner nåt kg bara.
1500kcal är mycket för mig .. äter som sagt runt 1000-1300kcal/dag och tränar bort 250-300.. behöver inte äta mer, men ska försöka öka intaget. Dock läste jag nånstans att man ska ta sin vikt * 30 för att få reda på hur många kcal man behöver / dag, det blir 1560 för mig, så om jag vill gå ner i vikt borde jag ligga på -1000+?
Wikner89,
Nej jag vet att det var en kort tid.. men just då hade jag i princip inget tålamod så att.
Dessutom vill jag inte ha stora muskler, bara så att dom syns lite grann.
flenders
2006-10-02, 21:33
Skillnaden mellan feta lår och lår med fett på är stor. Du har förmodligen som alla tjejer lite fettansamlingar på låren (naturligt då det kvinnliga könet samlar fett bla. där). Det är inte din vikt det är fel på, har själv en tjej i din längd och kan säga att hon ser grymt mycket bättre ut på en vikt med 54 kilo än vad hon hade vid 49. Börja träna istället, det ger fastare lår fastän du inte kliver under gränsen för underviktig. Du kommer må bättre och uppfatta dig själv som snyggare om du satsar på träning (viktökning) istället för bantning (viktnedgång). Åsikten delas av mig och min flickvän.
Philippp
2006-10-02, 21:38
Låter inte alls hälsosamt, tycker du borde fråga din doktor om råd, låter inte alls bra att gå ner så mycket :/ du kan ju förlora din mens och massa andra grejer :cryout:
Okej.. men om man går ner i vikt så försvinner ju fettet? :s Eller menar du att jag ska äta 1500kcal/dag och träna bort 500? Eller att jag ska äta 1500kcal/dag och träna 3-4 gånger i veckan (gym)?
Philippp, jag ska bara gå ner några få kg.. så det är ingen fara med mig!
Pellefant
2006-10-02, 21:41
Ta gärna ett kort på låren om du vill.
Pellefant, har tyvärr ingen kamera just nu.. min digitalkamera är på lagning :/
http://i87.photobucket.com/albums/k122/chic__/asd.jpg Där, hittade en halvgammal bild.
thebandit
2006-10-02, 22:15
http://i87.photobucket.com/albums/k122/chic__/asd.jpg Där, hittade en halvgammal bild.
Om du gått upp 10 kg sedan den där bilden så kan du fundera på att banta lite, annars inte!
thebandit, nej jag har inte gått upp någonting sedan dess.. som sagt har jag kanske inte 'feta' lår men vill ha synliga muskler, vilket jag inte har nu! ;( Om jag deffar bort nåt kilo (3 eller så) och tränar så borde dom synas lite i alla fall?
flenders
2006-10-02, 22:22
thebandit, nej jag har inte gått upp någonting sedan dess.. som sagt har jag kanske inte 'feta' lår men vill ha synliga muskler, vilket jag inte har nu! ;( Om jag deffar bort nåt kilo (3 eller så) och tränar så borde dom synas lite i alla fall?
Musklerna under fettet kommer komma fram men grejen är den att du inte direkt har jättemycket muskler undertill. Det finns två sätt att lösa det. Gå ner i vikt så att det du har kommer fram eller att träna och öka i vikt så att muskler träder fram (fastän du har lika mycket fett kvar). Den andra är hälsosammare och kommer förmodligen vara snyggare. För det andra så kommer du inte behöva banta någon gång då och då för att bibehålla dina ben så smala utan du kommer ha muskler där som inte kommer täckas av ett kilo fett eller så. En sista grej, bilden du la upp tidigare - du har fina ben, till och med sneppet för smala. Detta är min högst personliga åsikt men jag tror det finns en del som håller med mig där. Dina ben går inte ens ihop som det brukar på tjejer (som är normalviktiga). Så ät, träna, må bra, bli nöjd! :)
Philippp
2006-10-02, 22:58
Jag tycker att du har snygga lår (nu är det här ett allmänt forum så man får försöka få det att låta trevligt)
3 kilo på dig är JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄkligt mycket tycker mer du borde satsa på att gå ner 1-1.5 kilo isåfall vilket också är mycket som fan lol, och om de fortfarande inte syns så föreslår jag att du tränar upp större benmuskler!
