Visa fullständig version : Midja over 100 cm = halsofarligt?
Sag ett knack pa nyheterna igar samt hittade t ex denna rapport:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=558285
"What is already known on this topic
Waist circumference is an independent risk factor for cardiovascular disease
The cut-off for high risk of cardiovascular disease is 102 cm and 88 cm in men and women respectively
What this study adds
Waist circumference is a very good predictor of insulin sensitivity; a waist circumference of < 100 cm excludes insulin resistance in both sexes"
Det tycks alltsa vara sa att man ska kunna titta pa enbart midjeomfanget och anvanda som en indikator pa en individs risk att fa nagon kardiovaskular sjukdom.
Jag undrar om det finns nagon forsking i detta amne utford specifikt pa individer som ar fysiskt aktiva och i sa fall om konklusionen forandras eller om den fortfarande anses vara sa svart och vit?
King Grub
2006-09-24, 15:17
Riskerna med en central fettansamling gäller alla, alla åldrar och kategorier av människor. Fysiskt aktivitet agerar dock som skydd och minskar i princip samtliga involerade riskfaktorer.
Men android fetma är den farligaste; den ökar alla hälsorisker, oberoende av totalt kroppsfett och kroppsfett på resten av kroppen. Riskerna gäller insulinresistens, glukosintolerans, diabetes typ II, flera cancerformer, hypertriglyceridermi, hyperkolesterolemi, högt blodtryck och åderförfettning.
Ett midjemått som överskrider 91 cm hos män och 82 cm hos kvinnor fördubblar risken för kolorektal cancer.
Sambandet mellan central fettansamling och sämre blodkolesterolvärden, högre cirkulerande insulinnivåer och högre blodtryck gäller ända ner i åldrarna till barn och skolungdomar.
Regelbunden fysisk aktivitet, även utan medföljande viktnedgång, reducerar midjemåttet, och denna minskning är störst hos män, vilket kan bidra till att förklara det faktum att regelbunden motion minskar mortalitet och sjukdomsrisk mer hos män än kvinnor.
watertouch
2006-09-24, 19:25
Hur pass "farligt" är det där då. Är man,20 år har 102+ i midjemått, är deprimerad och lider av sömnproblem så jag har riktigt svårt att aktivera mig samt minska maten och är i riktigt usel form.
Är detta något jag akut bör ta tag i? och i sånna fall finns det nått jag kan kopiera och skriva ut och visa läkaren?
(skulle bli långt o förklara varför inte min läkare känner till dessa risker osv så jag låter bli, kan dock säga att läkarn verkar helt inkompetent)
Gäller midjemåttet vid spänd eller avslappnad mage?
King Grub
2006-09-24, 19:49
Hur pass "farligt" är det där då. Är man,20 år har 102+ i midjemått, är deprimerad och lider av sömnproblem så jag har riktigt svårt att aktivera mig samt minska maten och är i riktigt usel form.
Är detta något jag akut bör ta tag i? och i sånna fall finns det nått jag kan kopiera och skriva ut och visa läkaren?
(skulle bli långt o förklara varför inte min läkare känner till dessa risker osv så jag låter bli, kan dock säga att läkarn verkar helt inkompetent)
Nordiska rekommendationer för kost och närings finns på SLV:s hemsida.
http://www.slv.se/templates/SLV_DocumentList.aspx?id=12144
Minst 30 minuters motion per dag med måttlig till hög intensitet, gärna upp til 60 minuter per dag.
Det är absolut något du bör ta tag i. Den sits du beskriver med din fysisak status är ingångsporten till alla ovannämnda hälsoproblem, och tvivla inte, dom kommer, om du inte gör något.
Det metabola syndromet är ett gigantiskt problem i den industrialerade världen.
The metabolic syndrome (MetS) is a cluster of metabolic abnormalities including abdominal obesity, glucose intolerance, hypertension and dyslipidaemia and is associated with an increased risk of vascular events. Since the initial description of the MetS, several expert groups produced different definitions. This variability led to confusion and absence of comparability between studies. Although there is agreement that the MetS is a major public health challenge worldwide and consistent evidence stresses the need for intervention
Curr Vasc Pharmacol. 2006 Jul;4(3):185-97.
