handdator

Visa fullständig version : LCD-kur och Träning!!!

The_Chick
2006-09-25, 16:42
Hej

Är en 28 årig tjej som vart och tittat en del på forumet nu och skulle behöva lite tips ang träning nu när jag går på en LCD-kur (Low Calorie Diet) med hjälp av Modifast.

Jag skall nu gå på en sådan kur i 12 veckor (ja med kontroll av läkare och dietist) för att sedan börja byta ut ett mål om dagen för att slutligen äta "vanliga" nyttiga mål inom ett antal månader.

Lite Bakgrundsfakta om mig:
Ålder: 28år
Längd: 172cm
Nuvarande Vikt: 120kg

Träning tidigare år:
spelade mycket fotboll i tonåren sedan så har jag varit en periodare på gym och på friskis.

Träning nu:
(børjade träna igen før lite mer än två månader sedan, børjade med två dagar i veckan men har nu trappat upp då jag mår jäkla bra och e pigg!!!)
2-3 dagar på Gym där jag koncentrerar mig på kondition och styrka.
1-2 dagar på Friskis.

Men då en dag bestående av enbart LCD plus 2,5-3 liter vatten består ca av 900kcal.

Så är min fråga egentligen om min träning gör mer skada än nytta!!!! Någon?!

Vore oerhört tacksam för svar!!! :)

King Grub
2006-09-25, 16:48
Hej!

Styrketräning är utmärkt, för att inte säga nödvändigt, för överviktiga på en VLC-diet om förlust av muskelmassa skall undvikas.

VLC-dieter innebär normalt en förlust av muskelprotein och en nedreglering av energiförbrukningen i vila. Samtida konditionsträning förhindrar inte detta, men det gör styrketräning. Överviktiga på en VLC-diet som har tillämpat intensiv styrketräning under dietperioden har helt eliminerat muskelförlust.

Utilization of very-low-calorie diets (VLCD) for weight loss results in loss of lean body weight (LBW) and a decrease in resting metabolic rate (RMR). The addition of aerobic exercise does not prevent this.

The purpose of this study was to examine the effect of intensive, high volume resistance training combined with a VLCD on these parameters.

Twenty subjects (17 women, three men), mean age 38 years, were randomly assigned to either standard treatment control plus diet (C+D), n = 10, or resistance exercise plus diet (R+D), n = 10. Both groups consumed 800 kcal/day liquid formula diets for 12 weeks. The C+D group exercised 1 hour four times/week by walking, biking or stair climbing. The R+D group performed resistance training 3 days/week at 10 stations increasing from two sets of 8 to 15 repetitions to four sets of 8 to 15 repetitions by 12 weeks. Groups were similar at baseline with respect to weight, body composition, aerobic capacity, and resting metabolic rate.

Maximum oxygen consumption (Max VO2) increased significantly (p<0.05) but equally in both groups. Body weight decreased significantly more (p<0.01) in C+D than R+D. The C+D group lost a significant (p<0.05) amount of LBW (51 to 47 kg). No decrease in LBW was observed in R+D. In addition, R+D had an increase (p<0.05) in RMR O2 ml/kg/min (2.6 to 3.1). The 24 hour RMR decreased (p<0.05) in the C+D group.

The addition of an intensive, high volume resistance training program resulted in preservation of LBW and RMR during weight loss with a VLCD.

J Am Coll Nutr. 1999 Apr;18(2):115-21.

The_Chick
2006-09-25, 16:56
Tack før det snabba svaret :)

Då kanske jag skall koncentrera mig mer på Styrketräningen under dessa 2-3 dagar och ta den huvudsakliga konditionsträningen på Friskis istället?

King Grub
2006-09-25, 16:58
Det låter vettigt. Det går till och med att bygga muskler på en 800 kcal-VLC diet kombinerad med styrketräning, och förlora massor med fettvikt samtidigt, om man är kraftigt överviktig och nybörjare inom styrketräning (som du fortfarande är).