Om du vill ha hjälp att gå ner i vikt måste jag ha mer info av dig, t.ex vad vågen står på varje morgon före frukost efter toaletten osv och hur många kalorier du sätter i dig då och hur länge osv
flenders,
Kan man inte styrketräna & gå ner i vikt då? Så man bygger muskler & förlorar fett samtidigt?
Tack antar jag! :P Kan dock inte hålla med dig.. gillar inte mina ben.
Förresten, så undrar jag om det finns något bra sätt att träna rumpan på? ;o Och eftersom jag inte vet vem nån av er är/ni vet inte vem jag är så frågar jag er, känns dumt men, behöver min rumpa tränas? Haha.
Bild:
http://i87.photobucket.com/albums/k122/chic__/asdd.jpg
Philippp, jag har dessvärre ingen våg just nu.. men tack ändå :) Jag testar att gå ner 2kg då.. om musklerna fortfarande inte syns så börjar jag träna upp dom istället.
Philippp
2006-10-02, 23:05
flenders,
Kan man inte styrketräna & gå ner i vikt då? Så man bygger muskler & förlorar fett samtidigt?
Förresten, så undrar jag om det finns något bra sätt att träna rumpan på? ;o Och eftersom jag inte vet vem nån av er är/ni vet inte vem jag är så frågar jag er, känns dumt men, behöver min rumpa tränas? Haha.
Bild:
Nej du kan inte gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt, gå upp bygga muskler - Gå ner förlora fett men inte bygga muskler, det är antingen eller, nej din rumpa ser bra ut! Fast med kläder på vet jag inte hur du ser ut så det får du ju avgöra lite själv om du tycker den behöver bli större fast se lika bra ut
Philippp
2006-10-02, 23:20
testa kaliper mätning så du får reda på hur mycket % kroppsfett du har och sen hur mycket du har efter ett kilo osv - det tycker jag är det smartaste iallafall!
Jag förstår om du hakat upp dig på att du har "för mkt" fett kring låren men det är inget jag kan se. Bantar du bort fettet kring låren/rumpan så får du ju endast ett mer "pojkaktig" utseende på din kropp. Och jag gissar att det är inte är ett utav dina mål ? Satsa på träning och rätt kost istället och försök strunta i vågen ett tag även om det är svårt. Bara ett tips från mig.
/A
Tiefenmesser
2006-10-03, 08:49
flenders,
Bild:
Du har rätt tokfin rumpa, det är inte precis så att du behöver oroa dig för den.
Att bli av med fett när man redan är underviktig utan att förlora muskler är svårt.
Det lär vara lättare för dig att börja träna istället så att musklerna blir mer synliga, det verkar vara den effekten du är ute efter, det är mycket hälsosamamre dessutom och jag är övertygad om att det är lättare än att försöka skala bort det lilla fett du har kvar.
hmm.. jag tycker som alla andra att du borde träna mera..
Haka inte upp dig såmkt på vad du äter.. Går du ner för lågt i kaloriintag ställer kroppen in sig på svält och du förlorar inte fett utan snarare lagrar det.
Träna, ät och må bra!
Du är fin som du är! :)
King Grub
2006-10-03, 11:06
Du har sannerligen inget fett som inte skall vara där. All viktnedgång skulle resultera i en visuell försämring, förutom eventuella negativa hälsoeffekter, garanterat.
Efter att ha läst alla era kommentarer så är det väl bara o konstatera att jag ska börja träna mer..
Men problemet är att jag inte vet hur många kcal jag borde äta isåfall? Ungefärligt värde är väl 30 * kroppsvikt? Det är 1560kcal för mig.. är det så mycket jag ska äta isåfall? Och hur ofta borde jag träna?
Fredrik_S
2006-10-03, 11:57
Efter att ha läst alla era kommentarer så är det väl bara o konstatera att jag ska börja träna mer..
