handdator

Visa fullständig version : Förvirrad angående styrketräning

rhotkiw
2006-09-25, 20:43
Jag är underviktig. ( 180 lång, 57kg ) hur tycker ni jag ska göra. Fortsätta styrketräna hårt nu och äta mycket, eller äta mycket och inte styrketräna ( eller iallafall mindre styrketräning ) tills jag är på normalvikt där jag vill ligga?

Jag anser ändå att min kropp är väldigt osymmetrisk. Jag är grövre i överkroppen och magen, men har jätte smala ben. Och .. Äsch .. Jag vettifan..

Svedberg
2006-09-25, 20:49
Klart som fan du ska träna och äta rejält

King Grub
2006-09-25, 20:52
Styrketräning stimulerar ju tillväxt och viktuppgång, bara du tillför tillräckligt med näring och energi, så det är alldeles utmärkt.

Exhale_
2006-09-26, 11:49
Jag är underviktig. ( 180 lång, 57kg ) hur tycker ni jag ska göra. Fortsätta styrketräna hårt nu och äta mycket, eller äta mycket och inte styrketräna ( eller iallafall mindre styrketräning ) tills jag är på normalvikt där jag vill ligga?

Jag anser ändå att min kropp är väldigt osymmetrisk. Jag är grövre i överkroppen och magen, men har jätte smala ben. Och .. Äsch .. Jag vettifan..

Ur en hälsomässig synpunkt är det mycket bättre att styrketräna och ligga på kcal+ än att bara ligga på kcal+

grabben i skogen
2006-09-26, 11:57
jag har varit i liknande situation...195cm och 65kg.

det enda som hjälper är att äta ofantliga mängder och styrketräna. äter du mkt utan träning så blir det ju bara fett istället för lite muskler också.

Liten Men Fet
2006-09-26, 12:05
Jag var också väldigt smal och lätt en gång och jag försökte äta mycket för att gå upp men lyckades inte riktigt. I kombination med styrketräning så är det mycket lättare eftersom som Grub säger att det stimulerar muskeltillväxt och viktuppgång samt att man faktiskt blir väldigt hungrig av att vara fysiskt aktiv och det krävs för att orka stoppa i sig tillräckligt med mat.

Se till att du äter mellanmål så det inte går 5 timmar mellan varje mål mat.

Lucipha
2006-09-26, 13:25
Träning är aldrig något du förlorar på så länge du inte skadar dig. Låt det ta den tid det tar bara.

Tolkia
2006-09-26, 14:50
Träna lagom och äta lagom låter som ett bra (om än kanske lite snusförnuftigt boring) alternativ.
Låt det ta den tid det tar bara.

krilleh
2006-09-26, 15:14
Träna lagom och äta lagom låter som ett bra (om än kanske lite snusförnuftigt boring) alternativ.

med tanke på hans längd och vikt skulle jag vilja byta ut "ät lagom" till "ät mycket". :)

Lucipha
2006-09-26, 16:41
med tanke på hans längd och vikt skulle jag vilja byta ut "ät lagom" till "ät mycket". :)

Mycket är lagom i hans situation :eating:

Hades
2006-09-26, 17:12
Även om han är underviktig finns det ingen anledning att äta mer än att man stimulerar viktuppgång i en lagom takt. Jag tror inte att en person med ätstörningar mår bättre bara för att han lagt på sig 20 kg på ett halvår. Det är bättre att låta det ta den tid det tar så han hinner vänja sig vid ett normalt ätande.

TylerDurden84
2006-09-26, 21:31
Hur gammal är du förresten? Har fått uppfattningen om att du är ung?

nirre
2006-09-27, 12:16
tänk på ock ta en gainers efter du styrketränat. Min brossa har såna problem med att gå upp i vikt. Förut när han börja gymma började han äta massor vid frukost,lunch och middag sen lite därimellan, mellanmål osv. men han var så jävla mätt hela tiden, höll på o spy o låg typ däcka i soffan för han fick så ont i magen m.m.

Sen sa jag åt han att göra som dom som deffar istället att ät mkt mer mål om dan typ 6-8mål alltså oftare men mer än dom som deffar. Nu går han lättare upp i vikt och trivs med det, njuter också mer av maten en proppa i sig jävla lass på en måltid.

Lizard
2006-09-27, 14:36
Jag är underviktig .. Äsch .. Jag vettifan..Ser man på din avatar och utgår från att den föreställer dig själv så ser du ut att vara underviktig. Det betyder att du förmodligen har dåligt immunförsvar och kassa hormonvärden. Bidragande till detta är en för låg kroppsfetthalt. Allt basserat på en bild stor som ett frimärke.

Om detta stämmer, och just nu kan vi ju leka med tanken att det gör det, så bör du tvinna upp en spiral av underutveckling till en där du får en moderat överutveckling. Precis som Tolkia skrev mao.

