Visa fullständig version : Löpning och rygg
Hej!
När jag är ute och springer så får jag känningar i nedre delen av ryggen. Det blir som ett "bälte" som är stelt och det blir svårt att fortsätta springa. Detta händer främst när jag springer i kuperad terräng. När jag springer intervaller på löparbana så märker jag det inte lika mycket och ofta. Jag köpte nya skor i somras som jag provade ut på löplabbet. Så de ska vara anpassade efter mitt löpsteg.
Det jag undrar om någon har något tips på vad detta kan bero på? Kan man stretcha detta tillrätta? Eller bör jag uppsöka massör/naprapat/kiropraktor?
Tacksam för svar!!
Sedis
ryggproblem är alltid väldigt svårt att lösa över internet. Gå du till en sjukymnast eller naprapat så kan dom säkert hjälpa dig.
Har du sprungit länge eller är du nybörjare? När jag började springa för några år sedan fick jag också ont i nedre ryggen. Jag sprang med en dålig framåtlutande hållning för att jag var otränad och okunnig. Jag antar att ryggsmärtorna helt enkelt berodde på att de musklerna var överansträngda. Med gymträning och mer löperfarenhet har problemet försvunnit. Tränar du korsryggen och magen ordentligt på gym?
Jag hade liknande problem när jag började springa. I mitt fall fick jag även ont i axlarna. Axlarna blev bättre när jag lärde mig att slappna av och som Bärs säger kan det hjälpa om du tänker på hållningen. Styrketräning för att stärka rygg och mage är något som alla löpare har nytta av. Se bara till att du får balans mellan mag- och ryggstyrka.
Tackar för svaren!
Jag tränar en del på gym och har gjort det rätt länge. Anser väl själv att jag har okej styrka i mage och rygg. Korsryggen får jobba via marklyft och olika roddövningar men jag kör inte t.ex. ryggresningar. Kanske ska lägga in det?
Jag kör 3 helkroppspass i veckan och har lagt in en magövning per pass.
Naprapaten ringde nyss så nu har jag en tid där iallafall:-)
Tackar återigen för att ni tog er tid att svara!
Sedis
Är du så pass vältränad är det väl nog naprapaten som är rätt botemedel. Återkom gärna och berätta vad naprapaten sade.
I telefonen sa naprapaten något om rörlighet vid andra revbenet nerifrån. Att man kan vara stel vid någon punkt där som kan göra så det blir stelt i ryggen. Och att det var viktigt med en bra rörelse av armarna vid löpning. Men får väl se vad han kommer fram till vid en undersökning.
När jag kör mage så blir det olika varianter på situps och benlyft, med och utan viktbelastning. Någon som har fler tips?
Ryggträningen består i marklyft, latsdrag med smalt eller brett grepp samt roddövningar. Några fler tips där?
Sedis
Nu har jag varit hos naprapaten och fått hjälp. Jag hade pratat med honom om min rygg och ena knät på telefonen. Han började med att titta på knät. Det han kunde se när jag stod med fötterna pekandes rakt fram och böjde knäna framåt var att vänster knä drog sig inåt istället för framåt. Detta beror på att fotvalvet är nedgånget, eller vad man nu ska säga, på vänsterfoten. Så med formgjutna inlägg så skulle det bli bra igen, sa han.
Vad gäller ryggen så var det två kotor som låst sig ungefär mitt på ryggen. Och de hade dragit sig åt var sitt håll, ena åt vänster och andra åt höger. Detta ledde till att när jag springer så blir det stumt i ryggraden vilket gör att nedre delen av ryggen i sin tur blir stel.
Så han knäckte och vred och körde med el och masserade och sen var det klart! Ska dit i slutet av nästa vecka och kolla upp det en gång till.
Så nu ska jag fixa inläggen och fortsätta springa!
Sedis
Nu har jag varit hos naprapaten och fått hjälp. Jag hade pratat med honom om min rygg och ena knät på telefonen. Han började med att titta på knät. Det han kunde se när jag stod med fötterna pekandes rakt fram och böjde knäna framåt var att vänster knä drog sig inåt istället för framåt. Detta beror på att fotvalvet är nedgånget, eller vad man nu ska säga, på vänsterfoten. Så med formgjutna inlägg så skulle det bli bra igen, sa han.
Vad gäller ryggen så var det två kotor som låst sig ungefär mitt på ryggen. Och de hade dragit sig åt var sitt håll, ena åt vänster och andra åt höger. Detta ledde till att när jag springer så blir det stumt i ryggraden vilket gör att nedre delen av ryggen i sin tur blir stel.
Så han knäckte och vred och körde med el och masserade och sen var det klart! Ska dit i slutet av nästa vecka och kolla upp det en gång till.
Så nu ska jag fixa inläggen och fortsätta springa!
Sedis
Skönt att han kunde hitta problemen. Lycka till med den fortsatta löpningen! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.