handdator

Visa fullständig version : Hur tillverkar man egna dragremmar?

dynamo
2006-09-25, 17:02
Nån som har nå specs för att tillverka egna dragremmar? Tänkte skicka info till farsan och höra ifall han ids dona några åt mig.

Alltså sådana enkla utan ögla och stuff. Nån som har mått på dem? Främst längd och bredd, men kanske nån rent av även vet hur tjockt läder som är rimligt för att det ska hålla (till ca 300kg iaf).

Yankeee
2006-09-25, 17:03
De bör väl hålla för betydligt mer än 300 kg iaf?

Krampus
2006-09-25, 17:03
Haha, ner till Budo&Fitness istället snåljåp! :D

dynamo
2006-09-25, 17:14
De bör väl hålla för betydligt mer än 300 kg iaf?

Ja, det skulle kännas tryggare, men såna vikter känns långt bort för mig.

dynamo
2006-09-25, 17:21
Haha, ner till Budo&Fitness istället snåljåp! :D

Hah, det är ju inte mycket pengar det rör sig om så det är inte snålheten som slår in, utan det vore mest kul om farsan donade ihop några. Blir liksom mer personligt och tillverkat i familjeföretaget. Kan även ha nått att göra med att jag är fruktansvärt lat vad gäller shopping. :P

Ser iofs inga remmar utan ögla på Budo&Fitness webshop. Vettefaen om man kanske ska ha ögla ändå, när knappt nån verkar sälja nå annat?

EDIT: Kanske några fanns där ändå. Får inte upp större bild så jag kan se tydligt, men nån modell verkar ju iaf gå att köra med eller utan ögla.

EDIT2: Är fortfarande intresserad av att veta.

Yankeee
2006-09-25, 17:24
Ja, det skulle kännas tryggare, men såna vikter känns långt bort för mig.

Även om du bara ska använda t.ex 200 som mest så bör de hålla för det dubbla iallafall. Iof har remmarna nästan ingen belastning när man lyfter men om något går snett vill man kanske att de håller :)

Piranha
2006-09-25, 19:16
Dem med bäst hållfastihet lär vara nylon (modell fetare spännrem)

Läder sätter sig ändå skönare runt handen.

Sen ju tjockare läder ju osmidigare att använda.

Krokodil
2006-09-25, 19:19
Åk till en bilskrot och klipp loss några säkerhetsbälten, nästan gratis!

Piranha
2006-09-25, 19:20
Åk till en bilskrot och klipp loss några säkerhetsbälten, nästan gratis!

Faktiskt en rätt bra idé

dynamo
2006-09-25, 19:22
OK, farsan har diverse olika nylonband och några olika läderhudar och skinn. Banden är ju lätt att tillverka om inte annat, ett klipp och sen fixa ändarna.

Vad är rimlig bredd och längd då om man enbart ser till vad som är behagligt utan att ta hänsyn till hur mycket vikt de klarar?

Har nån nå läder- resp. nylonremmar att mäta på nära till hands?

Piranha
2006-09-25, 19:24
OK, farsan har diverse olika nylonband och några olika läderhudar och skinn. Banden är ju lätt att tillverka om inte annat, ett klipp och sen fixa ändarna.

Vad är rimlig bredd och längd då om man enbart ser till vad som är behagligt utan att ta hänsyn till hur mycket vikt de klarar?

Har nån nå läder- resp. nylonremmar att mäta på nära till hands?

Säg 40 x 500 mm , tjocklek om det är läder max 2mm

500 mm då om man vider dem.
400 mm kanske om man har ögla på dem.

dynamo
2006-09-25, 19:49
Säg 40 x 500 mm , tjocklek om det är läder max 2mm

500 mm då om man vider dem.
400 mm kanske om man har ögla på dem.

Tackar! Ringde och snacka med morsfars och de skickar ner några par av olika sorter. Får väl se vad kommer och vad som känns bäst. Morsan trodde att de hade säkerhetsbälten på rulle, kanske kommer ett par såna också.

Lädret de hade var 3-4mm eller kring 1mm, så skippade det.