handdator

Visa fullständig version : Trött på dagar, pigg på kvällar

Purren
2006-09-27, 22:45
Varför är man (jag) trött på dagen och pigg på kvällen? Känns helt bakvänt, jag tycker att desto senare på dagen det blir, desto mer sliten borde jag vara.

Någon som vet något smart?

Tricklev
2006-09-27, 22:50
En vild chansning, under dagen så arbetar du/studerar du, och förbrukar energi på något sätt, och tillgodoser antagligen inte detta ordentligt med mat. När du sedan kommer hem ifrån arbete/studerandet så sjunker du ner i en stol/soffa/vad du vill, äter och tar det lugnt under dagen. Dvs saker som kräver mindre energi, så när klockan börjar närma sig 23.00 så känner du dig pigg och påfylld med energi igen?

Sebbe_H
2006-09-28, 09:19
Precis samma sak för mig, sömnproblem osv.

Men jag tror att Tricklev kan ha rätt.

Rockhard
2006-09-28, 10:20
Jag tror att du är morgontrött bara. Många som är det.

aitamaa
2006-09-28, 10:35
Varför är man (jag) trött på dagen och pigg på kvällen? Känns helt bakvänt, jag tycker att desto senare på dagen det blir, desto mer sliten borde jag vara.

Någon som vet något smart?

exakt samma problem jag är döende under dagen för att sen bli i fin form framåt kvällen.. Och om jag nu råkar vara trött på eftermiddan/tidigt på kvällen ignorerar jag det och stannar uppe.. För att sen vara i mitt livs form runt 23 det leder till att jag sällan somnar före 00-01. och på så sätt får 5-6timmar sömn per natt.
Och hur bra är det?

Ond cirkel som är svår att bryta.

watertouch
2006-09-28, 10:38
Läste nått om detta i aftonbladet för ett tag sen, var nån forskare som tyckte att "ungdommar" borde få börja skolan nån timme senare därför att dom var uppe rätt sent, hade nått med melatoninet att göra tror jag.

MacLeod
2006-09-28, 10:52
Läste nått om detta i aftonbladet för ett tag sen, var nån forskare som tyckte att "ungdommar" borde få börja skolan nån timme senare därför att dom var uppe rätt sent, hade nått med melatoninet att göra tror jag.

Eller så slutar man vara uppe sent och vänder på det.

Purren
2006-09-28, 21:22
Det är sant, har inte tänkt på att det kan vara en kost relaterad fråga på det sättet. Jag ska se om jag kan äta oftare och se om det gör någon skillnad.

MilkmaN
2006-09-28, 21:44
Eller så slutar man vara uppe sent och vänder på det.

Det handlade alltså om något specifikt hus ungdomar, något hormon/whatever.

Jag säger inte emot att börja senare, men å andra sidan börjar jag 10 alla dagar :)

Tricklev
2006-09-28, 21:46
Det är sant, har inte tänkt på att det kan vara en kost relaterad fråga på det sättet. Jag ska se om jag kan äta oftare och se om det gör någon skillnad.

:)

Det funkade för mig iaf, stadiga mellanmål när man är på arbetet/skolan långa tider.:thumbup: