Visa fullständig version : Celluliter :(
Angeliin
2006-09-30, 08:38
Ni tjejer som tränar mycket här, har ni några celluliter? Har kollat runt bland träningsdagböcker o bilder o kan nästan konstatera att jag inte sett skymten av en endaste cellulit. Min fråga till er är: hade ni celluliter innan ni började träna? Anledningen till att jag frågar är därför att jag vill veta om fysisk aktivitet kan få bort detta samt vilken typ av träning som "får bort" det. Tack på förhand!
Fettecke
2006-09-30, 09:52
här stog det lite nyttigt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34322&highlight=celluliter
du kan söka här på sidan också ;D
Angeliin
2006-09-30, 10:01
här stog det lite nyttigt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34322&highlight=celluliter
du kan söka här på sidan också ;D
ah ok.. thanks! Sökte bland trådar men hittade inget, använde mig väl utav fel sökord...
Undrar om det skulle kunna vara genetiskt på något vis... Min syster (jämngammal med mej) och jag höll oss i stort sett lika aktiva och lika smala men redan innan jag började med styrke var det stor skillnad på våra cellulitmängder, hon hade/har massor, jag hade/har inga alls. *screwy*
Angeliin
2006-09-30, 22:13
Undrar om det skulle kunna vara genetiskt på något vis... Min syster (jämngammal med mej) och jag höll oss i stort sett lika aktiva och lika smala men redan innan jag började med styrke var det stor skillnad på våra cellulitmängder, hon hade/har massor, jag hade/har inga alls. *screwy*
Vad konstigt... har nån av er käkat p-piller eller dylikt? Mina uppkom i samband med att jag började knapra sånt :( Fick bukt på det hyfsat förra våren/sommaren men gick i vintras upp drastiskt i vikt pg a en medicin. Då ploppade det upp celluliter överallt på kroppen, till och med på magen! Men eftersom jag inte hade detta problem innan viktuppgången borde jag rimligtvis bli av med det när jag går ner i vikt igen. Eller? Celluliter är ett riktigt mysterium...
Helena B
2006-10-01, 03:20
Vad konstigt... har nån av er käkat p-piller eller dylikt? Mina uppkom i samband med att jag började knapra sånt :( Fick bukt på det hyfsat förra våren/sommaren men gick i vintras upp drastiskt i vikt pg a en medicin. Då ploppade det upp celluliter överallt på kroppen, till och med på magen! Men eftersom jag inte hade detta problem innan viktuppgången borde jag rimligtvis bli av med det när jag går ner i vikt igen. Eller? Celluliter är ett riktigt mysterium...
Jag äter p-piller men jag har inga celluliter och har aldrig haft (har både varit stor och liten :D ). Men om du fick celluliter i samband med att du började äta p-piller så kanske du ska testa en ny sort?
King Grub
2006-10-01, 08:02
Det är egenskaper i "connective tissue" under dermis som påverkar.
In vitro and in vivo studies also demonstrated that women had a diffuse pattern of irregular and discontinuous connective tissue immediately below the dermis, but this same layer of connective tissue was smooth and continuous in men. This connective tissue layer was more irregular and discontinuous in affected versus unaffected individuals. No significant differences were noted in subcutaneous adipose tissue morphology, lipolytic responsiveness, or regional blood flow between affected and unaffected sites within individuals. There is a sexual dimorphism in the structural characteristics of subdermal connective tissue that predisposes women to develop the irregular extrusion of adipose tissue into the dermis, which characterizes cellulite. These gender-related differences are diffuse and not localized only to affected areas. There is no evidence of any primary role for adipose tissue physiology, blood flow, or biochemistry in the etiology of cellulite, although the connective tissue of the female thigh is structured to accentuate differences in small subdermal adipose tissue depots.
Plast Reconstr Surg. 1998 Jun;101(7):1934-9. An exploratory investigation of the morphology and biochemistry of cellulite.
Det är fettförlust som vanligt som gäller, men hör man till dom med ovan beskrivna oregelbundenheter, kommer dessa inte att försvinna samtidigt som fettförlusten och det lär bli svårt att helt bli kvitt problemet.
The amount of fat in the body is determined by the individual's eating and exercise habits, but the distribution of fat in the body is determined by heredity. In most cases reduction of a particular part can be accomplished only as part of an overall weight-reduction program. Endermologie may temporarily improve the appearance of dimpled areas, but the procedure is time-consuming and expensive. Liposuction may permanently help in some cases.
"Cellulite" Removers, Stephen Barrett, M.D.
Angeliin
2006-10-01, 10:05
Jag äter p-piller men jag har inga celluliter och har aldrig haft (har både varit stor och liten :D ). Men om du fick celluliter i samband med att du började äta p-piller så kanske du ska testa en ny sort?