Och det står klart att även inom yngre befolkningsgrupper, inklusive tonåringar och barn, är midjemåttet en oberoende faktor för risker vad gäller insulinresistens.
Waist circumference is an independent predictor of insulin resistance in black and white youths. J Pediatr. 2006 Feb;148(2):188-94.
The metabolic complications characteristic of metabolic syndrome, previously diagnosed exclusively in adults, may occur also in obese children and adolescents. As in adults, abdominal obesity is the most relevant risk factor of the metabolic syndrome.
Endokrynol Diabetol Chor Przemiany Materii Wieku Rozw. 2006;12(1):19-24.
watertouch
2006-09-24, 20:04
Thx Grub du är en ängel! :)
Tycker det låter rätt absurt att bara titta på midjemåttet och konstatera att det är farligt. Hur kan det funka när vi är så olika byggda och har olika mycket muskler där?
Själv har jag 94 cm mellan mage och höft och 96 cm över naveln. Jag kan inte alls tänka mig att jag är ohälsosamt fet kring magen längre.
King Grub
2006-09-24, 20:28
Givetvis är det bukfetma det gäller. Främst i bukhålan. Är du säker på att har en gigantisk mängd muskelmassa som trycker upp midjemåttet gäller det ju inte dig, såklart.
Slartibartfast
2006-09-24, 20:32
Jag hade 96 cm som mest. *brrrr*
OK. Bra att det står nämnt i tråden då alla kanske inte tänker efter.
Hur vet man om man har mycket fett bakom musklerna eller om det mest är muskler och inälvor som tar plats?
Givetvis är det bukfetma det gäller. Främst i bukhålan. Är du säker på att har en gigantisk mängd muskelmassa som trycker upp midjemåttet gäller det ju inte dig, såklart.
Kärlekshandtag, räknas det som bukfetma?
userfriendly
2006-09-25, 07:19
Men samtidigt är det väl lättare för längre människor att få ett högre midjemått?
en tjej som är 150 o har 82 cm runt midjan o en tjej som är 180 o har 82cm runt midjan skiljer sig väldigt mkt *popcorn*
Men samtidigt är det väl lättare för längre människor att få ett högre midjemått?
en tjej som är 150 o har 82 cm runt midjan o en tjej som är 180 o har 82cm runt midjan skiljer sig väldigt mkt *popcorn*
Enligt sjukvårdsrådgivningen finns det även något som kallas midja-höftkvot.
Om midjemåttet är större än höftmåttet är det en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar.
För att räkna ut sin midja/höftkvot står man upp och mäter först runt midjans smalaste del. Sen mäter man runt höfterna där de är som bredast. Man dividerar midjemåttet med höftmåttet och får fram en siffra som bör vara lägre än 1 för män och lägre än 0.85 för en kvinna.
Källa: Sjukvårdsrådgivningen (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17469&PreView=)
Vet inte hur väl det stämmer, men det kan vara kul att kolla. Midja-höftkvoten borde bli under 1 (eller 0.85) om man har sina depåer på höfterna vilket är bra för det är ju som sagt bukfetman som är farlig. Har man depåerna på magen kommer kvoten inte att bli lika bra, och då ökar risken för problem. Det kan ju vara en indikation på hur landet ligger iaf :)
För att räkna ut sin midja/höftkvot står man upp och mäter först runt midjans smalaste del. Sen mäter man runt höfterna där de är som bredast. Man dividerar midjemåttet med höftmåttet och får fram en siffra som bör vara lägre än 1 för män och lägre än 0.85 för en kvinna.
Så mätningen sker på den smalaste delen? Förvirrad...:Virro
userfriendly
2006-09-25, 11:24
Så mätningen sker på den smalaste delen? Förvirrad...:Virro
smalaste för kvinnor och runt naveln för män
Jag kan garantera dig att din läkare känner till riskerna med din kroppskonstitution. Orsaken till att han inte nämner något kan vara att man inom vården ibland helt enkelt inte ”vågar” påpeka för patienter om riskerna med deras fetma då det har visat sig att många överviktiga inte går till läkare när de mår dåligt.
Det beror helt enkelt på att övervikt påverkar så väldigt mycket att oavsett vilka symptom de kommer in till vårdcentralen med så kommer viktnedgång att vara en faktor som påverkar deras sjukdom och de får därför höra att de måste gå ner i vikt. Patienterna har således blivigt trötta på att läkaren hela tiden påpekar för dem att dem är feta.
OK. Bra att det står nämnt i tråden då alla kanske inte tänker efter.
Hur vet man om man har mycket fett bakom musklerna eller om det mest är muskler och inälvor som tar plats?
Man får göra en magnetröntgen :) Fast om du tränar så är det antagligen lungt för dig.
There are very few National Football League players and sumo wrestlers who are insulin-resistant, even though they may be obese. Fat makes some good things—adiponectin, for instance, one of the “good” cytokines. But the minute they retire, NFL players and sumo wrestlers frequently become insulin-resistant and develop diabetes, because their fat moves from the subcutaneous compartment to the visceral compartment.
Obesity-A Major Component of the Metabolic Syndrome, texas heart institute journal
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1336716
Med andra ord, om du motionerar så kommer det mesta av ditt fett att lagras precis under huden och inte mellan dina organ (bakom som du skriver)
Kärlekshandtag, räknas det som bukfetma?
Beror på vad du räknar som lovehandles. För mig sitter lovehandles över höften och räknas således inte som bukfetma. Bättre med päronform än äppelform :thumbup:
Enligt sjukvårdsrådgivningen finns det även något som kallas midja-höftkvot.
Källa: Sjukvårdsrådgivningen (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17469&PreView=)
Vet inte hur väl det stämmer, men det kan vara kul att kolla. Midja-höftkvoten borde bli under 1 (eller 0.85) om man har sina depåer på höfterna vilket är bra för det är ju som sagt bukfetman som är farlig. Har man depåerna på magen kommer kvoten inte att bli lika bra, och då ökar risken för problem. Det kan ju vara en indikation på hur landet ligger iaf :)
Man använder sig av BMI, waist circumference och hip-waist ratio. Ingen av dem är 100 %. Den som brukar rekommenderas och oftast stämmer bäst på personer som aldrig motionerar är waist circumference. Altså spelar längden mindre roll. En smal person som är 180 cm har oftast inte mycket smalare midja än någon som är 150 cm lång. Jag har för mig att jag har postat en länk till en artikel i en tidigare tråd här under.
Tack King Grub, Guddi m fl for all information och for en intressant diskussion som det blev! Finns mycket las-/tankvart som vanligt. Jag undrade mer specifikt om det fanns nagon forskning kring detta 100 cm-mysterium gjord pa folk som ar fysiskt aktiva men det tycks det da inte gora. Som man hort forut sa hjalper fysisk aktivitet att skydda en fran dessa olika akommor rent allmant.
Daremot var det nagon som skrev att dennes midja ligger i narheten av 100 cm och fick svar att det nog inte ar nagon fara om centimetrarna kommer av muskler. Trots att vi alla ar skapta olika och har olika kroppsmatt bade har och dar staller jag mig lite fragande till om det finns sa manga individer som har en naturlig och sund midja pa uppat 100 cm aven om man styrketranar, det kanske det gor...?
vwfanatiker
2006-09-27, 00:34
Gäller midjemåttet vid spänd eller avslappnad mage?
När ska man mäta? spända magmuskler eller avslappnat?
King Grub
2006-09-27, 04:46
Ditt hälsotillstånd avgörs inte av hur mycket du kan dra in kaggen...
det har jag oxå undrat .. jag har som tre "framsida-partier" eller vad man ska kalla det.
Bröstet
mellan bröstet och naveln
och naveln och nedåt
Hur kommer det sig att den mittersa delen blir så mkt större än den nedre när man spänner magen? beror det på bukfetma ?
130kg finsk sisu
2006-09-27, 12:13
Själv har jag 112-114cm midja. Jag är klart orolig för att det är farligt. Men jag har ju tänkt banta sen när jag slutar med elitlyftningen. Jag har ingen stor mage men ordentliga kärlekshandtag...*kissass*
Själv har jag 112-114cm midja. Jag är klart orolig för att det är farligt. Men jag har ju tänkt banta sen när jag slutar med elitlyftningen. Jag har ingen stor mage men ordentliga kärlekshandtag...*kissass*
Jag har ju tidigare fragat i en trad hur "overviktiga" styrkelyftare mar. Finnpower svarade att hans senaste halsokontroll var ok sa nar som pa ett blodvarde, minns inte vilket. Du ar val dessutom 10 ar yngre an honom, jag vet inte om det ar sa vanligt med halsokontroller i din alder men vore intressant om du hade lust att dela med dig vad en ev. kontroll har pavisat for din del? Just med tanke pa att du inte ar i narheten av 30...
P.S. forsokte svara pa ditt PM men din box ar full. Har du lust att tomma din brevlada?
Mäter man vid kärlekshantagen? Är det inte längre upp, precis under nedersta revbenet?
Det är numera känt att midjemått är en sämre prediktor för hjärt/kärlsjukdom än vad midje-stuss-kvot är, som jag tror någon nämnde högre upp också.
Detta slog den stora Interheart studien fast, deras slutsats var att midje-stuss-kvot är en mycket bättre prediktor för hjärt/kärlsjukdomar än vad BMI eller midjemått är.
Man slog fast att detta är det bästa måttet, av de tre, i alla åldrar, etniska grupper och sjukdomsgrupper (diabetiker, de med högt blodtryck etc)
>0.9 hos män eller >0.8 hos kvinnor brukar man säga innebär ökad risk.
130kg finsk sisu
2006-09-29, 13:46
Jag mätte på naveln.
Jo, inte har jag några problem. Alltid är ok med blodvärdena. Blodtrycket är i övre laget. 150/80 men läkaren säger att med tanke på min kroppshydda är det ypperligt. Och många läkare tycker att detta blodtryck inte alls är högt. Jag har ju fortfarande 30cm mindre midja än kenta. Och Kenta mår ju bra. Men som sagt jag skall banta sen när jag slutar på elitnivå(elitnivå=tungvikt). Och det gör jag troligtvis innan jag fyllt 30. Men lyfta kommer jag alltid att göra.
Nu är PMena raderade...
Ok, intressant att hoera.
Jisses han maste ha en midja pa 145 cm da... :D
... deras slutsats var att midje-stuss-kvot är en mycket bättre prediktor för hjärt/kärlsjukdomar än vad BMI eller midjemått är.
Det som de två undersökningarna är ense om, är att det är hälsovådligt att träna obliques! ;) :D
King Grub
2007-12-12, 10:44
Few studies have prospectively examined the development of the metabolic syndrome and comprehensive set of risk factors in a cohort. The objective of this study was to evaluate determinants of the metabolic syndrome in adults in a prospective study.
In this population-based cohort study, a representative sample of 410 subjects (184 men and 226 women), aged 18-74years, free of the metabolic syndrome at baseline, were studied. In the subsequent 3.5years metabolic syndrome, defined according to ATP III guidelines, developed in 71 subjects (33men and 38 women) The best determinants of metabolic syndrome were hypertension [odds ratio (OR) by quartiles: 1, 1.2, 1.6, 4.2, p for trend <0.05], waist circumference (1, 1.1, 2, 5.3, p for trend <0.05), triglyceride (1, 1, 2, 3, p for trend <0.05) and HDL cholesterol (1, 0.4, 0.4, 0.3, p for trend <0.05). A prominent dose-response relationship across the carbohydrate and fat intake categories and the odds of metabolic syndrome was observed in univariate analysis. In multivariate analysis high waist circumference was the optimum predictor [OR 8 (4-12.2)].
