Visa fullständig version : Simma, Bra fettförbränning?
Tjoho!
Då man använder hela kroppen under simningen, är det då en bra fettförbränningsträning (om man simmar runt 2km)?
Än t.ex att jogga 2km? ( Om vi tänker förbränning, och inte kondition)
Hejs!
alexsingh
2006-09-23, 22:14
Tjoho!
Då man använder hela kroppen under simningen, är det då en bra fettförbränningsträning (om man simmar runt 2km)?
Än t.ex att jogga 2km? ( Om vi tänker förbränning, och inte kondition)
Hejs!
Det tror jag säkert.. dock vet jag inte mkt, men tror massor
Cykelmannen
2006-09-23, 22:16
Att jogga förbränner betydligt mer fett. Kaloriförbränningen bör dock inte vara så mycket mindre av att simma t.ex 10 minuter jämfört med att jogga i hyfsat högt tempo i 10 minuter. Att simma 2 km bör ta betydligt längre tid än att jogga 2 km och förbränner självklart fler kalorier, dock inte per tidsenhet alltså.
Att jogga förbränner betydligt mer fett. Kaloriförbränningen bör dock inte vara så mycket mindre av att simma t.ex 10 minuter jämfört med att jogga i hyfsat högt tempo i 10 minuter. Att simma 2 km bör ta betydligt längre tid än att jogga 2 km och förbränner självklart fler kalorier, dock inte per tidsenhet alltså.
så hur kan man förbränna 'betydligt' mer fett av joggning än simningen, då det förbränner ungifär lika mkt kalorier?
Cykelmannen
2006-09-23, 23:51
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1505908
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1505908
ja?
"Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet, men energi förbrukar du, och det är huvudsaken med träningen: att förbruka energi för att skapa ett energiunderskott. Förbränner du inte lika mycket fett vid aktiviteten, kommer fettförbränninen att vara högre vid andra tidpunkter på dygnet i stället. Och tvärtom: förbrukar du mycket fett vid aktiviteten, förbrukar du i stället mer kolhydrat och mindre fett vid andra tidpunkter."
-Grub.
Även om det inte är fett man förbrukar så är det energi och då höjs fettförbränningen vid andra tidpunkter på dygnet, som grub skriver. Så det kvittar ju om han joggar eller simmar, så länge det är lika mkt energi som förbrukats.
Känns som att du lurar han när du skriver som du gjorde.
Cykelmannen
2006-09-24, 00:26
Det beror på hur man tolkar frågan ju. Jag lurar inte honom egentligen men visst, sett över dygnet spelar det ingen roll förutom att om man bränner mer fett så får man mer kolhydrater över till annat, t.ex att orka förbränna ännu fler kalorier.
Det beror på hur man tolkar frågan ju. Jag lurar inte honom egentligen men visst, sett över dygnet spelar det ingen roll förutom att om man bränner mer fett så får man mer kolhydrater över till annat, t.ex att orka förbränna ännu fler kalorier.
ja, men det var inte det han fråga efter. han skrev såhär:
"är det då en bra fettförbränningsträning?".
väldigt liten risk att han undra det så han ska ha kolhydrater till annat.
Står fast vid att du vilseleder pojkvasken.
Cykelmannen
2006-09-24, 00:46
ja, men det var inte det han fråga efter. han skrev såhär:
"är det då en bra fettförbränningsträning?".
väldigt liten risk att han undra det så han ska ha kolhydrater till annat.
Står fast vid att du vilseleder pojkvasken.
Jag bara antog att 88 inlägg på forumet är synonymt med baskunskaper såsom att det är kalorierna som räknas sett över dygnet. Med dessa kunskaper är mitt första svar begripligt tycker jag.
King Grub
2006-09-24, 05:29
Det är energi ut. Ingen form av träning ökar fettförbränningen över dygnet jämfört med en vilodag med likvärdig energibalans.
Det är energi ut. Ingen form av träning ökar fettförbränningen över dygnet jämfört med en vilodag med likvärdig energibalans.
Jag tror att jogging absolut förbränner mer OCH ger högre konditionsträning. Simning har oftast lägre intensitet, och man använder inte benen (största muskelgruppen) lika mkt som vid jogging.
