handdator

Visa fullständig version : Använder du självscanning?

hasse36
2006-09-29, 17:34
Två affärer här i stan har infört självscanning.

Jag tror jag vägrar. *popcorn*

Vad gör du?

Piranha
2006-09-29, 17:38
Har sett det på några ställen men aldrig använt det.

Jag ser det som ytterligare en funktion för att ersätta personal och såsätt snåla några kronor.

Jag vägrar in i det sista såklart.

Noodles
2006-09-29, 17:41
Jag använder det givetvis. Det går mycket snabbare genom kassorna, jag kan lätt se priset på en vara och jag besparar kassapersonalen onödiga förslitningsskador.

Larsson
2006-09-29, 17:41
Jag använder det inte. Mest för att det inte finns någon affär som är nära mig som har det. Åka stadsbuss för att handla känns lite onödigt.

Helena B
2006-09-29, 17:43
Jag använder det givetvis. Det går mycket snabbare genom kassorna, jag kan lätt se priset på en vara och jag besparar kassapersonalen onödiga förslitningsskador.

Exakt :thumbup: Det är guld att stå i utcheckningen. Nackdelen är att många kunder blir så arga och irriterade när dom får koll.

Noodles
2006-09-29, 17:49
Exakt :thumbup: Det är guld att stå i utcheckningen. Nackdelen är att många kunder blir så arga och irriterade när dom får koll.

Jag får ytterst sällan kontroll nuförtiden. Det är belöningen för alla avstämningar som har varit rätt.

King Grub
2006-09-29, 17:51
Ja. Går mycket fortare i kassan och man har koll på hur mycket man handlar för medan man handlar.

shadowfire
2006-09-29, 17:53
Ja. Går mycket fortare i kassan och man har koll på hur mycket man handlar för medan man handlar.
Menar du att det är optimalt?

Helena B
2006-09-29, 17:56
Menar du att det är optimalt?

Ja snälla Grub säg att det är optimalt :laugh:

bluelight
2006-09-29, 18:00
Funderar på o skaffa, äre 18 årsgräns eller så? Hur ofta kollar dom? i teorin lär man ju tjäna på att betala var tredje kasse eller något, ännu mer optimalt!

*rolleyes*

Diana
2006-09-29, 18:01
Hrrm jag är altså inte ett dugg påläst i hur systemet ifråga fungerar,, men är det på allvar så att alla kunder som kör självscanning inte kollas? *screwy* Det måste vara överklassaffärer bara som går med vinst i sådana system, min förra butik skulle nog fasiken fått bomma igen efter en vecka. :Virro :D

Noodles
2006-09-29, 18:02
Hrrm jag är altså inte ett dugg påläst i hur systemet ifråga fungerar,, men är det på allvar så att alla kunder som kör självscanning inte kollas? *screwy* Det måste vara överklassaffärer bara som går med vinst i sådana system, min förra butik skulle nog fasiken fått bomma igen efter en vecka. :Virro :D

Jag blev kollad andra gången jag handlade med självscanning. När den var korrekt dröjde det ytterligare några gånger. Sedan har de kommit allt mer sällan och nu var det ett bra tag sedan sist. Om du får en kontroll och något inte stämmer kommer du bli kollad oftare.

Helena B
2006-09-29, 18:05

Klart det kollas, annars kan ju kunderna hålla på och stjäla :D Hur ofta det blir kontroller beror på hur kunden sköter sig, men även om man sköter sig så blir det slumpmässiga kontroller. Det blir mer kontroller i början.

Cilia
2006-09-29, 18:07
Jag har bara sett det på stormarknader. Eftersom jag i stort sett aldrig handlar där så har jag inte det. Däremot skulle jag gärna scanna. Hur kul är det att så i en kassa och vänta?

Jag tycker det är bra med effektiviseringar.

Helena B
2006-09-29, 18:10
Jag har bara sett det på stormarknader. Eftersom jag i stort sett aldrig handlar där så har jag inte det. Däremot skulle jag gärna scanna. Hur kul är det att så i en kassa och vänta?

Jag tycker det är bra med effektiviseringar.

Precis, hur kul är det ha långa köer.

polaren
2006-09-29, 18:15
Har sett det på ett ställe i stan, och dit far jag aldrig. Jag handlar bara snus på macken ibland, man bor ju hemma!

Kebab-Arne
2006-09-29, 18:29
Inte själv... men mamma gör. :)

Jävligt smidigt och effektivt.