Jag äter inga p-piller alls numera, har varit "hormonfri" ett par månader nu. Men detta är en annan medicin som gjort att jag gått upp i vikt, jag tror jag gick upp åtta kg på en månad (!) Eftersom jag fick celluliter överallt då borde de rimligtvis kanske inte försvinna men synas mindre iaf?
Angeliin
2006-10-01, 10:09
Det är fettförlust som vanligt som gäller, men hör man till dom med ovan beskrivna oregelbundenheter, kommer dessa inte att försvinna samtidigt som fettförlusten och det lär bli svårt att helt bli kvitt problemet.
Ja, det verkar som att jag har dessa oregelbundenheter då :em:
Jag är ganska inställd på att få dras med ett par celluliter men som jag ser ut nu är VIDRIGT! Usch... får träna stenhårt fram tills nästa sommar o sen köra endermologie hela mitt liv :cryout: Tack för att du kollade upp det!
mysassygirl
2006-10-01, 10:25
Ni tjejer som tränar mycket här, har ni några celluliter? Har kollat runt bland träningsdagböcker o bilder o kan nästan konstatera att jag inte sett skymten av en endaste cellulit. Min fråga till er är: hade ni celluliter innan ni började träna? Anledningen till att jag frågar är därför att jag vill veta om fysisk aktivitet kan få bort detta samt vilken typ av träning som "får bort" det. Tack på förhand!
Låter nog lite drygt men jag vet inte riktigt vad celluliter är....Jag tror att jag sett det på tjocka människor i duschen. Jag tror att om du tränar mkt så kommer de automatiskt att försvinna. Lycka till med cellulit-kriget. :)
Låter nog lite drygt men jag vet inte riktigt vad celluliter är....Jag tror att jag sett det på tjocka människor i duschen. Jag tror att om du tränar mkt så kommer de automatiskt att försvinna. Lycka till med cellulit-kriget. :)
och vilken grotta kom du ur!;)Det finns inte bara på de som är lite överviktiga utan även på oss som är i otroligt bra form :)
Nää ingen av oss har käkat p-piller. :)
Hoppas det blir bättre för dej efter viktnedgången! :thumbup: Jag vet både folk som blivit av med och blivit fast med sina celluliter efter nedgång. *screwy*
Jag misstänker att det delvis är vattenansamlingar som du förväxlar med celluliter. Kan bero på hormonförändringar. För min del försvinner det om jag dricker massvis med vatten och tappar bodyfat. Det ser ut som celluliter och man kan få det på magen, låren, rumpan och till och med armarna. Mina försvann nästan helt när jag bytte p-piller sort.
Angeliin
2006-10-02, 09:03
Nää ingen av oss har käkat p-piller. :)
Hoppas det blir bättre för dej efter viktnedgången! :thumbup: Jag vet både folk som blivit av med och blivit fast med sina celluliter efter nedgång. *screwy*
Tack så mycket! Det känns lite lättande ;) Kan meddela resultatet om ett par månader:hbang:
Angeliin
2006-10-02, 09:07
Jag misstänker att det delvis är vattenansamlingar som du förväxlar med celluliter. Kan bero på hormonförändringar. För min del försvinner det om jag dricker massvis med vatten och tappar bodyfat. Det ser ut som celluliter och man kan få det på magen, låren, rumpan och till och med armarna. Mina försvann nästan helt när jag bytte p-piller sort.
Aha... det kanske kan stämma faktiskt. Jag har faktiskt på armarna också. Den medicinen jag käkade (antidepressiva) hade viktökning pg a vätskeansamling som biverkning, varför jag gick upp så mkt i vikt. Men nu har jag varit läkemedelsfri sen i maj, och jag har JÄTTESVÅRT för att tappa den här vikten samt bli av med "celluliterna", trots idogt motionerande. *suck*
Angeliin
2006-10-03, 21:23
Hur definieras förresten celluliter? Började fundera på om jag verkligen har celluliter då jag ev har vätskeansamlingar... på ett ställe på hela kroppen har jag "gropar", och då endast två stycken, de andra ojämnheterna som sitter på större delen av kroppen ser ut som... hmm.. "ränder" under huden. OBS! Inte striae alltså, det ser ut som ojämnheter bara under huden... svårt att förklara. Men det är inte gropigt eller nåt, ingen annorlunda färg eller dylikt. Om jag inte minns helt fel finns det väl olika grader av celluliter? I'm confused.. *screwy*
Hej på er...Det var längesen ni skrev här. Jag är en tjej på 22 år, tränar regelbundet och äter nyttig mat. Men har fortfarande fått celluliter :( vet inte vad det kan bero på. Men det stör mig jättemycket!