Men problemet är att jag inte vet hur många kcal jag borde äta isåfall? Ungefärligt värde är väl 30 * kroppsvikt? Det är 1560kcal för mig.. är det så mycket jag ska äta isåfall? Och hur ofta borde jag träna?
Jag tolkar efter att ha läst tråden att ingenting alls behövs göras.
Fin rumpa och lår, och mer och synligare muskler tycker inte jag är snyggt på en tjej. Träna kan du väl göra för andra hälsoeffekter men inte för att få snyggare kropp då den redan är så snygg en kropp kan bli.
Träna kan du väl göra för andra hälsoeffekter men inte för att få snyggare kropp då den redan är så snygg en kropp kan bli.
Kan inte annat än o hålla med om denna sista mening:thumbup:
flenders
2006-10-03, 15:14
chicc: Jag förstår att du har lite noja men det är noja utan någon som helst grund. Du kommer få en mer pojkig kropp med mindre fett. Rumpan kommer bil plattare (skitfult) och dina ben kommer bli ännu smalare (också fult). Du skall vara nöjd med din kropp som den är möjligtvis bygga lite mer muskler så att du blir lite större. Tjejer som blåser omkull av lite lätt drag är inte sexigt. Förövrigt så kan du träna hårt och ha stenkoll på dieten så kan du få bort fettet samtidigt som du får mer muskler men jag ser ingen anledning till att köra på en sådan diet - problemet ligger inte i att du har för mycket fett. Om du nu vill träna rumpan (den är fin som den är men du ville detta) så föreslår jag benövningarna benpress och knäböj. Sen så hjälper konditionsträning till.
Jag tror du är fast i samma missförstådda ideal som många andra tjejer jag vet. Dels ser dina lår och din rumpa väldigt bra ut (kanske lite smal för min smak men kvinnligt, ta det endast som ett konstaterande då detta är ett träningsforum och inget annat :)), dels ser man på dig att du inte har något fett alls att tala om och dels tycker verkligen inte majoriteten av killar idag att det snyggaste som finns är toksmala tjejer, inte för att jag gillar fett, men det ska vara kurvigt och absolut inte spinkigt/platt.
Jag tycker det verkar som att du eftersträvar att se mer vältränad ut, inte ha mindre fett, så jag tycker du ska försöka äta lite mer (kaloririka drycker t ex mjölk eller en proteindryck i samband med gymmet är bra sätt att göra det även om man inte har så mycket aptit) och börja stryketräna hela kroppen kanske 3 ggr i veckan. Det kan ta ett tag innan gymresultat börjar synas men bara kör på, när dina muskler blir i bättre form blir de också fastare, även om de inte blir större, och du kommer se/känna dig betydligt mer vältränad.
Går du ner ett par kilo från din nuvarande form riskerar du att hamna i gruppen jag tidigare nämde av toksmala tjejer, och det tror jag inte är vad du eftersträvar. Kör hårt och lycka till! :)
grabben i skogen
2006-10-03, 15:36
varför ens räkna kalorier? jag tror du har ätstörningar helt enkelt.
Guddi,
Jag kanske inte har "feta" lår men fett som inte borde vara där i alla fall, därför jag vill gå ner nåt kg bara.
1500kcal är mycket för mig .. äter som sagt runt 1000-1300kcal/dag och tränar bort 250-300.. behöver inte äta mer, men ska försöka öka intaget. Dock läste jag nånstans att man ska ta sin vikt * 30 för att få reda på hur många kcal man behöver / dag, det blir 1560 för mig, så om jag vill gå ner i vikt borde jag ligga på -1000+?
Om man räknar väldigt snålt så har du en energiförbrukning 1900kcal/dag. Då har jag räknat med att du tränar lätt 1-3 gånger per vecka och annars rör på dig lite under din fritid. Om du bara ligger i soffan och går till skolan så ligger den ändå på 1700kcal/dag. Din viloförbrukning om du bara legat i sängen hela dan ligger på 1400kcal/dag.
Med andra ord så stämmer inte det värdet som du har hittat på 30kcal*kg. Det går inte att sätta ett värde på en persons energiförbrukning endast genom deras vikt utan man måste även ta hänsyn till deras längd då det är ytan mot omvärlden som påverkar energiförbrukningen tillsammans med fettfri massa.