This report confirms importance of blood pressure, waist circumference and lipid measurements in risk stratification of metabolic syndrome in adulthood. Interventions that address obesity and reduce waist circumference and an appropriate diet may reduce the incidence of the metabolic syndrome in adults.
Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2007 Dec 7. A prospective study of determinants of the metabolic syndrome in adults.
Haeffner
2007-12-12, 14:49
Förhållande mellan midja och rumpa "midje-stuss*kvoten" är väl än mer intressant vad gäller bukfetma och riskzoner.
Ska igga unde 1 som kille och under 0,85 som tjej för att inte ligga i riskzonen om jag inte misstar mig...
Emil_Larsson
2007-12-12, 18:47
Öh, jag hade 84,5 cm och jag är 180,5cm och väger nåt på 71-73kg. Var det 91 cm som fördubbla risken för kolorektal cancer? det konstiga är att jag har rutor så jag antar att mitt skelett är väldigt brett just kring midjeregionen?
Triathlon
2007-12-12, 19:41
För mig funkar det rätt bra att försöka hålla midjemåttet några cm mindre än vikten. Alltså väger jag 80 kg ska midjemåttet vara under 80, som nu väger jag ca 80 och har 76-77 i midjemått. Det har funkat att hålla under hela min viktuppgång från 72-80.
Men det är säkert väldigt individuellt och funkar kanske inte på så många andra...?
För mig funkar det rätt bra att försöka hålla midjemåttet några cm mindre än vikten. Alltså väger jag 80 kg ska midjemåttet vara under 80, som nu väger jag ca 80 och har 76-77 i midjemått. Det har funkat att hålla under hela min viktuppgång från 72-80.
Men det är säkert väldigt individuellt och funkar kanske inte på så många andra...?
Det är mycket individuellt ja, men jag gissar på att du även utövat en del cardio? Löpning har ju en viss effekt på fettförbränning runt midjeområdet som känt.
Jag har själv 80 i midjemått och väger 80kg, jag har också som "mål" att gå upp nåt kilo eller två, utan att behöva öka midjemåttet, men vi får se hur det går. *popcorn*
Triathlon
2007-12-12, 20:06
Jao, precis, jag utövar en del cardio ja.
Det funkar dock bara på morgonen, på kvällen kan midjemåttet springa iväg :D
Lycka till med ditt mål!
Midjemåttet har rätt lite med vikten att göra, eftersom du kan ha gigantiska lårmuskler men smal midja, men eftersom låren är en stor kroppsdel kommer du att väga mer än någon som är spinkig överallt (inklusive midjan).
Jag hörde någon gång att de gamla egyptierna hade någon slags måttband som deras soldater skulle se till att komma i, annars fick de sparken för att de var för otränade. :)
machine gun
2007-12-12, 23:48
Något som verkar komma mer och mer när det gäller att fastställa visceral fetma är sagittaldiameter eller "höjd över havet". Då får patienten ligga ner och bukhöjden mäts med ett skjutmått. Visceral fetma har en tendens att göra magen mer fast, så att den står upp mer, till skillnad från underhudsfett som "flyter ut" åt sidorna.
tntballe
2007-12-12, 23:51
Något som verkar komma mer och mer när det gäller att fastställa visceral fetma är sagittaldiameter eller "höjd över havet". Då får patienten ligga ner och bukhöjden mäts med ett skjutmått. Visceral fetma har en tendens att göra magen mer fast, så att den står upp mer, till skillnad från underhudsfett som "flyter ut" åt sidorna.
har du mer info om mått man ska gå efter?
machine gun
2007-12-13, 00:09
har du mer info om mått man ska gå efter?
Det används främst inom forskning än så länge, vet inte om man tagit fram några referensvärden.
Men flyter fläsket ut åt sidorna är man hyffsat safe iaf :D
Roligt att se att traden fortfarande ar vid liv :)
Sagittal Abdominal Diameter
Man kan hitta lite läsvärdheter. http://www.medicalnewstoday.com/articles/59852.php
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.