Har provat alla möjliga metoder som folk tipsar om men ingenting verkar fungera :(
Har försökt leta info om behandlingar. Hittade faktiskt en bra sida som skrivit om behandlingar som har effekt på celluliter. Här har är den:
www.plastikoperationer.net/behandling-bort-celluliter
Så jag funderar på att testa LPG mot mina celluliter...Är det någon av er som gjort det eller någon annan behandling?
Mvh
ledsen tjej
Testa först och främst att skaffa mer muskelmassa och mindre underhudsfett.
Tyvärr ALLA har celluliter... Har börjat (creepy) kolla på tjejerna i omklädningsrummet och precis ALLA har celluliter spec vid rumpan och låren tyvärr går det inte bort
Syns bättre i vissa vinklar o ljus bara
hanushans
2013-01-23, 14:23
Tyvärr ALLA har celluliter... Har börjat (creepy) kolla på tjejerna i omklädningsrummet och precis ALLA har celluliter spec vid rumpan och låren tyvärr går det inte bort
Håller med.
Och ju äldre man blir... :)
Jag har undersökt min tjejs rumpa grundligt, det är celulitfri så det är inte omöjligt =)
KravMagen
2013-01-23, 15:53
Jag har undersökt min tjejs rumpa grundligt, det är celulitfri så det är inte omöjligt =)
Bevisa! *drool*
Lychgate
2013-01-23, 17:09
Jag har lite celluliter här och där. Bindvävsmassage hjälper men det är knappast skönt.
hanushans
2013-01-24, 00:32
Det ger ju hopp, hur gammal är hon?
Vilken kroppstyp?
hanushans
2013-01-24, 00:33
Jag har lite celluliter här och där. Bindvävsmassage hjälper men det är knappast skönt.
Hur ofta kör du det då för att se resultat? Gör man det hos en vanlig massör?
Är celluiter vanligare på kvinnor? Man hör ju aldrig män snacka om det, snälla upplys mig
Det ger ju hopp, hur gammal är hon?
Vilken kroppstyp?
Hon är 24 så det kommer nog med tiden, men hon är också väldigt aktiv och motionerar runt 2 timmar om dagen.
Kroppstypen är väl kurvig skulle jag kunna beskriva det som. 170cm 57kg
Min erfarenhet är att dom försvinner/ lr snarare blir mindre synliga med träning (ska dock gå och kolla mera noggrann ;-) ).
Och ja - tjej har oftare celluliter :(
Lychgate
2013-01-24, 07:51
Hur ofta kör du det då för att se resultat? Gör man det hos en vanlig massör?
Två gånger i veckan men det är rätt överdrivet om man inte har väldigt stelt i bindväv och celluliter. En massör som har utbildning för behandlingen behövs.
Det går till genom att man lyfter hud och bindväv för att separera och stretcha dom olika lagren. Jag kör även med knådning av själva fettvävnaden då det hjälper få igång det hela. Har man mycket hårda/låsta celluliter kan man lätt känna en tempraturs skillnad vid huden där.
hanushans
2013-01-24, 10:56
Hon är 24 så det kommer nog med tiden, men hon är också väldigt aktiv och motionerar runt 2 timmar om dagen.
Kroppstypen är väl kurvig skulle jag kunna beskriva det som. 170cm 57kg
Ja då är hon lite för ung för att räknas :)
Jag tror att det var runt 30 som de började dyka upp.
hanushans
2013-01-24, 11:00
Två gånger i veckan men det är rätt överdrivet om man inte har väldigt stelt i bindväv och celluliter. En massör som har utbildning för behandlingen behövs.
Det går till genom att man lyfter hud och bindväv för att separera och stretcha dom olika lagren. Jag kör även med knådning av själva fettvävnaden då det hjälper få igång det hela. Har man mycket hårda/låsta celluliter kan man lätt känna en tempraturs skillnad vid huden där.
Knådar du själv menar du? Det verkar ju värt att testa. Om man bara har lite celluliter kanske man kan bli av med dem på så sätt.
Är detta "deep tissue massage"? Eller "connective tissue massage"? Om någon råkar veta...
Lychgate
2013-01-24, 11:21
Knådar du själv menar du? Det verkar ju värt att testa. Om man bara har lite celluliter kanske man kan bli av med dem på så sätt.
Är detta "deep tissue massage"? Eller "connective tissue massage"? Om någon råkar veta...
Jag behandlar mig själv där jag kommer åt, blir naturligtvis inte lika bra som om jag skulle göra det på någon annan på grund av arbetställning.
Connective Tissue är nog närmaste beskrivningen, dock brukar man referera till muskelfascian(Myofascial). Samma sak fast med fokus på fettdepåerna helt enkelt.
Har i princip haft celluliter sedan puberteten. Har alltid varit aktiv och har provat att ha en väldigt låg vikt under 56 kg till 171 cm och de fanns ändå kvar trots lite fett på kroppen. Har troligtvis med genetik att göra..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.