Okej.. men om man går ner i vikt så försvinner ju fettet? :s Eller menar du att jag ska äta 1500kcal/dag och träna bort 500? Eller att jag ska äta 1500kcal/dag och träna 3-4 gånger i veckan (gym)?
Visst kommer fett att försvinna, men eftersom du redan ligger så lågt i kroppsfett så kommer din kropp att göra allt för att kunna behålla det fettet som finns kvar då det är essentiellt för att din kropp ska må bra. Alltså kommer din kropp istället att förbränna mer muskler än fett om den inte får tillräckligt med kalorier. Vilket är precis motsatt effekt av vad du vill nå. Självklart kommer musklerna fram förr eller senare men då kommer du inte att må bra och vara i väldigt stor risk för att utveckla anorexia.
Du borde som jag skrev innan ligga på runt 1900kcal/dag. Eftersom du har legat så lågt nu ett tag så har din kropp antagligen sänkt sin ämnesomsättning lite vilket gör att du kanske inte ska gå upp till 1900kcal direkt utan lägga dig lite under (typ 1700kcal och stegra 50kcal/vecka). Du kommer antagligen att gå upp nått kilo ändå då dina muskler kommer binda mer vätska när du äter så mycket kalorier som din kropp behöver. Det kommer INTE att göra så du ser tjock ut.
Om du vill att dina lår muskler ska synas mer så är det styrketräning som gäller. Om du lägger på dig lite mer muskler så kommer du antagligen att gå upp lite i vikt då muskler väger mer än fett. Titta därför inte så mycket på vågen utan titta istället i spegeln.
Angeliin
2006-10-03, 19:33
Jag tycker också att det låter lite oroväckande att du vill gå ner i vikt... jag tycker att du borde äta mer och vara nöjd med dig själv för du är jättefin som du är! Vill du se ut som en pinne? Jag tycker det är sorgligt att så många tjejer eftersträvar det smala "idealet" som finns idag. Ät upp er, säger jag! ;) Det låter misstänkt likt början till en ätstörning det du sysslar med!
Dina lår och din rumpa är finare än dom flesta ens skulle drömma om att ha. jag håller med många andra att om ditt främsta mål är att få fram muskelkonturerna på låren så är nog det smartaste sättet att träna upp benen än att deffa bort fett tills vansinne.
Dock om du trots efter några kilos muskelbyggande inte är nöjd tror jag att du kan börja fundera på att deffa ned NÅGOT kilo, 1-2 kanske. mer än så känns bara fel. Tänk på att när du deffar tas inte fett enbart från dina lår utan från HELA din kropp, och får du för lite fett på kroppen ser det bara konstigt ut.
Så i det långa loppet är nog ditt svar träning, inte diet.
Fredrik_S & MrBoris
Tack antar jag .. men vad än andra säger så blir jag inte nöjd förrän jag ser en tendens till lite muskelkonturer i alla fall!
flenders,
Jag eftersträvar inte att se ut som en pinne.. vill bara ha lite synligare muskelkonturer på låren..
Okej, ska testa benpress & knäböj isåfall!
jim,
Tro mig, jag vill inte se ut som en pinne .. som jag skrev innan vill jag bara att man ska se muskelkonturen mera.
Många här har rekommenderat styrketräning, så det är väl det jag får köra på! :)
grabben i skogen,
Jag räknar kalorier dels för det känns skönt att veta ungefär hur mycket man stoppar i sig och för att jag just nu satsar på att gå ner 1-2kg.
Jag har absolut inga ätstörningar.
Guddi,
Jag har aldrig varit en såkallad 'storätare', så 1900kcal tror jag är för mycket för mig :s Kanske 1500-1700 men inte mer.
Jag ska försöka öka mitt kcal intag men det kommer bli svårt..
Angeliin,
Ger dig samma svar som jim & flenders :)
muffe85,
Tvivlar på det men.. om du säger det så :P
Jag vet att fett tas från hela min kropp, men det skulle inte skada om jag gick ner 1-2 kg.. tar dock ditt första tips och börjar styrketräna istället.. om det inte fungerar får jag ta ditt andra tips!
