Visa fullständig version : Märker ni skillnad i hur män o kvinnor pratar?
kalle_banan
2006-09-23, 20:41
Jag har nyligen läst en bok om hur män och kvinnor pratar (why men dont have a clue and women always need more shoes av allan och barbara pease)
Där skriver dom hur kvinnor är intresserade av detaljer och män hellre ser helheten i saker och ting, och att det är därför vi kommer ihåg en kväll som "kul som fan" medans kvinnor kommer ihåg fler detaljer som var kul. När en kvinna pratar med en man om henne känslor och problem svarar han ofta som om kvinnan bad om råd, medans hon oftast bara vill lufta sig och helt enkelt prata, detta leder gärna till att kvinnan blir lack och säger att mannen aldrig lyssnar och han kan inte förstå vad han gjorde för fel.
Det står om hur bra kvinnor är på att läsa kroppsspråk därför att de behövde kunna det när vi alla var urmännsikor i grottor för att veta om det var en vän eller fiende hon umgicks med, eftersom hon skyddade sina barn när männen var ute och dödade djur.
I vilket fall, det är en grym bok, men den innehåller många tvivelaktiga påståenden som att alla kvinnor har ett poängsystem där mannen får +/- för allt han gör och inte gör, dessutom vill alla kvinnor har fler skor eftersom romarnas kvinnor började med det...
Känner ni igen det boken tar upp, att killar ofta är som grottmän som inte förstår sig på att lyssna när han ska lyssna, och att kvinnor är bättre än män av naturen att tyda kroppsspråk?
att killar ofta är som grottmän som inte förstår sig på att lyssna när han ska lyssna, och att kvinnor är bättre än män av naturen att tyda kroppsspråk?
Mja, mera som att kvinnor inte förstår att jag inte vill lyssna.
Ännu ett par venus/mars-teoretiker. Jag har aldrig riktigt brytt mig om att ta reda på det där, kanske för att jag aldrig upplevt att mina pojkvänner inte lyssnade på mig. Jag ger, oläst, boken betyget :sleep:
Metal_boy_
2006-09-23, 21:06
Klart det är skillnad. Svårt att förklara, men det hör nog alla som har kvinnor och män runt om sig i tillvaron.
sweetkarolina
2006-09-23, 21:41
dessutom vill alla kvinnor har fler skor eftersom romarnas kvinnor började med det...
det måste jag ha missat.
hatar att köpa nya skor
men visst, det finns skillnader i hur män och kvinnor kommunicerar, precis som det finns skillnader i hur olika personer (oavsett kön) kommunicerar.
shadowfire
2006-09-23, 21:45
Har läst detta + lite andra varianter på precis varenda beteendevetenskapskurs jag gått de senaste 8 åren. Givetvis är det skillnader, dock är det farligt att generalisera. Alla kvinnor och alla män följer inte mönstret, men däremot kan man se att en majoritet gör det. Den vanligaste konflikten i förhållanden tycks vara just att kvinnan upplever att mannen inte lyssnar, i varje fall vad jag kan se och höra folk erfara. :)
Kvinna:
Phu vad varmt det är, min munn är helt uttorkad...
Man:
Kan du springa ner till kiosken och köpa en glass
När en kvinna pratar med en man om henne känslor och problem svarar han ofta som om kvinnan bad om råd, medans hon oftast bara vill lufta sig och helt enkelt prata, detta leder gärna till att kvinnan blir lack och säger att mannen aldrig lyssnar och han kan inte förstå vad han gjorde för fel.
Hehehe hyffsat klockrent.
För mkt generalisering är dock somsagts inte bra...
Kvinna:
Phu vad varmt det är, min munn är helt uttorkad...
