Visa fullständig version : Fiskrecept.
Igår åt jag en hel portion fisk för första gången på över tio år.:em:
Spydde en gång i barndomen av att jag kände lukten av rökt lax i ugnen. Sen dess har magen vänt sig ut och in på bara tanken på fisk.
Men igår tog jag tummen i arslet och åt en portion torsk med citronsås och skalade tomater.
Det smaka okej, faktiskt riktigt gott.
Har ni några enkla, goda fiskrecpet på lager som ni vill dela med er.
Känner att jag måste jämna ut omega-3/omega-6 balansen*screwy* :D
mirrranda
2006-09-26, 21:04
Laxkottletter > Tina, salta, på med hackad basilika och in i ugnen 15-20min.
lax... *spy*
barndomsminnen.. :D
men man måste ju testa allt. Går nog att tycka om.
Fiskgryta med dillsmak
4 hg toskfiléer / alaska pollock
4 tomater
1 tsk salt
1 kryddmått vitpeppar
1/2 dl finklippt dill
c:a 2 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
Skär den djupfrysta fisken i 3 cm tjocka skivor. Skär tomaterna i tjocka skrivor och lägg ut dem på botten i en kastrull.
Lägg fiskskivorna på tomatskivorna och strö salt, peppar och dill ovan på. Häll på grädden.
Lät alltsammans koka på mycket svag värme under lock i 15 min eller tills fisken är klar.
Rekommenderas med ris till.
mirrranda
2006-09-26, 21:26
lax... *spy*
barndomsminnen.. :D
men man måste ju testa allt. Går nog att tycka om.
Det är min favvofisk..det är ju jättegott *slap* ;)
För att sno min egen tråd, jag har lite burkar makrill i tomatsås.
Är det något som är värt att stoppa i munnen? och vad kan man göra med det?
edit: förlåt att jag ställer dumma/enkla frågor, är väldigt offside när det gäller fisk.*rolleyes*
För att sno min egen tråd, jag har lite burkar makrill i tomatsås.
Är det något som är värt att stoppa i munnen? och vad kan man göra med det?
edit: förlåt att jag ställer dumma/enkla frågor, är väldigt offside när det gäller fisk.*rolleyes*
1. Mosa med en gaffel och lägg det på smörgås, simpelt och gott.
2. Blanda med keso och oregano (eller annan krydda) om du gillar det och lägg på smörgås.
3. Blanda ner i nykokt pasta.
Några exempel bara
Naggande go!
2006-09-26, 21:50
Thai torsk!
200 g torsk
1-2 dl creme fraiche av valfri fetthalt, (har även gjort med sojagrädde!)
1-2 msk sweetchili sås
0,5 grönsaksbuljong tärning
finhackad lök.
Puttra ihop sås, ha ner fisken, (antingen kokar du fisken klar i vatten innan eller låter den puttra med i såsen, själv föredrar jag det första)
Servera med ris å broccoli!
Mumma!
Ang mackrill, om man inte e så kinkig för konserver så är mackrill super! Testa att blanda med pasta och keso, eller ris!
Ok bump bump!
Inte så många trådar som handlar om fiskrecept så Rubriken på denna tråden passar bra för att tipsa om http://www.fiskbilen.se/recept/. Finns recept på både fisk och skaldjursrätter så har ni lite idétorka på vad ni ska göra me fisken så gå in å kolla där :thumbup:
Många som tuggar tonfisk här ju så kolla på Grillad tonfisktournedos med enchiladas *drool*
Hoppas de smakar ;)
Annars är ju lax en klassiker - Pepparlax med champinjonpasta *drool* *drool*
MyungChul
2007-09-18, 22:20
Dock är det ju långt ifrån samma tonfisk vi pratar. Tonfisk på burk och Tonfisk, tonfisk är ju milslång skillnad. Även om det är samma fisk så är det som att jämföra köttfärs med oxfilé.
Dock är det ju långt ifrån samma tonfisk vi pratar. Tonfisk på burk och Tonfisk, tonfisk är ju milslång skillnad. Även om det är samma fisk så är det som att jämföra köttfärs med oxfilé.
Så INGEN äter "riktig" tonfisk? Måtte väl va nån stackare som får tillaga sin tonfisk istället för att tex bara sleva upp den på mackan... *whistle*
Jag käkar bara "riktig" lagad fisk... På mackan har jag annat gott ;)
Shakemynuts
2007-09-18, 22:58
Mina 2 favoritrecept på fisk är:
500g alaska pollock
300g blandgrönsaker, valfritt självklart
3msk honung
Ett par skvättar citron
1 burk creme fraische
Salt, peppar osv
Jag äter alltid det där med potatis, men fungerar nog lika bra med ris och pasta om man så vill.