Det jag har lärt mig är att om du är formad som ett päron innan du börjar gå ner i vikt kommer proportionerna vara likadana när du gått ner. Stor röv innan viktminskning = stor röv efter viktminskning. är du kranky över dina lår och vill gå ner borde du istället satsa på styrketräning, för jag såg inga fel på varken lår eller rumpa, snarare tvärtom :thumbup:
Guddi,
Jag har aldrig varit en såkallad 'storätare', så 1900kcal tror jag är för mycket för mig :s Kanske 1500-1700 men inte mer.
Jag ska försöka öka mitt kcal intag men det kommer bli svårt..
Du som redan är så smal kommer inte att kunna bygga muskler om du ligger på kalori underskott. Det är inga problem alls att komma upp i 1900kcal. Bara ta en gainer i samband med din träning så får du 500kcal extra och dessutom mer effekt på din muskeltillväxt.
thebandit
2006-10-04, 12:12
Jag tror vi har ett troll här. Ingen tjej med så snygga former på lår och stjärt skulle klaga. Troligen är det Gunnar, 46 som har hittat bilder på någon läckerbit och vill fåna sig lite... *whatever*
Guddi,
Okej .. vart kan man köpa det? Hälsokost?
thebandit,
Haha.. om du säger det så :)
Vill tacka alla för den hjälp jag fått, uppskattas verkligen! Alla verkar så trevliga & hjälpsamma här så en credit får ni definitivt av mig! :)
Guddi,
Okej .. vart kan man köpa det? Hälsokost?
Dom har det, men det kan vara lite dyrt hos dom. Beställ från nätet istället, finns bland annat här i kolo's shop
Du som redan är så smal kommer inte att kunna bygga muskler om du ligger på kalori underskott. Det är inga problem alls att komma upp i 1900kcal. Bara ta en gainer i samband med din träning så får du 500kcal extra och dessutom mer effekt på din muskeltillväxt.
Är det inte dumt att rekomendera gainer till en person som redan äter väldans lite? Vad jag menar är att en gainer innehåller inga vitaminer/mineraler som mat gör, som hon garanterat behöver för att må bra.
Är det inte dumt att rekomendera gainer till en person som redan äter väldans lite? Vad jag menar är att en gainer innehåller inga vitaminer/mineraler som mat gör, som hon garanterat behöver för att må bra.
Jag har förklarat att mat är det bästa alternativet och sa även till henne att hon skulle äta mer i tidigare inlägg. Eftersom hon påstår att hon har så väldigt svårt att äta mer så rekommenderade jag en gainer då det ialla fall leder till att hon får i sig de kalorier hon behöver.
Jag kanske skulle ha upplyst om det igen dock, bra att du tog upp det.
Guddi, jag klarade av att äta 1700kcal idag i alla fall! :) Proppmätt & mår illa dock.. ska jag öka med 50kcal i veckan eller hur borde jag succesivt öka?
Guddi, jag klarade av att äta 1700kcal idag i alla fall! :) Proppmätt & mår illa dock.. ska jag öka med 50kcal i veckan eller hur borde jag succesivt öka?
Bra jobbar, öka du på det sättet som du känner går bäst. Glöm nu inte att du antagligen kommer gå upp nått kilo i början pga vätska och glykogen inlagring, så du inte börjar äta för lite igen då dvs. Som jag sa innan, titta i spegeln. Musklerna kommer att komma, kan ta några månader dock.
Okej, kommer gå upp i vikt = fettvikt eller mer vätska/glykogen? Eller vad menar du? :o Ja, jag använder mig inte av vågen längre. Hehe, det lär ta fler än några månader för mig men jag ska kämpa på!
