handdator

Visa fullständig version : Träna i cirkel? (ej trad. cirkelträning)

mastermungo
2006-09-27, 11:07
Vad finns det för nackdelar med att träna i cirkel istället för att köra alla set på samma övning direkt efter varandra?

Tänkte slänga upp ett exempel för att förklara bättre.
För enkelhetens skulle avnänder jag mig av tre övningar som jag kallar för övning 1 2 och 3

Det vanligaste för ett pass med desa tre övningar är antagligen att man först kör t.ex. 3-5 set med 3-10 reps på t.ex. övning 1 och när man är klar går man vidare till t.ex. övning 2 och gör där samma sak.

Det jag funderar på är varför man inte istället kör 1 set övnign 1 och sedan går vidare med 1 set övning 2 för att sedan gå vidare med 1 set övning 3 och sedan repeterar detta 3-5 ggr. Hoppas alla förstår.

Antagligen finns det en herrans massa nackdelar eftersom detta knappast är något man ser varje dag=)

Jag tänker nu i första hand på helkroppspass och liknande och att de givna övningarna belastar olika muskelgrupper i största möjliga mån, t.ex. knäböj chins och bänkpress.

Hoppas någon vill reflektera eller förklara detta för mig.

Gpajpen
2006-09-27, 11:13
jag brukar ofta köra vartannat set med en annan övning. dock inom samma muskelgrupp. vet inte riktigt varför det skulle vara bättre eller om det ens är det, men känns bättre för mig personligen. t.ex triceps: set1 pushdowns set2 liggande extension set3 pushdowns set 4 liggande extension.
känns inte som jag har fullt lika mkt att ge om jag t.ex kör 3 set pushdown och sen ska köra 3 set liggande extension, set 2-3 i extension blir lidande.

däremot så kör jag alltid alla set i rad på dom stora övningarna, knäböj marklyft bänkpress. för att få max power till dom.

pragmatist
2006-09-27, 11:21
Om du kör två antagonister parallellt med varandra, t.ex. ett set biceps följt av ett set triceps, och så biceps igen o.s.v. så finns det en hel del som tyder på att det snabbar på återhämtningen så du orkar mer. Antagonisten slappnar helt enkelt av bättre när du tränar protagonisten och blir därför fit-for-fight snabbare.

Att alternera olika muskelgrupper gör också att du kan hålla ett betydligt högre tempo i gymmet. Det finns också anekdotmässigt stöd för att det är bra för förbränningen att alternera övningar för överkropp och underkropp (det belastar det kardiovaskulära systemet mer).

mastermungo
2006-09-27, 11:23
däremot så kör jag alltid alla set i rad på dom stora övningarna, knäböj marklyft bänkpress. för att få max power till dom.

nu vet jag itne vad du menar med max power men om man du skulle köra enligt "cirkelprincipen" så borde du få upp tyngre vikter vid varje set eftersom det blir en längre vila emellan.. en vila som man dessutom använder till något nyttigt.

eller så har ajg fel

mastermungo
2006-09-27, 11:24
Om du kör två antagonister parallellt med varandra, t.ex. ett set biceps följt av ett set triceps, och så biceps igen o.s.v. så finns det en hel del som tyder på att det snabbar på återhämtningen så du orkar mer. Antagonisten slappnar helt enkelt av bättre när du tränar protagonisten och blir därför fit-for-fight snabbare.

Att alternera olika muskelgrupper gör också att du kan hålla ett betydligt högre tempo i gymmet. Det finns också anekdotmässigt stöd för att det är bra för förbränningen att alternera övningar för överkropp och underkropp (det belastar det kardiovaskulära systemet mer).

du ser altså bara fördelar?

varför görs detta inte oftare då?

svårare att träna på teknik kanske?

Yes
2006-09-27, 11:24
Det märks rätt väl om man t.ex. alternerar böj och pullovers(eller motsvarande övningar för över- och underkropp). :)

MilkmaN
2006-09-27, 12:39
Många som kör helkropp använder sig till viss del av den här tekniken.

Jag kan tex alternera mellan bänkpress, baksida axlar och en vadövning när jag kör helkropp för att få ner tiden så mycket som möjligt.

Sniggel
2006-09-27, 13:29
Den största anledningen till att jag tror att folk inte kör som du gav exempel på är att man ockuperar mer utrustning då. Det är ju inte säkert att all utrustning man behöver för ens 3 övningar är ledig under den tiden man tänkt köra dem.

Sen är det väl de att de flesta som tränar på gym går ofta efter principen att "köra slut" muskeln och då är det ju dåligt att alternera övningar för då hinner ju musklerna få mer återhämtning!

Men om man själv inte tror att "köra slut" på muskeln är något som är nödvändigt utan snarare tror att hög viktbelastning (eller många repetitioner på hög vikt) är viktigare så tror jag absolut inte det är någon nackdel med det hela.

Gpajpen
2006-09-27, 15:47
nu vet jag itne vad du menar med max power men om man du skulle köra enligt "cirkelprincipen" så borde du få upp tyngre vikter vid varje set eftersom det blir en längre vila emellan.. en vila som man dessutom använder till något nyttigt.

eller så har ajg fel
ja det jag menar är maximal kraft!
kör jag bänk/böj/mark vill jag inte göra av med energi på att köra andra övningar innan. vill vara så fit som möjligt för dessa 3