Diana
2006-09-29, 18:29
Jag blev kollad andra gången jag handlade med självscanning. När den var korrekt dröjde det ytterligare några gånger. Sedan har de kommit allt mer sällan och nu var det ett bra tag sedan sist. Om du får en kontroll och något inte stämmer kommer du bli kollad oftare.
Ahaa :thumbup:
Antar att jag är lite för avtrubbad för att kunna se det hela objektivt nu, efter att ha jobbat på en butik där vi haffade i snitt 5 snattare om dagen, så jag skulle inte för allt i världen låta någon komma undan okollad. (paranoid)

Klart det kollas, annars kan ju kunderna hålla på och stjäla :D Hur ofta det blir kontroller beror på hur kunden sköter sig, men även om man sköter sig så blir det slumpmässiga kontroller. Det blir mer kontroller i början.
Jo precis hehehe, fast det jag menade var att jag tyckte det va konstigt, att alla inte kollas alltid. Jag menar man kan ju låtsas sköta sej i början osv. och kommer nån på en så 'jahapp sorry de blev en miss bara förlåt...' - Ja jag tror att många människor innerst inne är onda! :D

dynamo
2006-09-29, 20:07
När jag handlar på affärer som har det blir det oftast självscanning. Om jag ser att det är lite/ingen kö och lite folk i affären så skippar jag det ibland.

När jag använder självscanning är det för att det är lättare för mig. Att kassapersonal skonas från eventuella hälsoproblem och/eller att affären tjänar på att behöva mindre personal är inget jag bekymrat mig över.

Har ingen affär med självscanning i närheten mer, saknar det.

Yip_man
2006-09-29, 20:20
Ja jag använder självscanning, efter att man fått en stickkontroll så vet man att man inte får en koll direkt nästa gång om det stämmer så då passar man på att slänga i en 5-6st oxfileér.:D

Cilia
2006-09-29, 20:21
Har ingen affär med självscanning i närheten mer, saknar det.
Vad är det dom brukar säga?

Get a life!!!! *L*

dynamo
2006-09-29, 20:35
Vad är det dom brukar säga?

Get a life!!!! *L*

Jobbar ju på det, men vill inte stressa. Om 15-20 år kanske jag nått fram!

Dumleman
2006-09-29, 20:44
Jag handlar enbart på stormarknad men jag vill inte bidra till ökad arbetslöshet bara för att jag ska få 5 minuter extra fritid. Så farligt är det inte att stå i kö tycker jag.

dynamo
2006-09-29, 20:50
Jag tycker ett effektivare samhälle är något att eftersträva. Eventuella biprodukter t ex arbetslöshet, får styras upp av politiker.

AlexGBG
2006-09-29, 21:10
jag tycker inte om självscanningen eftersom när dom började med det drog ner på personalen så nu är det alltid mer köer än det var innan..

PowPow
2006-09-29, 21:13
Vad händer om man blir kollad och man (medvetet eller omedvetet) glömt att scanna en eller flera varor? Finkan?

mystic[-_-]
2006-09-29, 21:15
Vad händer om man blir kollad och man (medvetet eller omedvetet) glömt att scanna en eller flera varor? Finkan?

Du får avstämning nästa gång du handlar igen. Händer det flera gånger med småsaker så blir det påföljeder.

Om vi däremot kollar dig och du skitit i att scanna exempelvis 2 köttbittar á 90 kronor så blir det mindre roligt :D

Pepparkakssmurfen
2006-09-29, 21:17
']..Om vi däremot kollar dig och du skitit i att scanna exempelvis 2 köttbittar á 90 kronor så blir det mindre roligt :D

Vilka är "vi" ?

Cilia
2006-09-29, 21:19
När jag använder självscanning är det för att det är lättare för mig. Att kassapersonal skonas från eventuella hälsoproblem och/eller att affären tjänar på att behöva mindre personal är inget jag bekymrat mig över.
Jobbar ju på det, men vill inte stressa. Om 15-20 år kanske jag nått fram!
hhmmmm men inget du tänker på till vardags?

PowPow
2006-09-29, 21:21
Vilka är "vi" ?

The LAW!

dynamo
2006-09-29, 21:28
hhmmmm men inget du tänker på till vardags?

Lyckas inte pussla ihop sammanhanget i ditt klipp och klistringsarbete. Explain yourself!