Okej, kommer gå upp i vikt = fettvikt eller mer vätska/glykogen? Eller vad menar du? :o Ja, jag använder mig inte av vågen längre. Hehe, det lär ta fler än några månader för mig men jag ska kämpa på!
jag varierar upp till 4-5kilo på några dagar. Så om du dag 1 väger X, och dag 3 väger 2 kilo mer så är det KNAPPAST så att du lagrat in 2 kg fett, utan snarare att du återställt vätskebalans, fyllt glykogen eller är jävligt skitnödig :P
Jag tror mest han menar att du ska vara beredd på att när du börjar äta mer så lagrar du mer vätska och glykogen så du inte får en spontan känsla av "gud jag blir tjock" och slutar äta igen, det är i min erfarenhet en ganska vanlig reaktion :)
Bra att du är på rätt spår! Jag tycker du kan börja med att äta 1700 kcal / dag i en vecka eller 2 så du vänjer dig och sen öka 50 kcal per vecka, skynda långsamt :thumbup:
muffe85
Aha okej :P Men om jag äter typ 1700kcal/dag (är van att äta 1200~), men fortsätter att "träna" (powerwalk 1h/dag), kommer jag då öka i fettvikt nånting? För det står ju överallt att när man börjar äta normalt igen så går man upp allt igen + kanske tom. lite mer, för att kroppen innan ställt in sig på svält :s Men det kan inte stämma så.. ungefär hur mycket går man upp? (i fettvikt).
Philippp
2006-10-12, 17:51
muffe85
Aha okej :P Men om jag äter typ 1700kcal/dag (är van att äta 1200~), men fortsätter att "träna" (powerwalk 1h/dag), kommer jag då öka i fettvikt nånting? För det står ju överallt att när man börjar äta normalt igen så går man upp allt igen + kanske tom. lite mer, för att kroppen innan ställt in sig på svält :s Men det kan inte stämma så.. ungefär hur mycket går man upp? (i fettvikt).
Det beror ju helt på vad din förbränning är om ligger +-0 på 1200 eller om du ligger - på 1200, jag skulle gissa på att du kommer gå upp i fettvikt men mindre än 0.5 kilo fett per vecka.
Kroppen ställer ju in sig på svält eftersom den inte får någon näring, och om man äter regelbundet så tror jag inte det händer, dock om man gör som de flesta i dagens samhälle typ äter 1 banan om dagen så ställer den ju in sig på fett.
Philippp, som normalt ska jag äta runt 1700-1800kcal.. men jag har under 2 månader ungefär ätit 1200kcal och tränat bort 200 så det blir 1000kcal/dag ungefär. Men vadå.. om jag äter som jag ska göra (1700-1800) så kommer jag gå upp 0.5kg fett/vecka? :S Blir förvirrad..
Philippp
2006-10-12, 18:00
Philippp, som normalt ska jag äta runt 1700-1800kcal.. men jag har under 2 månader ungefär ätit 1200kcal och tränat bort 200 så det blir 1000kcal/dag ungefär. Men vadå.. om jag äter som jag ska göra (1700-1800) så kommer jag gå upp 0.5kg fett/vecka? :S Blir förvirrad..
Så alltså på 2 månader har du gått ner 4.5-5 kilo fett? annars är din förbränning lägre än 1700-1800 om du lägger dig på +- så kommer du inte lägga på dig något fett alls nej, om du äter 1700 och tränar bort 200 ligger du fortfarande på - och kommer fortsätta gå ner i vikt ju
Så om jag nu har fattat det rätt går jag varken upp eller ner i fettvikt om jag lägger mig på +-0, oavsett om min kropp är inställd på svält för tillfället?
Philippp
2006-10-12, 18:12
om du ligger på +- 0 kommer du aldrig gå upp eller ner i fett förutom om du suger ur fett ur dig själv eller vice versa, saken är att om din kropp är inställd på svält då är ju inte din förbränning 1700-1800 utan kanske 1000 istället(jävligt teoretisk minskning! du måste veta din dagliga förbränning för att kunna lägga dig på +-0 och inte din antagna dagliga förbränning
Uhm tror inte jag har 1000 som förbränning just nu.. kanske 1500? Men jag trappar upp 70-100kcal/vecka då? Förresten .. om man vill gå ner nåt kg bara (ska inte det men ändå) kan man då äta som man ska normalt sen träna bort 500 kcal eller rubbas ämnesomsättningen ändå? Är det bättre att träna bort än att äta mindre? Och om jag äter 100kcal mindre varje dag i veckan förutom på lördagar .. kan jag då äta 600kcal mer än det jag äter normalt utan att gå upp i vikt?
