Visa fullständig version : Rekommenderad grönsak/er
Richard85
2006-09-23, 18:00
Vilka 3grönsaker skulle ni främst rekommendera att ha vid en måltid..Bäst näringsintag med vitaminer/mineraler etc..
broccoli, morötter och vanlig sallad. :thumbup:
Jag vet inte om dem är "bäst" rent näringsmässigt, men mina favoriter är i varje fall broccoli, morötter och vitkål. Mums! :eating:
om man pratar om sallad så har jag hört att mörk sallad är "bättre" i förhållande till ljusare.
Slartibartfast
2006-09-23, 18:41
Broccoli, morot, kål.
Edit: Sallad är väl tämligen värdelöst?
Alla kålsorter, alla gröna grönsaker, hum, sedan kanske något mer =P
Men typ broccoli, blomkål, brysselkål, grönkål, spenat, o dylikt.
King Grub
2006-09-23, 19:15
Så varierat färgspektra som möjligt, vilket även betyder variation från dag till dag, eller åtminstone måltid till måltid.
Isabella
2006-09-23, 19:26
paprika är gott och tomat med aromat på...
Kokt brysselkål och olika paprikasorter är goda och nyttiga tycker jag. Sen brukar gurkan/smörgåsgurkan föra upp mackan till en högre division.
Bondlurk
2006-09-27, 05:48
Hittade en gång en tråd här där det fanns en lista på olika anti-oxidanter, deras effekter samt bra källor. Någon som har kvar en sådan lista? Jag kan inte hitta den med sökfunktionen.
pragmatist
2006-09-27, 09:56
Det är skillnad på sallad och sallad. Typ isbergssallad är tämligen värdelöst och består mest av vatten, medan bladspenat, ruccola och annan färgstarkare sallad innehåller en hel del nyttigheter bland annat B-vitamin och mineraler.
Vitkål och blomkål är gudomligt gott med lite nyttig dressing till.
TylerDurden84
2006-09-27, 10:51
Broccoli, paprika, gröna ärtor och majs
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.