Visa fullständig version : Hdmi anslutning?
Challenge
2006-09-26, 17:14
Nu måste det in en tv och ett ljudsystem i min studentetta! I snart en månad har jag levt utan något som helst ljud och man håller på att bli galen :devil:
En kort fråga då till teknikkunniga. HDMI anslutning har jag förstått det som kan både skicka ljud och bild, right? Det vill säga räcker det att ha endast en sladd från tvn till ljudsystemet, det vill säga en hdmi kabel? eller måste man ha både en sladd för bild och en annan för ljudet?
Är för tillfället inne på detta ljudsystemet http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/tree/HOME_AUDIO_VIDEO_GR_SE_CONSUMER/HOME_THEATRE_SYSTEMS_CA_SE_CONSUMER/product/HTS6510_12_SE_CONSUMER/catalog.jsp?language=sv&country=SE&catalogType=CONSUMER&proxybuster=2PU0BRYMA4CWTJ0RMRCSHQNHKFSESI5P#
Det sägs utlovas ju bra ljud trots att man enbart har två högtalare, vilket hade varit smidigt eftersom hyresvärden nackar mig om jag borrar upp för många högtalare ;)
mangemani
2006-09-26, 17:22
HDMI är allt i ett så att säga.
behövs ej nått mer(om du nu inte ska koppla in till högtalare osv)
Challenge
2006-09-26, 17:27
Ja de kablarna kostar ju en slant så det var ju skönt att man fick något för pengarna iaf...
Tack för svaret!
Ja, HDMI klarar ljud och bild från t.ex. en dvd men ska du ha ut tv-ljudet till en ljudanläggning krävs det att tv'n har en sådan utgång (typ tv out).
Hmm, "audio out" såklart.
Challenge
2006-09-26, 17:44
humm okej så det går alltså bara att "transportera" i ena riktningen då?
humm okej så det går alltså bara att "transportera" i ena riktningen då?
Ja, om du t.ex. läser under specifikationerna så har dvd-spelaren en HDMI utgång, den kan alltså inte ta emot ljud den vägen. Men beroende på vilken tv du ska köpa så kanske de högtalarna räcker till vanliga tv-program? Så har jag gjort ivarjefall.
Challenge
2006-09-26, 18:43
Ja, om du t.ex. läser under specifikationerna så har dvd-spelaren en HDMI utgång, den kan alltså inte ta emot ljud den vägen. Men beroende på vilken tv du ska köpa så kanske de högtalarna räcker till vanliga tv-program? Så har jag gjort ivarjefall.
Ja det är sant. Låt säga att man ska koppla ihop en dator med för att kolla på film, då kör jag ju ljudet direkt till ljudsystemet, sedan en bildkabel från datorn till tv. Då skulle jag i princip inte behöva någon Audio Out på tvn..right?
Ja det är sant. Låt säga att man ska koppla ihop en dator med för att kolla på film, då kör jag ju ljudet direkt till ljudsystemet, sedan en bildkabel från datorn till tv. Då skulle jag i princip inte behöva någon Audio Out på tvn..right?
Right. Samma med en dvd t.ex. man drar direkt från den.
hmdi äger :) helt digitalt. Kör hdmi från datorn. dock dvi-hdmi. Väntar på helt digitala tvout kort . köra dator-plasma med hdmi-hdmi vore en dröm :)
Challenge
2006-09-26, 19:49
hmdi äger :) helt digitalt. Kör hdmi från datorn. dock dvi-hdmi. Väntar på helt digitala tvout kort . köra dator-plasma med hdmi-hdmi vore en dröm :)
Är det sån grym kvalitetsskillnad på hdmi?
Challenge
2006-09-26, 22:11
Man blir inte klok på det här. Vad är vanligast att man drar ljudet från tvn till ljudsystemet genom? Borde det inte vara ljudutgång via RCA? eller är det hörlurssladden?
Netonnet säljer nämligen ett philipspaket med både ljudsystem och 32# platt tv som ser riktigt schysst ut. Dock saknar tvn ljudutgång förutom hörlursuttaget..eller går det att dra ljudet med någon annan utgång? Scart? Säljs det som paket borde det ju rimligen gå att koppla ihop sakerna med tycker jag *rolleyes*
Ingångar: 2xHDMI, komponentvideo, 2xscart, S-Video, A/V
Utgångar: Hörlursuttag
Är det sån grym kvalitetsskillnad på hdmi?
Japp :)
Man blir inte klok på det här. Vad är vanligast att man drar ljudet från tvn till ljudsystemet genom? Borde det inte vara ljudutgång via RCA? eller är det hörlurssladden?
Netonnet säljer nämligen ett philipspaket med både ljudsystem och 32# platt tv som ser riktigt schysst ut. Dock saknar tvn ljudutgång förutom hörlursuttaget..eller går det att dra ljudet med någon annan utgång? Scart? Säljs det som paket borde det ju rimligen gå att koppla ihop sakerna med tycker jag *rolleyes*
Ingångar: 2xHDMI, komponentvideo, 2xscart, S-Video, A/V
Utgångar: Hörlursuttag
Har ljudsystemet dvd? isåfall kopplar du ihop det via hdmikablen mellan tvn och ljudsystemet.
Vill du koppla in datorljudet så kör du in det till ljudsystemet bara :) och bildentill tvn genom den andra HDMI ingången.
Challenge
2006-09-26, 22:24
Har ljudsystemet dvd? isåfall kopplar du ihop det via hdmikablen mellan tvn och ljudsystemet.
Vill du koppla in datorljudet så kör du in det till ljudsystemet bara :) och bildentill tvn genom den andra HDMI ingången.
okej jo det har ju dvd, så ljudet kan alltså gå två vägar via hdmi då? Trodde det enbart gick bild från dvd till Tvn via hdmi kablen..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.