Cilia
2006-09-29, 21:31
Jag tycker ett effektivare samhälle är något att eftersträva. Eventuella biprodukter t ex arbetslöshet, får styras upp av politiker.
sorry såhär menar jag

Helena B
2006-09-29, 21:40
jag tycker inte om självscanningen eftersom när dom började med det drog ner på personalen så nu är det alltid mer köer än det var innan..

Det är fel. Vi drar inte ner på personal däremot så har vi inte lika många kassor öppna för att ledningen vill att kunderna ska börja med självscanning istället. Förr så skulle vi ringa fortast vi fick kö, nu ska vi ha köer för att kunderna ska koppla att dom ska självscanna istället. Personligen tycker jag att det är lite konstigt. Jag menar om man står i kö tänker man då som kund, jag kanske borde börja självscanna istället? Det funkar inte om dom inte blir upplysta om det. Så när kunderna klagar på långa köer då ska vi säga åt dem att börja med självscanning istället.

jakke
2006-09-29, 21:50
Det är fel. Vi drar inte ner på personal däremot så har vi inte lika många kassor öppna för att ledningen vill att kunderna ska börja med självscanning istället. Förr så skulle vi ringa fortast vi fick kö, nu ska vi ha köer för att kunderna ska koppla att dom ska självscanna istället. Personligen tycker jag att det är lite konstigt. Jag menar om man står i kö tänker man då som kund, jag kanske borde börja självscanna istället? Det funkar inte om dom inte blir upplysta om det. Så när kunderna klagar på långa köer då ska vi säga åt dem att börja med självscanning istället.
Fast när man står i kön ser man ju att alla självscannare har en köfri kassa som dom snabbt passerar igenom.. 9 av 10 måste ju kunna dra den slutsatsen

bengdoktor
2006-09-29, 21:51
Så länge jag handlar fler än 10 varor tar jag det på självscanning,. går skitbra så länge som det inte är några märkliga erbjudande som kan krångla.

Självscanning FTW !!1!!1!1111 :hbang:

Helena B
2006-09-29, 21:53
Fast när man står i kön ser man ju att alla självscannare har en köfri kassa som dom snabbt passerar igenom.. 9 av 10 måste ju kunna dra den slutsatsen

Tror du? Jag är inte så säker på det. Men det återstår väl att se. Det är inte i alla kassor man ser bort till utcheckningen heller så. Tycker ändå att dom borde informera kunderna också.

jakke
2006-09-29, 22:02
Tror du? Jag är inte så säker på det. Men det återstår väl att se. Det är inte i alla kassor man ser bort till utcheckningen heller så. Tycker ändå att dom borde informera kunderna också.
Kunderna står alltid i samma kass?
Dessutom har dom inte fått information i ICA-bladet eller likande?

Helena B
2006-09-29, 22:16
Kunderna står alltid i samma kass?
Dessutom har dom inte fått information i ICA-bladet eller likande?

Det vet jag inte, men antagligen inte. ICA-bladet vänder sig till alla ICA-butiker. Men tydligen verkar kunderna inte fatta galoppen eller så vill de helt enkelt inte scanna. Den informationen kunderna får är när de påpekar köerna så vi kan hänvisa till självscanningen, i nuläget finns det ingen annan.

Niclaaas
2006-09-29, 23:04
ja, alltid när jag kan. bakåtsträvare.

aliquis
2006-09-29, 23:20
Nej, men om det fanns i den butik jag besöker mest så skulle jag det antagligen, blir inte att jag tänker på det när det är i andra butiker.

Loke
2006-09-30, 00:57
Jag handlar enbart på stormarknad men jag vill inte bidra till ökad arbetslöshet bara för att jag ska få 5 minuter extra fritid. Så farligt är det inte att stå i kö tycker jag.

Men eh, produktionen per anställd ökar ju, vilket leder till att de (eller chefen eller någon) får högre löner, vilket ökar efterfrågan på dyr elektronik, vilket i sin tur leder till att den sparkade personen på ica kan få jobba på elgiganten istället.

Nej, om arbetslöshet berodde på effektivare produktion så skulle ju länder med hög BNP per capita ha väldigt hög arbetslöshet... Vilket inte är fallet, vanligtvis är det faktiskt tvärt om.

bluelight
2006-09-30, 01:08
']Du får avstämning nästa gång du handlar igen. Händer det flera gånger med småsaker så blir det påföljeder.

Om vi däremot kollar dig och du skitit i att scanna exempelvis 2 köttbittar á 90 kronor så blir det mindre roligt :D

mig släpper du hoppas jag? :D