Det kan jag inte mer exakt recept på.. men det är så här ungefär:
Alaska pollock
Creme fraische
Krossade tomater
Curry
Potatis
Paprika
Champinjon
Och så valfria andra kryddor
Allt ner i en gryta!
MyungChul
2007-09-18, 23:30
Många som tuggar tonfisk här ju så kolla på Grillad tonfisktournedos med enchiladas *drool*
+Mitt inlägg. Har jag sagt att INGEN äter "riktig" tonfisk? Vad får du allt ifrån? Tonfisk tournedos, alltså det finaste på hela tonfisken är ju inget "vi" brukar sleva upp på mackan...
"Så ni som äter köttfärs kan ju kolla dom här recepten som jag har för oxfilé och entrecôte ...."
Doctor Snuggles
2007-09-19, 00:30
Jag är inte speciellt förtjust i "fisksmaken" heller, men vad som är väldigt gott är sushi. Färsk lax, särskilt efter den varit fryst (jaja, rent tekniskt så är den inte färsk längre då, men du fattar), smakar typ... inget. :D
Tillsammans med soja och wasabi smakar den dock himmelskt.
Annars så är bra tips att sjuda fisken med vitt vin, vitlök och citron i olika kombinationer. Finns en hel del indiska recept med fisk, som inte smakar fisk, utan indiskt, också.
Laxbitare som är panerade är ruskigt goda också. Tyvärr så verkar de bara göras smaksatta med citron nuförtiden, som inte passar lika bra med remuladsås som jag älskar (som för övrigt är kanske den bästa fisksmaksättarsåsen).
Så INGEN äter "riktig" tonfisk? Måtte väl va nån stackare som får tillaga sin tonfisk istället för att tex bara sleva upp den på mackan... *whistle*
Jag käkar bara "riktig" lagad fisk... På mackan har jag annat gott ;)
jodå. grillad tonfiskfilé, mm-m-mm! :D
hoki & räksoppa:
2 gula lökar
150 g räkor
2 tsk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 msk curry
400 g hoki
1 st grönsaksbuljongstärning
lämplig mängd vatten
300 g potatis
1 fänkål
salt
2 st urkärnade tomater
2.5 dl mjölk eller kaffegrädde
fräs lök och vitlök i olivolja, ha på curryn. Ha i buljongen och vattnet, lägg i den tärnade fänkålen och tärnade potatisarna och koka i 15 min. Lägg i den tärnade fisken tillsammans med mjölken / grädden, koka upp. Ha i räkorna och tomaterna.
Jättegod med lite bröd och ev gräddfil. *drool*
http://www.fiskbilen.se/recept/ Lägger upp länken igen för den försvann nog i babblet på förra sidan ;)
Lectris: Testa grilla Hälleflundra *drool*
Koka och klyfta upp potatis, lägg en laxkotlett på aluminiumfolie, lägg dit potatis, kvarg, gräslök, tomat, citron och andra önskvärda grönsaker, vik ihop folien och in i ugnen *drool* :D
Någon som har ett schysst recept på fiskbiffar av något slag?
500 g fiskfilé
salt
svartpeppar
1/2 dl frysta provencalska kryddor
rivet citronskal
2 msk potatismjöl
1 1/2 dl matlagningsgrädde eller annan lämplig vätska
Dela fisken i bitar. Mixa fisk, salt, peppar, örtkryddor, citronskal mjöl och grädde till en färs. Forma färsen till 8 biffar. Vänd dem ev i lite ströbröd och stek dem i lite smör på varje sida.
:thumbup:
Jag kryddar lite på höft med dessa laxbiffar e kanongoda!
125g laxfile(blir kanongod även med chumlax)
typ 2 tsk sockerfri ketchup
1 msk hot tacosås(santa maria)
Massa curry
Salt, cayennepeppar efter smak
Mycket herbamare örtsalt :)
Gärna lite lite garam masalakrydda
Mixa allt och sen kan man även ha i bitar av tomat eller squash/rödlök
Stek helst i stekpåse(blir saftigt) i typ 5-10 min, ska vara lite rå i mitten.
Servera till vad helst du vill! :)
Cactus Jack
2007-09-21, 01:12
Makrill, rent direkt från konserven
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.