Uhm tror inte jag har 1000 som förbränning just nu.. kanske 1500? Men jag trappar upp 70-100kcal/vecka då? Förresten .. om man vill gå ner nåt kg bara (ska inte det men ändå) kan man då äta som man ska normalt sen träna bort 500 kcal eller rubbas ämnesomsättningen ändå? Är det bättre att träna bort än att äta mindre? Och om jag äter 100kcal mindre varje dag i veckan förutom på lördagar .. kan jag då äta 600kcal mer än det jag äter normalt utan att gå upp i vikt?
Det är omöjligt att veta din exakta kaloriförbrukning utan att göra en direkt mätning.
Hur man gör för att gå ner i vikt spelar ingen roll om det bara är vikt man är intresserad av. Vill du behålla muskler och bli av med fett så är det alltid bättre med styrketräning än att minska på maten.
Om du äter 600kcal för mycket på en dag så kommer inte alla dem kalorierna att lägga sig som fett utan lite av det förbränns och lite blir muskler. Så nej, det du skriver fungerar inte rent teoretiskt.
Jag tycker du ska sluta oroa dig så mycket för din vikt Chicc. Ät så att du och din kropp mår bra (minimum 1700kcal) och titta i spegeln hur du ser ut istället för på vågen. Går du upp i vikt så att det syns (i spegeln, INTE bara på vågen) så kan du öka lite på motionen för gå ner det lilla du gått upp.
ja, 2 e förlite.. men du... Det ska ju finnas nott att ta på. Men ... Vet du var du ska göra, gå varje morgon, iaf 5 dagar i veckan, 6 km INNAN frukost.. Och eftersom du redan är så jävla smal, så har du MKT svårare än en tjockis att gå ner i vikt, ( inte tänkt på det innan ) Och det är smartare om du bygger upp kroppen först innan du börjar " defffa "... För tillslut blir det att fettet omvandlas till muskler, :) Den effekten vill du väl ha ? aja...
King Grub,
Pepz,
Philippp
2006-10-12, 21:22
hade du haft 1500 kcal i förbrukning per dag hade du som sagt gått ner över 4 kilo fett på dem 2 månaderna? gjorde du det så har du cirka 1500 i förbrukning
Philippp
2006-10-12, 21:54
ja, 2 e förlite.. men du... Det ska ju finnas nott att ta på. Men ... Vet du var du ska göra, gå varje morgon, iaf 5 dagar i veckan, 6 km INNAN frukost.. Och eftersom du redan är så jävla smal, så har du MKT svårare än en tjockis att gå ner i vikt, ( inte tänkt på det innan ) Och det är smartare om du bygger upp kroppen först innan du börjar " defffa "... För tillslut blir det att fettet omvandlas till muskler, :) Den effekten vill du väl ha ? aja...
fett som omvandlas till muskler? jag skulle betala bra för sån magi, det skulle nog alla
Nej fan, du behöver inte banta med de formerna du har. Det är absolut inget fel med hur ben/gump ser ut på dig. Jag tror många tjejer hade velat ha dina former.
hade du haft 1500 kcal i förbrukning per dag hade du som sagt gått ner över 4 kilo fett på dem 2 månaderna? gjorde du det så har du cirka 1500 i förbrukning
Stämmer om man är tjock, inte när man är så smal som Chicc. Som det står tidigare i tråden så är hon nära minimum gränsen för essentiellt fett och därför så reagerar hennes kropp mycket snabbare med att dra ner på ämnesomsättningen och förbränna muskler istället för fett.
Michelle^^
2006-10-19, 20:23
Philippp, jag ska bara gå ner några få kg.. så det är ingen fara med mig!
Haha så sa jag också o fick anorexi ;)
Isabella
2006-10-20, 16:23
Haha så sa jag också o fick anorexi ;)
+1
Philippp
2006-10-20, 18:14
och en stor kram till alla som dragit upp den här gamla tråden
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.