Jag skulle bygga mitt framtida bo på frön och nötter om jag var i din situation, Och inte vilka nötter som helst.
Eftersom du sannolikt har svårt att äta rejält så blir tanken på att överäta (tack och lov) dig övermäktig och det hela blir bara en övning i äckel. Börja med att bre jordnötssmör på mackorna. Kung Markatta är den som är bäst sammansatt av de varumärken jag känner till och finns på ICA. Till det dricker du mjölk och gärna röd sådan. Det är heller ingen dum idé att blanda en del av mjölken med sojamölk. Till maten äter du grönsallad med olivolja, avocado och jordnötter eller cashewnötter. Du kan också blanda i andra frön och nötter som pumpakärnor t ex.
Lax och kyckling grillar du på mediumvärme (175grader) i ugnen med ett lager olja, thai-chillisås och riven mandel över.
Omelett är ingen du idé heller och till kvällsmål äter du färsk frukt som äplle, fikon, banan och päron ovanpå en portion youghurt av balkan-modell (10+ och fast så du får skeda ut den). Garnera med - ja gissa? - nötter.
I stort äter du som nämts i tråden med tre huvudmål och två mellanmål under dagen och recepten är endast avsedda som exempel.

Lizard

shadowfire
2006-09-27, 18:56
Ser man på din avatar och utgår från att den föreställer dig själv så ser du ut att vara underviktig. Det betyder att du förmodligen har dåligt immunförsvar och kassa hormonvärden. Bidragande till detta är en för låg kroppsfetthalt. Allt basserat på en bild stor som ett frimärke.

Om detta stämmer, och just nu kan vi ju leka med tanken att det gör det, så bör du tvinna upp en spiral av underutveckling till en där du får en moderat överutveckling. Precis som Tolkia skrev mao.

Jag skulle bygga mitt framtida bo på frön och nötter om jag var i din situation, Och inte vilka nötter som helst.
Eftersom du sannolikt har svårt att äta rejält så blir tanken på att överäta (tack och lov) dig övermäktig och det hela blir bara en övning i äckel. Börja med att bre jordnötssmör på mackorna. Kung Markatta är den som är bäst sammansatt av de varumärken jag känner till och finns på ICA. Till det dricker du mjölk och gärna röd sådan. Det är heller ingen dum idé att blanda en del av mjölken med sojamölk. Till maten äter du grönsallad med olivolja, avocado och jordnötter eller cashewnötter. Du kan också blanda i andra frön och nötter som pumpakärnor t ex.
Lax och kyckling grillar du på mediumvärme (175grader) i ugnen med ett lager olja, thai-chillisås och riven mandel över.
Omelett är ingen du idé heller och till kvällsmål äter du färsk frukt som äplle, fikon, banan och päron ovanpå en portion youghurt av balkan-modell (10+ och fast så du får skeda ut den). Garnera med - ja gissa? - nötter.
I stort äter du som nämts i tråden med tre huvudmål och två mellanmål under dagen och recepten är endast avsedda som exempel.

Lizard
Förjäkla bra inlägg Lizardgubben. :bow:

rhotkiw
2006-09-28, 05:59
Jag har haft såna där riktiga "ätar dagar" på sistone. Ätit 2 lagade mål, frukost, mellanmål och kvällsmat, samt då godiset utöver det. Vissa daga har jag ätit pizza också. ( denna vecka blev det 3 ggr skräpmat ute ) Jag vägde 56,5kg då jag åt vanlig mat och träna. Nu väger jag 62 :S Visserligen kan det väl vara salt vikt eftersom jag salter på allt i helvete jag kommer åt. mackor, maten, godiset är mycket salt, skräpmat = salt. Eller vad tror ni det kan bero på? har känt mig extremt tung på sistone.

Scratch89
2006-09-28, 07:06
Du vill väl gå upp i vikt? Vad är problemet?

Tolkia
2006-09-28, 07:45
Kan ha med saltet att göra, ja. Undvik dock att salta på helt sjukt mycket om det är vad du gör (det är f.ö. något som är vanligt bland personer med ätstörningar/anorexi eftersom smaksinnet försämras när man äter för lite fett), det finn sju ingen poäng med att göra det. Ett skift i vätskebalansen rättar dock till sig efter ett tag. F.ö. är det klart att en en snabb viktuppgång känns; det tar ett tag för musklerna att anpassa sig till att bära den nya kroppsvikten.

Jag fortsätter tjata om lagom, lagom, lagom. Man måste inte antingen svälta eller tokvräka i sig mat så att man mår illa (är det så att man tycker att hur lite som helst är att tokvräka i sig skall man dock ta en funderare); livet är inte antingen svart eller vitt.