Men simning är ändå bra på sitt sätt, det ger ju annat...sliter inte lika mkt på knän och leder + ger mer "flow"/avslappning/känsla.
King Grub
2006-09-24, 21:27
Jag tror att jogging absolut förbränner mer OCH ger högre konditionsträning.
Ingen form av träning ökar fettförbränningen över dygnet jämfört med en vilodag med likvärdig energibalans. Vad du tror i sammanhanget är inte av relevans, tyvärr.
The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.
Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.
Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.
Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.
In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.
Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.
J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.
These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.
Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.
The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.
Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.
Person 1 gillar att äta. Han väljer att äta 3000 kcal. Utan konditionsträning förbrukar hans normala liv 2500 kcal. Eftersom han vill gå ned i vikt springer han dock en timme om dagen och förbrukar 1000 kcal. Totalt förbrukar han 3500 kcal över dygnet och slutar på ett underskott på 500 kcal.
Person 2 gillar inte att träna. Hans normala liv förbrukar också 2500 kcal, men eftersom han inte vill träna, men ändå vill gå ned lika mycket i vikt, äter han 2000 kcal i stället. Han slutar också på ett underskott på 500 kcal vid dagens slut.
Båda personernas fettförbränning är lika stor (förutsatt att det är två teoretiska personer med identiska förutsättningar i övrigt i exemplet) och båda personerna går ner lika mycket.
Mer eller mindre fett förbränt under aktiviteten är ointressant. Det är energibalansen som avgör över dygnet, och där är träning "energi ut", varken mer eller mindre. Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet, jämfört med en dag i soffan med energiintaget matchat till energiförbrukningen.
Sundsarn
2006-09-24, 21:39
Testade med caloriesperhour.com för en person som väger 80 kg. Allting räknades på 1 timme.
(vet dock inte om det är den bästa räknaren men jag körde på den iaf)
Swimming - breaststroke, general: 800kcal
Running - 10.8km/h: 880kcal
Walking - 6.4km/h:400kcal
Tycker det verkar vara grymt bra förbränningsträning! :thumbup:
King Grub: Självklart kan man gå in djupare på allt. Nu trodde jag att TS undrade generellt och per timme, då fettförbränning i träningssammanhang oftast beräknas just per timme. Kcal/h.
Och där finns det skillnader!
King Grub: Självklart kan man gå in djupare på allt. Nu trodde jag att TS undrade generellt och per timme, då fettförbränning i träningssammanhang oftast beräknas just per timme. Kcal/h.
Och där finns det skillnader!
vadå skillnader?
Men varför är inte simmare rippade? Hur kan det komma sig?
Jag kommer inte ihåg att jag sett någon simmare som är rippad, varken på TV eller irl.
krille: Skillnad i kaloriförbrukning i olika träning....:-D
Deceiver85
2006-09-25, 00:17
Jag kommer inte ihåg att jag sett någon simmare som är rippad, varken på TV eller irl.
det är *fniss* för att de har så mycket vätska i sig :D
King Grub
2006-09-25, 04:44
då fettförbränning i träningssammanhang oftast beräknas just per timme. Kcal/h.
Kcal står för energi, oavsett substrat. :)
King Grub
2006-09-25, 04:45
Att simmare har högre kroppsfettprocent än löpare beror antagligen på genetiska betingelser; studierna är gjorda på elitsimmare, och personer som når eliten inom simning har antagligen en genetisk tendens till större mängd kroppsfett. Det är inte energiintaget eller substratförbrukningen under aktiviteten som ligger bakom i alla fall. Troligen är det personer som har förutsättningarna för rätt sorts kropp som når eliten: inom simning är det en fördel med större mängd kroppsfett. Skillnaderna mellan löpare kan inte förklaras via kost eller träning.
obesogen
2006-09-26, 10:52
inom simning är det en fördel med större mängd kroppsfett.
Stämmer. Simmare som är rippade sjunker lättare och behöver därför använda energi både för att hålla sig uppe och för att ta sig framåt. Optimalt som simmare är att ha en fettprocent (och en teknik) som gör att man bara behöver använda energi för att ta sig framåt i vattnet.
