handdator

Visa fullständig version : Greklands BNP

Cilia
2006-09-30, 11:31
Grekland har reviderat sin beräkning av BNPoch ärknar numera in även den svarta marknaden för att få siffror som är presentabla.

Penningtvätt, smuggling och prostitution ingår numera i upprevideringen.

Är det sånt som kallas för kreativ bokföring?

Baha
2006-09-30, 11:34
god bless EU

Cilia
2006-09-30, 11:36
god bless EU
Nu är EU extremt kritiska till just Grekland.
En teori varför dom gör så här är just att nå upp till EUs krav och att komma bort ifrån deras granskning. EU har hela tiden varit väldigt negativa till Greklands sätt att hantera statistik.

Kwon
2006-09-30, 11:56
Varifrån kommer detta intresse för Grekland Cilia?

Är det ett intresse för landet i sig eller just deras beteende som intresserat dig?

Cilia
2006-09-30, 12:07
Varifrån kommer detta intresse för Grekland Cilia?

Är det ett intresse för landet i sig eller just deras beteende som intresserat dig?
Har inget generellt intresse för just Grekland.
Tyckte mest att det var konstigt att man väljer att manipulera siffrorna på det där sättet.
Sånna saker intresserar mig.
Vad intresserar dig *W*

Piranha
2006-09-30, 12:08
Har inget generellt intresse för just Grekland.
Tyckte mest att det var konstigt att man väljer att manipulera siffrorna på det där sättet.
Sånna saker intresserar mig.
Vad intresserar dig *W*

Är det inte snarare så att resterande EU är lite strutsen här, det är ändå faktiska pengar som snurrar det där.

Cilia
2006-09-30, 12:11
Är det inte snarare så att resterande EU är lite strutsen här, det är ändå faktiska pengar som snurrar det där.
Jag tänkte så också först men det går ju inte att räkna med det man vill bekämpa och som man bestämt ska vara illegalt.

Däremot så kommer ju dom pengarna med indirekt dvs det dom handlar för med dom svarta pengarna finns ju med i den vanliga beräkningen

Piranha
2006-09-30, 12:14
Jag tänkte så också först men det går ju inte att räkna med det man vill bekämpa och som man bestämt ska vara illegalt.

Däremot så kommer ju dom pengarna med indirekt dvs det dom handlar för med dom svarta pengarna finns ju med i den vanliga beräkningen

Italien skull dubbla din BNP om dem förde statistiken på det sättet.

Antar statistiken enbart skall räknas på pengar som ger skatteintäckter för det rom räknas i slutändan är statens inkomster.

Jag skulle vilja se medelsnittsförmögenhet per invånare.

Baha
2006-09-30, 12:20
Eu är ju ett muppprojekt bestående av länder som är olika på alla möjliga vis så jag tycker inte detta är konstigt alls egentligen.

med all säkerhet så kommer detta accepteras av Eu

edit:kreativt är det ju, speciellt med tanke på att det kommer accepteras oxå, lite kritik senblir allt bra, EU skapar ju mängder av regler som ingen följer iaf.

Cilia
2006-09-30, 12:22
Eu är ju ett muppprojekt bestående av länder som är olika på alla möjliga vis så jag tycker inte detta är konstigt alls egentligen.
Jag håller inte med.
Jag tror på EU men att det finns stor förbättringspotiential

Baha
2006-09-30, 12:25
EU sammarbetet kommer falla ihop med tiden såvida man inte är villig att använda våld för att hålla ihop skiten det är jag övertygad om och tur är väl det.

Cilia
2006-09-30, 12:25
EU sammarbetet kommer falla ihop med tiden såvida man inte är villig att använda våld för att hålla ihop skiten det är jag övertygad om och tur är väl det.
nu tycker jag att du går väldigt OT så jag orkar inte gå in i den diskussionen.

Baha
2006-09-30, 12:33
om dom lyckas revidera upp sin bnp genom detta kommer dom räknas som ett rikare land ochdom fattiga delarna kommer få mindre bidrag står det. Vi får hoppas dom lyckas iaf så att EU kan spara ngn krona.(läste på DN, jag är helt okunnig)

det hela drabbar väl inte EU på ngt vis egentligen, förutom att dom inte kan straffa grekland på ngt vis, men reviderar dom upp skiten såhär så straffas dom ju iaf indirekt med sänkta bidrag.

hur skulle dom straffas, eller på vilket vis drabbas dom om dom inte når upp till EUS krav i denna fråga undrar jag?

Allan
2006-09-30, 13:04
Grekland har den hårdaste arbetarskyddslagstiftningen i hela Europa, problemet är att de skiter i att följa den (vilket alla som sett ett grekiskt hotellbygge säkerligen kan intyga). I nån debatt för ett halvår sen påstod Gunnar Hökmark att Sverige och Finland var de länder inom EU som var bäst, och strängast, på att anpassa sig till gällande regler. Och konsekvenserna för de länder som sket i att lyda var försvinnande små.
Det finns regler för hur BNP och andra ekonomiska förutsättningar ska redovisas. Om inte ens regeringar följer det kommer luften gå ur luftslottet illa fort.

allan

Trance
2006-09-30, 13:12
Allting söder och öster om tyskland är U-land.

egge
2006-09-30, 18:34
Trance bannad? Why?

Ehh sry OT:em:

Hur bra koll har dom på hur mkt pengar svarta marknade och prostitution osv drar in per år? Tror knappast dom deklarerar. Vilda gissningar bara?

pragmatist
2006-09-30, 18:43
Tja, om syftet är att få mindre pengar från EU:s strukturfonder och få sin avgift till EU höjd så lär det ju funka. Frågan är varför de skulle vilja det?