Man:
Kan du springa ner till kiosken och köpa en glass
:D
En sak som faktiskt verkar skilja, om vi skall röra oss bort från "män är från Mars, kvinnor från Venus"-larvet (personlig värdering, givetvis) är bruket av vissa ord. Åtminstone jag har sällan hört män/killar använda ord som "förtjusande", "rar", inkännande (undantaget recensenter) ... inspirationen sviker mig, men tänk Ernst Kirschsteiger så förstår ni vad jag menar.
Jag klipper in en lista på "Ernst K:s bästa citat" snodd från Flashback:
Ernst Kirchsteigers bästa citat!
--------------------------------------------------------------------------------
1: Här sitter jag och känner in rummet.
2: Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck.
3: Det här med att sitta så här och tälja, det är någonting jag tycker är väldigt skönt.
4: Färgen får det att brumma som en liten humla i mitt bröst.
5: Det här fönstret ger väldigt skön kontakt mellan ute och inne. Det är som om att ute och inne vill varandra någonting.
6: Jag har mött libbstickor som tittat mig i ögonen.
7: Det blir som ett vattenfall av ek.
8: Jag är nog den som gett plexiglaset ett ansikte.
9: Man känner aldrig sig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen.
10: Se så vackert stenen tar emot oljan
11: Staffan, kan inte jag få testa att slamma? Det ser så himla kul ut.
12: När en katt ligger och sover i ett rum finns det
inte mycket mer för en inredare att göra där.
13: Man blir lite varm i hjärtat när man sitter framför ett så här gammalt hus.
14: Här kommer huset att trivas bra, här kommer jag att trivas bra. Och vad kan det bli då? Jo, bara bra.
15: Färgen är som en mogen äldre kvinna som klarar sig på egen hand.
16: Hjärta, hjärna, i nån skön förening där.
17: Först kramar jag alla i familjen – sedan ställer jag mig vid spisen.
En sak som faktiskt verkar skilja, om vi skall röra oss bort från "män är från Mars, kvinnor från Venus"-larvet (personlig värdering, givetvis) är bruket av vissa ord. Åtminstone jag har sällan hört män/killar använda ord som "förtjusande", "rar", inkännande (undantaget recensenter) ... inspirationen sviker mig, men tänk Ernst Kirschsteiger så förstår ni vad jag menar.
Undrar om inte det kan vara en generationsfråga??
allan
Undrar om inte det kan vara en generationsfråga??
allan
En dialektfråga. Jag känner ingen kvinna som brukar varesig rar eller förtjusande. Däremot känner jag till minst en man som använder oret förtjusande - han är finlandssvensk. Förtschysande.
Hihi, var ju inte längesedan jag i någon tråd fick just mitt sinne för detaljer analyserat, dessutom bad jag inte om råd (tex i "märkliga störmoment"- tråden) men fick utförliga råd om hur jag bör betrakta världen, samt att jag några gånger skrivit med versaler för att jag inte upplevt att jag blivit lyssnad på..
Brukar inte köpa såna där teorier men lite träffande var det, dessutom har jag rätt nyligen blivit mamma så mina hormonivåer kanske gör mig känsligare för om personer är vänner el fiender?
Hormoner påverkar ju helt klart hur man känner sig. Tycker sådant är rätt häftigt hur det styr ens humör totalt. Man vill ju gärna känna sig som man är lite...avskärmad från kroppen när det gäller ens tankar etc.
Lite OT kanske.
shadowfire
2006-09-24, 20:39
Om man vänder på steken, att påstå att män och kvinnor skulle fungera exakt lika mentalt när vi har så pass många skillnader i allt från storlek till hjärna, manick mellan benen, instinkter etc är ju minst lika befängt som att ifrågasätta teorier som boken ovan?
Varför skulle det inte kunna vara så att män och kvinnor helt enkelt är olika i tankesättet? För egen del tycker jag bara det är stimulerande, tråkigt hade det varit om en flickvän fungerade precis som ens killpolare mentalt. :cool:
Mr. Moose
2006-09-24, 20:48
Klart vi pratar olika.
Här talar alla män engelska och alla kvinnor thailändska!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.