Stämmer. Simmare som är rippade sjunker lättare och behöver därför använda energi både för att hålla sig uppe och för att ta sig framåt. Optimalt som simmare är att ha en fettprocent (och en teknik) som gör att man bara behöver använda energi för att ta sig framåt i vattnet.
Varför sjunker man lättare om man är rippad? Jag ifrågasätter inte alls, bara nyfiken.
Varför sjunker man lättare om man är rippad? Jag ifrågasätter inte alls, bara nyfiken.Fett har lägre densitet än vatten ca 0,9 kg/dm3.
Muskler har högre densitet än vatten ca 1,1 kg/dm3.
Eftersom jag vet att Grub inte svarar på PM så hoppas jag få svar här, vad säger du om denna studie och det den visar: http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/273/4/E768
Har en diskussion med en på FB och visade inlägget som postades på förra sidan, fick till svar att den studien han la fram var "den enda studie jag sett hittills i denna tråden som tar in fasta/insulin som en faktor."
Detta gäller morgonpromenader och den förhöjda fettförbränning man då får.
Eddie Vedder
2009-06-01, 05:42
Eftersom jag vet att Grub inte svarar på PM så hoppas jag få svar här, vad säger du om denna studie och det den visar: http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/273/4/E768
Har en diskussion med en på FB och visade inlägget som postades på förra sidan, fick till svar att den studien han la fram var "den enda studie jag sett hittills i denna tråden som tar in fasta/insulin som en faktor."
Detta gäller morgonpromenader och den förhöjda fettförbränning man då får.
Vad exakt har ni diskuterat? Studien är ju ytterligare ett bevis på att blodsocker och insulinnivåer spelar roll för fettoxidation och att fettoxidationen nedregleras vid kolhydratintag. Dessutom verkar själva lipolysen av triglycerider hålla nere fettoxidationen till en början så som jag uppfattar det.
Men jag ser inget konstigt i det, absolut inget som i sig skulle stödja morgonpromenadens kaloriförbrukning som mer "kvalitativ" över tid än den isokaloriskt förbrukande kvällspromenaden. Om det nu är vad ni diskuterat.
King Grub
2009-06-01, 09:26
Finns som sagt inget nytt där. Sedan länge bevisade saker, och det har inte sagts något annat här. Fettförbränningen under aktivitet är större i fastande tillstånd. Fettförbränningen är större under en morgonpromenad än under en kvällspromenad, om man ätit normalt under dagen. Det är inget konstigt eller nytt.
Men det intressanta är dygnets fettförbränning. Hur stor den är, kontra fettinlagringen. Det undersöker inte studien du länkar till.
Vad exakt har ni diskuterat? Studien är ju ytterligare ett bevis på att blodsocker och insulinnivåer spelar roll för fettoxidation och att fettoxidationen nedregleras vid kolhydratintag. Dessutom verkar själva lipolysen av triglycerider hålla nere fettoxidationen till en början så som jag uppfattar det.
Men jag ser inget konstigt i det, absolut inget som i sig skulle stödja morgonpromenadens kaloriförbrukning som mer "kvalitativ" över tid än den isokaloriskt förbrukande kvällspromenaden. Om det nu är vad ni diskuterat.Får man länka till FB här på sidan eller är det förbjudet?
Det som diskuterats är ifall fettförbränningen över dagen blir högre av att gå på morgonen eller ej, jag sa att 55minuter på morgonen är sämre än 60minuter någon annan gång under dagen då fettförbränningen jämnar ut sig, sett ur förbränningssynpunkt då.
Och den rapporten han länkade till hade för kort mätperiod för att visa detta typ.
"Träning å träning, kan man inte bara göra så här?" heter tråden iaf.
Så sett över dagen jämnar det alltså ut sig som jag alltid trott och hört?
Menar du alltså att man förbränner mer när man vilar än att man tränar? o att energin är likvärdig som den dagen man träna? hur går det ihop
young_george
2009-06-01, 13:53
Menar du alltså att man förbränner mer när man vilar än att man tränar? o att energin är likvärdig som den dagen man träna? hur går det ihop
Nej, det var inte alls det han skrev.
Han skrev att två dagar med samma energibalans kommer ge samma mängd fettförbränning, oavsett dagens aktivitet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.